1
Vraag
2
Reacties
3
Oplossing
xmfh

Level 1
  • 4Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Geen groene maar grijze coax kabel in de meterkast

Ik lees altijd dat de coax kabel groen is. Maar in mijn apartement komt vanuit de vloer in de meterkast een grijze coaxkabel omhoog. Het appartement is geloof ik van 1990. Waren die kabels toen grijs?

Of in appartementen gaat er maar 1 groene kabel naar binnen en ergens in het gebouw wordt die gesplitst in grijze kabels voor de woningen?

Die grijze kabel gaat van meterkast naar woonkamer waar de wandcontactdoos geplaatst is.

Oplossing

Geaccepteerde oplossingen
Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 78714Posts
  • 5318Oplossingen
  • 23505Likes

@xmfh "Maar heb ik wel mijn eigen coax kabel tot aan de wijkkast?"

Nee, nooit, je hebt een kabel tot in de straatkast en die is verbonden met een groene kabel met de wijkkast, waar de glasvezelkabel binnenkomt.

"(Maar al jaren is de kabel toch groen? Online zie ik alleen maar groene kabels in meterkasten en in forumberichten heeft iedereen het over de groene kabel die de woning binnenkomt)"

Dat is in lossen huizen waar de groene grondkabel binnenkomt.

Een grondkabel is groen en een binnenkabel die aangelegd wordt door een aannemer is meestal grijs, soms wit.

Zie een appartementencomplex als een hele wijk met straten op elkaar gestapeld.

Er kan makkelijk 1 kabel naar het hele complex gaan en dat kan een glasvezel kabel zijn, noem het een wijkkast waar die binnenkomt en vandaar uit gaan grijze kabels b.v. per verdieping naar een straatkast, van waaruit een grijze binnenkabel naar je woning gaat.

Je hebt in een gebouw geen groene grondkabels nodig, maar binnenkabels en die zijn meestal grijs of wit in appartementencomplexen.

Groene grondkabels zijn te duur en onnodig om in een droge omgeving te gebruiken.

Bekijk in context

5 Reacties 5
Meldingen
Aan Uit
Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 78714Posts
  • 5318Oplossingen
  • 23505Likes

"Het appartement is geloof ik van 1990. Waren die kabels toen grijs?"

Jawel, in die tijd en mogelijk nu nog, waren de kabels grijs, die werden / worden er al ingelegd door de aannemer die het appartement bouwt.

Soms eindigt die in de meterkast en zit daar een splitter, soms loopt hij door tot in de woonkamer.

xmfh
Topicstarter
Level 1
  • 4Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Maar heb ik wel mijn eigen coax kabel tot aan de wijkkast? Of denk je dat er maar één kabel naar het complex gaat?

(Maar al jaren is de kabel toch groen? Online zie ik alleen maar groene kabels in meterkasten en in forumberichten heeft iedereen het over de groene kabel die de woning binnenkomt)

Hatolex

Level 16
  • 1655Posts
  • 51Oplossingen
  • 1093Likes

@xmfh , volgens mij heb je al een uitgebreid antwoord gehad op het provider forum. 🤭

Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 78714Posts
  • 5318Oplossingen
  • 23505Likes

@xmfh "Maar heb ik wel mijn eigen coax kabel tot aan de wijkkast?"

Nee, nooit, je hebt een kabel tot in de straatkast en die is verbonden met een groene kabel met de wijkkast, waar de glasvezelkabel binnenkomt.

"(Maar al jaren is de kabel toch groen? Online zie ik alleen maar groene kabels in meterkasten en in forumberichten heeft iedereen het over de groene kabel die de woning binnenkomt)"

Dat is in lossen huizen waar de groene grondkabel binnenkomt.

Een grondkabel is groen en een binnenkabel die aangelegd wordt door een aannemer is meestal grijs, soms wit.

Zie een appartementencomplex als een hele wijk met straten op elkaar gestapeld.

Er kan makkelijk 1 kabel naar het hele complex gaan en dat kan een glasvezel kabel zijn, noem het een wijkkast waar die binnenkomt en vandaar uit gaan grijze kabels b.v. per verdieping naar een straatkast, van waaruit een grijze binnenkabel naar je woning gaat.

Je hebt in een gebouw geen groene grondkabels nodig, maar binnenkabels en die zijn meestal grijs of wit in appartementencomplexen.

Groene grondkabels zijn te duur en onnodig om in een droge omgeving te gebruiken.

tjhslangen

Level 10
  • 426Posts
  • 23Oplossingen
  • 205Likes

in een complex kan eindversterker inpandig staan. Van uit hier kan idd grijs liggen. Tot aan de woning is 9 van 10 groen, groen met witte streep of wit met groene streep. Kan ook zijn dat jou kabel door verlengt is na de meterkast met grijs. Maar idd grijs kan idd inkomende kabel zijn. Of het je eigen kabel is kan alleen in eindverster te zien zijn. Hier hebben de kabels namelijk huisnummers