1
Vraag
2
Reageer en help mee
Dr.Drax

Level 7
  • 147Posts
  • 2Oplossingen
  • 15Likes

Geen vrije modem keuze kan niet vanwege de snelheid cap van ziggo?

Ik heb alweer een tijdje een ariss modem in brigde staan met een asus rt-ac66 er achter, wat opzich prima werkt.

Maar het meest mooie zou zijn modem/router in 1, nu ben ik op zoek gegaan naar zo een oplossing, en heb me een beetje in gelezen over vrije modem keuze acm verhaal en ziggo die daar niet zo blij mee is.

 

Qua hardware zou b.v. een fritz!box 6660 die alle specs voor elkaar heeft kunnen, ik heb ziggo vanmorgen gebeld met deze vraag, en idd zoals verwacht, jammer modem kan je neer zetten volgens deze heer maar je krijgt geen signaal.

Deze modems kunnen natuurlijk niet uitgelezen worden door ziggo en daarmee ook niet aanpas baar zijn voor b.v de snelheid.

 

Ik heb de ervaring met bv kpn als je daar een dsl modem vervangt het prima werkt , intraint en loopt, en als je b.v. een 100mbit lijn hebt het vanaf de centrale gecapt word op die snelheid als je genoeg signaal hebt en de verbinding zelfs nog sneller zou willen. (heb ik dit juist ?)

Maar omdat ziggo modem in het modem zelf gecapt worden in het modem ( dmv. internet300_30_nowifi_v4-sip.bin ) kan dit met een eigen kabel modem niet kan omdat ziggo geen rechten heeft of het modem niet of compatible is met de cap.

 

Als b.v. een fritz!box op het ziggo netwerk hangt en het zou werken je allen maar de maximale snelheid zou halen.

Vrije modem keuze kan dus op dit moment dus technisch niet ?  

 🤔 en hoe doen ze dat in Duitsland ? Ben ik nog te volgen ? 😁

5 Reacties 5
tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31066Posts
  • 2181Oplossingen
  • 15502Likes

Het volgende is mij bekend:

 

Bij DOCSIS wordt gewerkt met service flows waarin de verschillende bandbreedtes en QoS worden gedefinieerd. Via de boot file wordt bepaald welke service flows het modem moet gebruiken. Gewoonlijk zijn er twee flows (downstream/upstream), of vier wanneer er ook vaste telefonie actief is op het modem. Vanuit Ziggo wordt bepaald welke boot file het modem ontvangt van de CMTS. Dit is afhankelijk van het abonnement, wel/niet bridge mode en de IPv4/IPv6-instellingen. Een modem krijgt alleen netwerktoegang als het MAC-adres van het modem bekend is op de CMTS en hieraan een boot file gekoppeld is. Je kunt dus zeker niet zomaar de volledige snelheid van de infra gebruiken, want je bent afhankelijk van de service flows die voor jouw modem beschikbaar zijn gesteld. Bij gebruik van een eigen modem (als dit mogelijk zo zijn) is dit niet anders.

 

Hoe dit bij DSL werkt ben ik niet zo goed mee bekend, ik vermoed dat er hier traffic shaping wordt toegepast op de DSLAM. Verder geldt bij DSL: hoe verder van de DSLAM, hoe lager de snelheid.

 

Overigens ben ik er zelf voorstander van om modem en router apart te houden (geen single point of failure).

Dr.Drax
Topicstarter
Level 7
  • 147Posts
  • 2Oplossingen
  • 15Likes

@tobiastheebe Helder , dus als je "eigen" modem wil gaan gebruiken is het de vraag of hij wat met de "bootfile" van ziggo kan of is dit specifiek voor ziggo deze config ?

Met andere woorden, zit daarmee ziggo eigen modem gebruikers buitenspel om de boot lang mogelijk af te houden 🤔

 

"Overigens ben ik er zelf voorstander van om modem en router apart te houden (geen single point of failure)."

Mja als je modem plat gaat heb je aan je router ook niets meer qua internet , ja intern netwerk. tijd voor redundant coax 😎

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31066Posts
  • 2181Oplossingen
  • 15502Likes

Om eerlijk te zijn heb ik geen idee in hoeverre de door Ziggo gebruikte boot files theoretisch compatibel zouden zijn met andere modems dan door Ziggo geleverd. Binnen het DOCSIS-netwerk wordt ook beveiliging en encryptie toegepast (BPI+), niet alleen het MAC-adres moet in orde zijn maar ook het certificaat.

 

Mocht Ziggo aan (vrije) modemkeuze gaan beginnen, dan verwacht ik dat er eerst getest gaat worden met specifieke typen modems, de FRITZ!Box die je noemde zou daarvoor een mooie kandidaat zijn.

Dr.Drax
Topicstarter
Level 7
  • 147Posts
  • 2Oplossingen
  • 15Likes

Ziggo moet van Geschillencommissie eind deze maand vrije modemkeuze aanbieden


Klanten van VodafoneZiggo mogen vanaf in ieder geval eind deze maand hun eigen modem gebruiken. De Geschillencommissie heeft bepaald dat de provider dat moet faciliteren, na een klacht van een gebruiker.

Een VodafoneZiggo-klant begon in oktober van vorig jaar een zaak bij de Geschillencommissie Telecommunicatiediensten. Hij wilde afdwingen dat hij een eigen modem en router kon gebruiken op zijn Ziggo-aansluiting. De Geschillencommissie oordeelt nu dat dat inderdaad moet gebeuren. De provider moet binnen 21 dagen na de publicatie op de website zetten hoe het mogelijk is om 'een eigen modem/router op de coax-aansluiting' aan te sluiten. Ook moet de provider 'het gebruik van een eigen modem/router faciliteren'. Dat betekent dat de regels vanaf uiterlijk 28 mei in werking treden.

De Geschillencommissie verwijst naar de richtlijnen van de Berec, het samenwerkingsverband van Europese telecomtoezichthouders. Dat sprak zich eerder al uit over de definitie van een aansluitpunt van een netwerkverbinding. Volgens de Berec eindigt een aansluitpunt op het punt waar een verbinding het huis binnen komt. Vanaf dat punt is een netwerk eigendom van de klant en mag die dus ook bepalen welke modem hij gebruikt.

Eerder al had ook de Autoriteit Consument en Markt zich uitgesproken over de vrije modemkeuze in Nederland. De ACM zei vorig jaar zomer dat Nederlands telecomklanten 'waarschijnlijk in 2021' al definitief gebruik zouden kunnen maken van die regel. De marktwaakhond baseerde zich net als de Geschillencommissie nu doet op de regels van de Berec, maar volgens de Geschillencommissie zijn het niet de ACM-regels die nu leidend zijn. De beslissing van de Geschillencommissie is bindend, terwijl de ACM-regels alleen nog een voorlopige conceptbeleidsregel heeft die pas 'waarschijnlijk in 2021' definitief in werking treedt.

VodafoneZiggo was vorig jaar al tegen de vrije modemkeuze. De provider zei toen dat het door Ziggo geleverde modem 'een essentiële functie in het Ziggo-netwerk is'. KPN biedt in Nederland wel al een eigen modemkeuze.

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31066Posts
  • 2181Oplossingen
  • 15502Likes

Zie ook dit topic.

E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic