1
Vraag
2
Reacties
ICTfreak

Level 5
  • 40Posts
  • 1Oplossingen
  • 10Likes

Geen internet na toesturen nieuw modem

Ik heb ongevraagd een nieuw modem toegestuurd gekregen. (Arris   TG2492LG-ZG) (Docsis 3.0)

Ik mis hier de optie om bij portforwarding alleen bepaalde IP adressen toegang te geven tot een bepaalde poort. Ook de opties in de firewall regels, heeft men beperkt, zodat dit hier ook niet te regelen is.

Ik heb toe de klantenservice gebeld, en gevraagd of ik mijn oude Ubee EVW321B (ook Docsis 3.0) kon blijven gebruiken. Dit was geen probleem, en ik kon het nieuwe modem retour sturen. (wat ik inmiddels had gedaan)

Om te voorkomen dat de verbinding van de Ubee over 2 weken automatisch zou wegvallen, zou men de verbinding even verbreken, en deze zou er na een paar uur weer zijn.

Helaas bleek dat niet het geval. Een dag later heb ik opnieuw gebeld, en nu bleek dat het oude modem niet meer geactiveerd kon worden. Ik zit nu dus zonder internet door dit geklungel.

Ik deed ook een beroep op de vrije modemkeuze om zo toch de Ubee te kunnen blijven gebruiken (deze mocht ik namelijk houden) maar dit bleek men ook niet voor mij te kunnen regelen.

Het blijkt dat je dit alleen zelf met een app op je telefoon kunt regelen en niet via de "mijn ziggo" website.

Ik heb echter een wat oudere telefoon met Windows, waarvoor Ziggo geen app heeft.

Ik loop nu dus compleet vast, en heb dus geen internet meer. Men zou wel zorgen dat er een nieuw modem opgestuurd werd, maar men kon niet zeggen welk type.

Iemand suggesties of info of je het oude Ubee modem überhaupt wel als vrije modemkeuze kunt gebruiken bij Ziggo?

Alvast bedankt.

62 Reacties 62
ICTfreak
Topicstarter
Level 5
  • 40Posts
  • 1Oplossingen
  • 10Likes

Hoi Tobias,

Dank voor je reactie.

Mijn motto is altijd: iets wat goed werkt moet je gewoon zo laten. Ziggo heeft in het verleden al vaker aangegeven dat oude AOP  niet meer goed zouden werken met de nieuw verkregen apparatuur. Dit bleek alle keren niet te kloppen, en ik kon de oude AOP altijd blijven gebruiken met de volledige snelheid.

Pas als het niet meer werkt, dan ga ik het veranderen.

Overigens is het nog afwachten wat voor modem ik krijg. (ik had al een docsis 3.0 gekregen, dus de kans bestaat dat het weer een 3.0 wordt) Aangezien De UBC1318 geen wifi zou hebben, is dit sowieso geen goede keuze, aangezien ik dan alsnog een wifi AP nodig heb. (ik kan dan beter een complete wifi router kopen, en het modem in bridge mode laten zetten)(dan kan ik zelf een geschikte router uitzoeken voor mijn toepassingen)(ik hoop danwel dat het beleid inmiddels gewijzigd is, zodat ik toch toegang kan houden tot ziggo wifispots i.c.m. met bridge modus, want dat mocht in het verleden niet)

Overigens denk ik niet dat er een monteur zal komen, want in het verleden moest ik ook altijd mijn eigen AOP aansluiten.

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31058Posts
  • 2181Oplossingen
  • 15501Likes

Het is inderdaad niet zo dat nieuwe apparatuur niet online zou komen, maar de huidige installatie en aansluitwijze zorgt wel voor een grotere kans op (stabiliteits)problemen.

ICTfreak
Topicstarter
Level 5
  • 40Posts
  • 1Oplossingen
  • 10Likes

Hoi Tobias,

Dank voor je reactie.

Hoe weet je dat ik een TRAS-1000 heb? (zijn alle buitenbehuizingen anders?)

Verder is mijn versterker toch ook een splitter?

Inmiddels heb ik een Sagecom modem binnengekregen, en zal deze vandaag aan proberen te sluiten.

Ik mag toch aannemen, dat Ziggo een ander AOP zou meeleveren als mijn oude niet meer geschikt zou zijn?

Ik heb de FPA destijds geïnstalleerd voor de zekerheid omdat hij erbij geleverd was, maar meestal werkt het ook gewoon zonder.

De TV-kabel met F/IEC verloop werkt gewoon goed, dus extra werk zou nutteloos zijn en zonde van de tijd. (iets wat goed werkt, moet je altijd gewoon goed laten werken, zonder daar tijd en risico aan te besteden)

Ik laat nog wel weten wat het nieuwe modem heeft gebracht.

Ik las overigens wel dat je het nieuwe modem moet instellen via een app op de telefoon. (waar ik dus geen mogelijkheid voor heb) Ik ga er van uit dat er toch echt wel een webinterface in zit, want anders houdt het voor mij al weer op. (wie verzint al die onzin apps toch allemaal, want wie wil er nu toch in hemelsnaam op een klein schermpje zitten klungelen, en duizenden apps moeten installeren voor elk onzinnig iets, terwijl alle telefoons ook gewoon een webbrowser hebben, als je echt perse moeilijk wil doen op een klein schermpje)

 

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31058Posts
  • 2181Oplossingen
  • 15501Likes

De behuizingen van de TRAS-1000 en DIO-01 zijn nagenoeg identiek, maar het schroefje zit op een andere plaats, bij de DIO-01 direct rechtsboven de IEC-aansluiting.

 

Een versterker is geen splitter, in geval van de FRA-752N zijn het een aantal taps (aftakkingen) in serie voor de downstream en een combiner (omgekeerde splitter) voor de upstream. Bij de downstream bevindt het versterkercomponent (+8 dB) zich voor de taps, bij de upstream achter de combiner (+2 dB). Elke aansluiting beschikt over een diplexfilter zodat downstream en upstream elk hun eigen signaalpad volgen. Op elke aansluiting wordt de upstream 2 dB versterkt, de aanduiding '0 dB' geldt alleen voor de downstream.

 

AOP's worden niet meer toegestuurd en worden tegenwoordig altijd door een monteur geplaatst.

 

Zonder FPA kan het downstream-vermogen te hoog worden in de huidige situatie, met een splitter zou dat mogelijke probleem niet meer aanwezig moeten zijn. Hier is verder weinig over te zeggen zonder te weten welke dB-waarde de FPA is en wat momenteel het downstream-vermogen op het modem is.

 

Ziggo heeft vrij recent SmartWifi web geintroduceerd om modems op afstand te kunnen beheren, maar niet alle functies van de webinterface zijn hierin beschikbaar. Uiteraard is op de F3896 ook nog gewoon een webinterface beschikbaar op 192.168.178.1. Je bent dus zeker niet verplicht om SmartWifi web te gebruiken.

MR_CHIP

Level 19
  • 11498Posts
  • 131Oplossingen
  • 3968Likes

Uiteraard is op de F3896 ook nog gewoon een webinterface beschikbaar op 192.168.178.1. Je bent dus zeker niet verplicht om SmartWifi web te gebruiken.

 

nog niet nee de complete modemGUI wordt in de toekomst vervangen door smartwifiweb

Verwijderd account
Niet van toepassing

Echt @MR_CHIP ?

Lijkt me een heel slecht plan.

De ub1318 valt niet onder een smartwifi modem toch?

 

 

MR_CHIP

Level 19
  • 11498Posts
  • 131Oplossingen
  • 3968Likes

geen idee mijn info is gebaseerd op de sagemcom

Verwijderd account
Niet van toepassing

Nou, dat verbaast me wel.Denk dat het voor de monteurs ook veel prettiger is om een webinterface te hebben...

MR_CHIP

Level 19
  • 11498Posts
  • 131Oplossingen
  • 3968Likes

de monteurs gebruiken die hele webinterface niet

zover ik weet gebruiken die OBS monteur/field tool

ICTfreak
Topicstarter
Level 5
  • 40Posts
  • 1Oplossingen
  • 10Likes

Hoi Tobias,

Wederom dank voor je uitgebreide antwoord.

Het is vreemd dat Ziggo dan niet gelijk een actie inzet voor het juiste AOP, als je dat echt nodig hebt.

En wat heeft "Smartwifi" met een webinterfacce of met een app te maken. (of is het een door ziggo zelfverzonnen kreet, die niet eens iets met wifi te maken heeft?)

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31058Posts
  • 2181Oplossingen
  • 15501Likes

Ziggo beschikt niet over een administratie die per klant omschrijft welk type AOP er in gebruik is en weet dus niet dat jouw AOP is verouderd. Daarom wordt ook niet preventief een monteursafspraak ingepland als je een nieuw modem ontvangt, in dit geval een DOCSIS 3.1-modem waarvoor jouw AOP niet is ontworpen.

 

SmartWifi web is hoofdzakelijk bedoeld om Wi-Fi-instellingen te wijzigen, vandaar dat het onder de noemer SmartWifi valt. Zelf gebruik ik overigens een UBC1318ZG die niet wordt herkend door SmartWifi web, dus voor mij als klant enkel via de webinterface te beheren.

Jiri
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 2539Posts
  • 346Oplossingen
  • 1002Likes

Wanneer ik een monteur voor je in mag plannen, hoor ik het graag, @ICTfreak

ICTfreak
Topicstarter
Level 5
  • 40Posts
  • 1Oplossingen
  • 10Likes

Hoi @Jiri ,

 

Op een geleende android telefoon bleef de "mijn ziggo app" hangen als je in wil loggen. Echter op de android telefoon van mijn broer werkte het wel. (waarschijnlijk werkt het niet op een oudere android versie waar de app dan weer geen melding van geeft)

Ik heb nu in die app gekozen voor een eigen modem en daar de gegevens van de Ubee ingegeven.

Dat is allemaal gelukt, en ik kreeg de melding dat het modem snel geactiveerd zou worden. (echter later kwam de mededeling dat dit binnen 24 uur zou gebeuren)(niet mijn interpretatie van "snel")

Ik wacht dit dus nog even af, want dan zou alles opgelost zijn voor mij.

Ik heb wel alvast even offline (coax niet aangesloten) in de instellingen van het Sagemcom modem gekeken, maar ik kan hier niet eens de DHCP settings in veranderen. De wijzigingen kunnen niet worden opgeslagen, en dit is een bekend probleem bij Ziggo. Is daar al een oplossing voor?

 

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31058Posts
  • 2181Oplossingen
  • 15501Likes

Het instellen van een ander LAN-subnet moet worden uitgevoerd door InHome Engineering. Kun je aangeven welk subnet (een /24 binnen 192.168.0.0/16) je wenst te gebruiken?

 

Het koppelen van IP ACL's aan port forwarding-regels is helaas niet mogelijk, eigenlijk verbaas ik mij erover dat dit op de EVW3210 wel mogelijk was, zelfs de UBC1318ZG en FRITZ!Box 6660/6690 beschikken niet over deze functie.

 

Bij bridge mode moet je nog steeds gebruik kunnen maken van WifiSpots, zolang dit is ingeschakeld in Mijn Ziggo. Alleen de eigen modemrouter zendt uiteraard geen Ziggo SSID meer uit voor andere klanten om mee te verbinden.

ICTfreak
Topicstarter
Level 5
  • 40Posts
  • 1Oplossingen
  • 10Likes

Hoi @tobiastheebe ,

Dank voor je reactie.

Wat is InHome Engineering, en hoe kom je daarmee in contact? (wel belachelijk dat dit zo moet natuurlijk)

Ik wacht overigens nog even af, of wellicht mijn oude Ubee toch nog geheractiveerd wordt. (ik heb dit inmiddels in kunnen geven in de app bij eigen modemkeuze, en dat was allemaal gelukt)

Anders overweeg ik toch een eigen router i.c.m. bridge modus. En dan ook maar eens eerst het nieuwe modem proberen of dat werkt i.c.m. mijn AOP.

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31058Posts
  • 2181Oplossingen
  • 15501Likes

InHome Engineering is een team binnen Ziggo waarmee een moderator contact kan opnemen, voor klanten is dit team niet direct te bereiken.

 

Het activeren van een Ziggo-modem via de Mijn Ziggo-app (via FMC = Free Modem Choice) is mogelijk, maar dit is in principe alleen voor niet-Ziggo-modems bedoeld. Hopelijk gebruik je geen vaste telefonie? Dit zal waarschijnlijk namelijk niet meer werken wanneer het modem op deze manier geactiveerd wordt. Van de eMTA wordt dan verwacht dat deze zich via SIP i.p.v. EuroPacketCable registreert en voor zover ik weet wordt dit alleen door de FRITZ!Box 6660/6690 ondersteund.

 

Het nieuwe modem zal wel online komen op het bestaande AOP en met de bestaande aansluitwijze, maar de stabiliteit en snelheid kunnen te wensen overlaten.

ICTfreak
Topicstarter
Level 5
  • 40Posts
  • 1Oplossingen
  • 10Likes

Hoi @tobiastheebe ,

 

Ik heb geen vaste telefonie van Ziggo. (ik heb een andere voipprovider en een eigen voipcentrale in mijn netwerk)

Ik hoop dat het lukt om de oude Ubee via FMC te heractiveren, want anders gaat het mij een hoop werk opleveren. (heb veel in mijn netwerk hangen met ook nog een aantal vaste ip adressen)

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31058Posts
  • 2181Oplossingen
  • 15501Likes

Houd je ons op de hoogte? Ik heb eigenlijk nog geen ervaringen gelezen over het heractiveren van een Ziggo-modem via de app, dus ik ben wel benieuwd.

ICTfreak
Topicstarter
Level 5
  • 40Posts
  • 1Oplossingen
  • 10Likes

Hier een screenshot van de forwarding rules van de Ubee:

(bij external ip 0.0.0.0 heeft iedereen toegang)

PF.JPG

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31058Posts
  • 2181Oplossingen
  • 15501Likes

Ik dacht dat het mogelijk was om meer dan een IP-adres op te geven als source, maar dit is al mooi meegenomen en meer dan mogelijk is op de meeste alles-in-1-apparatuur. Of is het mogelijk om meerdere regels aan te maken voor dezelfde destination, maar dan met verschillende IP-adressen als source?

E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic