1
Vraag
2
Reacties
Wit

Level 1
  • 27Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Geen internet met pihole verbonden als dhcp server aan Connectbox

Goedemiddag ,

ik ben een beetje aan het stoeien met een raspberry en pihole. De connect box is niet in te stellen qua DNS dus ik lees dat de RP pihole als DHCP server ingesteld moet worden, dat heb ik gedaan. Voor de rest zijn alle instellingen gewoon standaard zoals in de setup.

Hierna in de connectbox de DHCP server uitgezet en RP aan de connect box aangesloten. Alles ok. Maar ik kan niet verbinden met de pihole console. Zodra ik dan de Connectbox uit en aan zet kan ik pihole console naar voren krijgen met Ip van de RP . Maar dan heb ik geen internet meer. Ik zie dat alles is verbonden aan de Pihole met 192.168.1 en die Connectbix werkt natuurlijk met 192.168.178 . Maar als ik dat verander , gebeurt er niks.

maar het is ook zo dat wanneer ik alle DHCP uit zet en die van RP aan dan heb ik op gegeven moment met uit en doen van alle gebruikers niet eens meer ene default gateway volgens ipconfig /all deze is dan blanco
29 Reacties 29
Wit
Topicstarter
Level 1
  • 27Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
Ok duidelijk, ik moet nog wel een extra router toevoegen in het netwerk , deze moet ik ook van een statisch ip adres voorzien kan ik die zonder problemen 192.168.178.6 geven ? Of moet deze juist weer boven de 178.10 staan ?

Maar die opsomming die ik gaf moet dan goedkomen toch ?

DHCP uit op CB
CB uit en aanzetten
RP aansluiten
Alle overige apparaten uit en aanzetten zodat deze een nieuwe aangewezen adres krijgen van de RP
DennyW

Level 17
  • 3151Posts
  • 251Oplossingen
  • 921Likes
Wit wrote:
Ok duidelijk, ik moet nog wel een extra router toevoegen in het netwerk , deze moet ik ook van een statisch ip adres voorzien kan ik die zonder problemen 192.168.178.6 geven ? Of moet deze juist weer boven de 178.10 staan ?



Beide mogelijkheden kunne goed werken.
Kies je voor 178.6 dais dit een adres dat buiten de DHCP-pool (=range) valt en dat registreer je (bij diens WAN instellingen) dan als statisch IP-adres plus het overige:
-subnetmask (dus gewoon weer 255.255.255.0 want je verwijst naar de CB)
-gateway adres (dat is hier de Connectbox, dus 192.168.178.1)
DNS-server. (Dat laatste mag ook de Connectbox zijn of elke andere die je maar leuk vindt).

Kies je voor een adres boven 178.10 dan zit je in de range van de DHCP-server (van de CB) en dan laat je (of zet je) de WAN-instellingen van de nieuwe router in DHCP zodt die alles automatisch krijgt. Dat automatisch verkrijgen dat leg je vast in de CB bij de geavanceerde DHCP-instellingen. Je registreert dan een statische DHCP-toewijzing op basis van het MAC-Adres van de WAN-poort van de nieuw router.

Dat laatste heef mijn voorkeur en is handig voor het geval je die nieuw router ooit eens moet aansluiten op een ander netwerk of een andere router dan de CB, want die kunne best wel eens weer een ander subnet gebruiken. Je het dan geen gezeur dat je dan weer alles moet omzetten. Het werkt dan meteen weer.


Maar die opsomming die ik gaf moet dan goedkomen toch ?

DHCP uit op CB
CB uit en aanzetten
RP aansluiten
Alle overige apparaten uit en aanzetten zodat deze een nieuwe aangewezen adres krijgen van de RP


Ja hoor, maar hier mis dan nog het aanzetten van de DHCP-server in de RP / Pi-Hole.

Door schade en schande wijs geworden is het handig om er een tussenstap in te maken:
-DHCP uit op de CB (instelling save) maar nog even niet uitzetten en scherm nog niet weg klikken)
-Een nieuw tabblad in de internet-browser open en dan in loggen in de RP om de DHCP in de RP aanzetten (dus die is gewoon nog verbonden!) en instelling saven /opslaan.
-Terug naar het tabblad met de interface van de CB (die had je hopelijk nog niet weg geklikt) om die het commando te geven om te herstarten.
-Even wachten tot de CB weer volledig is opgestart;
-Alle overige apparaten uit en aanzetten zodat deze een nieuwe aangewezen adres krijgen van de RP.
Wit
Topicstarter
Level 1
  • 27Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
Ja ik ga er even van uit dat ik de RP nu zo heb staan dat ik die niet meer hoef in te stellen. Dus DHCP aan, statisch ip op 178.8 en gateway op 178.1 .

En juist een adres boven de 178.10 gebruiken zodat ook deze automatisch een adres krijgt, deze hangt achter de CB , maar je geeft hierna aan dat ik in de geavanceerde DHCP instellingen van de CB deze moet instellen aan de hand van MAC adres maar die DHCP van de CB schakel ik toch uit ?
DennyW

Level 17
  • 3151Posts
  • 251Oplossingen
  • 921Likes
Wit wrote:
Ja ik ga er even van uit dat ik de RP nu zo heb staan dat ik die niet meer hoef in te stellen. Dus DHCP aan, statisch ip op 178.8 en gateway op 178.1 .

En juist een adres boven de 178.10 gebruiken zodat ook deze automatisch een adres krijgt, deze hangt achter de CB , maar je geeft hierna aan dat ik in de geavanceerde DHCP instellingen van de CB deze moet instellen aan de hand van MAC adres maar die DHCP van de CB schakel ik toch uit ?



Ja dom van mij. Je hebt gelijk. Ik ging even van een andere situatie uit (zoals ik het heb).
Maar,...….. als de DHCP van CB uit staat en bij de Pi-Hole de DHCP-server aan, dan heeft het subnet (192.168.178.x dat op de CB draait) wel een actieve DHCP server. Sluit je dan op dat netwerk de WAN-poort van de nieuw router aan, dan zal die van die DHCP-server (P-H) de netwerkgegevens kunnen ontvangen! Dit betekent dus dat je de statische DHCP-reservering (in de Pi-Hole te vinden onder het kopje: "Static DHCP leases configuration") kan / mag vastleggen.
Wit
Topicstarter
Level 1
  • 27Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
Geen probleem en zeker niet dom ! Ben al zeer content met de soepele hulp die jullie mij bieden ! Super bedankt hiervoor !!

Nog een dingetje, ik heb toen bij de Pi in de DHCP instellingen bij 'Range of IP addresses to hand out' de range van 192.168.178.201 tot 192.168.178.251 gezet , ipv 192.168.1.201 en 192.168.1.251 , dit geeft toch geen conflict? Of moet ik die DHCP van de Pi juist wel op .1.201 laten werken ?

Router gateway staat wel hier op 192.168.178.1
Wit
Topicstarter
Level 1
  • 27Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
Daarnet alles aangezet , zoals beschreven door DennyW

facebook werkt, coinstats app werkt. Browsen werkt niet , marktplaats werkt niet clash royale werkt niet..

apart vind ik het wel een beetje , andere keer weer verder nu maar weer effe factory reset op de CB 🙂
DennyW

Level 17
  • 3151Posts
  • 251Oplossingen
  • 921Likes
Wit wrote:
Geen probleem en zeker niet dom ! Ben al zeer content met de soepele hulp die jullie mij bieden ! Super bedankt hiervoor !!

Nog een dingetje, ik heb toen bij de Pi in de DHCP instellingen bij 'Range of IP addresses to hand out' de range van 192.168.178.201 tot 192.168.178.251 gezet , ipv 192.168.1.201 en 192.168.1.251 , dit geeft toch geen conflict? Of moet ik die DHCP van de Pi juist wel op .1.201 laten werken ?

Router gateway staat wel hier op 192.168.178.1


Je moet juist de DHCP range instellen op 192.168.178.xx want ander zou de gateway onbereikbaar zijn voor de cliens (die op DHCP ingesteld zijn).
Wit
Topicstarter
Level 1
  • 27Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
Ok dat stond dus ook goed daarnet, alleen is het niet werkbaar.

Facebook en coinstats werkt
ad , clash royale , browsen , Skoften etc werken niet
DennyW

Level 17
  • 3151Posts
  • 251Oplossingen
  • 921Likes
Wit wrote:
Daarnet alles aangezet , zoals beschreven door DennyW


facebook werkt, coinstats app werkt. Browsen werkt niet , marktplaats werkt niet clash royale werkt niet..

apart vind ik het wel een beetje , andere keer weer verder nu maar weer effe factory reset op de CB 🙂



Ja, jouw computer maar ook de Pi-Hole houden een database-je bij (een z.g. cashe) waar zij recentelijk bezocht IP-adressen in opslaan.

De cashe van de PC kan je legen met de commando (in een cmd-schermpje):

ipconfig /flushdns

De Pi-Hole kan je vergeetachtig maken door deze te laten herstarten.

Kijk eens of dit verbetering geeft.
Zo niet kan je de browser forceren (per niet op te vragen pagina) een nieuwe DNS-opvraag te doen door op de toets F5 te drukken.
Wit
Topicstarter
Level 1
  • 27Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
Eigenlijk was dit alles op mijn Iphone, ik had nog niks geprobeerd met mijn pc.
E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic