Ik ervaar een bijzondere situatie. Ik krijg alleen een volledig werkende toegang tot het internet via het gastnetwerk en Wifispots maar niet via het prive-netwerk of via de kabel. Via het prive-netwerk of de kabel kan ik wel verbinden met het internet (status "verbonden") maar veel sites zijn niet bereikbaar (andere weer wel ?) en apps als NOS krijgen geen verbinding. Switch ik naar het gastnetwerk of Wifispots dan werkt alles wel. Ra ra?
Zowel op Windows 11 Home als Android 15.
Modem: SmartWifi modem Giga (Connectbox Giga) van Arris
Opgelost! Ga naar oplossing.
De configuratie op de screenshot die je hebt toegestuurd is in orde. Als je het subnet eerder niet gewijzigd (zie mijn vorige reactie) en het modem terugzetten naar fabrieksinstellingen (door de RESET-knop ~15 seconden ingedrukt te houden) heeft geen resultaat, dan is mijn advies een modem swap naar de Sagemcom F3896, dit is de opvolger van jouw huidige modem.
Jij bent de IT-hulplijn in je straat, de verlichting werkt thuis op commando en je groet de pakketbezorger met de slimme deurbel. Herkenbaar? Dan zijn de Community events echt iets voor jou! Doe mee en sluit je aan.
Vermoedelijk een probleem met IPv4/DHCPv4. Kun je op de PC de Opdrachtprompt starten, onderstaande commando's uitvoeren en hiervan het resultaat toesturen via een privébericht?
ipconfig /all
ping ipv4.google.com
ping ipv6.google.com
Ik heb zojuist je privébericht ontvangen. Bij verbinding met het privénetwerk is er geen werkende/bereikbare DHCPv4-server, waardoor Windows terugvalt op APIPA (169.254.0.0/16) en internettoegang via IPv4 niet beschikbaar is.
Heb je het modem al eens opnieuw opgestart of kort stroomloos gemaakt?
Al diverse keren uitgezet en opnieuw opgestart. Ook al gereset. Maakt geen verschil.
Kun je tijdelijk een statische IPv4-configuratie instellen op de PC (voorbeeld hieronder)? Hiermee zou internettoegang via IPv4 weer mogelijk moeten zijn en moet je ook de webinterface van het modem (192.168.178.1) kunnen bereiken. Ik ben benieuwd wat de pagina Geavanceerde instellingen → DHCP daar aangeeft.
Met de statische IPv4-configuratie geen toegang tot 192.168.178.1 of andere pagina's die eerder ook niet werkte.
Dit zou wel moeten werken, tenzij je zelf eerder een ander subnet dan 192.168.178.0/24 ingesteld hebt in de webinterface. Kun je laten zien hoe de IPv4-configuratie er nu uit ziet?
De configuratie op de screenshot die je hebt toegestuurd is in orde. Als je het subnet eerder niet gewijzigd (zie mijn vorige reactie) en het modem terugzetten naar fabrieksinstellingen (door de RESET-knop ~15 seconden ingedrukt te houden) heeft geen resultaat, dan is mijn advies een modem swap naar de Sagemcom F3896, dit is de opvolger van jouw huidige modem.
Modem hardwarematig teruggezet naar fabrieksinstellingen. Dit heeft het IPv4 probleem opgelost. Ik kan het prive-netwerk weer gebruiken.
(Waar ik eerder schreef over een reset dacht ik een reset uitgevoerd te hebben via SmartWifiWeb, maar dat was slechts opnieuw opstarten.)
192.168.178.1 blijft echter niet toegankelijk. Via 192.168.100.1 is het menu wel toegankelijk.
Maak je nog steeds gebruik van de statische IPv4-configuratie op de PC? Zo nee, welk IPv4-adres heeft deze nu ontvangen?
Dit type modem is altijd op 192.168.100.1 bereikbaar, ongeacht het ingestelde subnet, hoewel dit IP-adres normaliter bij bridge mode wordt gebruikt. In router mode zou 192.168.178.1 ook bereikbaar moeten zijn, tenzij dit eerder aangegeven het subnet is aangepast.
Desalniettemin fijn om te lezen dat het probleem is opgelost.
Vul de belangrijkste trefwoorden in en vind het topic die past bij je vraag. Onze community zit boordevol kennis.
Start je eigen topic en krijg hulp van anderen. Op de community helpen ervaren klanten je graag op weg.