1
Vraag
2
Reacties
SKB

Level 1
  • 2Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes

Geen ping mogelijk tussen clients, wel alleen internet toegang.

Wij hebben een Ziggo CH7465LG apparaat als router voor ons LAN naar het internet. Er zijn diverse apparaten verbonden, zowel met kabel als via WIFI. Alle apparaten kunnen internetpagina's bezoeken, echter kunnen de clients elkaar niet eenvoudigweg pingen.

Al zoekende (op het forum) ben ik meerdere soortgelijke vragen tegen gekomen, ook over "client isolation", echter lijkt het Ziggo apparaat dat niet te hebben, en zou dit de belemmering dus niet kunnen zijn. Een antwoord op hoe connectiviteit onder clients binnen hetzelfde netwerk mogelijk te maken ben ik helaas nog niet tegen gekomen. De zakelijke helpdesk kon hier niet bij helpen en verwees mij door naar het forum. Ik hoop dat iemand raad weet. Mijn dank.
Oplossing

Geaccepteerde oplossingen
Nick999

Level 17
  • 3918Posts
  • 225Oplossingen
  • 1081Likes
Windows blokkeert standaard de ping request, dus je zult een regel moeten aanpassen.
Hier vind je meer info (Engels) over hoe je dat wél kunt toestaan:
https://www.howtogeek.com/howto/windows-vista/allow-pings-icmp-echo-request-through-your-windows-vista-firewall/

Bekijk in context

4 Reacties 4
Boneheads

Level 1
  • 2Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
Hey SKB,

Goed dat je hier je vraag neerlegt, de Zakelijke Helpdesk geeft geen support in instellingen en dergelijke van eigen apparaten en interne netwerken.

Wat je vaak zult zien is dat de apparaten zelf ping requests blokkeren, vaak een regel in de firewall van je apparaat zelf. Je router/modemrouter zou hier niets mee te maken moeten hebben.
Heb je wellicht meer informatie over je "Clients"?
Wat voor apparaten zijn het
Welke OS draaien ze
Wat voor Firewall en eventueel welke excepties.
SKB
Topicstarter
Level 1
  • 2Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes
Hallo, bedankt voor je reactie. Direct even inspringen. De genoemde CH7465LG is een apparaat verstrekt door Ziggo, de standaard? witte Ziggo modem. Ik hoopte dus dat als dit de bottleneck was, zij hier meer over weten.

Zo het lijkt zorgt dit apparaat ervoor dat de clients elkaar niet kunnen pingen. Althans, dat is de verwachting op basis van wat we nu zien. De clients zijn een variatie van Windows 7, W8 en W10, waarbij de Windows firewalls ook (tijdelijk) zijn uitgezet om de test uit te voeren. Omdat het een demo opstelling betreft zijn het vrij kale clients, dus (nog) geen aanvullende firewall software geïnstalleerd.

Intussen hebben we ontdekt dat remote desktop van de ene client naar de andere wel werkt (op basis van interne / lokale ip adressen). Het lijkt dus dat er bepaald verkeer toegestaan is, maar de eenvoudige (snelle test) ping komt er niet door.
Nick999

Level 17
  • 3918Posts
  • 225Oplossingen
  • 1081Likes
Windows blokkeert standaard de ping request, dus je zult een regel moeten aanpassen.
Hier vind je meer info (Engels) over hoe je dat wél kunt toestaan:
https://www.howtogeek.com/howto/windows-vista/allow-pings-icmp-echo-request-through-your-windows-vista-firewall/
Anne H
Community Developer
Community Developer
  • 3866Posts
  • 225Oplossingen
  • 1576Likes
Hallo SKB, welkom op onze Community.

Nick999 heeft eigenlijk een mooi afdoende antwoord voor je. Kom je daarmee verder? Wanneer andere services tussen je clients gewoon werken is pingen ook maar theoretisch. Ben je aan het pingen om een bepaald netwerk probleem op te lossen? Misschien kunnen anderen je daar hier bij helpen 🙂
E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic