Beste ZIGGO en - community,
Anderhalve week geleden ben ik overgestapt van het 600/40 internet pakket naar het Giga pakket.
Met mijn vorige pakket haalde ik de snelheden ruim voldoende, echter had ik sinds enkele weken regelmatig last van wegvallende verbindingen (na onderhoud in mijn wijk). Ik hoopte daar met een nieuw abonnement en modem wel vanaf te zijn. Helaas...
De snelheden die bereikt worden en dan met name de download komt niet in de buurt van de 1Gb verbinding. Doorgaans hang ik rond de 800 tot 850 Mbps. De upload volstaat. Daarnaast heb ik regelmatig last dat de verbinding wegvalt, het modem reset of er een enorme lag spike is waar ik mee te maken krijg.
Het betreft: Connectbox Giga, in bridge mode.
Gebruikte kabel: CAT6
Router: ASUS RT-N66u (Gigabit router)
Systeem: i9 10900K
Wat ik reeds gedaan heb:
Modem gereset.
De "oude" kabels van de splitter naar het modem vervangen door de nieuwe meegeleverde.
De "oude" splitter vervangen door de nieuwe meegeleverde.
Modem rechtstreeks aan de pc gehangen zonder tussenkomst van router/switch.
Ik krijg het niet voor elkaar om de snelheid omhoog te krijgen. Zels testen midden in de nacht (05:00u geven geen beter resultaat).
Zijn er nog mogelijkheden die ik nog niet getest heb, dan lees ik ze graag.
Alvast bedankt!
De bijlagen bevatten screenshots van het modem, AOP en Speedtest resultaten.
Opgelost! Ga naar oplossing.
Jij bent de IT-hulplijn in je straat, de verlichting werkt thuis op commando en je groet de pakketbezorger met de slimme deurbel. Herkenbaar? Dan zijn de Community events echt iets voor jou! Doe mee en sluit je aan.
Hi @Richard_D,
Als je wil kan ik natuurlijk helpen bij het plannen van een afspraak met een monteur. Laat jij weten of dit nog nodig is?
Hallo @Madelon ,
Dat zou fijn zijn. Ik wachtte namelijk nog op een eventuele reactie van een een andere moderator.
Ik ervaar nog steeds een beduidend lagere snelheid dan mijn huidige abonnement zou behoren te zijn. Daarnaast zijn er nog de korte onderbrekingen gedurende o.a. voip /streams.
Het modem is nog steeds direct, zonder splitter, aangesloten op het AOP mocht je het uit willen lezen.
Bijgevoegd: Status down- en upstream d.d. 08-08-22 ca. 17:00u
Alright, een oplossing is natuurlijk wenselijk nu de internetverbinding langzaam en niet stabiel is. Gezien de grenswaardes lijkt het mij ook verstandig dat een monteur aan de slag gaat.
Ik heb daarom een afspraak gemaakt voor vrijdag tussen 0800-1300 uur. Via Mijn Ziggo kun je afspraak wijzigen als het dan onverhoopt niet past. Laat je weten hoe het gaat als de monteur is geweest @Richard_D?
@Erik P Dankjewel voor de gemaakte afspraak.
De dag en tijd zijn geen probleem. Zodra de monteur is geweest laat ik weer van mijn horen.
@Erik P De monteur is zoals gepland geweest.
De monteur vond de waardes van de streams "ok". Met zijn meter heeft hij een test uitgevoerd waarbij de downsnelheid naar ca. 934Mbps ging.
Vervolgens heeft hij het modem uit Bridge gehaald en gevraag om op mijn computer nogmaals te testen. Nu haalde ik slechts ca. 500 Mbps. Vervolgens sloot hij zijn eigen laptop aan het modem en haalde hij ook slechts 500 a 600 Mbps. Vreemd.
Hij zou een andere Box laten komen en adviseerde mij om op een kale pc nogmaals een speedtest uit te voeren. Ondertussen heb ik een schone installatie uitgevoerd op een andere pc met een netwerkkaart welke Giga ondersteund maar ook nu blijft de snelheid ver onder de 1000 Mbps.
Ik ga nu afwachten of het nieuwe modem enig verbetering brengt.
Bijgevoegd Netwerk status down- en upstream. (12-08-22, ca. 15:45u). Met de splitter ertussen
De waarden voor vermogen zijn zeker niet 'OK'. De downstream is nog nét acceptabel, de upstream is te hoog. Voor de downstream geldt een minimum van -8 dBmV, voor de upstream een maximum van 49 dBmV. Zoals al eerder aangegeven, is er teveel demping aanwezig op het signaal.
@tobiastheebe De monteur zei dat hij, voordat hij bij mij aan de deur kwam, reeds in de wijkkast gekeken had. Ik moet hem daar dan maar op zijn woord op geloven. Ik heb aangegeven dat mensen van dit forum, jij en Eric_P, reeds gezegd hadden dat de waarden niet goed waren maar hij beweerde van wel. In zo'n geval ben ik al snel uitgepraat, ik heb helaas de kennis niet in huis om met de beste man in discussie te gaan.
Hoe kan ik dit nu het beste aanpakken? Ik denk zelf wederom wachten op het andere modem en weer een nieuw topic starten of??? Ik sta open voor opties.
ik denk dat @tobiastheebe het beste een mod in kan lichten dit is natuurlijk niet hoe het hoort te gaan
Persoonlijk zou ik een downgrade terug naar Internet Max overwegen, voor zover ik weet kun je hierbij het SmartWifi modem Giga blijven gebruiken.
dat is toch van de zotte
laat ziggo zich maar inzetten om het op te lossen
Een UBC1318ZG is ook nog het proberen waard, als de snelheid ook bij het nieuwe SmartWifi modem Giga te wensen blijft overlaten.
@tobiastheebe En ik was juist overgestapt naar Giga in de hoop dat mijn verbindingsproblemen zouden verdwijnen. Maar een Giga abonnement waarbij ik max. 850 Mbps haal is ook niet wenselijk, daar heb je gelijk in.
Maar stel dat ik terug zou gaan naar het MAX abonnement, dan blijven de waarden alsnog te hoog, of zit ik er dan naast?
Een verandering van abonnement verandert inderdaad niets aan het signaal, het wijzigt alleen de service flows op het modem.
@tobiastheebe @MR_CHIP Daar heb ik ook nog om gevraagd. Zijn antwoord was dat dit enkel voor zakelijke gebruikers bestemd is en dat ik het maar moest proberen om er een te krijgen. Kluitje, riet verhaal.
maare
dan zou ik eerst het ubee modem proberen voordat je dingen gaat veranderen aan je abbonement omdat de fout/slechte service door de ziggo monteur voor lief te nemen
een ziggo moderator heeft meer bevoegdheden/mogelijkheden binnen ziggo en die kunnen dat modem ook uitleveren aan particulieren
Die volgorde zou ik ook aanraden, (1) nieuw SmartWifi modem Giga, (2) UBC1318ZG, (3) Internet Giga naar Max. Als optie 1 niet naar wens is dan optie 2, etcetera.
Een UBC1318ZG kan niet via de klantenservice aan niet-zakelijke klanten toegestuurd worden, maar via de community wel.
@tobiastheebe @MR_CHIP Ik ga deze stappen opvolgen, hopelijk kan ik een UBC1318ZG toegewezen krijgen mocht de nieuwe SmartWifi modem Giga geen verbetering brengen. En als laatste optie terug naar MAX, als dat mogelijk is aangezien ik nog niet eens een maand aan de "Giga"-lijn hang.
houd ons vooral hier ook op de hoogte ? 🙂
Zojuist het de nieuwe Connectbox Giga modem ontvangen en aangsloten.
Waar ik al bang voor was, is dit dus niet de oplossing.
Afgelopen nacht omstreeks 02:00u zakte mijn snelheid zelfs tot onder de 300 Mbps, terwijl ik nergens aan heb gezeten of iets had aangepast. Momenteel zit de down weer rond een magere 700 Mbps.
Hieronder wederom de status van de down- en upstream. Valt mij op dat het vermogen bij sommige kanalen nu zelfs de -9.5 dBmv heeft bereikt en dat het vermogen bij de upstream zelfs naar 54.8 dBmv is gegaan. (wellicht als gevolg van de hoge temperatuur momenteel?).
Nu wederom wachten tot het weekend voorbij is en de mods er weer zijn.
Zijn er misschien tools hoe ik een en ander zou kunnen monitoren? Ik lees dat sommige mensen Pingplotter laten lopen op de achtergrond. Ook zag ik dat er gebruik wordt gemaakt van DSLreport's Puma 6 test, Maar volgens mij heeft de Giga box de Puma 7 chipset en ik weet niet of deze test ook van toepassing kan zijn voor de Giga connect box.
Vul de belangrijkste trefwoorden in en vind het topic die past bij je vraag. Onze community zit boordevol kennis.
Start je eigen topic en krijg hulp van anderen. Op de community helpen ervaren klanten je graag op weg.