030Lars

Level 3
  • 24Posts
  • 0Oplossingen
  • 6Likes

Gigabit up nooit meer zoals beloofd

Ik ben hier al tijden mee bezig, maar ben benieuwd of ik de enige ben. Heb Gigabit-internet van het allereerste moment dat het in Utrecht beschikbaar was. Dat was tot vorig jaar prima. In de zomer was m'n down beroerd, de up nog steeds min of meer als advertised.

 

Is toen in augustus een monteur geweest die inderdaad wat signaalproblemen zag, maar dat aan integreren van toen net afgeschakelde analoge radiofrequenties weet. Dat zou in september moeten bijtrekken, en dat deed het.

 

Nu heb sinds een maand of drie onderhand het omgekeerde: down tempo's eigenlijk altijd goed, de up DAALT zelfs bij tests. (Testje eerder vandaag, bekabeld) In december een monteur geweest, die niets zag. Modem is vergangen, maar zonder resultaat. Daarna is de 21e een onderzoek gestart naar eventuele problemen capaciteit voor de upload.

 

Daar hoorde ik niets meer over, dus vandaag vroeg ik nog eens. "Niks te zien" was het antwoord, maar mijn up is nog all over the place en komt nooit zelfs maar in de buurt van 50. Via (Edgemax) router, direct op modem, met splitter, zonder splitter, andere kabels... de up blijft moeizaam.

 

Het probleem is dat de up zo'n aanloop moet nemen dat alles (site resolven, spoelen in content op YouTube / Amazon Prime) buffering en gewoon een algehele sensatie van stroop oplevert. 

 

Heb nu ook het idee dat ik het nu maar moet uitzoeken, maar ondertussen wel Gigabit-euro's neertel voor iets dat in niets meer lijkt op mijn allereerste ervaringen met het netwerk. 

 

Anyway, lange aanloop voor mijn vraag: zijn er meer mensen die Gigabit hebben (Utrecht Stad) die een zwabberende upstream hebben? 

Uitgelicht
Paul
Community Moderator
Community Moderator
  • 19178Reacties
  • 1373Oplossingen
  • 7281Likes

@030Lars Super dat je een rechtstreeks test hebt kunnen doen! Wel ontzettend balen dat de upload snelheid op dit moment nog aan de lage kant is. De afgelopen dagen heb ik de verbinding even gemonitord en aan netwerkzijde zie ik verder geen ongeregeldheden op zowel de down- als upstreams. Het signaal op zowel de SC-QAM kanalen en OFDM ziet er goed uit. Ook de capaciteit op down- en upstream ziet er prima uit. Wat mij wel opvalt is dat de upload op jouw verbinding de afgelopen dagen vrijwel continue gebruikt wordt. Wil je toch eens nagaan of er op een of meerdere apparaten op je thuisnetwerk geupload wordt? Het kan bijvoorbeeld zijn dat op een van de apparaten down- of upload software actief is die de maximale upstream gebruikt. Dit zou de lagere upload dan verklaren. Test om dit allemaal in 1 keer uit te sluiten eens met 1 computer/laptop rechtstreeks bekabeld op het modem in safe modus  met netwerkmogelijkheden. Wil je jouw bevindingen delen onder dit topic?

49 Reacties 49
Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75187Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21925Likes

Om bij het begin te beginnen en om mogelijke oorzaken uit te sluiten:

 

Om je binnenkomend en uitgaand signaal te kunnen beoordelen, kun je hier uit je modem de volledige pagina's van downstream en upstream waarden plaatsen met een schermafbeelding en de laatste dagen Netwerk historie?

Waar vind ik de up- en downstreamwaardes van mijn modem?

https://community.ziggo.nl/t5/Tips-van-Ziggo/Waar-vind-ik-de-up-en-downstreamwaarden-van-mijn-modem/...

En kun je een foto hier plaatsen van de eerste plaats waar Ziggo je huis binnenkomt met eventuele splitters, versterkers en het modem op de foto?

030Lars
Topicstarter
Level 3
  • 24Posts
  • 0Oplossingen
  • 6Likes

Ha Bert,

 

Dank voor je reactie. Ik heb volgens mij de juiste info bij elkaar gesprokkeld. Heb een wifi-loos UBC1318ZG modem (nieuw vervangen in december dus en staat in bridge) en de monteur in augustus heeft de aansluiting nog vernieuwd. Het zegt mij allemaal verder niks. 


De hele setup binnen is ongewijzigd sinds het moment ik Gigabit heb. Een test met Speedtest haalt nu weer meer tempo, maar zoals je kunt zien heeft ie er een hele tijd voor nodig om zelfs maar in de buurt van 50 te raken. EDIT Had even de screenshot namen moeten bewerken tot iets leesbaarders, scusati!

Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75187Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21925Likes

Als eerste eens kijken of dit helpt.

Daarna het modem 30 seconden van de stroom en een paar uur later de downstream en upstream waarden nog eens plaatsen en kijken of kanaal 32 nog die vreemde waarden geeft.

 

Alex
Community Moderator
Community Moderator
  • 8992Posts
  • 1059Oplossingen
  • 4003Likes

Hi @030Lars, welkom op de Ziggo Community!

 

Erg zuur dat je hier al enige tijd mee bezig bent zonder verbetering. Ik zie dat je al direct wat tips hebt gekregen van @Bert. Heb je het modem intussen nog eens opgestart? Hoe is het de afgelopen dagen gegaan?

030Lars
Topicstarter
Level 3
  • 24Posts
  • 0Oplossingen
  • 6Likes

Ha Alex, ik ben nog niet in de gelegenheid geweest om de suggestie met de splitter-cap te doen. (Connectiepunt zit op een onhandige plek in een ombouw). Geen verbetering met de up helaas in de tussentijd - zie bijlage. Ik rapporteer terug als ik de splitter heb getest. Dan geef ik ook de modem een reboot. 

Paul
Community Moderator
Community Moderator
  • 19178Posts
  • 1373Oplossingen
  • 7281Likes

@030Lars Dank voor je terugkoppeling. We wachten je berichtgeving na het aansluiten van de splitter dan even af. We zijn benieuwd hoe het dan gaat. 

030Lars
Topicstarter
Level 3
  • 24Posts
  • 0Oplossingen
  • 6Likes

Vandaaag vrij, dus kon even de boel opzij schuiven en de splitterkap eraf wippen. Modem tijdje van stroom, er weer op. Dit zijn wat waarden en tests van direct daarna. Zal over een paar uurtjes de waarden van dat moment  rond kanaal 32 en tests e.d. melden.

 

Down geen klachten, up (met impact op de beleving) niet beter. Al die T3 time-outs (ik ben geen kenner hoor) is dat normaal?

 

Paul
Community Moderator
Community Moderator
  • 19178Posts
  • 1373Oplossingen
  • 7281Likes

@030Lars Dankjewel voor de terugkoppeling en het aanpassen v.d. installatie. De verbinding tussen het modem ziet er op dit moment prima uit. Wat zij je eigen bevindingen op het moment dat je de internetverbinding gebruikt (surfen, streamen, gamen en/of downloaden) werkt het dan goed? Ik raad aan dit als uitgangspunt te nemen en niet zozeer naar de T3 meldingen te kijken. 

030Lars
Topicstarter
Level 3
  • 24Posts
  • 0Oplossingen
  • 6Likes

Ik kijk zelden in de modem. Voornaamste probleem dat ik ervaar is dat het sinds een maand of drie stroperig aanvoelt allemaal. Resolves zijn 'okee' maar niet meer zo snappy als ik gewend ben en ik merk het dus bij spoelen in content op YouTube/Amazon, dan heeft ie lang nodig (met draaiende animaties) om weer op stoom te komen. Alles zit wired verbonden, ik test ook exclusief wired.

 

De beroerde up-prestatie zit m.i. achter het gevoel van traagheid, want de down is in m'n tests veelal prima. Ik heb uit frustratie voor internet-alternatieven op mijn adres gekeken maar er is hier weinig soeps. Middelmatige dsl en glasvezel is hier helemaal niet. Was ook niet ontevreden over Gigabit maar vanaf half 2021 is het matig. 

 

Ik werk voor een tijdschrift en moet regelmatig print/ruwe foto's en bestanden rondduwen, dan is stabiele brede pijp omhoog ook erg fijn.

Paul
Community Moderator
Community Moderator
  • 19178Posts
  • 1373Oplossingen
  • 7281Likes

@030Lars Kun je nagaan op er of een van de apparaten op je thuisnetwerk ook applicaties draaien die de volledige upload gebruiken. Denk bijvoorbeeld aan een Torrentclient, down- en uploadsoftware of bepaalde antivirusscanners. Op het moment dat de volledige upload belast wordt kan dit ook merkbaar zijn op andere apparaten die met internet verbonden zijn. 

030Lars
Topicstarter
Level 3
  • 24Posts
  • 0Oplossingen
  • 6Likes

Ik test altijd wired. Vanaf een modern X570 moederbord met gigabit-poort, met cat6-kabel (laatst vervangen). Woon alleen en controleer vooraf dat er nergens iets loopt (heb wat slimme lampen, een Nest-thermosstaat maar niks dat noemenswaardig upverkeer oplevert.

 

Heb nog wat nieuwe waarden in de bijlages, nog wat tests. Op zondag is het marginaal beter, nog steeds enorme aanloop nodig met eerder genoemde stroperigheid tot gevolg.

Paul
Community Moderator
Community Moderator
  • 19178Posts
  • 1373Oplossingen
  • 7281Likes

@030Lars Kun je eens een paar speedtest uitvoeren nadat je de computer/laptop in veilige modus met netwerkmogelijkheden hebt opgestart?Hier staat uitgelegd hoe je dit precies doet. Zo sluiten wij in een keer de invloed van software/applicaties (of de configuratie daarvan) uit die van invloed kunnen zijn op de speedtest. 

030Lars
Topicstarter
Level 3
  • 24Posts
  • 0Oplossingen
  • 6Likes

Ik testte daarom al steeds met de losse Speedtest-app en niet binnen een browser, maar ik zal na Feierabend daar naar kijken!

Paul
Community Moderator
Community Moderator
  • 19178Posts
  • 1373Oplossingen
  • 7281Likes

@030Lars Laat maar weten wat je bevindingen zijn nadat je in veilige modus met netwerkmogelijkheden. Ik ben dan heel benieuwd wat de snelheid dan is. 

030Lars
Topicstarter
Level 3
  • 24Posts
  • 0Oplossingen
  • 6Likes

Het duurt iets langer want er is altijd lager dan rock bottom (zie bijlage). 🙃

Paul
Community Moderator
Community Moderator
  • 19178Posts
  • 1373Oplossingen
  • 7281Likes

@030Lars Deel je jouw bevindingen zodra je de gelegenheid hebt om te testen in veilige modus met netwerkmogelijkheden?

030Lars
Topicstarter
Level 3
  • 24Posts
  • 0Oplossingen
  • 6Likes

 

Yes. Hopelijk dit weekend. Als er een actieve storing is op dit adres kleurt dat mogelijk de resultaten. Doe ik liever als Ziggo zelf ook zegt "niks aan de hand volgens ons". 🙂 Voorlopige eindtijd is ergens vrijdagochtend.

Paul
Community Moderator
Community Moderator
  • 19178Posts
  • 1373Oplossingen
  • 7281Likes

@030Lars Top, dan wachten wij dat even af. Alvast een prettig weekend!

030Lars
Topicstarter
Level 3
  • 24Posts
  • 0Oplossingen
  • 6Likes

De storing op m'n postcode staat niet meer vermeld, dus getest onder Windows in Safe Mode met netwerk (via Ziggo en speedtest.nl) en nog een keer onder macOS (alles bedraad). 

 

Wat er precies is gefixt met die storing is me niet duidelijk (had wel last van uitval dus er was echt wel iets mis) maar de up was er blijkbaar geen onderdeel van.

 

Beetje einde van m'n Latijn met deze kwestie. Ik ga nog een keer rechtstreeks testen om router en switch uit te sluiten, maar daarna weet ik het niet meer. M'n internet downgraden naar de 600/30 of misschien wel helemaal overstappen naar de 200/50 optie die KPN op mijn adres aanbiedt met enkel behoud van m'n televisie.

 

Ik mok nog even door. 😉 Zal de resultaten van de directe test nog melden.

Uitgelicht topic