Beste ZIGGO en - community,
Anderhalve week geleden ben ik overgestapt van het 600/40 internet pakket naar het Giga pakket.
Met mijn vorige pakket haalde ik de snelheden ruim voldoende, echter had ik sinds enkele weken regelmatig last van wegvallende verbindingen (na onderhoud in mijn wijk). Ik hoopte daar met een nieuw abonnement en modem wel vanaf te zijn. Helaas...
De snelheden die bereikt worden en dan met name de download komt niet in de buurt van de 1Gb verbinding. Doorgaans hang ik rond de 800 tot 850 Mbps. De upload volstaat. Daarnaast heb ik regelmatig last dat de verbinding wegvalt, het modem reset of er een enorme lag spike is waar ik mee te maken krijg.
Het betreft: Connectbox Giga, in bridge mode.
Gebruikte kabel: CAT6
Router: ASUS RT-N66u (Gigabit router)
Systeem: i9 10900K
OS: win 11
Wat ik reeds gedaan heb:
Modem gereset.
De "oude" kabels van de splitter naar het modem vervangen door de nieuwe meegeleverde.
De "oude" splitter vervangen door de nieuwe meegeleverde.
Modem rechtstreeks aan de pc gehangen zonder tussenkomst van router/switch.
Ik krijg het niet voor elkaar om de snelheid omhoog te krijgen. Zels testen midden in de nacht (05:00u geven geen beter resultaat).
Zijn er nog mogelijkheden die ik nog niet getest heb, dan lees ik ze graag.
Alvast bedankt!
De bijlagen bevatten screenshots van het modem, AOP en Speedtest resultaten.
Opgelost! Ga naar oplossing.
Na ruim een maand is mijn probleem dan ook opgelost!
Het schommelen van de download tijdens het testen via de eerder genoemde test-sites (ZIGGO, KPN, Ookla, etc.) vond ik vreemd. De snelheid wilde wel omhoog maar viel constant weer terug. Omdat ik ondertussen in de afgelopen dagen alle kabels vervangen had door nieuwe leek mij dat de laatste mogelijkheid mijn router zou zijn.
De router, een ASUS RT-N66U heeft volgens de specificaties een GB WAN, en GB LAN poorten.
ASUS RT-N66U Specifications:
Hardware:
Om te kijken hoe de router zich gedraagt tijdens het downloaden heb ik een download vanaf STEAM gestart (70Gb).
Tijdens het downloaden zag ik dat, naast het op en neer gaan van de snelheid, dat de CPU in de router maximaal belast werd.
Na wat zoeken las ik in diverse posts in o.a. het SNBforum dat deze router niet de hardware bezit om een Gigabit verbinding volledig te ondersteunen, ondanks dat de specs dit aangeven. De single core cpu draait op 600 Mhz en dit is blijkbaar niet voldoende.
De oplossing:
Het aanschaffen van een nieuwe router die wat meer in huis heeft om een Gigabit verbinding te kunnen ondersteunen.
Mijn keuze is gevallen op de ASUS RT-AX86U. Deze router heeft een quadcore cpu die op 1.8Ghz draait. Wat ook meespeelde was het feit dat ik er ook een andere Firmware (Merlin) in kan zetten welke meer opties bied.
De resultaten:
Rest mij de mensen te bedanken voor het meekijken (slechte down- en upstream waarden welke nu ook verholpen zijn), meedenken en het geven van adviezen. o.a. @Paul @tobiastheebe @Bert @bastiaantaling @Steefb en alle anderen waarvan de naam nu even niet te binnen schiet.
Moraal van dit verhaal: vertrouw niet blind op specificaties! 😉
Jij bent de IT-hulplijn in je straat, de verlichting werkt thuis op commando en je groet de pakketbezorger met de slimme deurbel. Herkenbaar? Dan zijn de Community events echt iets voor jou! Doe mee en sluit je aan.
Je hebt een laag binnenkomend signaal en een (te) hoog uitgaand signaal wat problemen kan opleveren.
Ergens zit een weerstand.
Even voor de zekerheid:
In de downstream is het vermogen laag op de hogere frequenties, bijna te laag (-8 dBmV is ondergrens). In de upstream is het (zend)vermogen daarentegen (te) hoog, er is vrij veel demping aanwezig op het signaal.
Merk je verbetering nadat je het modem (tijdelijk) direct op het AOP aansluit?
Ik heb zojuist de splitter verwijdert, de volgende screenshots komen van down- en upstream.
edit: De snelheid is ongewijzigd
Zonder splitter is het vermogen in zowel DS als US nagenoeg perfect, doordat er 4 dB demping minder is. Het huidige vermogen zou het vermogen achter de splitter moeten zijn.
Ik heb de log nog even bekeken die je eerder hebt geplaatst, hierin zie ik meerdere momenten (21-7, 22-7, 30-7) van uitval terug, veroorzaakt door T2 timeouts.
Een meer uitgebreid signaalonderzoek en/of een meerdaagse meting lijkt mij de juiste vervolgstap.
Ik zal morgen het kapje verwijderen, zoals @Bert reeds aangaf en zal de resultaten hier plaatsen.
Wat ik tevens opmerkelijk vind is de datum van enkele logs. Welke van 1970 (???) zijn? Krijgt het modem geen updates binnen of mis ik zelf iets in de beperkte instellingen?
De datum 1-1-1970 impliceert dat er een reset is geweest, bij deze events heeft het modem nog niet de ToD (Time of Day) ontvangen van het CMTS.
Bij een herstart van het modem heeft het modem de tijd nog niet binnen en geeft dan 1970 aan.
https://www.google.nl/search?q=01-01-1970
De datum 01/01/1970 is niet zomaar gekozen, het is de datum waarop het Unix-systeem begon te tellen.
Dat is bij iedere opstart van het besturingssysteem de datum, daarna wordt pas de werkelijke tijd geladen.
@tobiastheebe , @Bert Ik heb het kapje van de splitter verwijdert en het modem en de aansluiting voor de televisie weer aangesloten. De bijgevoegde screenshots zijn van: down- en upstream en de laatste logs.
Er blijft teveel demping aanwezig op het signaal.
@tobiastheebe Ik denk dat de enigste resterende optie voor mij is om te wachten en hopen op een moderator die langs dit topic komt en hopelijk een signaalonderzoek en/of meting kan (laten) uitvoeren zoals je eerder beschreef.
@Bert , @tobiastheebe Is er een manier om een moderator dit topic onder ogen te laten komen. Ik lees in diverse topics dat moderators doorgaans binnen 1 a 2 dagen langs komen.
@Richard_D dat is op werkdagen, na het weekend is er altijd een inhaalslag te maken.
Als er geen volledige uitval is, dan is er ook geen hoge urgentie.
@Bert Begrijpelijk. En hoge urgentie is zeker niet van toepassing 🙂
Hi @Richard_D! Heel zuur dat je internet verbinding niet helemaal is hoe je het had verwacht.
Vooral als het weg valt is het heel vervelend. Ik heb het signaal van je modem uitgelezen en dat is wel wat laag. Kun je je modem eens zonder splitter aansluiten en dan testen hoe je internet verbinding werkt? Anders kunnen we ook altijd een monteur langs sturen. Die komt op deze voorwaarden. Mocht je dat willen dan hoor ik het graag.
Hallo @Maud, Allereerst bedankt voor het bezoeken van mijn bericht.
De verbinding valt te pas en te onpas weg. Soms enkele minuten, waarbij ik soms het modem even stroomloos moet maken. Een andere keer is het merkbaar gedurende voip calls waarbij voice uitvalt.
Het modem heb ik op je verzoek vanaf vandaag, 03-08-22, ca.17:40u, rechtstreeks op de AOP aangesloten.
Dit heb ik eerder ook al gedaan op verzoek van @tobiastheebe / @Bert . Zij zagen betere waardes in de streams zonder splitter.
Bijgevoegd zijn: Netwerk Status down- en upstream. Gemaakt onmiddellijk na het online komen van het modem.
Het downstream-vermogen bij modem direct op AOP is lager t.o.v. zaterdag (kan met buitentemperatuur te maken hebben) en voldoet maar nipt aan het minimum van -3,5 dBmV, conform de blauwdruk binnenhuisinstallatie. Ik zou in dit geval een monteursafspraak aanbevelen.
Het modem is nu bijna 24 uur rechtstreeks op het AOP aangesloten.
Ik zie nu zelfs waardes die lager zijn dan het minimum van -3,5 dBmV (-3,6 , -3,8 ). Ik weet niet of dit beter of juist slechter is.
Een monteursafspraak lijkt mij inderdaad de correcte actie om dit probleem te tackelen aangezien de waardes zo blijven fluctueren.
Bijgevoegd: Netwerk Status Down- en upstream gemaakt omstreeks 16:00u.
Enige fluctuatie van het vermogen en een lager vermogen bij hogere buitentemperatuur zijn beide normaal.
Vul de belangrijkste trefwoorden in en vind het topic die past bij je vraag. Onze community zit boordevol kennis.
Start je eigen topic en krijg hulp van anderen. Op de community helpen ervaren klanten je graag op weg.