1
Vraag
2
Reageer en help mee
Drew

Level 1
  • 8Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Giga internet met Sagemcom fast modem trage wifi

Sinds een dag heb ik een ziggo GigaNet abonnement met een nieuw Sagemcom fast 3896 LG modem, de verbinding is echter véél trager dan mijn vorige internet max abonnement. 

De hoofdaansluiting is vervangen door een monteur van Ziggo, de installatie van het modem heeft hij eveneens verzorgd. 

Met mijn max abonnement haalde ik via WiFi met gemak ruim 400 mbps down en 40 mbps up,

met mijn giga abonnement haal ik via WiFi nauwelijks 100 mbps down en 50 mbps up.

Wat kan dit verschil veroorzaken, ik begrijp dat je via WiFi geen 900 mbps haalt, maar het zou toch zeker sneller dan internet max moeten zijn.

De instellingen van het modem zijn bij de installatie niet gewijzigd. 

Naast het modem gebruik ik overigens geen externe router; ik heb ook geen externe router gebruikt bij mijn vorige abonnement. 

24 Reacties 24
Gio2903

Level 17
  • 3124Posts
  • 160Oplossingen
  • 2219Likes

2.4 staat gewoon aan, ik heb er alleen voor gekozen deze te verbergen. heb boven namelijk nog een router (en daar ook 2.4 verborgen). anders hebben we 4 zichtbare netwerken in huis.

dit zijn mijn instellingen bij "draadloos signaal", zoals je ziet is 2.4 gewoon ingeschakeld zoals tobias al aangeeft:

Naamloos.png

Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75167Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21920Likes

@tobiastheebe  schreef:

Je kunt alleen voor de 5 GHz-radio de SSID aanpassen (bijvoorbeeld _5GHz toevoegen), zo blijven andere apparaten op 2,4 GHz verbonden. Ongeacht de instellingen op deze pagina blijven beide radio's uitzenden.

 

Kanaaloptimalisatie c.q. SmartWifi zorgt er enkel voor dat de radio's automatisch de optimale instellingen bepalen, maar zorgt niet voor band steering, dat is aan de apparaten zelf.


@tobiastheebe Band steering doet het mesh systeem, wat erachter draait, met het SmartWifi modem en de SmartWifi pods, als ik het goed begrepen heb en merk in de praktijk.

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31053Posts
  • 2178Oplossingen
  • 15499Likes

Ik moet toegeven dat ik er ook niet 100% zeker van ben, maar heb het vermoeden dat functies als band steering en load balancing zijn voorbehouden aan meer geavanceerde/zakelijke AP's. Mijn ervaring is wel dat moderne netwerkadapters (compatibel 802.11ac en hoger) sneller/vaker voor 5 GHz kiezen dan oudere netwerkadapters (bijvoorbeeld 802.11n), onder gelijke omstandigheden.

Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75167Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21920Likes

@tobiastheebe "maar heb het vermoeden dat functies als band steering en load balancing zijn voorbehouden aan meer geavanceerde/zakelijke AP's."

 

Het zou zomaar wel in de pods kunnen zitten, gezien de enorme stabiliteit en sturing in het systeem die ik met geen andere wifipunten ooit heb ervaren en altijd bekabeling nodig had voor een zeer stabiele verbinding op de laptops wat nu al meer dan een jaar niet meer nodig is.

Mijn laptop en andere apparatuur kiest niet meer met welk wifipunt verbonden is, want dan zou de keuze van de verbinding met welk wifipunt, heel anders zijn.

 

Hier nu 1 modem en 2 pods, alle met wifi verbonden apparaten worden verdeeld tussen het wifimodem en de pods en de verbinding tussen wifi apparaat en wifimodem of pods is lang niet altijd met het dichtstbijzijnde wifipunt.

Het mesh systeem lijkt pas te wisselen als er een stabielere verbinding nodig is, de keuze is in ieder geval niet op snelheid gebaseerd.

 

Het laatste half jaar vaak lange Teams en Teamviewer sessies van meer dan een uur gehad en of de laptop verbonden was met het modem op 3 meter, de bedrade pod op de 1e verdieping op 12 meter met een houten plafond of in de keuken met de wifi verbonden pod op 9 meter, alles was stabiel zonder hapering of uitval.

Jacob
Community Moderator
Community Moderator
  • 4139Posts
  • 338Oplossingen
  • 1663Likes

@Drew sorry dat we nu pas je bericht verder kunnen oppakken! We zijn alweer enkele dagen verder. Hoe staat het er nu voor? Want een trage verbinding is natuurlijk irritant!

Hebben de laatste tips nog effect gehad?

E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic