Beste community,
Na doorverwezen te zijn door de klantenservice naar de community ga ik het hier eens proberen.
Mijn vriendin en ik werken beide thuis op een laptop uitgegeven door (verschillende) werkgever waar op beide laptops een vpn van de werkgever wordt gebruikt.
Nu is het zo dat als we beide thuiswerken, mijn vriendin wel kan verbinden met de Ziggo router, maar ze geen internet heeft. Via een hotspot heeft ze wel gewoon internet.
Het lijkt erop dat als we niet samen thuis werken, dat ze wel internet krijgt via de Ziggo router.
Zou dit eraan kunnen liggen dat de 2 vpn's elkaar in de weg zitten?
Hopelijk kan iemand mij helpen.
Groetjes Jeroen
Opgelost! Ga naar oplossing.
De dubbele vermelding ligt ook aan IPv4 + IPv6. De link tussen de laptop en de modemrouter is wel vrij slecht, de latency is erg hoog. De 5 GHz SSID zou significant betere prestaties moeten opleveren.
Enige wat ik nog bedenken op dit moment is dat internettoegang voor (het MAC-adres van) de laptop toch geblokkeerd wordt door de Connectbox, ondanks dat de MAC-filterlijst blanco is. Ik zou overwegen om het modem terug te zetten naar fabrieksinstellingen door de RESET-knop aan de achterzijde circa 15 seconden ingedrukt te houden.
Heb je toevallig een USB/ethernet-adapter liggen waarmee je kunt testen?
Jij bent de IT-hulplijn in je straat, de verlichting werkt thuis op commando en je groet de pakketbezorger met de slimme deurbel. Herkenbaar? Dan zijn de Community events echt iets voor jou! Doe mee en sluit je aan.
Kun je inloggen op de webinterface van het modem via 192.168.178.1 of 192.168.100.1 en alle opties behalve 'Firewall beveiliging' uitschakelen voor zowel IPv4 als IPv6 op de pagina Geavanceerde instellingen → Beveiliging → Firewall? Start vervolgens het modem opnieuw op.
Staat/stond al uit.
Nu is het zo dat als we beide thuiswerken, mijn vriendin wel kan verbinden met de Ziggo router, maar ze geen internet heeft.
Is internettoegang wel mogelijk als de VPN-tunnel op de laptop van jouw vriendin nog niet opgezet is? Kan jouw vriendin eventueel onderstaande commando's uitvoeren in de Opdrachtprompt (ik neem vooralsnog aan dat het een Windows-laptop is) en hiervan het resultaat plaatsen?
Het is mogelijk dat 'split tunnel' geconfigureerd moeten worden of niet naar behoren werkt en internetverkeer nu via de VPN-tunnel loopt, terwijl dat niet de bedoeling is. Echter zou het dan ook niet naar behoren moeten werken wanneer alleen jouw vriendin thuiswerkt.
Een ander punt waar ik aan denk is dat het mis kan gaan als zowel jullie laptops beide een IP-adres binnen hetzelfde subnet ontvangen van de verschillende VPN-servers. Dit kan met het commando ipconfig gecontroleerd worden. Hierbij moet dan worden gekeken naar de gegevens die worden vermeld onder de virtuele VPN-adapter.
We hebben de acties uitgevoerd met beide laptops.
Mijn werklaptop geeft bij de ping commandos overal netjes replies. De laptop van mijn vriendin geeft alleen bij de ping naar de router (192.168.178.1) replies, de overige is het antwoord "request timed out".
Wat betreft de resultaten van de ipconfig gaat mijn vriendin eerst even navragen bij het bedrijf of ze deze gegevens zomaar online kan delen maar dan komen we hier zo snel mogelijk op terug.
Correctie van vorige berichten. Mijn vriendin kan de vpn op haar laptop uitschakelen en dan zou ze gewoon internet moeten hebben. Ondanks dat ze de dit uitschakelt werkt het internet nog steeds niet.
Gezien de laatste bevinding moet de oorzaak in een andere richting gezocht worden.
Kun je controleren of (het MAC-adres van) de laptop van jouw vriendin (per abuis) is vermeld bij Geavanceerde instellingen → Beveiliging → MAC-filtering of Geavanceerde instellingen → Draadloos → Beveiliging of is 'gepauzeerd' in de SmartWifi app?
Het kan ook een configuratieprobleem op de laptop zijn, maar gezien internettoegang wel beschikbaar is via een 4G/5G-hotspot, is dat minder waarschijnlijk.
Goedemorgen @J.meertens
Het is alweer een aantal dagen geleden dat we wat van je hebben vernomen.
Heb je wat gehad aan de laatste tips van Tobias?
Sorry voor het late antwoord, nogal druk geweest afgelopen dagen. Mijn vriendin heeft inmiddels goedkeuring ontvangen om de screenshots te delen dus bij deze ook toegevoegd.
Wat betreft de MAC-adres, ik zie op de 2 genoemde mogelijkheden geen enkel geweigerd mac adres staan en de smart wifi app staat hij ook niet gepauzeerd.
Ik zie in de uitvoer van ipconfig op de laptop van jouw vriendin een ongebruikelijke DNS-suffix die impliceert dat de Mediabox XL (staat vermeld in je profiel) via ethernet is aangesloten op de Connectbox, dat is niet de bedoeling. Een Connectbox wijst daarnaast (normaliter) geen ULA's (fd00) toe. Overigens zie ik geen spoor van een VPN-adapter in ipconfig, wel in image.png, is dat jouw laptop?
Hoe bedoel je dat de mediabox xl niet aangesloten mag worden op de connectbox? Ik heb daar toch ook internet toegang op nodig?
ULA's zegt mij niets sorry. Is daar iets wat ik moet checken?
image.png is inderdaad mijn werklaptop. Het zou kunnen dat mijn vriendin haar VPN niet actief had ten tijde van de IPconfig, echter had ze ondanks dat nog steeds geen internet. Mijn vermoeden dat het dus niet te maken heeft met het VPN?
De Mediabox XL beschikt over een ingebouwd modem voor interactieve diensten en dient niet te zijn aangesloten op het losse modem.
De zin over de ULA's was extra informatie en mag je vergeten.
Mijn vermoeden was en is ook dat het probleem op de werklaptop van jouw vriendin losstaat va VPN.
Zeg je dus dat ik (sowieso, los van het probleem) de internetkabel tussen de Mediabox en de connectbox moet verwijderen?
Dat klopt inderdaad. Jouw vriendin kan daarna het beste haar laptop opnieuw opstarten zodat een nieuwe DHCP-lease wordt opgehaald.
Heb de kabel verwijderd, ik zal vanavond als ze weer thuis is even proberen en een update plaatsen.
Helaas, haar laptop krijgt nog steeds geen internetverbinding, ondanks dat de laptop opnieuw is opgestart. Zie bijlage voor nieuwe IPconfig.
Kun je ipconfig /all uitvoeren en hiervan het resultaat plaatsen?
Bij deze, ik heb ook screenshots toegevoegd als haar laptop verbonden is via hotspot.
De leasetijd van 1 uur is kort, mijn advies is om deze naar 1 dag te verhogen. Verder zou Ziggo de DNS-servers moeten aanpassen naar 84.116.46.22 en 84.116.46.23, de huidige alternatieve servers dateren nog van een DDoS-aanval op de DNS-servers van Ziggo in 2015. Beide punten zijn echter niet de oorzaak voor geen internettoegang.
Wat geeft het commando tracert 8.8.8.8 terug?
Leasetijd aangepast naar 1 dag.
Leest Ziggo automatisch mee om de alternatieve DNS servers aan te passen?
In de bijlage tracert 8.8.8.8, op regel 26 ging de laptop even naar slaapmodus....maar denk dat het beeld wel duidelijk is zo. Mijn laptop bereikt netjes de google server.
Nu zie ik wat er misgaat, er komt spontaan een IP-adres 192.168.101.1 in beeld, dit zou 192.168.178.1 moeten zijn.
Overigens staat mij bij dat 192.168.101.0/24 het gastnetwerk van de Connectbox is.
Vul de belangrijkste trefwoorden in en vind het topic die past bij je vraag. Onze community zit boordevol kennis.
Start je eigen topic en krijg hulp van anderen. Op de community helpen ervaren klanten je graag op weg.