1
Vraag
2
Reacties
johnvanhirtum

Level 1
  • 27Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Geen internet op laptop met Netgear 8 port 10/100 Mbs Fast ethernetswitch FS108

In kader van thuis werken in corona tijd, werk ik normaal via laptop in mijn kantoor aan huis.

Laptop voorzien van LAN aansluiting ( patchpunt op de muur  → kabel naar laptop).

Dit werkt prima.

Nu heb ik er een netwerkprinter bij gezet HP color laserjet CM2320 fxi mfp

Omdat ik die niet aan de praat kreeg via USB heb ik er een netwerk printer van gemaakt.

Heb er toen een Netgear 8 port 10/100 mbps fast ethernet switch model FS108 tussen gezet.

Dus via deze switch pc bekabeld en printer. Nu heeft dit enkele weken goed gedraaid.

 

Sinds vorige week merkte ik dat ik via de wifi aan het werk was i.p.v. via LAN verbinding ( beeldbellen werd blokkering). En printer was in een keer niet meer vindbaar in netwerk

Nu merkte ik op dat via LAN verbinding dat ik een ander ip adres en subnet toegewezen krijg. (169.254.54.16 / 255.255.0.0/ IPv4) en printer kreeg ook een IP adres in de 169.254.x.x. En pc gaat over op de WIFI

Terwijl als ik de LAN kabel weer direct in mijn pc stop, dan heb ik direct internet verbinding (192.168.178.x / 255.255.255.0 / DHCP+DNS+gateway deelt hij netjes uit lijk wel.

Wat gaat hier mis?

Wie kan me helpen?

Oplossing

Geaccepteerde oplossingen
Paul
Community Moderator
Community Moderator
  • 19173Posts
  • 1373Oplossingen
  • 7276Likes

@johnvanhirtum  Fijn dat je het probleem ontdekt hebt! Ik raad voor de zekerheid ook aan even te kijken naar de handige tip die @DennyW  je geeft voor wat betreft de kabel richting patchpunt.
 

Ik wil graag in de overkapping een goede wifi verbinding. Nu komt er dus een UTP kabel rechtstreeks naar Ziggo router / switch in de meterkast. Wat kan ik dan het beste plaatsen in tuinhuis als extender / mesh. Prijs/kwaliteit verhouding even rekening houden dat dit geen dure oplossing zal worden, maar wel een goede verbinding.

Iemand tips?
 


Wat betreft deze vraag: 

Op deze pagina zie je welke mogelijkheden wij aanbieden om elders in huis een extra Wifipunt te realiseren. Ik zie dat @hanh  je hierin ook al voorzien heeft van het nodige advies.

Onze Wifibooster zijn echter niet geschikt om buiten in weer en wind te plaatsen en hebben ook geen waterbestendigheid certifcering(IP44/IP67). Als je dit wenst te hebben zijn zou je bij de bekende elektronicazaken kunnen zoeken naar routers of accespoints die wel
geschikt zijn voor buitengebruik. 

Bekijk in context

24 Reacties 24
hanh

Oud Community-lid
  • 17054Posts
  • 661Oplossingen
  • 3463Likes

169.254.54.16 / 255.255.0.0/ IPv4 is een zogenaamd Apipa adres dat PC en Printer zichzelf toekennen als er geen response komt van de DHCP Server voor het verkrijgen van een adres in het subNet via je netwerk.
https://nl.wikipedia.org/wiki/APIPA

Check kabels en Switch. Die Switch is weliswaar een oudje zonder 1 Gbps, maar zou nog netjes moeten werken.

johnvanhirtum
Topicstarter
Level 1
  • 27Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
hanh wrote:

169.254.54.16 / 255.255.0.0/ IPv4 is een zogenaamd Apipa adres dat PC en Printer zichzelf toekennen als er geen response komt van de DHCP Server voor het verkrijgen van een adres in het subNet via je netwerk.
https://nl.wikipedia.org/wiki/APIPA

Check kabels en Switch. Die Switch is weliswaar een oudje zonder 1 Gbps, maar zou nog netjes moeten werken.

Ik heb al diverse kabels geprobeerd maar niets werkt. Het gekke is dat het weken gefunctioneerd heeft, en van de ene op de andere dag werkt het niet meer.

 

Ik kan niet meer doen dan SWITCH optisch checken. Zit geen factory reset op. Kan niet inloggen en iets instellen op dat ding. Toch?

hanh

Oud Community-lid
  • 17054Posts
  • 661Oplossingen
  • 3463Likes

Nee, alleen spanning er ff af. Als het niet weg te krijgen is, dan moet de conclusie zijn: Switch niet ok meer.

MuiGuro

Level 1
  • 4Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes

Wij hebben dit probleem toevallig ook gister voor het eerst, ook wij hebben een netgear unmanaged switch. Echter is deze switch + modem 2 maanden oud en heeft het ook 2 maanden gewoon gewerkt.

 

Kan het zijn dat er iets van een firmware update is geweest op de Arris modems die dit probleem veroorzaken?

 

Wat opvalt is dat wifi wel gewoon blijft werken en je daar ook internet op heb. Alleen alle bekabelde apparaten niet. Dit is zowel apparaten die direct op de modem aangesloten zitten als de apparaten waar een unmanaged tussen zit.

johnvanhirtum
Topicstarter
Level 1
  • 27Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
MuiGuro wrote:

Wij hebben dit probleem toevallig ook gister voor het eerst, ook wij hebben een netgear unmanaged switch. Echter is deze switch + modem 2 maanden oud en heeft het ook 2 maanden gewoon gewerkt.

 

Kan het zijn dat er iets van een firmware update is geweest op de Arris modems die dit probleem veroorzaken?

 

Wat opvalt is dat wifi wel gewoon blijft werken en je daar ook internet op heb. Alleen alle bekabelde apparaten niet. Dit is zowel apparaten die direct op de modem aangesloten zitten als de apparaten waar een unmanaged tussen zit.

Ben dus niet de enige welke eerst alles had functioneren, en van het ene op andere moment dat het “gewijzigd” is?

hanh

Oud Community-lid
  • 17054Posts
  • 661Oplossingen
  • 3463Likes

@johnvanhirtum  

Je hebt toch alleen een probleem bij aansluiting aan je Switch en niet bij aansluiting aan je Connectbox?

Bij @MuiGuro werken de poorten van de Connectbox niet.. De Switch zal het nog wel doen (is dit getest?).

We moeten vermijden appels met peren te gaan vergelijken.

johnvanhirtum
Topicstarter
Level 1
  • 27Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
hanh wrote:

@johnvanhirtum  

Je hebt toch alleen een probleem bij aansluiting aan je Switch en niet bij aansluiting aan je Connectbox?

We moeten vermijden appels met peren te gaan vergelijken.

correct

Paul
Community Moderator
Community Moderator
  • 19173Posts
  • 1373Oplossingen
  • 7276Likes

Goedemiddag @johnvanhirtum  en welkom op de Community,


Zo te lezen ervaar je problemen met de apparatuur die via een netwerkswitch op het Modem verbonden zijn. Ik zie dat @hanh  je al van de nodige tips en informatie voorzien heeft om je hiermee te helpen. 
Als ik dit zo zie, lijk het erop alsof je apparaten momenteel niet met elkaar communiceren. Heb je al eerst zowel het modem als je switch van de stroom gehaald. Zet vervolgens dan eerst alleen het modem en en schakel pas als het modem volledig is opgestart de switch en dan 
pas de daarop aangesloten apparatuur aan. Kijk dan opnieuw of je verbinding kan maken. 

hanh

Oud Community-lid
  • 17054Posts
  • 661Oplossingen
  • 3463Likes

 Zet vervolgens dan eerst alleen het modem en en schakel pas als het modem volledig is opgestart de switch en dan 
pas de daarop aangesloten apparatuur aan. Kijk dan opnieuw of je verbinding kan maken. 

Het is natuurlijk wel aardig om het zo eens te proberen, maar een aanpak als deze kan niet de bedoeling zijn.

Stel, ik geeft mijn Connectbox Giga een Power Cycle. Dat is wel eens nodig. Mijn lokale netwerk loopt dan netjes door. Ook als ik hem een tijdje uit zou laten staan.
Dan zou ik voor startup van de Connectbox al mijn Switches eerst uit moeten gaan zetten? Etc.
No way.  Het is ook niet nodig. In de loop der tijd: Ubee xxx, Technicolor 7210, Arris Connectbox, Connectbox Giga. Switches: Cisco SG 100D-08; 1Gbps oudjes en solide.

@Paul Ziggo

 

Paul
Community Moderator
Community Moderator
  • 19173Posts
  • 1373Oplossingen
  • 7276Likes

Hallo @hanh , 
In mijn beleving geef ik goed advies.  Aangezien ik thuis ook 2 switches achter mijn Connectbox modem hebt aangesloten spreek ik uit ervaring dat dit een makkelijk en doeltreffende oplossing kan zijn.
Het is natuurlijk niet zo dat deze stappen altijd verplicht uitgevoerd dienen te worden. Kun jij aan de slag met de tips van @hanh en mij @johnvanhirtum ?

hanh

Oud Community-lid
  • 17054Posts
  • 661Oplossingen
  • 3463Likes

@Paul Ziggo  Voor mijn part in een incidenteel geval, dat ik nog nooit meemaakte.
Als je al niet meer op je computernetwerk zou kunnen vertrouwen……...

Het lijkte me hoed an ook geen acceptabele standaardprocedure.
Mocht dat echt nodig zijn, dan zou inzoomen op het onderhandelingsgedrag van poorten op de Modem/Router of de Switche(s) voor de hand liggen. Daar zou iets mee aan de hand kunnen zijn.

Maar goed,. Hier komen we nu niet uit. En dat geeft helemaal niks.

johnvanhirtum
Topicstarter
Level 1
  • 27Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
Paul Ziggo wrote:

Hallo @hanh , 
In mijn beleving geef ik goed advies.  Aangezien ik thuis ook 2 switches achter mijn Connectbox modem hebt aangesloten spreek ik uit ervaring dat dit een makkelijk en doeltreffende oplossing kan zijn.
Het is natuurlijk niet zo dat deze stappen altijd verplicht uitgevoerd dienen te worden. Kun jij aan de slag met de tips van @hanh en mij @johnvanhirtum ?

Hier bied dit geen oplossing. Hij blijft ipadres met 169.254.x.x uitdelen

 

Verbindingsspecifiek DNS-achtervoegsel: 
Beschrijving: Realtek PCIe GbE Family Controller
Fysiek adres: ‎AC-E2-D3-5B-00-49
DHCP ingeschakeld: Ja
Automatisch geconfigureerd IPv4-adres: 169.254.54.16
IPv4-subnetmasker: 255.255.0.0
IPv4-standaardgateway: 
IPv4 DNS-server: 
IPv4 WINS-server: 
NetBIOS via TCPIP ingeschakeld: Ja

Paul
Community Moderator
Community Moderator
  • 19173Posts
  • 1373Oplossingen
  • 7276Likes

@johnvanhirtum Zijn dit de gegevens die je uit de betreffende laptop voorgeschoteld krijgt? Heb je al andere netwerkpoorten van de netwerkswitch getest, of eventueel met een andere switch getest?
Eventueel kan ik ook nog een netwerkkabel toesturen zodat we een oorzaak met de huidige netwerkkabesl ook kunnen uitsluiten.

johnvanhirtum
Topicstarter
Level 1
  • 27Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
Paul Ziggo wrote:

@johnvanhirtum Zijn dit de gegevens die je uit de betreffende laptop voorgeschoteld krijgt? Heb je al andere netwerkpoorten van de netwerkswitch getest, of eventueel met een andere switch getest?
Eventueel kan ik ook nog een netwerkkabel toesturen zodat we een oorzaak met de huidige netwerkkabesl ook kunnen uitsluiten.

  • ik heb alle poorten kruislings geprobeerd
  • deze gegevens haal ik van laptop af inderdaad
  • heb diverse netwerkkabels in alle soorten en maten geprobeerd
  • heb pc aangesloten op een andere netgear FS105 (huiskamer)en daar krijg ik juiste adres mee. Op deze switch zitten PS4+samsung tv+ ziggo media box + Philips hue bridge en die krijgen wel juiste ip adres
  • prik ik laptop weer op fs108 (kantoor)dan krijg ik verkeerde ip adres en onbekend netwerk melding
  • Prik met 3 verschillende kabels van muur patchpunt (kantoor)naar   Laptop, dan gaat het goed. Prik ik alle 3 (een voor een)de kabels van patchpunt —>router FS 108–>
    laptop—> dan krijg ik geen internet en onjuist ip adres
  • wissel ik beide switches om dan lukt het op kantoor bij laptop met FS105 niet. En bij tv met FS 108 krijg ik met laptop en alle boven beschreven tv en lichtmedia wel juist ip adres en ziggo netwerk
  • dus bij ene optie krijg ik te zien: (Huiskamer met beide switches)Ziggo netwerk met juiste ip range en bij ander (kantoor met beide switches):onbekend netwerk met foutieve ip range

 

dus schiet mij maar in de feestverlichting. Kabels zijn goed. Switches zijn goed. Waarom doet hij het op een plek gewoon niet goed

DennyW

Level 17
  • 3150Posts
  • 251Oplossingen
  • 921Likes

@johnvanhirtum 

Op deze manier testen geeft geen garantie dat alle kabels “goed” zijn. Het is niet uit te sluiten dat er een van de kabels een z.g. cross cable (gekruiste kabel i.p.v een rechte kabel) is. Bij de tegenwoordige SOHO-apparaten kan je, in de meeste gevallen, beide varianten door elkaar gebruiken. Mogelijk heb jij nu ergens een combinatie van netwerkkaart / switch die niet zo vergevingsgezind is bij "onrechtmatig” gebruik van een cross cable.

Paul
Community Moderator
Community Moderator
  • 19173Posts
  • 1373Oplossingen
  • 7276Likes

Wat een vreemd probleem @johnvanhirtum ! Zijn beide switches wel passieve en niet actieve switches waarin al interne IP adressen geconfigureerd staan? Controleer ook voor de zekerheid nog eens de instellingen van de voorkeursnetwerken waarmee je doorgaans verbindt.
Mogelijk dat daar een handmatig adres in de netwerkgegevens is ingevoerd. 

Ga ook na wat het verschil is van de ene plek, waar de verbinding wel werkt, ten opzichte van de plek waar het niet werkt. Is er dan toevallig toch een kabel gebruikt die mogelijk niet goed op een connector zit bijvoorbeeld.

johnvanhirtum
Topicstarter
Level 1
  • 27Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Vandaag even contact opgenomen met mijn electricien. Hij heeft recentelijk wat kabels bij getrokken, om in toekomstig tuinhuis ook vast internet verbinding te hebben.(UTP buitenkabel)

Nu hebben ze schijnbaar via patchpunt doos (kantoor) deze kabel gelegd. En mogelijk is daar een kabeltje in beschadigd geraakt.

Eind Mei als ze het verder komen aansluiten, als tuinoverkapping staat, dan laat ik dit verstellen.

Heb namelijk vaste UTP kabel rechtstreeks op Ziggo router geplaatst, dan op switch, en deze weer door naar laptop. BOEM...verbinding.

 

Maar dan mag dit probleem wel getackeld zijn. Ik zit nog met een vraag.

 

Ik wil graag in de overkapping een goede wifi verbinding. Nu komt er dus een UTP kabel rechtstreeks naar Ziggo router / switch in de meterkast. Wat kan ik dan het beste plaatsen in tuinhuis als extender / mesh. Prijs/kwaliteit verhouding even rekening houden dat dit geen dure oplossing zal worden, maar wel een goede verbinding.

Iemand tips?

hanh

Oud Community-lid
  • 17054Posts
  • 661Oplossingen
  • 3463Likes

Mooi dat het probleem is blootgelegd om later op te kunnen lossen.

Voor het tuinhuis.

https://www.ziggo.nl/internet/wifibooster/via-internetkabel/

Dit is nog het oude model. Kopen (30 dgn uitproberen) of huren voor 1 Euro/mnd.
Is extra Wifi punt + poorten voor bekabelde aansluitingen

johnvanhirtum
Topicstarter
Level 1
  • 27Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
hanh wrote:

Voor het tuinhuis.

https://www.ziggo.nl/internet/wifibooster/via-internetkabel/

Dit is nog het oude model. Kopen (30 dgn uitproberen) of huren voor 1 Euro/mnd.
Is extra Wifi punt + poorten voor bekabelde aansluitingen

 

Nee dat wil ik niet. Wil iets van Accespoint (bekabeld) hebben hangen, welke ook voor buiten geschikt is (IP54) ofzo

E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic