smiba

Level 5
  • 43Posts
  • 4Oplossingen
  • 10Likes

Gigabox in modem mode verliest constant ethernet link

Heb hier al contact over gehad met de klantenservice en ik ga een nieuw modem opgestuurd krijgen, maar ik vroeg me toch af of hier andere klanten zijn die dit probleem hebben gehad.

Ik heb constant last van dat de Gigabox in Modem mode de fysieke ethernet link onderbreekt.
Hij komt altijd wel weer terug, maar heel soms ineens als 100Mbps ipv. 1Gbps. In deze paar seconde dat de verbinding verloren is stopt mijn verbinding er natuurlijk mee, wat onwerkzaam is in meetings omdat je een paar zinnen van het verhaal mist.

 

Ik heb zowel een D-Link DIR-868L geprobeerd als mijn huidige Mikrotik RB4011iGS+5HacQ2HnD, beiden hebben ze soortgelijke problemen.

 

smiba_1-1634115556948.png

Ook al andere kabels geprobeerd, op het moment zit er gewoon een bekend goede F/UTP Cat6 kabel van 0.5m tussen, maar ook zelfs een kabel uit mijn 10Gbps netwerk geleend (Cat6A S/FTP CU) en de problemen houden aan

Heb ik gewoon een rare configuratie op mijn Routers? Ik kan me gewoon niet voorstellen dat ik iets zo kan configureren dat de link hier van reset. Moet toch wel aan het modem liggen dan?

Oplossingen

Geaccepteerde oplossingen
smiba
Topicstarter
Level 5
  • 43Posts
  • 4Oplossingen
  • 10Likes

Sinds we hebben gepraat over de logging eigenlijk geen last meer van gehad, verder niets veranderd in mijn netwerk dus ik snap het niet helemaal.

Aan jullie kant nog wat aangepast? Sinds de 30e geen issues meer gehad

Bekijk in context

smiba
Topicstarter
Level 5
  • 43Posts
  • 4Oplossingen
  • 10Likes

Mocht het wel weer voorkomen dan trek ik aan de bel 🙂

 

Thanks Paul

Bekijk in context

47 Reacties 47
Paul
Community Moderator
Community Moderator
  • 19161Posts
  • 1373Oplossingen
  • 7271Likes

Goedemiddag @smiba en een warm welkom op de Community,

Goed dat je even aan de bel trekt door een topic te starten! Ik kan mij voorstellen dat het ontzettend vervelend is wanneer de verbinding te pas en te onpas onderbroken wordt. Zo te lezen heb je zelf al een en ander nagelopen en uitgesloten. Ik begrijp dat je ook al andere netwerkkabels hebt getest om een defecte kabel uit te sluiten. Helaas heeft dat dus niet mogen baten. Heb je los daarvan ook getest of het probleem zich voordoeet op het moment dat je een computer of laptop rechtstreeks met een netwerkkabel op het modem aansluit, zonder tussenkomst van switches of routers? Ik ben erg benieuwd of je dit probleem dan ook constateert. 

Nog een tip: controleer als je Giga Connectbox modem in routermodus staat ook even hoe je router(s) ingesteld staan. Indien je router ook adressen uitdeeld (router modus) kan het zijn dat er een dubbel NAT onstaat. De beste optie is dan om het modem in bridged modus te zetten en je router de routerfunctie op zich te laten nemen. Een alternatief is het modem in router modus houden en je router(s) als Accespoint instellen. Raadpleeg in dat geval de handleiding van je router. 

Laat maar weten of het lukt met de gegeven adviezen. 

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31053Posts
  • 2178Oplossingen
  • 15499Likes

Ik zie op mijn UBC1318ZG (ook in bridge mode) dat alleen de ethernet link wordt verbroken wanneer het modem zichzelf opnieuw opstart. Als de internetverbinding meteen bruikbaar is na het opnieuw opbouwen van de link en nieuwe DHCP-lease dan is van opnieuw opstarten van het modem (en/of de kabelinterface) in elk geval geen sprake.

 

Om e.e.a. uit te sluiten:

 

Zou je een of meerdere foto’s willen plaatsen van AOP (hoofdaansluiting in meterkast of woonkamer) en kabels, plus splitter(s) en signaalversterker, voor zover van toepassing?

Zou je tevens de downstream/upstream-gegevens van het modem willen plaatsen? Instructies zijn hier te vinden.

smiba
Topicstarter
Level 5
  • 43Posts
  • 4Oplossingen
  • 10Likes

@Paul  schreef:

Heb je los daarvan ook getest of het probleem zich voordoeet op het moment dat je een computer of laptop rechtstreeks met een netwerkkabel op het modem aansluit, zonder tussenkomst van switches of routers? Ik ben erg benieuwd of je dit probleem dan ook constateert.


Helaas heb ik geen makkelijke manier om dit te controleren, het modem staat in modem mode dus mijn computer direct aansluiten zou mijn computer direct aan het internet zetten zonder NAT/Firewall. Ook zou ik waarschijnlijk geruime tijd geen IP krijgen als ik dit doe omdat het MAC-Adres van mijn Router nog in jullie DHCP server staat.

Ik zou dit evt. kunnen doen met het modem in Router mode, maar dan verander ik wel een groot gedeelte van de setup dus ik weet niet of deze resultaten redelijk te vergelijken zijn.


@Paul  schreef:

Nog een tip: controleer als je Giga Connectbox modem in routermodus staat ook even hoe je router(s) ingesteld staan. Indien je router ook adressen uitdeeld (router modus) kan het zijn dat er een dubbel NAT onstaat. De beste optie is dan om het modem in bridged modus te zetten en je router de routerfunctie op zich te laten nemen.


De Connextbox staat in modem mode, mijn Router (Mikrotik) zit op Poort 1 op Ziggo modem & Mikrotik en heeft een DHCP Client draaien om van Ziggo zijn IP te krijgen. De andere machines op dit Router (Poort 2-10) zijn hier van afgesloten en krijgen hun IP vanaf de DHCP Server op mijn Router. Mijn Router maakt een NAT, maar heeft zelf een publiek IP.

 

 

smiba
Topicstarter
Level 5
  • 43Posts
  • 4Oplossingen
  • 10Likes

@tobiastheebe  schreef:

Ik zie op mijn UBC1318ZG (ook in bridge mode) dat alleen de ethernet link wordt verbroken wanneer het modem zichzelf opnieuw opstart. Als de internetverbinding meteen bruikbaar is na het opnieuw opbouwen van de link en nieuwe DHCP-lease dan is van opnieuw opstarten van het modem (en/of de kabelinterface) in elk geval geen sprake.


Lijkt inderdaad puur op een link issue, modem zijn uptime loopt gewoon rustig door.

 


@tobiastheebe  schreef:

Zou je een of meerdere foto’s willen plaatsen van AOP (hoofdaansluiting in meterkast of woonkamer) en kabels, plus splitter(s) en signaalversterker, voor zover van toepassing?

Zou je tevens de downstream/upstream-gegevens van het modem willen plaatsen? Instructies zijn hier te vinden.


System uptime: 0 days 21h:3m:0s

smiba_0-1634127538277.pngsmiba_1-1634127554049.png

smiba_2-1634127561145.png

smiba_3-1634127571187.png

 

smiba_4-1634127580392.pngsmiba_5-1634127640249.png

 

Bijgevoegd zijn afbeeldingen van het connectie punt in de woonkamer waar mijn TV & Modem op zit. Ik heb een UPC kastje in de meterkast hangen, ik verwacht dat hier de verbinding op binnenkomt in mijn appartement en deze hierna naar de woonkamer loopt? Zou het niet erg vinden (sterker nog het zou mijn voorkeur hebben) als het modem in de kast komt

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31053Posts
  • 2178Oplossingen
  • 15499Likes

Op het signaal is ruis zichtbaar ((un)correctable errors op OFDM-kanaal). Verder is het vermogen in de downstream iets te hoog.

