1
Vraag
2
Reacties
3
Oplossing
bartkist

Level 2
  • 7Posts
  • 1Oplossingen
  • 3Likes

Geen internet via switch na installatie nieuw modem

ik heb de nieuwe zwarte router van ziggo maar die accepteert mijn hub niet, als ik rechtstreeks een kabel in de router stop gaat het goed maar als ik het via de hup doe krijgt geen 1 apparaat internet.

met mijn oude witte router had ik daar geen problemen mee.  

Oplossingen
31 Reacties 31
Meldingen
Aan Uit
efok

Level 17
  • 4081Posts
  • 221Oplossingen
  • 1622Likes

Ik zie een apipa adres.Er is dus geen contact met de DHCP server. Ik dank dan an een slechte kabel. IPv6 uitzetten helpt natuurlijk niet voor dit soort zaken. “Het nut niet zien van IPv6 op je LAN” geeft aan dat je IPv6 niet helemaal hebt begrepen. @S4R De sG108E switch heeft een default IP adres van 192.168.0.1. Heb je dat aangepast? Misschien helpt dat? Maar misschien heb je die versie niet. 

puppie

Level 17
  • 3003Posts
  • 76Oplossingen
  • 1210Likes

@Bertwaarom zie ik dan een knopje met ipv6 en een groen vlak, schuif naar links en het staat uit.

@S4Rik heb nog wel een bol over 😃

S4R

Level 16
  • 2059Posts
  • 72Oplossingen
  • 1295Likes

@efok weet best hoe ipv6 werkt. Gebruik thuis al jaren ipv4 only en dat werkt prima.

Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 78713Posts
  • 5318Oplossingen
  • 23503Likes

@puppie  schreef:

@Bertwaarom zie ik dan een knopje met ipv6 en een groen vlak, schuif naar links en het staat uit.

@S4Rik heb nog wel een bol over 😃

@puppie Waar zie je dat knopje? De eerdere schermafbeelding is geen knopje van de modem/router.

puppie

Level 17
  • 3003Posts
  • 76Oplossingen
  • 1210Likes

@Bertscrol even omhoog en je ziet een verbinding met ......daar staat ipv6 met een schuif aan de rechterzijde met links daarvan een groen vlak.

puppie

Level 17
  • 3003Posts
  • 76Oplossingen
  • 1210Likes

ipv6 .jpg

puppie

Level 17
  • 3003Posts
  • 76Oplossingen
  • 1210Likes

ik heb er maar een rode pijl bij geplaatst zodat het groene vlak opvalt.

Karel.

Level 16
  • 2370Posts
  • 290Oplossingen
  • 1633Likes

Het probleem door topic starter is dat de switch geen contact maakt met het modem. Dit kan een ethernet kabel probleem zijn of de auto negotiation tussen switch en modem lukt niet.  Dit kan je alleen uit testen door een andere kabel of een andere merk/type switch. De dwaling naar wel of geen IPv6 is totaal irrelevant voor dit probleem.

De nieuwe zwarte modems zijn voorzien van een 2.5Gb poort en drie 1 Gbit poorten. Het kan zijn dat de TL-SG108 niet goed overweg kan met de nieuwe chipset die de ethernet switch vormt in het modem, waardoor de auto negotiation niet lukt. De TL-SG108 is tenslotte al een aantal jaren op de markt.

De TL-SG108 is een “domme” switch. De TL-SG108E en TL-SG108PE zijn de managed versies van deze switches. Deze managed switches krijgen standaard het IP adres 192.168.0.1 wat je achteraf kan wijzigen. Dit levert met het Ziggo modem of andere routers alleen een probleem op als die ook IP adres 192.168.0.1 hebben ipv 192.168.178.1. Zolang de managed switch IP adres in een ander subnet zit of anders is dan het modem en uniek in het subnet levert dit geen probleem op en zal het als een “domme” switch functioneren.

*** Aanvulling: Staat het modem in bridge mode of in router mode?

Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 78713Posts
  • 5318Oplossingen
  • 23503Likes

@puppie Dat is niet de instelling van een modem/router, dat is de instelling van het apparaat waarmee de internet verbinding wordt gemaakt.

Je kunt IPv6 op vrijwel elk apparaat apart uitzetten in de instellingen met een schuifje of een vinkje.

puppie

Level 17
  • 3003Posts
  • 76Oplossingen
  • 1210Likes

@Karel.zelf een domme switch kan met 1Gb poorten overweg.

Zoals ik ook al eerder een stappenplan aangaf wat TS kan doen om de kabels te testen.

Maar wij dwalen erg af want TS zien we niet meer.

Karel.

Level 16
  • 2370Posts
  • 290Oplossingen
  • 1633Likes

Zeker en de TL-SG108 is een 1Gb switch. Maar dat wil niet zeggen dat auto negotiation altijd goed gaat.

bartkist
Topicstarter
Level 2
  • 7Posts
  • 1Oplossingen
  • 3Likes

andere kabel er tussen en nu werkt het oude router was blijkbaar mindergevoelig voor slechte kabel. thx iedereen voor het mee denken