Maikel14

Level 3
  • 19Posts
  • 0Oplossingen
  • 5Likes

Giga internet download goed maar upload slecht

Beste,

 

Sinds gisteren heb ik GIGA internet. De download is perfect rond de 850mbit maar de upload is slecht rond de 20mbit soms 30mbit.

 

Met mijn oude abo had ik een snelheid die keurig 400mbit download en 40mbit upload was bij een abo van 350mbit/35mbit.

 

Dus een beetje vreemd dat bij een giga abo niet verder kom dan 20mbit upload als ik geluk heb.

 

Kunnen jullie misschien iets zien bij de gegevens die ik als bijlage heb toegevoegd?

 

Alvast bedankt.

Oplossing

Geaccepteerde oplossingen
Paul
Community Moderator
Community Moderator
  • 19178Posts
  • 1373Oplossingen
  • 7281Likes

@Maikel14 We horen graag wat jouw bevindingen zijn na de aanpassingen van 8 juni 2023. Laat je het weten?

Bekijk in context

34 Reacties 34
tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31066Posts
  • 2181Oplossingen
  • 15502Likes

Het AOP (TRISZ-DG300) is volledig up-to-date en het modem is er direct op aangesloten, wat dat betreft dus geen verbetering haalbaar. Wel had het AOP geaard moeten worden door de monteur.

 

De downstream- en upstream-waarden vertonen geen problemen. Alleen het vermogen in de DS is aan de hoge kant, mede door de aansluitwijze, maar het is nog acceptabel (<11 dBmV). De F3896 toont geen actuele gegevens m.b.t. de DOCSIS 3.1-kanalen (OFDM en OFDMA). De lage uploadsnelheid kan veroorzaakt worden door het OFDMA-kanaal.

 

Een moderator (Ziggo-medewerker) kan het signaal (waaronder het OFDMA-kanaal) verder controleren en komt binnen enkele dagen langs in dit topic.

Maikel14
Topicstarter
Level 3
  • 19Posts
  • 0Oplossingen
  • 5Likes

@tobiastheebe 

 

Bedankt voor de info en meekijken. Internet is over het algemeen goed lekker snel alleen het uploaden is vreemd. De ene keer krijg ik maar 10mbit en daarna weer 25mbit.

 

Toen de monteur de nieuwe AOP plaatste had ik gevraagd of de aansluiting ook geaard moest worden, hij gaf aan dat dat niet nodig was.

 

Nogmaals bedankt en ik wacht af.

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31066Posts
  • 2181Oplossingen
  • 15502Likes

Het aarden van het AOP (bij aanwezigheid van een aardrail) hoort bij de standaardoplevering van de coaxinstallatie en is ook opgenomen in de installatievoorschriften voor monteurs. Helaas komt het vaker voor dat dit gemakshalve wordt overgeslagen.

Maikel14
Topicstarter
Level 3
  • 19Posts
  • 0Oplossingen
  • 5Likes

Even een update; vandaag is mijn thuiswerkdag.

 

Vanochtend om 7 uur een test gedaan en ik kreeg netjes 50mbit upload

Om 9 uur een test gedaan krijg ik 45mbit upload

En nu net een test gedaan om 11.15 krijg ik 12mbit upload

 

Vreemd dit verwacht je niet bij een upload meestal bij een download... maar mijn download blijft erg goed en is rond de 900mbit.

 

Ik zal later op de dag weer een test doen om te kijken of het weer beter gaat of slechter.

MR_CHIP

Level 19
  • 11498Posts
  • 131Oplossingen
  • 3968Likes

ik ben benieuwd of er eventueel ruis is vanuit een andere klant doormiddel van een oude versterker die stoort op het ofdma kanaal

Maikel14
Topicstarter
Level 3
  • 19Posts
  • 0Oplossingen
  • 5Likes

Vandaag mijn eerste thuiswerkdag met Ziggo Giga internet en dat is geen succes geweest. Wat heel jammer is want mijn oude verbinding van Ziggo 350/35 was 100% beter. Kreeg altijd 40mbit upload maakte niet uit hoe laat.

 

Maar mijn giga verbinding is gewoon waardeloos, de upload ligt tussen de 2mbit en 25mbit.

 

En dit maakt thuiswerken een hele uitdaging vooral als je op 2mbit zit en je hebt een paar RDS verbindingen openstaan en iemand wilt ook nog een teams call doen.

 

Zeg maar gedag tegen de RDS verbindingen en vooral geen webcam gebruiken anders is het gewoon niet te doen.

 

Hopelijk kan dit opgelost worden. Owja mijn computer en laptop zijn met een netwerk kabel verbonden en niet over Wifi.

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31066Posts
  • 2181Oplossingen
  • 15502Likes

Het is vooralsnog wachten op een moderator om het OFDMA-kanaal te controleren en/of een meerdaagse meting naar het modem op te starten.

Maikel14
Topicstarter
Level 3
  • 19Posts
  • 0Oplossingen
  • 5Likes

Vandaag weer een thuiswerkdag met alleen maar ellende. Omdat het probleem er nog steeds is en hier op het forum ook geen oplossing gevonden kan worden dacht ik, ga maar weer eens bellen.

 

De medewerker aan de telefoon had 3 keer nodig om mijn gegevens in het systeem op te vragen. Ziggo heeft ook last van traagheid gaf hij aan, systemen zijn al een tijdje erg traag.

 

Na 10 minuutjes kon hij eindelijk uitzoeken wat er misschien aan de hand was.

 

Hij voeg aan mij om even te wachten zodat hij iets kon nakijken of er iets mijn verbinding aan de hand was.

 

Maar na 59 min en 59 seconde in de wacht, werd mijn de verbinding verbroken. Dus dit keer weer geen succes met bellen naar support.

 

Hopelijk wordt dit probleem een keer opgelost... a.s. woensdag heb ik weer een thuiswerk moment... wie weet gaat het wel goed...

 

zo niet dan laat ik het jullie wel weten... iedereen tot volgende week woensdag.

 

Fijn weekend!!! 🙂

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31066Posts
  • 2181Oplossingen
  • 15502Likes

Het topic is onder de aandacht gebracht van de moderators, waarschijnlijk komt morgen een van hen langs in het topic.

Paul
Community Moderator
Community Moderator
  • 19178Posts
  • 1373Oplossingen
  • 7281Likes

Goedemiddag @Maikel14 en een warm welkom op de Community,

 

Super dat je dit forum gevonden hebt voor het stellen van je hulpvraag. Ontzettend balen dat je upload snelheid op dit moment wat te wensen overlaat. Het is daarom ook goed dat je door middel van dit topic een aan de bel trekt. Ik heb even een blik geworpen op de verbinding en zie zo op het oog geen verklaring voor de lagere uploadsnelheid. Zo op het oog lijkt het signaal aan netwerkzijde namelijk in orde. Ik heb nu een nauwkeurige meting gestart om de komende paar dagen beter te monitoren om onderliggende ongeregeldheden aan netwerkzijde boven wat te krijgen.
 

  • Zie jij op jouw beurt kans om storingsmomenten bij te gaan houden (datum+tijd)? 
  • Voor daarnaast eens een paar bekabelde speedtests uit door met een bekabeld aangesloten PC/Laptop direct o het modem te testen. Doe dit dan ook in Safe modus met netwerkmogelijkheden
Maikel14
Topicstarter
Level 3
  • 19Posts
  • 0Oplossingen
  • 5Likes

Beste Paul,

 

Bedankt voor je medewerking en misschien oplossen van dit probleem. Morgen is mijn thuiswerkdag dan zal ik ook informatie geven hoe dat gaat met mijn laptop in safe modus aangesloten via netwerk kabel op de ziggo modem.

 

Ik onder vind nu niet veel problemen met de upload omdat ik geen VDI's of RDS heb open staan dat doe ik wanneer ik thuiswerk. En dan merk ik dat de snelheid traag begint te worden, door o.a. dat ik mijn verbindingen kwijt raak zodra iemand met mijn een teams sessie wilt starten.

 

Voor nu heb ik even tussen 16.15 en 17.10 een paar testen gedaan met mijn computer via mijn router met een kabel. Ik beb de testen gedaan bij ziggo, kpn en speedtest. Elke 5 minuten heb een test gestart.

 

Morgen zal ik meer gaan testen op verschillende tijden.

 

Groet,

Maikel

Paul
Community Moderator
Community Moderator
  • 19178Posts
  • 1373Oplossingen
  • 7281Likes

@Maikel14 Dank voor je terugkoppeling en top dat je een en ander gaat testen. We wachten je bevindingen even rustig af. 

Maikel14
Topicstarter
Level 3
  • 19Posts
  • 0Oplossingen
  • 5Likes

Beste Community ( @Paul )

 

Ik heb een paar testen gedaan allemaal met kabel. 

 

Bij het testen om 10 uur / 12 uur / 14 uur en 16 uur zie je dat het alle kanten op gaat. 

 

En volgens mij heb ik vandaag mazzel gehad dat ik geen disconnects heb gehad met de vdi's en rds en met mijn teams vergaderingen. Bij teams kreeg ik soms uitval van webcam of geluid en beeld was niet heel optimaal. Maar gelukkig geen disconnects (en vdi's bleven draaien).

 

Wel raar dat ik dit heb met dit abo en niet met mijn vorige abo, waar alles gewoon strak 40mbit up was. Enige wat is veranderd is de modem en abo.

 

Ik heb ook safe mode testen gedaan, laptop met gig aansluiting en op poort 1 van de modem (andere poorten doen het niet).

 

Hopelijk kunnen jullie hier iets mee.

 

Alvast bedankt.

 

Groet,

Maikel

Paul
Community Moderator
Community Moderator
  • 19178Posts
  • 1373Oplossingen
  • 7281Likes

@Maikel14 We hebben de nauwkeurige meting even bekeken maar aan netwerkzijde zie ik geen verklaring voor de frequente uitval die je doorgeeft. Ik zie wel dat je een eigen router gebruikt achter het Sagemcom MV2+ modem (bridged). Heb je de instellingen van je eigen Synology Router ook gecontroleerd? En test anders eens of de uitval ook optreed wanneer je tijdelijk eens rechtstreeks via het modem (zonder router) test? Zet hiervoor dan het modem tijdelijk even in router modus. Dit kan ik voor je doen, of je kan dit zelf regelen via deze pagina. 

Kijk hierna dan of jde dezelfde problemen met de performance en stabiliteit nog constateert. 

Maikel14
Topicstarter
Level 3
  • 19Posts
  • 0Oplossingen
  • 5Likes

Hoi @Paul ,

 

"En test anders eens of de uitval ook optreed wanneer je tijdelijk eens rechtstreeks via het modem (zonder router) test?"

 

Dat heb ik gedaan door de laptop in safe modes op te starten en rechtstreeks aan te sluiten op de modem van ziggo. En daar heb ik screenshots genomen en dan zie je ook dat de upload niet correct is.

 

Toen ik de nieuwe modem had aangesloten en nog niet in bridge modes zat had ik al problemen met de upload. Ik had juist gehoopt door de Ziggo modem in bridge modes te zetten dat ik een goed upload zou hebben. Zoals in mijn vorige situatie had (350mbit/35mbit), toen had ik altijd een nette upload had van 40mbit (met mijn synology router er tussen). Ik blijf het vreemd vinden dat een GIGA abo dit niet kan. Terwijl de download perfect is.

 

Maar ik zal de Ziggo modem wel terugzetten naar default en dan de testen doen. 

 

Zodra de ziggo modem weer een router is zal ik mij weer melden.

 

Groet,

 

Maikel

 

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31066Posts
  • 2181Oplossingen
  • 15502Likes

Als de uploadsnelheid eerder haalbaar was met een DOCSIS 3.0-modem en nu niet meer met een DOCSIS 3.1-modem, terwijl de apparatuur/configuratie binnenshuis verder gelijk is gebleven, dan is OFDMA de meest waarschijnlijke oorzaak.

Maikel14
Topicstarter
Level 3
  • 19Posts
  • 0Oplossingen
  • 5Likes

@tobiastheebe Klopt helemaal enige wat is veranderd in mijn situatie is dat ik een andere modem heb gekregen.  De zwarte cisco en witte connectbox nooit problemen behaalde altijd de snelheden nooit problemen gehad. Is het mogelijk om de modem om te wisselen voor een witte connectbox? of kan die geen gigabit aan? Want ik gebruik de modem van ziggo toch alleen als bridge.

 

Wat is OFDMA en wat kan ik er iets aan doen? Andere bekabeling of de ziggo modem ergens anders plaatsen?

 

Groet,

 

Maikel

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31066Posts
  • 2181Oplossingen
  • 15502Likes

OFDMA is een upstream-kanaal dat geïntroduceerd werd met DOCSIS 3.1. Het kanaal is naast de ATDMA-kanalen van EuroDOCSIS 3.0 in gebruik. Toen je het huidige modem in gebruik nam, ben je het OFDMA-kanaal voor het eerst gaan gebruiken. De specificaties van het kanaal zijn nog niet definitief en het kanaal heeft nog niet op alle locaties de gewenste stabiliteit en prestaties. Dit kan niet binnenshuis worden opgelost/verbeterd.

 

Internet Giga is alleen beschikbaar op/voor D3.1-modems, de Connectbox is een ED3.0-modem.

Maikel14
Topicstarter
Level 3
  • 19Posts
  • 0Oplossingen
  • 5Likes

Hoi @Paul ,

 

Zou je mijn modem uit bridge modus willen halen? Afgelopen donderdag via de site een formulier ingevuld maar er is nog niks mee gedaan. Zodra mijn modem weer terug staat kan ik weer verder testen.

 

Groet,

Maikel

Uitgelicht topic