1
Vraag
2
Reacties
halting

Level 2
  • 10Posts
  • 1Oplossingen
  • 4Likes

GiGa Internet traag

Sinds een week heb ik het Internet Giga met het laatste nieuwe modem (zwart). Deze staat overigens in Bridge mode.
De monteur heeft een nieuwe aansluiting geplaatst omdat deze erg verouderd was. Hij heeft de kabel doorgemeten en alles is volgens hem oke.
Ik zou ongeveer 1Gb downloadsnelheid moeten kunnen halen, maar kom niet hoger dan 390 a 400 Mb.
En dat is dan bekabeld. Ik heb ook rechtstreeks een kabel aangesloten op mijn laptop, om uit te sluiten dat het aan mijn router lag. Maar dat maakt geen verschil.
Ik heb een aantal fotos toegevoegd met een speedtest waarvan 1 via wifi.
Is hier een oplossing voor of moet er weer een monteur langskomen? Want 400Mb is natuurlijk veel te laag.

Oplossing

Geaccepteerde oplossingen
halting
Topicstarter
Level 2
  • 10Posts
  • 1Oplossingen
  • 4Likes

Ik heb het modem maar via het webformulier op ziggo.nl uit bridge mode laten halen.
Ik haal nu wel de volledige snelheid:)
Het probleem zit hem dus in de "bridge mode".

Maar hoe e.e.a. zit in bridge mode weet ik dus niet.

Bekijk in context

15 Reacties 15
Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75182Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21925Likes

Om je binnenkomend en uitgaand signaal te kunnen beoordelen, kun je hier uit je modem de volledige pagina's van downstream en upstream waarden en configuratie plaatsen met een schermafbeelding en de laatste dagen Netwerk historie?

Staat je modem in bridge? Gebruik dan http://192.168.100.1/ om de webpagina te kunnen openen van je modem/router.


Stap 2
Klik links op de pagina op [Geavanceerde instellingen]

Bert_0-1672323618999.jpeg

 

 


Stap 3
Klik op [Hulpmiddelen]

Bert_1-1672323619001.jpeg

 


Stap 4
Klik op [Netwerk status]

Bert_2-1672323619003.jpeg

 


Stap 5
Klik boven aan de pagina op
[Downstream] of [Upstream]

Bert_3-1672323619003.jpeg

 

 



En kun je een foto hier plaatsen van de eerste plaats waar Ziggo je huis binnenkomt met eventuele splitters, versterkers en het modem op de foto?

halting
Topicstarter
Level 2
  • 10Posts
  • 1Oplossingen
  • 4Likes

Hallo Bert,
Hierbij de afbeeldingen.
Het modem is de laatste nieuwe van Ziggo (volgens de monteur).

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31064Posts
  • 2180Oplossingen
  • 15501Likes

In de downstream is ruis aanwezig, ondanks de vrijwel perfecte waarden voor vermogen en MER. De event log geeft (continue) kanaaluitval aan op alle SC-QAM-kanalen (MDD timeouts) en het OFDM-kanaal (PLC/NCP/profile FEC lock loss). De Fouten na RS zijn uncorrectable errors en zouden 0 moeten blijven buiten werkzaamheden en bekende storingen.

 

Er is een speciaal type AOP (X10DER) voor te korte huisaansluitkabel geplaatst, mogelijk is er een contactprobleem. Ik denk inderdaad dat er niet aan een nieuwe monteursafspraak te ontkomen is.

 

Kun je het modem tijdelijk direct op het AOP aansluiten (dus zonder de splitter POA-01-B), opnieuw opstarten en na enkele uren nogmaals de downstream/upstream-waarden + event log plaatsen?

halting
Topicstarter
Level 2
  • 10Posts
  • 1Oplossingen
  • 4Likes

Ik heb het modem om 13:46 opnieuw opgestart. (Splitter niet verwijderd) Zie screenshots.
Downloadsnelheid nog steeds tegen de 400Mb. Geen errors meer voor en na RS.
Ik ga toch maar een monteursafspraak maken, want dit is natuurlijk veel te traag.
Bedankt voor de reacties!

