Het probleem door topic starter is dat de switch geen contact maakt met het modem. Dit kan een ethernet kabel probleem zijn of de auto negotiation tussen switch en modem lukt niet. Dit kan je alleen uit testen door een andere kabel of een andere merk/type switch. De dwaling naar wel of geen IPv6 is totaal irrelevant voor dit probleem.
De nieuwe zwarte modems zijn voorzien van een 2.5Gb poort en drie 1 Gbit poorten. Het kan zijn dat de TL-SG108 niet goed overweg kan met de nieuwe chipset die de ethernet switch vormt in het modem, waardoor de auto negotiation niet lukt. De TL-SG108 is tenslotte al een aantal jaren op de markt.
De TL-SG108 is een “domme” switch. De TL-SG108E en TL-SG108PE zijn de managed versies van deze switches. Deze managed switches krijgen standaard het IP adres 192.168.0.1 wat je achteraf kan wijzigen. Dit levert met het Ziggo modem of andere routers alleen een probleem op als die ook IP adres 192.168.0.1 hebben ipv 192.168.178.1. Zolang de managed switch IP adres in een ander subnet zit of anders is dan het modem en uniek in het subnet levert dit geen probleem op en zal het als een “domme” switch functioneren.
*** Aanvulling: Staat het modem in bridge mode of in router mode?