1
Vraag
2
Reacties
Wit

Level 1
  • 27Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Geen internet met pihole verbonden als dhcp server aan Connectbox

Goedemiddag ,

ik ben een beetje aan het stoeien met een raspberry en pihole. De connect box is niet in te stellen qua DNS dus ik lees dat de RP pihole als DHCP server ingesteld moet worden, dat heb ik gedaan. Voor de rest zijn alle instellingen gewoon standaard zoals in de setup.

Hierna in de connectbox de DHCP server uitgezet en RP aan de connect box aangesloten. Alles ok. Maar ik kan niet verbinden met de pihole console. Zodra ik dan de Connectbox uit en aan zet kan ik pihole console naar voren krijgen met Ip van de RP . Maar dan heb ik geen internet meer. Ik zie dat alles is verbonden aan de Pihole met 192.168.1 en die Connectbix werkt natuurlijk met 192.168.178 . Maar als ik dat verander , gebeurt er niks.

maar het is ook zo dat wanneer ik alle DHCP uit zet en die van RP aan dan heb ik op gegeven moment met uit en doen van alle gebruikers niet eens meer ene default gateway volgens ipconfig /all deze is dan blanco
Oplossing

Geaccepteerde oplossingen
DennyW

Level 17
  • 3150Posts
  • 251Oplossingen
  • 921Likes
Wit

Oké, je hebt, met voor jou moverende redenen, de Pi-Hole geconfigureerd met een IP-adres van het subnet 192.168.1.0/24
Dat is een lastige keuze.

De configuratie tool van de Pi-Hole legt dan ook vast dat dat de bijbehorende gateway ook in dat subnet zit, namelijk 192.168.1.1
Helaas zal de Connectbox niet reageren op een aanroep naar 192.168.1.1 , want die heeft 192.168.178.1 als gateway-adres!

Verder geeft wijzigen van het derde octet in de Connectbox vaak problemen. Wordt afgeraden.

Oplossing roep op de command line in (Linux) bij de Rapberry Pi nog eens de configuratie tool op met:

sudo pihole -r

en geeft de Pi-Hole een IP-adres dat weer past in de “goede” reeks.
Om conflicten uit te sluiten kies je handmatig een adres tussen 192.168.178.2 en 192.168.178.10

Als je liever, in plaats van het bovenstaande, (voor het geval dat je DHCP-server van de Connectbox weer aangezet is), een statische DHCP-toewijzing wilt, kies er dan een uit diens DHCP-range, maar….leg dit dan ook vast in de Connectbox.
Je kan de bij de Pi-Hole het MAC-adres van eth0 makkelijk uitlezen (grafische interface). Op de command line kan het ook met:

Ifconfig

Als je dit weer gecorrigeerd hebt kan je verder met het instellen van de Pi-Hole als DHCP-server.


N.B.: Als je toch liever de 192.168.1.1 reeks wilt gebruiken, zou je als alternatief, het gateway-adres in het config-bestandje in de Raspberry Pi kunnen veranderen. Dit laatste heb ik niet in de praktijk getest, maar zou wel moeten kunnen werken.


Groet,
DennyW

Bekijk in context

29 Reacties 29
DennyW

Level 17
  • 3150Posts
  • 251Oplossingen
  • 921Likes
Wit

Oké, je hebt, met voor jou moverende redenen, de Pi-Hole geconfigureerd met een IP-adres van het subnet 192.168.1.0/24
Dat is een lastige keuze.

De configuratie tool van de Pi-Hole legt dan ook vast dat dat de bijbehorende gateway ook in dat subnet zit, namelijk 192.168.1.1
Helaas zal de Connectbox niet reageren op een aanroep naar 192.168.1.1 , want die heeft 192.168.178.1 als gateway-adres!

Verder geeft wijzigen van het derde octet in de Connectbox vaak problemen. Wordt afgeraden.

Oplossing roep op de command line in (Linux) bij de Rapberry Pi nog eens de configuratie tool op met:

sudo pihole -r

en geeft de Pi-Hole een IP-adres dat weer past in de “goede” reeks.
Om conflicten uit te sluiten kies je handmatig een adres tussen 192.168.178.2 en 192.168.178.10

Als je liever, in plaats van het bovenstaande, (voor het geval dat je DHCP-server van de Connectbox weer aangezet is), een statische DHCP-toewijzing wilt, kies er dan een uit diens DHCP-range, maar….leg dit dan ook vast in de Connectbox.
Je kan de bij de Pi-Hole het MAC-adres van eth0 makkelijk uitlezen (grafische interface). Op de command line kan het ook met:

Ifconfig

Als je dit weer gecorrigeerd hebt kan je verder met het instellen van de Pi-Hole als DHCP-server.


N.B.: Als je toch liever de 192.168.1.1 reeks wilt gebruiken, zou je als alternatief, het gateway-adres in het config-bestandje in de Raspberry Pi kunnen veranderen. Dit laatste heb ik niet in de praktijk getest, maar zou wel moeten kunnen werken.


Groet,
DennyW
DennyW

Level 17
  • 3150Posts
  • 251Oplossingen
  • 921Likes
N.B.: Hierboven tetst doorgehaald omdat als je twee subnets wilt verbinden, dan heb je daar een (extra) router voor nodig.

Gr.,
DennyW
Wit
Topicstarter
Level 1
  • 27Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
Ik had alleen nog niet het adres van de Pi aangepast, dat is wel een beetje dom en kan natuurlijk alleen in de console tijdens de install. Wel had ik bij de DHCP settings in de Pi de range al aangepast van 192.168.1. naar 192.168.178 om die connectbox een soort van origineel te houden.

Ik gebruik ook een extra router inderdaad op zolder. Een Asus RT-N66U maar het gekke is dat hier ook de DHCP van aan stond als ook die van de connectbox. En dat werkte gewoon goed. Maar nadat ik alles uit had gezet en toen de Pi er tussen had gezet met eigen ip van 192.168.1.255 ging alles flink in de soep natuurlijk.

Thanks voor de headsup
Marco1861

Level 3
  • 979Posts
  • 54Oplossingen
  • 278Likes
192.168.1.255 als broadcast? Dat gaat inderdaad mis.

En de DNS ingesteld middels dnsmasq?
DennyW

Level 17
  • 3150Posts
  • 251Oplossingen
  • 921Likes
Wit wrote:
kan natuurlijk alleen in de console tijdens de install.
Thanks voor de headsup


Wit

De configuratie van de Pi-Hole kan je ook achteraf aanroepen )**. Als je het gebruikte IP-adres weet kan je dit ook doen van af een PC (nadat je die handmatig een IP-adres hebt gegeven in hetzelfde subnet). Natuurlijk zal verbinden met broadcast-adres nooit lukken.
Als dat niet lukt of kan of als je subnet niet weet, dan kan je inderdaad ook even (behoudens als je een PI-Zero hebt) een USB-toetsenbord en een HDMI-kijkbuis aansluiten.


)**
sudo pihole -r

N.B.:
De configuratie tool van de Pi-Hole registreert het statische IP-adres in een config-bestandje van het onderliggende Linux OS, namelijk in:
/etc/dhcpcd.conf
(Aan het einde van dit bestandje.)

Met sudo nano is dit te lezen en te muteren. (sudo nano /etc/dhcpcd.conf)

Groet,
DennyW
Wit
Topicstarter
Level 1
  • 27Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
Commando pihole -r en dan edit settings kon ik wel inderdaad. Dat bedoelde ik eigenlijk met install, omdat je het niet via de web interface kan doen.

Heb nu de pihole ip op 178.8 en de gateway op 178.6 gezet. kan dat? Neem aan dat ik die niet op 1.1 kan laten staan die gateway
DennyW

Level 17
  • 3150Posts
  • 251Oplossingen
  • 921Likes
Wit wrote:
Commando pihole -r en dan edit settings kon ik wel inderdaad. Dat bedoelde ik eigenlijk met install, omdat je het niet via de web interface kan doen.

Heb nu de pihole ip op 178.8 en de gateway op 178.6 gezet. kan dat? Neem aan dat ik die niet op 1.1 kan laten staan die gateway

Wit

De ConnectBox blijft voor dit subnet (192.168.178.1) de gateway. Dat is de enige uitweg naar het internet. In de Pi-Hole moet je dan ook laten verwijzen naar het gateway-adres 192.168.178.1
De Raspberry Pi / Pi-Hole is geen router; het is slechts een DNS-filter met optioneel in te schakelen DHCP-server.
Wit
Topicstarter
Level 1
  • 27Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
Ok duidelijk, ik dacht eigenlijk dat die Pi met pihole alles overnam, maar die connectbox blijft nog een baas eigenlijk.
Wit
Topicstarter
Level 1
  • 27Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
Er gaat toch iets niet helemaal goed met de Connectbox, ik had de Pi even ingesteld als gateway 192.169.178.1 , ik denk ik zal vast op de connectbox de DHCP uitzetten.

