Beste ZIGGO en - community,
Anderhalve week geleden ben ik overgestapt van het 600/40 internet pakket naar het Giga pakket.
Met mijn vorige pakket haalde ik de snelheden ruim voldoende, echter had ik sinds enkele weken regelmatig last van wegvallende verbindingen (na onderhoud in mijn wijk). Ik hoopte daar met een nieuw abonnement en modem wel vanaf te zijn. Helaas...
De snelheden die bereikt worden en dan met name de download komt niet in de buurt van de 1Gb verbinding. Doorgaans hang ik rond de 800 tot 850 Mbps. De upload volstaat. Daarnaast heb ik regelmatig last dat de verbinding wegvalt, het modem reset of er een enorme lag spike is waar ik mee te maken krijg.
Het betreft: Connectbox Giga, in bridge mode.
Gebruikte kabel: CAT6
Router: ASUS RT-N66u (Gigabit router)
Systeem: i9 10900K
OS: win 11
Wat ik reeds gedaan heb:
Modem gereset.
De "oude" kabels van de splitter naar het modem vervangen door de nieuwe meegeleverde.
De "oude" splitter vervangen door de nieuwe meegeleverde.
Modem rechtstreeks aan de pc gehangen zonder tussenkomst van router/switch.
Ik krijg het niet voor elkaar om de snelheid omhoog te krijgen. Zels testen midden in de nacht (05:00u geven geen beter resultaat).
Zijn er nog mogelijkheden die ik nog niet getest heb, dan lees ik ze graag.
Alvast bedankt!
De bijlagen bevatten screenshots van het modem, AOP en Speedtest resultaten.
Opgelost! Ga naar oplossing.
Jij bent de IT-hulplijn in je straat, de verlichting werkt thuis op commando en je groet de pakketbezorger met de slimme deurbel. Herkenbaar? Dan zijn de Community events echt iets voor jou! Doe mee en sluit je aan.
Er is inderdaad 1~2 dB meer demping op het signaal aanwezig t.o.v. gisteren. Wanneer de buitentemperatuur stijgt, zet de kabel uit en neemt de demping toe. Ik ben echter gewend dat dit alleen in de downstream zichtbaar is en (vrijwel) niet in de upstream. In de downstream daalt het vermogen onder het acceptabel minimum van -8 dBmV, in de upstream stijgt het zendvermogen boven het acceptabel maximum van 49 dBmV, m.a.w. teveel demping, zoals eerder geconstateerd. De monteur had dit gisteren niet mogen goedkeuren.
Ik betwijfel of een UBC1318ZG verbetering gaat brengen in de haalbare snelheden en denk eerder dat een gespecialiseerde (netwerk)monteur de juiste volgende stap is.
De tests die je noemt zijn voor het aantonen van fluctuaties in latency (jitter) en packet loss, niet zozeer voor het probleem dat jij ervaart.
Kan deze jitter ook de oorzaak zijn van een voip verbinding (o.a. teams/discord) welke verbroken wordt of ineens "robot-achtig" klinkt? Want dat is ook een van de problemen wat ik ervaar. Hier had ik nog niet de focus op gelegd aangezien ik zaken niet door elkaar wil laten lopen om het geheel overzichtelijk te houden.
Ik ben nu bijna bang om een monteur te vragen. De monteur die gisteren geweest was heeft zijn komst in rekening gebracht omdat hij niets kon constateren. (op zijn meter was het "ok", maar op zijn laptop haalde hij de snelheid ook niet). Ik kan begrijpen dat deze monteurs waarschijnlijk volgens een bepaald protocol moeten werken; "is het signaal goed op de gekalibreerde/geijkte meter, dan is er niks aan de hand".
Een jitter van een paar ms is volledig normaal, zeker bij Wi-Fi, maar als dit tientallen of honderden ms wordt, dan merk je dat zeker in real-time-applicaties als VoIP. Packet loss is helemaal uit den boze.
een ziggo moderator kan die kosten denk ik wel vergoeden de monteur had dit nooit OK moeten bevonden
@Richard_D ik snap je punt hierin.
Als de kuren nog steeds spelen en we samen besluiten dat opnieuw een monteur één en ander moet aanvliegen, dan kunnen we ook de kosten onder de loep nemen.
Stel, de volgende monteur constateert inderdaad dat er ergens wat misgaat, dan weten we dat de kosten onterecht zijn en gaan we dit vergoeden. Het zou wel merkwaardig zijn, als deze ondanks je ervaring, hetzelfde zal zeggen. Maar dat is nu op afstand uiteraard vrij makkelijk praten.
Als je akkoord bent, regel ik opnieuw een monteur en ben nu al benieuwd naar diens conclusie!
@Jacob , Helaas spelen de kuren nog steeds en een monteur is dan ook wel gewenst. Zoals @tobiastheebe een aantal posts eerder aangaf; een gespecialiseerde (netwerk)monteur wellicht.
Hierbij de status Down- en upstream waarden van vandaag. (d.d. 14-08-2022 ca. 13:10u).
@Richard_D Ik zie duidelijk een te hoog uitgaand signaal en te laag binnenkomend signaal met niet te repareren data pakketten op het Docsis 3.1 kanaal.
Duidelijker kun je niet aangeven dat het signaal aan allerlei kanten niet is, zoals het zou moeten zijn voor een normale internet verbinding.
Dit topic ga ik even volgen. Aangezien ik vrijwel precies hetzelfde ervaar als OP
@w00tt03t Om je sneller te kunnen helpen, kun je het best een eigen topic aanmaken en daar de volgende gegevens plaatsen, dan loopt het hier niet door elkaar:
Om je binnenkomend en uitgaand signaal te kunnen beoordelen, kun je hier uit je modem de volledige pagina's van downstream en upstream waarden plaatsen met een schermafbeelding en de laatste dagen Netwerk historie?
Waar vind ik de up- en downstreamwaardes van mijn modem?
https://community.ziggo.nl/t5/Tips-van-Ziggo/Waar-vind-ik-de-up-en-downstreamwaarden-van-mijn-modem/...
En kun je een foto hier plaatsen van de eerste plaats waar Ziggo je huis binnenkomt met eventuele splitters, versterkers en het modem op de foto?
Ja dacht al dat eigen topic het beste was! Zal er zo 1tje aanmaken, thanks voor de tips
@Richard_D Duidelijk! Ik heb de monteur ingepland voor 25 augustus tussen 08:00-13:00 uur. Deze kan dan iets verder zoeken in het netwerk. Mocht je de afspraak willen verplaatsen dan kan dat via mijn Ziggo.
Zoals gepland is de monteur vandaag geweest.
In het bijzijn van de monteur speedtest uitgevoerd en diverse resultaten laten zien over de afgelopen weken waarbij zichtbaar was dat de snelheid duidelijk niet gehaald werd.
Na zelf gemeld te hebben dat de down- en upstream waarden niet goed waren heeft hij deze wat afgesteld. bijgevoegd zijn de screenshots van de huidige waarden.
MAAR... Ik haal mijn snelheid nog steeds niet.
Ik heb het idee dat deze monteur wederom helaas geen netwerkspecialist was.
Wat er ondertussen heeft plaatsgevonden:
- Diverse malen de splitter vervangen (kapjes verwijderd).
- Modem rechtstreeks op het AOP.
- Monteur geweest die niets heeft kunnen constateren maar wel een andere GiGAbox heeft laten komen.
Deze monteur raadde mij tevens aan een schone installatie op een ander systeem uit te voeren en daarop te testen. Dit heb ik gedaan maar tevens dezelfde resultaten.
- Nieuw modem geplaatst.
- Wederom een monteur geweest die de waarden in de wijkkast heeft bijgesteld.
Een volgende optie (als de huidige waarden correct zijn) in mijn ogen kan ook nog de UBC1318ZG zijn.
Andere opties... iemand?
De wijzigingen van de monteur hebben wel voor een grote verbetering gezorgd in het vermogen in zowel downstream als upstream. Dit heeft ook de DS MER (signaal/ruis-verhouding) verbeterd. Gezien je van bridge mode gebruikmaakt, denk ik dat een UBC1318ZG het proberen waard is.
Welke snelheden haal je op dit moment?
@tobiastheebe De laatste paar speedtests zitten nog steeds rond de 800/50 Mbps
Status 29-08-22:
- De download snelheid wordt nog steeds niet gehaald. Deze varieert tussen 560 Mbps en 769 Mbps.
- De upload snelheid is prima, daar geen problemen mee. (50.29 Mbps / 51.41 Mbps).
Mijn verzoek is om een ander modem te proberen; UBC1318ZG (zoals te lezen in dit topic heb reeds 2 GiGa boxen getest en zijn er al 2 monteurs langs geweest).
Bijgevoegd: down- en upstream waarden d.d. 29/08/22.
Ik heb zojuist de moderators ingelicht.
@Richard_D De Ookla app pakt iedere keer een andere server en die zijn niet allemaal betrouwbaar.
Wat ervaar je op: Speedtest Custom - Test your internet speeds KPN
Speedtest - Internetsnelheid meten? Doe de internet test | Ziggo
@Richard_D Dank voor je terugkoppeling na het monteursbezoek. Vreemd dat je nog steeds niet de gewenste snelheid behaald! Ik heb nog eens een blik geworpen op de verbinding en daar zie ik verder geen ongeregeldheden terug. Het signaal zie er prima uit en ook de capaciteit op zowel de up- als downstream zien er goed uit. Je zou dus in staat moeten zijn de volledige snelheid te behalen. Kun je zoals expert @Bert ook al aangeeft eens kijken wat andere speedtests en die van ons op www.ziggo.nl/speedtest op dit moment aangeeft? Test daarnaast nog eens de computer in veilige modus met netwerkmogelijkheden om de invloed van software op de computer/laptop nog uit te sluiten.
Hallo @Paul, hierbij de resultaten van de: Custom speedtest KPN en de ZIGGO speedtest, welke @Bert heeft aangeraden om te testen. Beide,zoals gevraagd, in de veilige modus uitgevoerd.
Wat mij opvalt: Zodra de test begint te lopen en de download richting de 850+ Mbps begint te gaan hij weer terugvalt en dat doet tot het einde van de test. De upload daarentegen loopt op naar de 50+ en blijft daar dan ook netjes hangen.
Ik heb dit Topic even doorgelezen, Upstream mag tussen de 36 en de 51 db zitten. toen het 49 was, was er dus in principe niks mis mee. de Downstream mag op je modem zakken tot -8 dBmv. Dit is niet wenselijk maar wel mogelijk. aangezien je signaal zakte op de downstream en steeg op de upstream betekend dat er ergens meer demping ontstaan is. Dit is waarschijnlijk in de "kast" buiten opgelost door je op een tappositie te zetten waar meer signaal uit komt. (deze dempt dan minder waardoor je downstream hoger word en je upstream lager) aangezien je signaal uit het niks lager werd. Zou je te maken kunnen hebben met een kabelschade. Of de connector in de "kast" buiten niet correct gemonteerd of niet goed vast gedraaid. Ook heb ik je speedtest resultaten gezien, zijn deze speedtesten gedaan over de WiFi? zo ja, dan is dit een goed gehaalde snelheid.
Vul de belangrijkste trefwoorden in en vind het topic die past bij je vraag. Onze community zit boordevol kennis.
Start je eigen topic en krijg hulp van anderen. Op de community helpen ervaren klanten je graag op weg.