Vraag
Reacties
Oplossing
gebruiker50
Level 1

Geen verbinding via prive-netwerk of bekabeld internet, wel via gastnetwerk en Wifispots

Ik ervaar een bijzondere situatie. Ik krijg alleen een volledig werkende toegang tot het internet via het gastnetwerk en Wifispots maar niet via het prive-netwerk of via de kabel. Via het prive-netwerk of de kabel kan ik wel verbinden met het internet (status "verbonden") maar veel sites zijn niet bereikbaar (andere weer wel ?) en apps als NOS krijgen geen verbinding. Switch ik naar het gastnetwerk of Wifispots dan werkt alles wel. Ra ra?

Zowel op Windows 11 Home als Android 15.

Modem: SmartWifi modem Giga (Connectbox Giga) van Arris

0 Kudos
e-mail meldingen
Aan Uit
Oplossing

Geaccepteerde oplossingen
tobiastheebe
Level 20
T.E.A.M.

De configuratie op de screenshot die je hebt toegestuurd is in orde. Als je het subnet eerder niet gewijzigd (zie mijn vorige reactie) en het modem terugzetten naar fabrieksinstellingen (door de RESET-knop ~15 seconden ingedrukt te houden) heeft geen resultaat, dan is mijn advies een modem swap naar de Sagemcom F3896, dit is de opvolger van jouw huidige modem.

Bekijk in context

9 Reacties 9
tobiastheebe
Level 20
T.E.A.M.

Vermoedelijk een probleem met IPv4/DHCPv4. Kun je op de PC de Opdrachtprompt starten, onderstaande commando's uitvoeren en hiervan het resultaat toesturen via een privébericht?

• ipconfig /all
  • ping ipv4.google.com
  • ping ipv6.google.com
0 Kudos
tobiastheebe
Level 20
T.E.A.M.

Ik heb zojuist je privébericht ontvangen. Bij verbinding met het privénetwerk is er geen werkende/bereikbare DHCPv4-server, waardoor Windows terugvalt op APIPA (169.254.0.0/16) en internettoegang via IPv4 niet beschikbaar is.

Heb je het modem al eens opnieuw opgestart of kort stroomloos gemaakt?

0 Kudos
gebruiker50
Level 1
Topicstarter

Al diverse keren uitgezet en opnieuw opgestart. Ook al gereset. Maakt geen verschil.

0 Kudos
tobiastheebe
Level 20
T.E.A.M.

Kun je tijdelijk een statische IPv4-configuratie instellen op de PC (voorbeeld hieronder)? Hiermee zou internettoegang via IPv4 weer mogelijk moeten zijn en moet je ook de webinterface van het modem (192.168.178.1) kunnen bereiken. Ik ben benieuwd wat de pagina Geavanceerde instellingen → DHCP daar aangeeft.

• IP-adres: 192.168.178.2
  • Subnetmasker: 255.255.255.0
  • Gateway: 192.168.178.1
  • DNS primair: 1.1.1.1
  • DNS secundair: 8.8.8.8
0 Kudos
gebruiker50
Level 1
Topicstarter

Met de statische IPv4-configuratie geen toegang tot 192.168.178.1 of andere pagina's die eerder ook niet werkte. 

0 Kudos
tobiastheebe
Level 20
T.E.A.M.

Dit zou wel moeten werken, tenzij je zelf eerder een ander subnet dan 192.168.178.0/24 ingesteld hebt in de webinterface. Kun je laten zien hoe de IPv4-configuratie er nu uit ziet?

0 Kudos
tobiastheebe
Level 20
T.E.A.M.

De configuratie op de screenshot die je hebt toegestuurd is in orde. Als je het subnet eerder niet gewijzigd (zie mijn vorige reactie) en het modem terugzetten naar fabrieksinstellingen (door de RESET-knop ~15 seconden ingedrukt te houden) heeft geen resultaat, dan is mijn advies een modem swap naar de Sagemcom F3896, dit is de opvolger van jouw huidige modem.

gebruiker50
Level 1
Topicstarter

Modem hardwarematig teruggezet naar fabrieksinstellingen. Dit heeft het IPv4 probleem opgelost. Ik kan het prive-netwerk weer gebruiken.

(Waar ik eerder schreef over een reset dacht ik een reset uitgevoerd te hebben via SmartWifiWeb, maar dat was slechts opnieuw opstarten.) 

192.168.178.1 blijft echter niet toegankelijk. Via 192.168.100.1 is het menu wel toegankelijk.

0 Kudos
tobiastheebe
Level 20
T.E.A.M.

Maak je nog steeds gebruik van de statische IPv4-configuratie op de PC? Zo nee, welk IPv4-adres heeft deze nu ontvangen?

Dit type modem is altijd op 192.168.100.1 bereikbaar, ongeacht het ingestelde subnet, hoewel dit IP-adres normaliter bij bridge mode wordt gebruikt. In router mode zou 192.168.178.1 ook bereikbaar moeten zijn, tenzij dit eerder aangegeven het subnet is aangepast.

Desalniettemin fijn om te lezen dat het probleem is opgelost.

0 Kudos