 

De huidige aansluitwijze is onjuist. Gezien het AOP zich in de meterkast bevindt, moet het modem daar geplaatst worden. De einddoos in de woonkamer (verouderd) dient alleen voor TV gebruikt te worden. Het AOP (VQ601R) is ook verouderd en ongeschikt voor Internet Giga.

 

Een monteursafspraak is nodig voor het vervangen van het AOP door een btv 1 IEC-NL of TRISZ-DG300. Op het nieuwe AOP kan vervolgens de splitter (POA-01-B) geplaatst worden om het modem en de TV-kabel naar de woonkamer (verloopstekker IEC female naar F female vereist) op aan te sluiten.

Paul
Community Moderator
Community Moderator
  • 19161Posts
  • 1373Oplossingen
  • 7271Likes

@smiba Dank voor het controleren en het delen van de informatie + foto's! Het aansluitpunt (AOP) in de meterkast en de aansluiting in de woonkamer lijken verouderd te zijn. Ik kan sowieso kosteloos een monteur langslaten komen om het AOP te komen vervangen. Bij het eerste aansluitpunt (AOP - Abonnee overnamepunt) hoort ook gelijk het modem aangesloten te worden. Dit is bij jou te zien op de foto met de groene kabel en het UPC kastje (= AOP).  Ik zie ook de nodige ruis terug op het signaal op het signaal. Het lijkt mij goed dat er een storingsmonteur langskomt om alles in een keer aan te pakken. Ik heb een afspraak ingepland met een monteur op donderdag 14 oktober 2021 tussen 12 uur en 18 uur. Mocht het dan niet schikken dan is de afspraak te wijzigen via Mijn Ziggo > Mijn Gegevens > Mijn Monteursafspraken. Laat je weten wat jouw bevindingen zijn na het monteursbezoek?

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31053Posts
  • 2178Oplossingen
  • 15499Likes

@Paul Volgens mij waren we tegelijk naar de foto's en gegevens aan het kijken. 😉

 

Voor het te sterke signaal adviseer ik om op het modem een forward path attenuator te laten plaatsen door de monteur, demping van 6 dB op downstream zou mooi zijn.

 

20210912_152110.jpg

Paul
Community Moderator
Community Moderator
  • 19161Posts
  • 1373Oplossingen
  • 7271Likes

@tobiastheebe Dat klopt! 😉 Onze  berichten kwamen vrijwel tegelijk. 

smiba
Topicstarter
Level 5
  • 43Posts
  • 4Oplossingen
  • 10Likes

@Paul  schreef:

@smibaDank voor het controleren en het delen van de informatie + foto's! Het aansluitpunt (AOP) in de meterkast en de aansluiting in de woonkamer lijken verouderd te zijn. Ik kan sowieso kosteloos een monteur langslaten komen om het AOP te komen vervangen. Bij het eerste aansluitpunt (AOP - Abonnee overnamepunt) hoort ook gelijk het modem aangesloten te worden. Dit is bij jou te zien op de foto met de groene kabel en het UPC kastje (= AOP).  Ik zie ook de nodige ruis terug op het signaal op het signaal. Het lijkt mij goed dat er een storingsmonteur langskomt om alles in een keer aan te pakken. Ik heb een afspraak ingepland met een monteur op donderdag 14 oktober 2021 tussen 12 uur en 18 uur. Mocht het dan niet schikken dan is de afspraak te wijzigen via Mijn Ziggo > Mijn Gegevens > Mijn Monteursafspraken. Laat je weten wat jouw bevindingen zijn na het monteursbezoek?


Thanks Paul! Ik heb de afspraak verplaatst naar Vrijdag omdat ik dan de hele dag thuis ben, zie deze alleen nu niet meer terug in Mijn Ziggo. Kan je dubbelchecken voor me of dit goed gelukt is? (Weet niet of er wat tijd tussen zit voor dit zichtbaar is aan mijn kant)

smiba
Topicstarter
Level 5
  • 43Posts
  • 4Oplossingen
  • 10Likes

@tobiastheebe  schreef:

Voor het te sterke signaal adviseer ik om op het modem een forward path attenuator te laten plaatsen door de monteur, demping van 6 dB op downstream zou mooi zijn.

 


Heeft de monteur deze bij zich, of moet ik deze even zelf aanschaffen? Als ik het direct allemaal kan regelen voor as. Vrijdag zou het fijn zijn 🙂

Super bedankt voor jullie hulp!

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31053Posts
  • 2178Oplossingen
  • 15499Likes

Als het goed is heeft de monteur dit materiaal bij zich in de bus. Zelf aanschaffen is een optie maar dit type attenuator is vrij lastig verkrijgbaar en prijzig.

smiba
Topicstarter
Level 5
  • 43Posts
  • 4Oplossingen
  • 10Likes

Geen probleem, ik vraag het de monteur even maar mocht het niet lukken schaf ik 'm zelf nog wel even aan.

Ik laat het weten zodra de monteur is geweest en wat dit heeft gedaan met de problemen.

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31053Posts
  • 2178Oplossingen
  • 15499Likes

Dat is prima, ik ben benieuwd.

Paul
Community Moderator
Community Moderator
  • 19161Posts
  • 1373Oplossingen
  • 7271Likes

@smiba Wat @tobiastheebe al aangeeft klopt. Onze monteurs hebben de wereld aan aansluitmaterialen in hun bus liggen, dus dat moet goed komen. 😉

Quadral

Level 6
  • 77Posts
  • 8Oplossingen
  • 22Likes

@Paul niet overdrijven he😋

smiba
Topicstarter
Level 5
  • 43Posts
  • 4Oplossingen
  • 10Likes

Monteur is vandaag langs geweest, nog even nagevraagd over de 6dB Forward Path Attenuator maar dit vond de monteur niet nodig omdat het nieuwe aansluitpunt al voor 4dB zou zorgen. Hij kwam erg bekwaam over, na de werkzaamheden nog even gecontroleerd en hij had absoluut gelijk.

 

Channels zien er nu zo uit, met nog geen enkele RS Error te zien na meerdere uren:

smiba_0-1634339022105.png

 

Was allemaal snel geregeld, ben altijd een beetje sceptisch over de kwaliteit van monteurs maar dit was echt een fijne ervaring.

Nu alleen het slechte nieuws; ik verlies nog steeds de ethernet link met het modem. Er is ook een nieuw modem opgestuurd (Moet deze even ophalen op het PostNL punt), ik verwacht dat dat de laatste oplossing voor de problemen is. Internet snelheid is wel al beter geworden (Van ~780Mbps Down naar ~920Mbps down)

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31053Posts
  • 2178Oplossingen
  • 15499Likes

Ik ben benieuwd welk AOP de monteur geplaatst heeft, de btv 1 IEC-NL en TRISZ-DG300 hebben namelijk beide een doorgangsdemping van 0,5 dB. Is het modem nu in de meterkast aangesloten en TV/decoder direct op de einddoos?

 

Hopelijk is het nieuwe modem de oplossing voor de linkproblemen.

smiba
Topicstarter
Level 5
  • 43Posts
  • 4Oplossingen
  • 10Likes

Zo ver als ik mee heb gekregen is het inderdaad de TRISZ-DG300, tenminste zo ziet het punt er uit. (Geen zin om deze nu open te schroeven) 

 

Modem zit nu nog in de einddoos omdat ik mijn netwerk even omver moet gooien om het modem in de meterkast te hangen, mijn router is verantwoordelijk voor het doorspelen van bepaalde VLANs maar ook voor het regelen van de NAT verbinding met het Ziggo modem. Hoop hier volgende week tijd voor te hebben

 

Einddoos is trouwens ook vervangen, de aansluiting voor analoge radio is nu afwezig.

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31053Posts
  • 2178Oplossingen
  • 15499Likes

Duidelijk verhaal, mooi dat ook de einddoos is vervangen. Succes alvast met de verdere installatie! Laat het gerust weten als je later nog vragen hebt.

Uitgelicht topic