1
Vraag
2
Reageer en help mee
verwp01

Level 8
  • 260Posts
  • 5Oplossingen
  • 32Likes

Geen email meer van firma

Hallo,

 

Ik krijg sinds 25 april 2022 geen email meer binnen over de opbrengsten van mijn zonnepanelen. Daarvoor heb ik nooit problemen gehad. Hedenochtend even de logger spanningsloos gemaakt maar nog steeds komt niets binnen. 
Heb nog even gekeken of het email adres in de lijst van ongewenste email erin staat maar dat is ook niet het geval. 
 
Hieronder het antwoord van de firma van de logger.
 

U dient een unsecure email server te gebruiken van uw provider dus poort 25.

Het kan zijn dat uw provider deze unsecure email service heeft gestopt. Misschien handig dit even te checken.

Secure email servers TLS en SSL protcol kan door deze logger niet gebruikt worden.

Heeft uw provider geen unsecure email service meer dan kan deze logger geen e mails meer versturen omdat voor een secure email service het geheugen van de logger niet groot genoeg is.

 

Klopt dit en zo ja waar en wat kan ik veranderen dat de email van de logger wel weer binnenkomt.

Ik probeerde de klantenservice te bellen maar die geven geen info hierover.

Alvast bedankt 

10 Reacties 10
Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75167Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21922Likes

Ziggo is poort 25 aan het sluiten voor alle mail, niet alleen naar andere smtp servers, maar ook via smtp.ziggo.nl.

 

De te gebruiken smtp instellingen:

 

Uitgaande serverinstellingen

  • server: smtp.ziggo.nl
  • serverpoort: 587
  • type versleuteling: STARTTLS, TLS of SSL
  • verificatie vereist: ja
  • gebruikersnaam: volledig e-mailadres
  • wachtwoord: je e-mailwachtwoord
verwp01
Topicstarter
Level 8
  • 260Posts
  • 5Oplossingen
  • 32Likes

Hallo @Bert bedankt je antwoord.

Maar waar moet in die wijziging dan maken, in mijn emailprogramma?

Ik gebruik Outlook 365 voor het email verkeer op mijn pc met Windows 11.

Op de website van Ziggo kon niet een echte handleiding vinden hiervan.outlook.png

Ik kan hier nergens een vakje bestand vinden.

Richard G.

Level 16
  • 1688Posts
  • 84Oplossingen
  • 856Likes

"Maar waar moet in die wijziging dan maken, in mijn emailprogramma?"

Deze wijzigingen zou je moeten doorvoeren in het logger programma want die stuurt de mail, echter er staat ook het volgende te lezen:

"Heeft uw provider geen unsecure email service meer dan kan deze logger geen e mails meer versturen omdat voor een secure email service het geheugen van de logger niet groot genoeg is."

 

In dat geval zou je nog kunnen proberen alles te laten zoals het is, maar alleen poort 25 naar poort 587 te veranderen, zonder versleuteling en dan hopen dat dit wel nog werkt.

Poort 25 wordt gefaseerd voor iedereen afgesloten.

 

efok

Level 17
  • 4014Posts
  • 219Oplossingen
  • 1593Likes

Op poort 587 kun je niet zonder versleuteling of authenticatie verbinden, dat gaat hem niet worden. Dit is wel zeer matige support van de logger anno 2022. Klagen bij die firma dus.

 

Een simpele workaround is er niet. Je zou een op een Raspberry postfix kunnen installeren die de mail ontvangt op 25 en vervolgens een relay doet naar 587, maar dat is wel iets voor “geeks”. Misschien heb je een NAS in huis die dit ook kan, ontvangen op 25 en een relay naar smtp.ziggo.nl 587. Een synology kan dat volgens mij wel.

Richard G.

Level 16
  • 1688Posts
  • 84Oplossingen
  • 856Likes

Een prima idee met zo'n NAS.

Een ander alternatief is dat je een eigen domeinnaam neemt en een hosting, waarbij je dan wel gebruik kunt maken van poort 587 maar zonder versleuteling, dus geen SSL/TLS, maar wel gewone authenticatie op SMTP. Dat is bij diverse hosters nog wel mogelijk en is aldus dan ook een optie.
Als het niet mogelijk is om in de loggen een usernaam en wachtwoord voor SMTP op te geven dan blijft alleen nog het alternatief wat @efok schreef.

bburgg

Level 14
  • 915Posts
  • 99Oplossingen
  • 225Likes

@verwp01  schreef:

Hallo @Bert bedankt je antwoord.

Maar waar moet in die wijziging dan maken, in mijn emailprogramma?

Ik gebruik Outlook 365 voor het email verkeer op mijn pc met Windows 11.

Op de website van Ziggo kon niet een echte handleiding vinden hiervan.

Ik kan hier nergens een vakje bestand vinden.


Nee, in de logger. 

Richard G.

Level 16
  • 1688Posts
  • 84Oplossingen
  • 856Likes

@bburggMisschien handig om een onderwerp even terug te lezen, dat antwoord was al 3 uur geleden gegeven. 😉

verwp01
Topicstarter
Level 8
  • 260Posts
  • 5Oplossingen
  • 32Likes

Ik heb de logger geprobeerd de poort te wijzigen maar dat geeft een error.

Helaas ben ik geen "geek" en heb geen NAS dus dat zal ook niet gaan lukken.

Conclusie van mijn kant is dat ik geen mail meer krijg van mijn logger en dat ik dit via een andere weg moet bekijken.

Bedankt voor het meedenken.

 

bburgg

Level 14
  • 915Posts
  • 99Oplossingen
  • 225Likes

@verwp01  schreef:

Ik heb de logger geprobeerd de poort te wijzigen maar dat geeft een error.

Helaas ben ik geen "geek" en heb geen NAS dus dat zal ook niet gaan lukken.

Conclusie van mijn kant is dat ik geen mail meer krijg van mijn logger en dat ik dit via een andere weg moet bekijken.

Bedankt voor het meedenken.

 


De meeste zonnepanelen worden ook geleverd met een ‘app’. Is dat niet een alternatief?

verwp01
Topicstarter
Level 8
  • 260Posts
  • 5Oplossingen
  • 32Likes

Hallo @bburgg nee helaas, ik heb de installatie al ongeveer 9 jaar en toen had de omvormer die mogelijkheid niet.

Fabrikant van de logger vertelde mij ook dat poort 25 alleen maar gebruikt kon worden.

Dus helaas pindakaas. De data is nog wel te vinden dus het komt wel goed.

E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic