1
Vraag
2
Reacties
Tom B1

Stamgast
  • 5Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes

Geen verbinding met werkomgeving, VPN en enkele aan internet verbonden apparaten

Ik kan sinds een dag geen verbinding meer maken met mijn beveiligde werkaccount bij de gemeente. De VPN (Air VPN) kan ook niet ingeschakeld worden net als enkele aan het web verbonden apparaten (thermostaat, zonnepanelen). De ‘rest’ van het internet werkt wel (e-mail, gewoon internetten, MS Teams). Het probleem doet zich voor op een bekabelde PC maar ook via de wifi op laptop en mobiele telefoon. Als ik mijn laptop via de hotspot met wifi verbindt, zijn er geen problemen.

Ik heb achter de Technicolour router een mesh netwerk met drie Fritzbox modems (DHCP op de Fritzboxen uitgeschakeld).

Op advies van de Ziggo helpdesk heb ik mijn mesh netwerk losgekoppeld en een vaste PC bekabeld als enige aan de Ziggo router gehangen. Het probleem (niet kunnen verbinden met werkomgeving en VPN) doet zich dan nog steeds voor. Ik heb geen idee meer hoe ik dit op kan lossen.

1 Oplossing

Geaccepteerde oplossingen
tobiastheebe
Super Expert
Super Expert
  • 9704Posts
  • 571Oplossingen
  • 3522Likes

Als test kun je 'Firewall Protection' op 'Low' instellen.

Bekijk in context

9 Reacties 9
tobiastheebe
Super Expert
Super Expert
  • 9704Posts
  • 571Oplossingen
  • 3522Likes

Kun je hier de eerste helft van je IPv4-adres vermelden? Dit om te achterhalen of je (spontaan) van Dual-Stack Lite gebruik bent gaan maken.

Tom B1
topicstarter
Stamgast
  • 5Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes

Beste Tobiasthebe,

 

Dank voor je reactie. 217.120 is de eerste helft van het adres.

tobiastheebe
Super Expert
Super Expert
  • 9704Posts
  • 571Oplossingen
  • 3522Likes

Dat is geen gedeeld adres c.q. geen DS-Lite, er speelt dus iets anders.

 

Hoe is de firewall van de modemrouter (TC7210?) ingesteld?

Tom B1
topicstarter
Stamgast
  • 5Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes

Hier een afbeelding van de instellingen. Ik heb er nooit iets aangewijzigd.

TomB1_0-1652786313297.png

 

tobiastheebe
Super Expert
Super Expert
  • 9704Posts
  • 571Oplossingen
  • 3522Likes

Als test kun je 'Firewall Protection' op 'Low' instellen.

Tom B1
topicstarter
Stamgast
  • 5Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes

Beste Tobias,

 

Dit advies heeft het probleem in 1 klap opgelost. Hartelijk dank. Ik kan weer overal inloggen cq verbinding maken. Weet je misschien waar het aan heeft gelegen? Het probleem is zondag opeens ontstaan. Is er wellicht een router update geweest? Nogmaals hartelijk dank! Tom.

tobiastheebe
Super Expert
Super Expert
  • 9704Posts
  • 571Oplossingen
  • 3522Likes

Fijn om te lezen!

 

Ik kan niet helemaal verklaren waarom dit spontaan problemen opleverde. Voor zover ik weet worden er geen firmware-upgrades meer uitgebracht voor de TC7210. De instelling 'Firewall Protection' staat standaard op 'Low' ingesteld, dus het lijkt erop dat deze toch (op de achtergrond) aangepast is.

Tom B1
topicstarter
Stamgast
  • 5Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes

Ah ok. Levert de instelling 'low' nog een risico op?

tobiastheebe
Super Expert
Super Expert
  • 9704Posts
  • 571Oplossingen
  • 3522Likes

Deze instelling zorgt voor een basale firewallbeveiliging welke in de meeste situaties voldoet, inkomend verkeer wordt geblokkeerd tenzij de destination port overeenkomt met een port forwarding-regel.

E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic