1
Vraag
2
Reageer en help mee
Drew

Level 1
  • 8Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Giga internet met Sagemcom fast modem trage wifi

Sinds een dag heb ik een ziggo GigaNet abonnement met een nieuw Sagemcom fast 3896 LG modem, de verbinding is echter véél trager dan mijn vorige internet max abonnement. 

De hoofdaansluiting is vervangen door een monteur van Ziggo, de installatie van het modem heeft hij eveneens verzorgd. 

Met mijn max abonnement haalde ik via WiFi met gemak ruim 400 mbps down en 40 mbps up,

met mijn giga abonnement haal ik via WiFi nauwelijks 100 mbps down en 50 mbps up.

Wat kan dit verschil veroorzaken, ik begrijp dat je via WiFi geen 900 mbps haalt, maar het zou toch zeker sneller dan internet max moeten zijn.

De instellingen van het modem zijn bij de installatie niet gewijzigd. 

Naast het modem gebruik ik overigens geen externe router; ik heb ook geen externe router gebruikt bij mijn vorige abonnement. 

24 Reacties 24
tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31064Posts
  • 2180Oplossingen
  • 15501Likes

De F3896 beschikt over Wi-Fi 6 (802.11ax), via Wi-Fi is 800+ Mbps haalbaar.

 

Met welk merk en type apparaat test je? Heb je wel via 5 GHz getest? Welke snelheden haal je via ethernet (bekabelde verbinding)?

Drew
Topicstarter
Level 1
  • 8Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Volgens de monteur haalde hij bekabeld de maximum snelheid, de WiFi verbinding zou tijd nodig hebben om sneller te worden, maar daar heb ik niet veel vertrouwen in. Ik heb het getest op mijn telefoon S10+ en tablet S6 lite

Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75178Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21925Likes

"Wat kan dit verschil veroorzaken, ik begrijp dat je via WiFi geen 900 mbps haalt, maar het zou toch zeker sneller dan internet max moeten zijn."

 

Ik heb op een laptop die een wifi6 /ax aankan en heb daarmee 950 Mbit/s download, gebruik ook al een half jaar geen netwerkkabel meer voor langdurige Teams en Teamviewer sessies, dus dat is geen probleem.

 

Staat in het modem /ax ook ingesteld in de draadloos instellingen?

De S6 heeft geen wifi6 /ax, de S10+ wel als ik het goed gelezen heb.

 

Het lijkt wel of je een 2,4 GHz verbinding hebt met het modem.

MR_CHIP

Level 19
  • 11498Posts
  • 131Oplossingen
  • 3968Likes

de tablet ondersteunt idd geen wifi 6 ax

 

robinjoo19_0-1671532037273.png

 

 

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31064Posts
  • 2180Oplossingen
  • 15501Likes

Vermoedelijk is inderdaad via 2,4 GHz getest, TS kan tijdelijk gescheiden SSID's instellen voor 2,4 en 5 GHz, met de 5 GHz SSID verbinden en nogmaals een test doen. De S10+ (ik heb deze ook) zou in ieder geval 600+ Mbps moeten kunnen halen.

Drew
Topicstarter
Level 1
  • 8Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Allereerst bedankt voor jullie reacties!

Ik heb net toch maar even met Ziggo gebeld, en daar vertelde men mij, dat het nieuwe modem toch 24 uur nodig heeft om in kleine stapjes een aanvaardbare snelheid te bereiken. Aangezien ik het modem een paar keer aan- en uit heb gezet, is deze procedure ook steeds weer opnieuw begonnen. Ik zal het modem nu 24 uur met rust laten en jullie laten weten wat het uiteindelijke resultaat is.

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31064Posts
  • 2180Oplossingen
  • 15501Likes

De volledige snelheid is meteen beschikbaar, zoals ook bleek uit de test van de monteur via ethernet.

Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75178Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21925Likes

@Drew "en daar vertelde men mij, dat het nieuwe modem toch 24 uur nodig heeft om in kleine stapjes een aanvaardbare snelheid te bereiken."

 

Dat valt onder de afdeling sprookjes.

Nog nooit gemerkt met een nieuw modem en ook niet met dit Sagemcom modem en ik test direct overdag vrijwel alles van A tot Z uit, omdat dan Ziggo nog te bereiken is, als er iets mis zou zijn.

 

Dat verhaal tot 24 uur gaat wel op voor de SmartWifi pods in samenwerking met het modem, als je SmartWifi pods ook hebt aangesloten en geïnstalleerd.

Dat gaat het wifi 1e kwartier bijna niet, na een uur al een stuk beter en na 24 uur vrijwel maximaal, daarna zijn er ook nog aanpassingen voor een zo stabiel mogelijke wifi verbinding.

MR_CHIP

Level 19
  • 11498Posts
  • 131Oplossingen
  • 3968Likes

die wifi optimalisatie in de nacht/24 uur gebeurt ook met alleen het modem 

Drew
Topicstarter
Level 1
  • 8Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Hierbij een update met betrekking tot de lage wifi-snelheden met het Sagemcom modem op het Giga net. 

De snelheid is er na 24 uur niet op vooruitgegaan, de 24-uurs inloopperiode is inderdaad een fabel. 

Een ervaren helpdesk-medewerker van Ziggo heeft alle instellingen doorgelopen en concludeerde dat alles goed was ingesteld, hij vertelde mij dat het probleem softwarematig was en dat ik benaderd zou worden door de afdeling "impact".

Ik heb gemengde gevoelens over de gang van zaken en het voelt ook niet goed, als het modem niet goed is stuur dan een nieuwe.

Al met al nog geen oplossing helaas. 

Thom1990

Level 5
  • 57Posts
  • 1Oplossingen
  • 22Likes

Ik heb zelf dit probleem ook gehad na een firmware update. Bij mij was na de update de kanaalbreedte opeens naar 20mhz op het 5ghz  gezet waardoor de snelheid maar Maximaal 100mbps via de WiFi was. Bij mij was de oplossing om de om kanaal optimalisatie uit te zetten en kanaal breedte op 20/40/80mhz te zetten. Daarna heb ik die weer aangezet en bleef die weer goed staan. Hopelijk is dit voor jou ook de oplossing.

8C61BFD3-CBFF-4322-9853-AD281C692E9D.jpeg

Drew
Topicstarter
Level 1
  • 8Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Bedankt voor je tip Thom, helaas was het voor mij geen oplossing.

Ik denk dat er een vervangend modem moet komen. 

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31064Posts
  • 2180Oplossingen
  • 15501Likes

Heb je al naar onderstaande gekeken?

 

Vermoedelijk is inderdaad via 2,4 GHz getest, TS kan tijdelijk gescheiden SSID's instellen voor 2,4 en 5 GHz, met de 5 GHz SSID verbinden en nogmaals een test doen.

Thom1990

Level 5
  • 57Posts
  • 1Oplossingen
  • 22Likes

Jammer dat het niet werkt. 😞 Misschien kan je het proberen door die kanaal optimalisatie uit te laten staan. En de kanaalbreedte instelling op 20/40/80 mhz zetten. En dan een herstart van het modem uit te voeren na het toepassen van die juiste kanaalbreedte instelling.

Gio2903

Level 17
  • 3124Posts
  • 160Oplossingen
  • 2219Likes

je hebt waarschijnlijk 2.4ghz getest zoals tobias al aangeeft. splits even de 2.4 en 5ghz ssid en verbind met 5ghz. op je s10 ga je zeker een hoge snelheid halen dan.

 

http://192.168.178.1/ > inloggen met modemwachtwoord, deze staat op de sticker onderop je modem.

 

Naamloos.png

Drew
Topicstarter
Level 1
  • 8Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Schakel je op deze manier 2,4 helemaal uit? Je kan toch maar op 1 wifi naam inloggen (in jouw geval Beneden). Kun je me ook laten zien wat de instellingen bij draadloos signaal zijn? 

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31064Posts
  • 2180Oplossingen
  • 15501Likes

Nee, beide radio's blijven actief maar zenden uit op gescheiden SSID's, zodat je zeker weet dat je op 5 GHz verbindt om de maximale downloadsnelheid te halen. Bij een gecombineerde SSID kan een apparaat vrij wisselen tussen 2,4 en 5 GHz. Daarbij is het mogelijk dat op 2,4 GHz wordt verbonden ondanks dat de signaalsterkte van 5 GHz voldoet. (Normaliter is 5 GHz zwakker dan 2,4 GHz omdat deze frequentieband sneller wordt gedempt.)

 

Op de pagina Draadloos signaal zou je niets hoeven aan te passen, de 5 GHz-radio dient ingesteld te zijn op kanaalbreedte 20/40/80 MHz.

Drew
Topicstarter
Level 1
  • 8Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Begrijp ik je goed dat als ik 2 gescheiden SSID's maak en inlog bij de 5 ghz SSID de 2,4 ghz SSID wel mee blijft doen? Of zet ik zo de 2,4 ghz buitenspel? Het "smart WiFi systeem" zou het toch zo moeten sturen dat je deze scheiding niet hoeft te maken. Ik neem aan dat ik de kanaaloptimalisatie ook uit kan zetten als de SSID's gescheiden worden.

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31064Posts
  • 2180Oplossingen
  • 15501Likes

Je kunt alleen voor de 5 GHz-radio de SSID aanpassen (bijvoorbeeld _5GHz toevoegen), zo blijven andere apparaten op 2,4 GHz verbonden. Ongeacht de instellingen op deze pagina blijven beide radio's uitzenden.

 

Kanaaloptimalisatie c.q. SmartWifi zorgt er enkel voor dat de radio's automatisch de optimale instellingen bepalen, maar zorgt niet voor band steering, dat is aan de apparaten zelf.

E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic