@Paul schreef:
Heb je los daarvan ook getest of het probleem zich voordoeet op het moment dat je een computer of laptop rechtstreeks met een netwerkkabel op het modem aansluit, zonder tussenkomst van switches of routers? Ik ben erg benieuwd of je dit probleem dan ook constateert.
Helaas heb ik geen makkelijke manier om dit te controleren, het modem staat in modem mode dus mijn computer direct aansluiten zou mijn computer direct aan het internet zetten zonder NAT/Firewall. Ook zou ik waarschijnlijk geruime tijd geen IP krijgen als ik dit doe omdat het MAC-Adres van mijn Router nog in jullie DHCP server staat.
Ik zou dit evt. kunnen doen met het modem in Router mode, maar dan verander ik wel een groot gedeelte van de setup dus ik weet niet of deze resultaten redelijk te vergelijken zijn.
@Paul schreef:
Nog een tip: controleer als je Giga Connectbox modem in routermodus staat ook even hoe je router(s) ingesteld staan. Indien je router ook adressen uitdeeld (router modus) kan het zijn dat er een dubbel NAT onstaat. De beste optie is dan om het modem in bridged modus te zetten en je router de routerfunctie op zich te laten nemen.
De Connextbox staat in modem mode, mijn Router (Mikrotik) zit op Poort 1 op Ziggo modem & Mikrotik en heeft een DHCP Client draaien om van Ziggo zijn IP te krijgen. De andere machines op dit Router (Poort 2-10) zijn hier van afgesloten en krijgen hun IP vanaf de DHCP Server op mijn Router. Mijn Router maakt een NAT, maar heeft zelf een publiek IP.