1
Vraag
2
Reacties
applefan

Level 2
  • 11Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes

Gigabit abo | MS Teams audio onderbrekingen

Beste experts,

 

Ik heb afgelopen zaterdag het Connectbox Giga modem geïnstalleerd, dit i.v.m. mijn overstap van Max naar Giga abonnement. Modem staat in bridge mode, en ik gebruik een Orbi Router RBR750 met 2 satellieten.

 

Voor mijn werk gebruik ik dagelijks MS Teams voor mijn vergaderingen. 

Vandaag is me opgevallen dat het geluid tijdens de vergaderingen met MS Teams soms voor 0,5sec/1 sec wegvalt. Dit had ik nooit met mijn vorige Ziggo Connect Box modem.

 

Ik zag op dit forum dat meerdere mensen dit zelfde probleem hebben gehad.

Daarom heb ik wat informatie verzameld wat hopelijk kan helpen om de oorzaak van dit probleem te vinden.

  • Internet snelheid gemeten met Orbi RBR750 router: Up 911Mbps; Down 51Mbps
  • Up Stream gegevens
  • Down Stream gegevens
  • Networklog
  • AOP foto

 

Ik hoop dat iemand zou willen meekijken?

@tobiastheebe ik zie dat je al vaker bij deze problemen hebt meegeholpen, als je eens naar mijn gegevens zou willen kijken zou dat super zijn! Alvast bedankt voor de hulp! 

Oplossing

Geaccepteerde oplossingen
Meindert
Community Moderator
Community Moderator
  • 1437Posts
  • 217Oplossingen
  • 585Likes

Hallo @applefan ,

Ik zie dat het interne ticket / onderzoek dat openstond voor je telefoon probleem inmiddels is opgelost. Wanneer jij zowel je modem en basis oplaadpunt van je telefoontoestel voor 60 seconden van de stroom haalt, zouden de telefoonproblemen opgelost moeten zijn. 
 

Waarschijnlijk overbodig, maar ik benoem het toch even voor de zekerheid: Zorg er wel voor dat je telefoonkabel in de TEL1 aansluiting van je modem zit. Anders gaat de telefoonlijn sowieso niet werken. Het is een kleine vergissing die vaak voorkomt namelijk.

Bekijk in context

19 Reacties 19
tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31064Posts
  • 2180Oplossingen
  • 15501Likes

Leuk dat je mij erbij roept.

 

De installatie is up-to-date en de waarden zijn goed in zowel DS als US. In de log is een T4 timeout zichtbaar, vandaag om 6:34, welke uitval van de internetverbinding opgeleverd heeft, maar verder geen bijzonderheden.

 

Kun je deze instellingen toepassen?

 

Het kapje van de splitter (POA 01-UPC) zorgt soms voor problemen, zou je deze willen verwijderen volgens deze instructies? Vervolgens de splitter opnieuw op het AOP plaatsen (goed aandrukken) en tenslotte het modem opnieuw opstarten.

applefan
Topicstarter
Level 2
  • 11Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes

Het kapje van de splitter is verwijderd.

 

De draadloos instellingen van het Connector Giga modem zie ik niet, modem staat in bridge mode.

Vergelijkbare settings zie ik niet bij mijn Orbi RBR750 router instellingen?

 

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31064Posts
  • 2180Oplossingen
  • 15501Likes

Bij bridge mode kunnen deze instellingen inderdaad niet worden toegepast op het SmartWifi modem.

 

Hoe ervaar je momenteel de stabiliteit?

applefan
Topicstarter
Level 2
  • 11Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes

Ik heb voor de zekerheid ook de nieuwe splitter die bij het Connectbox Giga modem installatie pakket zat gebruikt.

Vanochtend waren de MS Teams calls stabiel, geen onderbrekingen van het audio, zal het verder in de gaten houden.

applefan
Topicstarter
Level 2
  • 11Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes

ik heb nog steeds wisselende stabiliteit.

 

Dinsdag na de restart van het modem werkte het prima, geen audio onderbrekingen in Teams calls de gehele dag.

Woensdag en vanochtend vele audio onderbrekingen in Teams calls. Vervolgens met IT afdeling van mijn werk alle instellingen gecheckt en goed bevonden. Vanmiddag om 14:05 het modem nog een keer opnieuw opgestart en daarna werkte het weer prima voor de rest van de middag, geen enkele audio onderbreking, freeze video gedurende de Teams calls. Enig idee wat hier aan de hand is? Logs bijgevoegd.

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31064Posts
  • 2180Oplossingen
  • 15501Likes

Ik zie een enkele T4 timeout op 10-8, 6:08 maar los daarvan geen bijzonderheden. Gezien je van bridge mode gebruikmaakt, neig ik ernaar om een UBC1318ZG te adviseren. Wel blijven de T4 timeouts een aandachtspunt en dient het signaal verder onderzocht te worden.

 

Een moderator (Ziggo-medewerker) kan bovenstaande regelen komt binnen 1-2 dagen langs in dit topic.

Jacob
Community Moderator
Community Moderator
  • 4139Posts
  • 338Oplossingen
  • 1663Likes

@applefan goed dat je het even komt aankaarten. En er is gelukkig ook veel hulp voorhanden, dat is altijd top.

Ik lees je signaal uit, dat is echt prima in orde. Niks bijzonders en niks waarvan ik nu zeg, daardoor gaat het mis. 

Zoals al is opgemerkt kan ik je het modem sturen welke je kosteloos kan omruilen. Wie weet ervaar je dan minder kuren. Lijkt je dit een idee?

applefan
Topicstarter
Level 2
  • 11Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes

Ja, ik volg jullie aanbeveling op, stuur s.v.p. het UBC1318ZG modem ter vervanging.

Jacob
Community Moderator
Community Moderator
  • 4139Posts
  • 338Oplossingen
  • 1663Likes

@applefan dan regelen we dit. Die komt jouw kant op, via PostNL. 

Voor je oude modem krijg je keurig een retourdoos. Bewaar je het verzendbewijs goed?

En wil je ons laten weten hoe je nieuwe modem bevalt? Dankje! 

applefan
Topicstarter
Level 2
  • 11Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes

Maandag 15 Augustus heb ik het UBC1318ZG modem geïnstalleerd.

Het goede nieuws is dat ik de hele week geen Teams audio onderbrekingen meer heb gehad!

 

Er zijn echter na deze modem wisseling nog 2 problemen die we moeten oplossen:

 

1) Ik heb na deze modem wissel nog geen telefoonlijn die het doet. Meerdere keren deze week contact gehad met de helpdesk, en er is een monteur langs geweest op woensdag. Het probleem zit aan de Ziggo kant, en is nu nog niet verholpen. Het modem is correct geïnstalleerd, echter geen beltoon. Volgens de helpdesk is het de provisioning die moet worden opgelost i.e. het koppelen van mijn telefoonnummer met het serienummer van mijn UBC1318ZG modem. Het hebben van geen telefoon is bij meerdere mensen na een recente modem wissel geconstateerd.

 

2) Het andere vreemde probleem wat ik zie is dat de gemiddelde snelheid ineens veel lager is met het UBC1318ZG modem: 300 - 400 MBit/sec. Dit is ook geconstateerd door de monteur, hij heeft de internet snelheid gemeten rechtstreeks op het modem (= 941Mbit/sec). Daarna de snelheid gemeten bekabeld op de Orbi RBR750 router (modem in bridge mode) en deze is de meeste tijd veel lager dan de 941Mbit/sec. Ik heb logs van de Orbi router toegevoegd. Ik haal slechts heel sporadisch de maximale 800-941Mbit/sec, maar gemiddeld veel lager: 300 - 400 MBit/sec. Het wisselen van de verschillende modems is duidelijk te zien op de bijgevoegde metingen door de RBR750 router. De instellingen van de Orbi RBR750 router zijn niet veranderd, router reset help ook niet. Zowel met het ZIGO Compal CH7465LG-ZG modem, als de Connect Giga modem in bridge mode in combinatie met de Orbi RBR750 haalde ik veel hogere snelheden....

@tobiastheebe wat kan hier aan de hand zijn? 

applefan
Topicstarter
Level 2
  • 11Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes

De bijlagen

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31064Posts
  • 2180Oplossingen
  • 15501Likes

Fijn om te lezen dat de UBC1318ZG voor een betere stabiliteit van de internetverbinding heeft gezorgd.

 

Wat betreft telefonie: dit heb ik voorgelegd aan de moderators.

 

Wat betreft de snelheden: is QoS ingeschakeld op de router? Zou je nogmaals de downstream/upstream-gegevens kunnen plaatsen?

applefan
Topicstarter
Level 2
  • 11Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes

Bedankt voor de snelle reactie, en het doorgeven aan de moderators van mijn telefonie probleem.

 

QoS was ingeschakeld (zie bijlage)

Down/upstream gegevens zijn bijgevoegd

 

 

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31064Posts
  • 2180Oplossingen
  • 15501Likes

In de log zie ik ranging-problemen (met mogelijk uitval van de internetverbinding) om 19:40. Verder twee MDD timeout om 8:07 en 19-8 8:56. De actuele downstream/upstream-gegevens zien er goed uit.

 

Kun je de instructies op de pagina Setup, QoS Setup volgen? Dit stelt 'Dynamic QoS' in, mogelijk ervaar je daarna verbetering.

applefan
Topicstarter
Level 2
  • 11Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes

Ik kan de instructie niet vinden...user manual bijgevoegd?

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31064Posts
  • 2180Oplossingen
  • 15501Likes

Kun je onderstaande link/pagina zien?

 

CaptureNG.PNG

applefan
Topicstarter
Level 2
  • 11Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes

Nee op mijn pagina staat geen QoS setup optie

Meindert
Community Moderator
Community Moderator
  • 1437Posts
  • 217Oplossingen
  • 585Likes

Hallo @applefan ,

Ik zie dat het interne ticket / onderzoek dat openstond voor je telefoon probleem inmiddels is opgelost. Wanneer jij zowel je modem en basis oplaadpunt van je telefoontoestel voor 60 seconden van de stroom haalt, zouden de telefoonproblemen opgelost moeten zijn. 
 

Waarschijnlijk overbodig, maar ik benoem het toch even voor de zekerheid: Zorg er wel voor dat je telefoonkabel in de TEL1 aansluiting van je modem zit. Anders gaat de telefoonlijn sowieso niet werken. Het is een kleine vergissing die vaak voorkomt namelijk.

applefan
Topicstarter
Level 2
  • 11Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes

Hallo Meindert, net het modem en basis oplaadpunt gereset, telefoon werkt weer!

E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic