Vraag
Reacties
Oplossing
J.meertens
Level 4

Geen internet verbinding bij gelijktijdig gebruik werk VPN

Beste community,

Na doorverwezen te zijn door de klantenservice naar de community ga ik het hier eens proberen.

Mijn vriendin en ik werken beide thuis op een laptop uitgegeven door (verschillende) werkgever waar op beide laptops een vpn van de werkgever wordt gebruikt.

Nu is het zo dat als we beide thuiswerken, mijn vriendin wel kan verbinden met de Ziggo router, maar ze geen internet heeft. Via een hotspot heeft ze wel gewoon internet. 

Het lijkt erop dat als we niet samen thuis werken, dat ze wel internet krijgt via de Ziggo router.

Zou dit eraan kunnen liggen dat de 2 vpn's elkaar in de weg zitten?

Hopelijk kan iemand mij helpen.

Groetjes Jeroen 

0 Kudos
Oplossing

Geaccepteerde oplossingen
tobiastheebe
Level 20
T.E.A.M.

De dubbele vermelding ligt ook aan IPv4 + IPv6. De link tussen de laptop en de modemrouter is wel vrij slecht, de latency is erg hoog. De 5 GHz SSID zou significant betere prestaties moeten opleveren.

Enige wat ik nog bedenken op dit moment is dat internettoegang voor (het MAC-adres van) de laptop toch geblokkeerd wordt door de Connectbox, ondanks dat de MAC-filterlijst blanco is. Ik zou overwegen om het modem terug te zetten naar fabrieksinstellingen door de RESET-knop aan de achterzijde circa 15 seconden ingedrukt te houden.

Heb je toevallig een USB/ethernet-adapter liggen waarmee je kunt testen?

Bekijk in context

0 Kudos
Ga naar reactie
26 Reacties 26
Meldingen
Aan Uit
tobiastheebe
Level 20
T.E.A.M.

Kun je inloggen op de webinterface van het modem via 192.168.178.1 of 192.168.100.1 en alle opties behalve 'Firewall beveiliging' uitschakelen voor zowel IPv4 als IPv6 op de pagina Geavanceerde instellingen → Beveiliging → Firewall? Start vervolgens het modem opnieuw op.

J.meertens
Level 4
Topicstarter

Staat/stond al uit.

16917511239113168977496061449930.jpg

0 Kudos
tobiastheebe
Level 20
T.E.A.M.
Nu is het zo dat als we beide thuiswerken, mijn vriendin wel kan verbinden met de Ziggo router, maar ze geen internet heeft.

Is internettoegang wel mogelijk als de VPN-tunnel op de laptop van jouw vriendin nog niet opgezet is? Kan jouw vriendin eventueel onderstaande commando's uitvoeren in de Opdrachtprompt (ik neem vooralsnog aan dat het een Windows-laptop is) en hiervan het resultaat plaatsen?

• ping 192.168.178.1
  • ping 8.8.8.8
  • ping ipv4.google.com
  • ping ipv6.google.com

Het is mogelijk dat 'split tunnel' geconfigureerd moeten worden of niet naar behoren werkt en internetverkeer nu via de VPN-tunnel loopt, terwijl dat niet de bedoeling is. Echter zou het dan ook niet naar behoren moeten werken wanneer alleen jouw vriendin thuiswerkt.

Een ander punt waar ik aan denk is dat het mis kan gaan als zowel jullie laptops beide een IP-adres binnen hetzelfde subnet ontvangen van de verschillende VPN-servers. Dit kan met het commando ipconfig gecontroleerd worden. Hierbij moet dan worden gekeken naar de gegevens die worden vermeld onder de virtuele VPN-adapter.

0 Kudos
J.meertens
Level 4
Topicstarter

We hebben de acties uitgevoerd met beide laptops. 

Mijn werklaptop geeft bij de ping commandos overal netjes replies. De laptop van mijn vriendin geeft alleen bij de ping naar de router (192.168.178.1) replies, de overige is het antwoord "request timed out".

Wat betreft de resultaten van de ipconfig gaat mijn vriendin eerst even navragen bij het bedrijf of ze deze gegevens zomaar online kan delen  maar dan komen we hier zo snel mogelijk op terug.

Correctie van vorige berichten. Mijn vriendin kan de vpn op haar laptop uitschakelen en dan zou ze gewoon internet moeten hebben. Ondanks dat ze de dit uitschakelt werkt het internet nog steeds niet.

0 Kudos
tobiastheebe
Level 20
T.E.A.M.

Gezien de laatste bevinding moet de oorzaak in een andere richting gezocht worden.

Kun je controleren of (het MAC-adres van) de laptop van jouw vriendin (per abuis) is vermeld bij Geavanceerde instellingen → Beveiliging → MAC-filtering of Geavanceerde instellingen → Draadloos → Beveiliging of is 'gepauzeerd' in de SmartWifi app?

Het kan ook een configuratieprobleem op de laptop zijn, maar gezien internettoegang wel beschikbaar is via een 4G/5G-hotspot, is dat minder waarschijnlijk.

0 Kudos
Jamyla
Community Moderator
Community Moderator

Goedemorgen @J.meertens 

Het is alweer een aantal dagen geleden dat we wat van je hebben vernomen.

Heb je wat gehad aan de laatste tips van Tobias?

0 Kudos
J.meertens
Level 4
Topicstarter

Sorry voor het late antwoord, nogal druk geweest afgelopen dagen. Mijn vriendin heeft inmiddels goedkeuring ontvangen om de screenshots te delen dus bij deze ook toegevoegd.

Wat betreft de MAC-adres, ik zie op de 2 genoemde mogelijkheden geen enkel geweigerd mac adres staan en de smart wifi app staat hij ook niet gepauzeerd.

0 Kudos
tobiastheebe
Level 20
T.E.A.M.

Ik zie in de uitvoer van ipconfig op de laptop van jouw vriendin een ongebruikelijke DNS-suffix die impliceert dat de Mediabox XL (staat vermeld in je profiel) via ethernet is aangesloten op de Connectbox, dat is niet de bedoeling. Een Connectbox wijst daarnaast (normaliter) geen ULA's (fd00) toe. Overigens zie ik geen spoor van een VPN-adapter in ipconfig, wel in image.png, is dat jouw laptop?

0 Kudos
J.meertens
Level 4
Topicstarter

Hoe bedoel je dat de mediabox xl niet aangesloten mag worden op de connectbox? Ik heb daar toch ook internet toegang op nodig?

ULA's zegt mij niets sorry. Is daar iets wat ik moet checken?

image.png is inderdaad mijn werklaptop. Het zou kunnen dat mijn vriendin haar VPN niet actief had ten tijde van de IPconfig, echter had ze ondanks dat nog steeds geen internet. Mijn vermoeden dat het dus niet te maken heeft met het VPN?

0 Kudos
tobiastheebe
Level 20
T.E.A.M.

De Mediabox XL beschikt over een ingebouwd modem voor interactieve diensten en dient niet te zijn aangesloten op het losse modem.

De zin over de ULA's was extra informatie en mag je vergeten.

Mijn vermoeden was en is ook dat het probleem op de werklaptop van jouw vriendin losstaat va VPN.

0 Kudos
J.meertens
Level 4
Topicstarter

Zeg je dus dat ik (sowieso, los van het probleem) de internetkabel tussen de Mediabox en de connectbox moet verwijderen?

0 Kudos
tobiastheebe
Level 20
T.E.A.M.

Dat klopt inderdaad. Jouw vriendin kan daarna het beste haar laptop opnieuw opstarten zodat een nieuwe DHCP-lease wordt opgehaald.

0 Kudos
J.meertens
Level 4
Topicstarter

Heb de kabel verwijderd, ik zal vanavond als ze weer thuis is even proberen en een update plaatsen.

J.meertens
Level 4
Topicstarter

Helaas, haar laptop krijgt nog steeds geen internetverbinding, ondanks dat de laptop opnieuw is opgestart. Zie bijlage voor nieuwe IPconfig.

0 Kudos
tobiastheebe
Level 20
T.E.A.M.

Kun je ipconfig /all uitvoeren en hiervan het resultaat plaatsen?

0 Kudos
J.meertens
Level 4
Topicstarter

Bij deze, ik heb ook screenshots toegevoegd als haar laptop verbonden is via hotspot.

0 Kudos
tobiastheebe
Level 20
T.E.A.M.

De leasetijd van 1 uur is kort, mijn advies is om deze naar 1 dag te verhogen. Verder zou Ziggo de DNS-servers moeten aanpassen naar 84.116.46.22 en 84.116.46.23, de huidige alternatieve servers dateren nog van een DDoS-aanval op de DNS-servers van Ziggo in 2015. Beide punten zijn echter niet de oorzaak voor geen internettoegang.

Wat geeft het commando tracert 8.8.8.8 terug?

0 Kudos
J.meertens
Level 4
Topicstarter

Leasetijd aangepast naar 1 dag.

Leest Ziggo automatisch mee om de alternatieve DNS servers aan te passen?

In de bijlage tracert 8.8.8.8, op regel 26 ging de laptop even naar slaapmodus....maar denk dat het beeld wel duidelijk is zo. Mijn laptop bereikt netjes de google server.

0 Kudos
tobiastheebe
Level 20
T.E.A.M.

Nu zie ik wat er misgaat, er komt spontaan een IP-adres 192.168.101.1 in beeld, dit zou 192.168.178.1 moeten zijn.

• Is de laptop van jouw vriendin op dezelfde manier en met dezelfde SSID verbonden als jouw laptop?
  • Zie je in de browser iets voor 192.168.101.1?
  • Wat geeft arp -a 192.168.101.1 terug?

Overigens staat mij bij dat 192.168.101.0/24 het gastnetwerk van de Connectbox is.

0 Kudos