Hierna wat gaan gamen, en tijdens het spel verbinding weg, en ik kon ook niet meer verbinden met de Connectbox. Dus ongeveer 35 minuten na de DHCP uitgezet te hebben geen verbinding meer mogelijk. In principe moet dit toch gewoon goed blijven gaan tenzij ik de pc opnieuw opstart. Of is het dat de lease vernieuwd werd daardoor mijn pc de weg kwijt was?

Ik moest weer een factory reset doen. Alleen mijn pc zat aangesloten op de Connectbox btw.
Marco1861

Level 3
  • 979Posts
  • 54Oplossingen
  • 278Likes
Wit wrote:
Er gaat toch iets niet helemaal goed met de Connectbox, ik had de Pi even ingesteld als gateway 192.169.178.1 , ik denk ik zal vast op de connectbox de DHCP uitzetten.

Hierna wat gaan gamen, en tijdens het spel verbinding weg, en ik kon ook niet meer verbinden met de Connectbox. Dus ongeveer 35 minuten na de DHCP uitgezet te hebben geen verbinding meer mogelijk. In principe moet dit toch gewoon goed blijven gaan tenzij ik de pc opnieuw opstart. Of is het dat de lease vernieuwd werd daardoor mijn pc de weg kwijt was?

Ik moest weer een factory reset doen. Alleen mijn pc zat aangesloten op de Connectbox btw.


Welk ip-adres (statisch) heb je ingesteld op de RP? En heb je deze ook statisch gemaakt in de Connectbox?

En welke ip-range en gateway heb je ingesteld?
Wit
Topicstarter
Level 1
  • 27Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
RP op 192.168.178.8 en gateway 192.168.178.1

ik heb niks statisch gemaakt op de Connectbox , alleen de DHCP uitgezet. Ik begreep eigenlijk dat je zo weinig mogelijk moet klooien aan de Connectbox en dat deze stijf 192.168.178.1 blijf behouden ?
Marco1861

Level 3
  • 979Posts
  • 54Oplossingen
  • 278Likes
Wit wrote:
RP op 192.168.178.8 en gateway 192.168.178.1

ik heb niks statisch gemaakt op de Connectbox , alleen de DHCP uitgezet. Ik begreep eigenlijk dat je zo weinig mogelijk moet klooien aan de Connectbox en dat deze stijf 192.168.178.1 blijf behouden ?


Gateway klopt, 192.168.178.1. Het ip-adres 192.168.178.8 moet je in de Connectbox statisch maken. Op de RP zet je 192.168.178.8, ook statisch (belangrijk).

Welke DHCP-range heb je ingesteld op de RP?
DennyW

Level 17
  • 3150Posts
  • 251Oplossingen
  • 921Likes
Wit


Ik raak nu een beetje van de leg; ik kan hiervandaan niet overzien welke handelingen in welke volgorde er verricht zijn (of juist niet).

Hopelijk bedoel je met : een factory reset doen" een rest van de Connectbox en niet van jouw PC.

Of nu de Pi-Hole gebruikt als allee DNS-server (filter) of ook hierbij de DHCP-server laat zijn, dan blijft de Ziggo-modem-router wel alle overige router taken uitvoeren. Deze router blijft de gateway (met het gateway IP-adres 192.168.178.1 want wijzigen van het derde octet kan een instabiele situatie opleveren).


Het IP-adres van de Pi-Hole zelf wordt door de configuratie-tool van de Pi-hole (dus niet die van de Raspberry Pi / Rasbian zelf) vastgelegd als een statisch IP-adres (in het onderliggende Linux OS / Rasbian). Veiligheidshalve / gemakshalve zou ik handmatig een adres kiezen tussen 192.168.178.2 en 192.168.178.10.
Ik dacht begrepen te hebben dat jij 192.168.178.8 gebruikte.

Als je de Pi-Hole tevens de functie van DHCP-server geeft, dan moet je inderdaad de DHCP-server in de CB uit zetten.

Dan zijn er nog twee vervolgstappen nodig:

Ten eerste zijn die Ziggo-modem-routers wat nukkig: Ui t schakelen van de DHCP-server en deze instelling opslaan is niet voldoende; je moet daarna ook nog eens de Ziggo-modem-router opnieuw opstarten.

Daarna alle cliens die met DHCP werken opnieuw opstarten (om te forceren dat deze meteen de nieuwe verbindingsgegevens gaan gebruiken).
Je kan bij een Windows PC dit ook voor elkaar krijgen door of
-de gebruiker af te melden;
of
-door in een cmd-scherm de vier onderstaande opdrachten te typen en af te sluiten met ENTER

ipconfig /release

Ipconfig /renew

ipconfig /release6

Ipconfig /renew6


Als je daarna

Ipconfig /all

Geeft (en ook bevestigt met ENTER) dan kan controleren of de DHCP-server het juiste IP-adres voor de DNS-server door geeft aan jouw computer. (Hier in dit voorbeeld 192.168.178.8)

Afwachten tot bij de clients de lease time afloop kan inderdaad een IP-conflict geven! Vandaar het gebruik van de nieuwe DHCP-server meteen afdwingen.@

Je met het doen van dit soort instellingen inderdaad verzeilt raken in een “kip een ei” situatie. Hier is dan veelal uit te ontsnappen door (tijdelijk) de PC handmatig een IP te geven(die past in de range van het subnet). Dus je kan dan b.v. de PC even het adres 192.168.178.222 geven met subnetmask 255.255.255.0 .

N.B.: Handmatig ingeven van een DNS-server-adres kan /mag wel, maar is voor dit doel niet nodig / is overbodig.
De PC zou daarna in staat moeten zijn de Pi-Hole op zijn IP-adres (192.168.178.8) aan te spreken.

PS: Als je voor de Pi-Hole het adres 192.168.178.8 gebruikt dan kan en moet je dit NIET nogmaals in de ConnectBox registreren. (Want dit adres valt buiten de DHCP range van de ConnectBox en bovendien van je van plan toch de DHCP-server bij de ConnectBox uit te schakelen!)
DennyW

Level 17
  • 3150Posts
  • 251Oplossingen
  • 921Likes
Marco1861 wrote:

Wit wrote:
RP op 192.168.178.8 en gateway 192.168.178.1

ik heb niks statisch gemaakt op de Connectbox , alleen de DHCP uitgezet. Ik begreep eigenlijk dat je zo weinig mogelijk moet klooien aan de Connectbox en dat deze stijf 192.168.178.1 blijf behouden ?
Gateway klopt, 192.168.178.1. Het ip-adres 192.168.178.8 moet je in de Connectbox statisch maken. Op de RP zet je 192.168.178.8, ook statisch (belangrijk).

Welke DHCP-range heb je ingesteld op de RP?

Marco1861
192.168.178.8 valt buiten de range van de DHCP-server dus die kan dus in de Connectbox niet als statische DHCP-toewijzing vastleggen.
De Pi-Hole is zelf behoorlijk slim. Als je daar aangeeft dat je die als DHCP-server wilt gebruiken, dan doet deze een heel aardig voorstel voor een te gebruiken range.
Het is maar dat je het weet.
Groet,
DennyW
Marco1861

Level 3
  • 979Posts
  • 54Oplossingen
  • 278Likes
DennyW wrote:
Wit

PS: Als je voor de Pi-Hole het adres 192.168.178.8 gebruikt dan kan en moet je dit NIET nogmaals in de ConnectBox registreren. (Want dit adres valt buiten de DHCP range van de ConnectBox en bovendien van je van plan toch de DHCP-server bij de ConnectBox uit te schakelen!)


Mijn foit, excuses! Ik heb de Connectbox in bridge-mode en EdgeRouter 4 als DHCP server met VLAN geconfigureerd voor de RP.
Wit
Topicstarter
Level 1
  • 27Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
DennyW Factory reset op de CB inderdaad, deze was ook niet meer te benaderen nadat ik alleen de DHCP had uitgezet, en na ongeveer 35 minuten het internet uitviel op mijn pc, die als enige aangesloten zat op de CB.

Met ip van RP bedoel ik ook via de setup van Pihole , omdat ik eigenlijk er van uit ga dat de functie van de RP puur pihole is.

Ik had de CB na de uitschakeling van de DHCP nog niet herstart, ik was nog bezig op mijn pc. Toen die eenmaal uitviel kreeg ik hem ook niet meer terug na het herstarten van de CB en mijn PC , ik moest echt de CB factory reset geven.

Ik verander niks aan de CB behalve dat ik de DHCP uitschakel , zo lees ik dit in eerdere berichten ook op ziggo forum over pihole in combinatie met ConnectBox.

Als N.B. geef je aan dat het handmatig van DNS server ingeven niet nodig en overbodig is maar dat kan toch ook niet op de Connectbox ? Vandaar dat ik het via de DHCP moet spelen ?

Maar even voor mij, Ik heb de Pihole op de RP ingesteld met ip 192.168.178.8 en gateway 192.168.178.1.

Connectbox DHCP uitschakelen
Connectbox uitschakelen
Raspberry aansluiten

En dan zou het moeten werken als ik hierna alle gebruikers zoals telefoons en tablets even uit en aan zet ?
DennyW

Level 17
  • 3150Posts
  • 251Oplossingen
  • 921Likes
Wit wrote:
Als N.B. geef je aan dat het handmatig van DNS server ingeven niet nodig en overbodig is maar dat kan toch ook niet op de Connectbox ? Vandaar dat ik het via de DHCP moet spelen ?

Maar even voor mij, Ik heb de Pihole op de RP ingesteld met ip 192.168.178.8 en gateway 192.168.178.1.

Connectbox DHCP uitschakelen
Connectbox uitschakelen
Raspberry aansluiten

En dan zou het moeten werken als ik hierna alle gebruikers zoals telefoons en tablets even uit en aan zet ?


Wit
Ik bedoel:
Als je bij de instellingen van de netwerkkaart in jouw PC deze even, tijdelijk, een handmatig, statisch IP-adres geeft (puls bij behorend subnet) dan kan jouw PC op een 192.168.178.xx-netwerk/subnet gewoon werken.
Je kan dan -ook als is er op dat moment geen goed werkende DHCP-server- toch een verbinding maken met jouw PR of CB. Voor dit trucje is (in deze tijdelijke configuratie van die netwerkkaart) het instellen van een handmatige DNS-server niet absoluut noodzakelijk, want je wilt dan toch geen verbinding maken met iets op het internet.
Het zelfde geldt dan ook voor het wel of niet invullen van een handmatig / statisch gateway-adres.
Het mag natuurlijk wel.

En misschien is het in jouw situatie wel beter om bij zo'n handmatige registratie wel alles in te vullen:
-IP-adres: een IP-adres wat niet hopelijk op dat moment niet door een ander apparaat wordt gebruikt b.v. : 192.168.178.5 of 192.168.178.111 of 192.168.178.222;
-Het bijbehorende subnet: 255.255.255.0;
-Gatewayadres: 192.168.178.1;
-DNS-servers: b.v. Google 8.8.8.8 en 8.8.4.4 of cloudflare 1.1.1.1 en 1.0.0.1 of b.v. Quad9 9.9.9.9 en 9.9.9.10 of elke andere DNS-server naar jouw keuze. Het is maar voor tijdelijk en deze nummertjes zijn makkelijk te onthouden en dat maakt de kans op invoerfoutjes wat dan kleiner.

Ik denk dat de PR wel aangesloten kan blijven, want die heeft zelf toch al een statisch IP-adres.
Alle ander apparaten die via DHCP verbindingsgegevens krijgen (behalve dan de PC waarop je werk) kunnen beter wel even off line gehaald worden tijdens de omzetting van de DHCP-server. Dan weet je zeker dat die daarna van de nieuw situatie uitgaan.
Wit
Topicstarter
Level 1
  • 27Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
Ok, ik begrijp alleen niet waarom ik de PC moet instellen met een statisch ip ? Deze zou dan toch met het opnieuw opstarten hiervan een nieuw IP aangewezen moeten krijgen via de DHCP van de RP ?
DennyW

Level 17
  • 3150Posts
  • 251Oplossingen
  • 921Likes
Wit wrote:
Ok, ik begrijp alleen niet waarom ik de PC moet instellen met een statisch ip ? Deze zou dan toch met het opnieuw opstarten hiervan een nieuw IP aangewezen moeten krijgen via de DHCP van de RP ?


Het moet niet, je zou dit als noodoplossing kunnen toepassen in het geval jouw PC "even de weg kwijt" is tijdens de wisseling. Door de netwerkkaart tijdelijk van statische gegevens te voorzien, kan deze werken zonder dat deze een DHCP-server kan bereiken. Op die manier ben je instaat om toch nog even een instelling in hetzij de RP of de CB te doen. Daarna na kan (moet je) de netwerkkaart-instelling weer terugzetten op "Automatisch een IP-adres laten toewijzen" en "Automatisch een DNS-serveradres laten toewijzen".

N.B.:
Deze grap moet je soms ook wel toepassen als je een netwerk-apparaat krijgt dat geconfigureerd is met en statisch IP-adres dat niet past in jouw netwerk. Er zijn namelijk apparaten, die als je die een reset geeft, default niet op DHCP komen maar een vast adres gebruiken dat door de fabrikant is ingebakken.
Om dan toch bij de instelling van dat ding te kunnen komen zet je tijdelijk een PC in de die range.
Daarna is het natuurlijk zaak jouw PC weer te herstellen naar de oude waarden en het in te stellen apparaat te herstarten zodat deze ook gaat gedragen zoals jij dat wil.
E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic