vcouw

Level 1
  • 14Posts
  • 1Oplossingen
  • 0Likes

Geen internet meer na verhuizing

Begin vorige week zijn wij verhuisd en heb ik de modem aangesloten in ons nieuwe huis. Dat was op een dinsdag, inmiddels 9 dagen geleden.

Het viel meteen op dat mijn WAN IP niet klopte (198.19.117.x) en dus ook geen toegang had tot het internet.

Heb meerdere keren met de helpdesk gesproken, elke keer aangegeven dat ik vermoed dat het een administratief probleem was en ik geen correct IP adres toegewezen kreeg. Vervolgens kreeg ik te horen dat het modem misschien defect was, een ander zei dat de opzegging van de vorige bewoner nog doorgevoerd moest worden. Dit was het allemaal niet.

Er is een monteur langs geweest die alles nagemeten heeft en wist uiteindelijk te vertellen dat mijn internet nog niet geactiveerd was. Dit zou een half uurtje, maximaal 24 uur duren.

24 uur later gebeld met de helpdesk, en gaven ze toen aan dat het inderdaad een probleem met het activeren van het abonnement was en dat dit nog wel dagen kan duren.

Inmiddels ben ik 9 verder en heb nog steeds geen internet. Als ik de verhalen hier mag geloven dan kan het nog wel weken duren voordat het opgelost is. Ook wij moeten vanuit huis werken en zit er ook een einde aan mijn mobiele internet bundel. 

Dit betekent voor mij wel dat ik binnenkort een keuze moet maken: ga ik wachten op het vinkje, wat misschien nog weken kan duren en ik niet meer vanuit huis kan werken? Of begin ik alvast met het bestellen van een ADSL abonnement omdat de oplevering daarvan sneller is dan de oplossing van Ziggo?

We zijn al jaren klant, maar wij moeten ons werk kunnen blijven doen. Als dit nog weken kan duren dan hebben we geen andere keus dan overstappen naar een andere provider.

Oplossing

Geaccepteerde oplossingen
vcouw
Topicstarter
Level 1
  • 14Posts
  • 1Oplossingen
  • 0Likes

De monteur is langs geweest. Deze man is goud waard!

 

Hij heeft alles nagekeken en uiteindelijk besloten om het modem te vervangen. Het leek er op dat er toch iets mis ging met de provisioning van het oude modem.

 

Vanochtend had ik bij de helpdesk gevraagd of ze bridge modus weer aan wilde zetten. Dat kwam niet door op het oude modem, maar is wel netjes doorgekomen op het nieuwe modem.

 

De router heeft een mooi WAN IP gekregen en werkt het internet weer!

 

Voor alle medewerkers die geholpen hebben: alle lof en dank voor alle moeite die gedaan is.
 

In het speciaal wil ik de monteur bedanken voor alle moeite. Hij heeft een hoop gedaan om het aan de praat te krijgen en heeft geduldig alle vragen beantwoord die ik had. 

 

Bekijk in context

48 Reacties 48
Jan F.

Level 20
  • 17046Posts
  • 1330Oplossingen
  • 2617Likes

Staan postcode en huisnummer in uw profiel? Dan kan een moderator uw dossier er bij pakken en direct aan de slag.

vcouw
Topicstarter
Level 1
  • 14Posts
  • 1Oplossingen
  • 0Likes

Dankjewel voor je snelle reactie.


Bij andere posts zag ik idd dat dit belangrijk is en staan mijn postcode, huisnummer, en geboortedatum in mijn profiel 🙂

Paul
Community Moderator
Community Moderator
  • 19174Posts
  • 1373Oplossingen
  • 7276Likes

Goedemiddag @vcouw en welkom op de Community,

Goed dat je hiermee aanklopt op dit forum! Ik heb gelijk je gegevens erbij gepakt en ik zie dat er eerder sprake was van een administratief probleem waardoor o.a. het internetmodem niet werkt op je nieuwe adres.
Dit probleem is inmiddels opgelost zo te zien. Als het op dit moment nog niet werkt, is er mogelijk iets anders aan de hand, ik zal dan een storingsmonteur voor je in moeten plannen. Ik hoor in dat geval graag op welke data dit het beste schikt.

vcouw
Topicstarter
Level 1
  • 14Posts
  • 1Oplossingen
  • 0Likes

Heb voor de zekerheid de modem een paar keer een reset gegeven en heb en ook een tijdje afgekoppeld gehad.

Helaas krijgt de modem nog steeds het verkeerde IP adres.

Door de Corona maatregelen zijn we elke dag thuis dus kan de monteur zelfs vandaag nog langskomen.

Ik heb inmiddels ook begrepen dat het mogelijk is om extra data op onze Vodafone bundels te krijgen. Alles gaat nu via ons Vodafone abonnement en gaan we in dit tempo het einde van de maand niet halen. 

vcouw
Topicstarter
Level 1
  • 14Posts
  • 1Oplossingen
  • 0Likes

@Paul Ziggo Het modem heeft nog steeds niet het juiste IP adres, kunnen we de storingsmonteur inplannen?

KBX458

Oud Community-lid
  • 8462Posts
  • 377Oplossingen
  • 2929Likes

Wellicht heeft Paul een vrije dag. Ik zal het moderatieteam een reminder sturen. Houdt de moed erin.

vcouw
Topicstarter
Level 1
  • 14Posts
  • 1Oplossingen
  • 0Likes

Dankjewel voor het doorgeven aan de mods!

Natuurlijk dat Paul van zijn vrije dag moet kunnen genieten 🙂

Ik begrijp ook dat het vast best druk is en ben dankbaar voor alle moeite en geduld die alle medewerkers voor ons over hebben. Zij kunnen er ook niets aan doen en doen hun best om het op te lossen.

In deze tijd is internet belangrijker dan ooit en trek ik daarom wat eerder aan de bel dan dat ik normaal zou doen.

KBX458

Oud Community-lid
  • 8462Posts
  • 377Oplossingen
  • 2929Likes

Alle begrip voor. En voor je Vodafoonbundel komt ongetwijfeld een oplossing.

En indien niet vrij, dan wel druk, druk.

Gianna
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 2553Posts
  • 180Oplossingen
  • 346Likes

Goedenavond @vcouw
 

Flink balen! Is het administratieve probleem verholpen, werkt het internet momenteel nog steeds niet! Dat is natuurlijk een flinke domper en niet iets waarop je zit te wachten. Op de mobiele nummer welke bij ons bekend zijn het ik gelijk gratis extra data voor je geactiveerd. Dit is 14 dagen geldig of tot op gebruikt. 
 

Super dat je zelf het modem al had gerest om te kijken of dat hielp. Jammer om te lezen dat dit niet het geval was.   Administratief staat inmiddels alles goed zoals mijn collega @Paul Ziggo ook al had aangegeven. We zullen dus gezamenlijk moeten onderzoeken waarom het nog niet werkzaam is. Kun je aangeven welke lampjes er op het modem branden? En hoe deze is aangesloten op dit moment? Lukt het een foto te plaatsen van de aansluiting? 

vcouw
Topicstarter
Level 1
  • 14Posts
  • 1Oplossingen
  • 0Likes

@Gianna Ziggo dankjewel voor de extra bundel. Dan hoeven we ons geen zorgen te maken dat we ons mobiele internet opmaken.

 

De modem is direct aangesloten op de splitter op het punt waar de kabel binnen komt. De monteur gaf aan dat het signaal goed was en de modem ook goed aangesloten was.

 

Het onderste lampje brand wit. Het WiFi lampje en het verbindingslampje branden allebei groen. Alle lampjes blijven aan.

 

Wat mij opvalt is dat het WAN adres 198.19.117.43 is. Voor mij als leek lijkt het er op dat de modem/aansluiting in het verkeerde vlan zit. Adressen in de 198.18.0.0/15 range zijn immers voor intern/test verkeer (https://search.arin.net/rdap/?query=198.19.117.43) Dus het klopt dat ik niet op internet kan met dit adres.

 

Ook de DNS servers die het modem gebruikt hebben een apart adres (172.25.38.6  en 172.25.4.6). Ook deze adressen liggen in een range die voor intern verkeer bedoeld zijn (https://search.arin.net/rdap/?query=172.25.38.6) Hier staat ook letterlijk beschreven: "They are only intended for use within a private context and traffic that needs to cross the Internet will need to use a different, unique address."

 

Nogmaals, ik ben een leek en heb geen idee hoe de infrastructuur van Ziggo in elkaar steekt, maar ik vermoed dat het ergens niet goed gaat met het toewijzen van een correct IP adres aan het modem.

 

Hieronder een screenshot van de info pagina in het modem:

 

Lycke
Community Moderator
Community Moderator
  • 14027Posts
  • 1177Oplossingen
  • 6122Likes

Kan je ons met een foto laten zien waar het modem op aangesloten is, @vcouw ? 

vcouw
Topicstarter
Level 1
  • 14Posts
  • 1Oplossingen
  • 0Likes

@Lycke Ziggo Ik had vannacht het modem ontkoppeld in de hoop dat de DHCP lease verlopen was als ik em weer aansloot.

Bij deze heb ik en weer aangesloten:


Heb ook 15 min gewacht maar heb nog steeds het verkeerde IP adres.

Kan je mij uitleggen waar dat IP adres vandaan komt? Toen de modem nog in bridge modus stond hing mijn router er aan. Daar kan ik het MAC adres aanpassen en kreeg ik ook een ander IP adres (in de 198 range) als ik een ander MAC adres instelde. Kiest de modem zit zelf, of is er toch een DHCP server van Ziggo die deze adressen uitdeelt?

KBX458

Oud Community-lid
  • 8462Posts
  • 377Oplossingen
  • 2929Likes

Verwijder ook het witte kapje van de splitter POA-01 UPC voor een beter contact.

Zie hier.

 

Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75177Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21923Likes

De DHCP server geeft de IP adressen uit.

Even een paar stappen die hopelijk leiden tot een andere verbinding.

Haal de coax kabel van het modem en zet het modem van de stroom.

Haal het witte kapje van de splitter en doe de splitter zo diep mogelijk in de wandcontactdoos, sluit de kabel aan en druk de coax kabel stevig over de aansluiting van het modem.

Zet het modem weer op de stroom.

 

 

vcouw
Topicstarter
Level 1
  • 14Posts
  • 1Oplossingen
  • 0Likes

Bedankt voor de tips. Ik zal het kapje er af halen.


Ik wil wel nog even benadrukken dat er al een monteur van Ziggo langs geweest is en de aansluiting doorgemeten heeft. De monteur heeft aangegeven dat er een sterk signaal is en alles goed aangesloten is.

vcouw
Topicstarter
Level 1
  • 14Posts
  • 1Oplossingen
  • 0Likes

Het kapje is er af en heb het modem opnieuw aangezet, maar nog steeds hetzelfde WAN IP.

Bij het herstarten van de modem heeft deze ook snel een netwerkverbinding en hebben we ook geen artefacten op de digitale zenders.

 

Zou het kunnen liggen aan het feit dat hier nog een POA 01-UPC hangt ipv een POA 01-B?

Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75177Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21923Likes

“Zou het kunnen liggen aan het feit dat hier nog een POA 01-UPC hangt ipv een POA 01-B?”

Die zijn technisch volledig identiek, alleen de buitenkant verschilt een klein beetje.

Dit is heel erg vreemd en nog nooit gezien hier, er lijkt iets goed fout te gaan.

 

vcouw
Topicstarter
Level 1
  • 14Posts
  • 1Oplossingen
  • 0Likes

@Be rt Dank je voor de info over de splitter.

 

Wat betreft de WAN gegevens: Dat zeg ik al vanaf dag 1. Het probleem is dat ik niet weet of het een red flag of een red herring is.

Misschien is het een symptoom van iets heel anders, maar ik blijf het gevoel houden dat er toch ergens iets niet goed staat.

Voor zover ik heb kunnen testen lijkt het er op dat deze adressen (WAN IP en IP DNS servers) doorgegeven worden door een DHCP server op het netwerk. 
 

Waarom dit is blijft voor mij een raadsel.

 

@Paul Ziggo @Gianna Ziggo @Lycke Ziggo 

We gaan zometeen week 3 in en is het nu belangrijk om te kijken hoeveel downtime acceptabel is in deze tijden.

Ik waardeer alle inzet en de toegezegde vergoeding. Dat gezegd hebbende kan ik nu geen volledig gebruik maken van diensten waar gewoon een abonnement op zit. Denk aan Xbox Gold, Nest, Netflix, Videoland, enz. Laat staan alle andere apparaten, zoals Hue lampen, mijn thuis server waar ik remote op moet kunnen werken.

 

Vanuit mijn perspectief zijn we net zo ver als 2 weken geleden en is er geen vooruitzicht dat het probleem snel verholpen zal zijn.


Daarom ben ik genoodzaakt om over te stappen naar een andere provider. Ik heb een bestelling gedaan bij een concurrent en zal vandaag of morgen mijn abonnement bij Ziggo opzeggen. Mocht het probleem voor a.s. vrijdag 16-10-2020 verholpen zijn, dan kan ik de bestelling nog annuleren.

Ik vind het heel jammer om op deze manier afscheid te moeten nemen van een provider waar ik al meer dan 10 jaar trouwe klant geweest ben. Meer dan 2 weken zonder internet en zonder uitzicht op een oplossing is simpelweg onacceptabel.

Lycke
Community Moderator
Community Moderator
  • 14027Posts
  • 1177Oplossingen
  • 6122Likes

Er is geen sprake meer van een vastloper in de administratie, dus er moet iets anders aan de hand zijn. Dat je er klaar mee bent, dat snap ik wel. We zullen hier toch een monteur voor moeten langssturen en op dit moment heb ik helaas niet eerder een gaatje dan maandag. Je krijgt overigens een link waarop je de afspraak kunt verplaatsen dus je kunt wel de komende dagen kijken of er eerder een plekje vrijkomt. 

Uitgelicht topic