Rikst
Community Moderator
Community Moderator
  • 5181Posts
  • 488Oplossingen
  • 1663Likes

Giga traag dus eigenlijk, @halting. Ik zie dat de monteur vandaag bij je komt. Laat je ons na zijn bezoek even weten hoe het gaat?

halting
Topicstarter
Level 2
  • 10Posts
  • 1Oplossingen
  • 4Likes

Monteur is geweest. Heeft de aansluiting opnieuw gemonteerd. Zat erg los.
Probleem echter niet opgelost. Volgens zijn metingen is alles goed. Maar toch geen hogere download snelheid dan 350 a 390 Mbps. Het probleem zit waarschijnlijk hoger in het netwerk. Hij heeft hetzelfde probleem ook al in Eindhoven geconstateerd. Hij gaat er achteraan.
Ik hoop wel dat e.e.a. snel is opgelost (binnen 14 dagen). Ik betaal tenslotte voor Giga.
Afwachten dus maar.

halting
Topicstarter
Level 2
  • 10Posts
  • 1Oplossingen
  • 4Likes

Is er al iets bekend over de oorzaak @Rikst ?
Volgens de monteur hoef ik zelf geen actie meer te ondernemen, maar ik ben erg benieuwd of er nu wel iets gaat gebeuren. Ik vind het ook vreemd dat de kast hier in de straat niet gecontroleerd wordt om uit te sluiten dat daar het probleem zit.
Op een adres 300 meter hier vandaan, is de hoge snelheid met Giga internet overigens geen probleem.

puppie

Level 17
  • 2639Posts
  • 66Oplossingen
  • 1066Likes

modem in bridge meet je dan bekabeld met je laptop op poort 1 van het modem?

halting
Topicstarter
Level 2
  • 10Posts
  • 1Oplossingen
  • 4Likes

Kabel op poort 4. Het is een Sagemcom modem. Poort 1 t/m 3 zijn uitgeschakeld.

Vincent
Community Moderator
Community Moderator
  • 4352Posts
  • 574Oplossingen
  • 2127Likes

@halting Klopt helemaal! De monteur heeft een vervolgtaak aangemaakt. Ik vraag voor je na wat de precieze vervolgtaak inhoudt en koppel dit bij je terug zodra ik antwoord heb.

halting
Topicstarter
Level 2
  • 10Posts
  • 1Oplossingen
  • 4Likes

@Rikst Is er al iets bekend? Ik  lees al meer berichten over Giga internet. Maar oplossingen zie ik nergens.
Ik ben bang dat het allemaal heel erg lang gaat duren.

Bij deze meteen een verzoek: kan iemand van Ziggo mijn modem uit "bridge mode" halen. Dan kan ik ook Wifi via het modem gebruiken.

halting
Topicstarter
Level 2
  • 10Posts
  • 1Oplossingen
  • 4Likes

Oh ja, ik heb nu ongeveer dezelfde downloadsnelheid als dat ik met mijn vorige abonnement had.
Dat was "Max" met 350Mbps.
Kom nu net iets hoger uit. 365Mbps

halting
Topicstarter
Level 2
  • 10Posts
  • 1Oplossingen
  • 4Likes

Ik heb het modem maar via het webformulier op ziggo.nl uit bridge mode laten halen.
Ik haal nu wel de volledige snelheid:)
Het probleem zit hem dus in de "bridge mode".

Maar hoe e.e.a. zit in bridge mode weet ik dus niet.

Rikst
Community Moderator
Community Moderator
  • 5181Posts
  • 488Oplossingen
  • 1663Likes

Hi @halting

Bedankt voor je update. Fijn dat je nu de snelheid wel haalt! Wat voor router gebruikte je? 

halting
Topicstarter
Level 2
  • 10Posts
  • 1Oplossingen
  • 4Likes

Ik gebruik een ASUS  BRT-AC828.
Maar deze staat nu ingesteld als access point.

E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic