Vraag
Reacties
Oplossing
Fluitde
Level 2

Geen draadloos netwerk vindbaar

Ik heb sinds gisteren een nieuwe smart wifi modem. Op de meeste apparatuur in huis werkt de wifi prima. Maar maar mijn laptop  Satelite C660/C660d van Toshiba met een Realtek 8188CE  wifi/lan is mijn smart wifi modem niet zichtbaar. Ook een driver update gedaan via deze link https://www.realtek.com/en/component/zoo/category/rtl8188ee-software is de wifi nog steeds niet zichtbaar (wel van alle andere buren) . Weet iemand een oplossing hiervoor?

Bij voorbaat dank

Groet Theo

0 Kudos
Oplossing
40 Reacties 40
Meldingen
Aan Uit
anoniemforum
Level 19
T.E.A.M.

Downstream en Upstream zie je geen apparaten dat zijn de waardes van het signaal,

aan de hand van die waardes kan er beoordeeld worden of het signaal goed is

0 Kudos
Edushi
Level 3

@anoniemforum

Heb geprobeerd een nieuw topic te maken, maar toen kreeg ik een foutmelding.
En het is toevallig wel een Toshiba Satelite, maar dat is ook niet echt van belang. Het gaat om oudere apparatuur die ook moeten kunnen internetten via wifi.
Het ligt gewoon aan het modem. Die zou backwards compatible moeten zijn.
Bedankt voor het meedenken!

puppie
Level 17
@anoniemforumhier vroeg ik niet naar: Downstream en Upstream zie je geen apparaten
Edushi
Level 3

Zie nergens downstream en upstream staan.

Wat ik wel zie dat er twee apparaten nu ineens op unknown staan, terwijl die gisteren gewoon hun naam hadden. Dus ik denk dat dit modem weer zo'n maandagmorgen apparaat is.

Your SmartWifi modem status

Wireless (On (2.4 and 5GHz))
Internet (Online)
Telephony (Ready)
Doman
Level 10

@Edushi 

Tja,  het is een  "bekend" probleem met de nieuwe Sagemcom modems en bepaalde "oudere" Wifi adapters.

Welke Wifi adapter zit precies er in je laptop?

Als het een Realtek type is is er geen oplossing naar ik weet:

Sagemcom F3896LG: Realtek WiFi adapters kunnen Sagemcom SSID (2,4Ghz) niet vinden? 

Met een Intel adapter is er waarschijnlijk een driver update als oplossing:

Waarom werkt de (Intel) wifi op mijn laptop niet na installatie Sagemcom modem? 

0 Kudos
Doman
Level 10

@Welmoed  schreef:

Ik snap je frustratie en begrijp dat het erg irritant en vreemd is dat je met je oude laptop alle netwerken ziet behalve die van je eigen modem. 

Dit is niet "vreemd", maar een regelmatig terugkerend probleem hier met de nieuwe Sagemcom modems.

Laptops/apparaten met bepaalde Wifi chipsets zijn niet compatibel met het Wifi6 signaal van het nieuwe Sagemcom modem.

Dat moet nu toch ook onderhand algemeen intern bekend/gecommuniceerd zijn bij de Ziggo medewerkers?

Zie ook:

Sagemcom, wifi signaal niet zichtbaar op desktop en laptop. 

@Alex  schreef:

Irritant dat dit niet werkt sinds je Sagemcom-modem! Ik zie dat hier al diverse goede opties/workarounds zijn genoemd. Mede door het bericht en uitzoekwerk van @Doman gaan we dit mogelijke issue wel verder uitzoeken. Dit kan wel enige tijd in beslag nemen, dus kan het nog steeds raadzaam naar een workaround te kijken.

@Doman - Ik reageer hier even, ook op je berichten die je hier hebt geplaatst. Dank voor het uitzoekwerk en alle informatie! Ik ga dit intern beleggen en hoop hier meer informatie over in te kunnen winnen.

0 Kudos
Edushi
Level 3

@Doman 
Ja, er zit een Realtek in. Maar geen idee wat er verder nog van apparaten zijn die ik ineens wil aansluiten.

Er is natuurlijk altijd een workaround, maar die zie ik niet zo zitten. Zou natuurlijk een extra wifirouter kunnen neerzetten die wel de oudere apparaten ondersteunt, maar nadelen zijn, een extra netwerkkabel, een extra stopcontact, een extra stroomvreter en heb weinig ruimte om dat te plaatsen.
Persoonlijk vind ik dat een aangeboden modem downwards compatible dient te zijn.
Bedankt voor het meedenken!

0 Kudos
Tjeerd85
Level 14

Downwards compatible is natuurlijk onmogelijk in stand te houden, alle wifi chipsets hebben een end of live, en die van jouw  zit er helaas aan te komen. 

Edushi
Level 3

@Tjeerd85
Heb hier nog een computer staan die is bijna jarig, hij wordt 25 jaar oud. Hij werkt nog prima. Helemaal niks mis mee. En mijn nieuwe USB sticks doen het er ook gewoon nog mee. Als ik geweten had dat de nieuwe modem niet met mijn oude apparatuur samen kan werken, had ik hem nooit willen hebben. Dit hebben ze er niet bij vermeld. Dan maar wat langzamer, maar wel werkend.
Ik vind dit misleidend van Ziggo, dit moet er bij vermeld worden. Nu is mijn abonnement een euro duurder geworden en ik baal als de bekende stekker!

0 Kudos
anoniemforum
Level 19
T.E.A.M.

welke besturingssysteem versie staat er op die pc ?

0 Kudos
Pasi
Level 19

@Edushi  schreef:

..
Heb hier nog een computer staan die is bijna jarig, hij wordt 25 jaar oud. Hij werkt nog prima. Helemaal niks mis mee. En mijn nieuwe USB sticks doen het er ook gewoon nog mee. Als ik geweten had dat de nieuwe modem niet met mijn oude apparatuur samen kan werken, had ik hem nooit willen hebben. Dit hebben ze er niet bij vermeld. Dan maar wat langzamer, maar wel werkend.
Ik vind dit misleidend van Ziggo, dit moet er bij vermeld worden. ..

U zou hiervoor een USB netwerk dongle kunnen kopen, die zijn niet zo heel erg duur. Voor mijn oude Asus laptop ( die geen 5gHz wifi heeft, maar USB 3 ) heb ik deze T3U dongle welke prima werkt. Overigens zijn USB dongle's wel afhankelijk van hoe snel de USB poorten zijn, want via een langzame USB 2 poort gaat natuurlijk niet veel data.

Of u zou voor wifi een setje Deco M4 kunnen huren, deze kosten bij Ziggo maar €2,50 per maand. Dan zet u de wifi op de SagemCom uit en stapt u geheel over op de Deco wifi.

0 Kudos
Edushi
Level 3

@anoniemforum 
Op die oude van 25 jaar staat nog Windows XP met servicepack 3.

Pasi
Level 19

@Edushi  schreef:

...
Op die oude van 25 jaar staat nog Windows XP met servicepack 3.

Dat u daarmee het internet op gaat, om simpel te browsen en wat te lezen, dat zou nog kunnen ! Maar ik zou hiermee beslist geen bankzaken en andere serieuze zaken mee durven doen !

Edushi
Level 3

@Pasi 

Bedankt voor het meedenken, maar op deze laptop heb ik geen vrije USB porten meer. Bovendien is dat de issue niet. Natuurlijk zijn er voor deze specifieke laptop wel oplossingen te bedenken, maar die kosten geld en zoals u zo makkelijk zegt slechts 2,50 per maand. Ik betaal me al groen en geel aan Ziggo, mag ik dan verwachten dat het gewoon werkt?

0 Kudos
Edushi
Level 3

@Papi 

Nee, zeker niet. Ik ga er zelfs niet mee op internet. Die gebruikte ik vooralsnog alleen om websites te testen, omdat daar ook een webserver op staat. Maar dit heeft niets te maken met de topic, deze oude PC heeft geeneens wifi en zou ik ook niet willen. Dit kwam alleen ter sprake omdat deze oude PC van 25 jaar oud wel gewoon nog werkt.

Pasi
Level 19

@Edushi  schreef:

@Pasi 

Bedankt voor het meedenken, maar op deze laptop heb ik geen vrije USB porten meer. Bovendien is dat de issue niet. Natuurlijk zijn er voor deze specifieke laptop wel oplossingen te bedenken, maar die kosten geld en zoals u zo makkelijk zegt slechts 2,50 per maand. Ik betaal me al groen en geel aan Ziggo, mag ik dan verwachten dat het gewoon werkt?

U geef u 100% gelijk, maar blijkbaar zegt Ziggo : NEE !

Algemeen : Backwards compatibiliteit kost altijd extra geld en is voor een steeds kleiner wordende groep gebruikers ( = apparatuur ). Ziggo daarentegen bezuinigd op heel veel zaken en waarschijnlijk hebben ze ook hier een duppie weten te bezuinigen.

U zou aan Ziggo kunnen vragen of ze u een ander Modem/Router kunnen toesturen, maar dat ik verwacht niet.

Ps. als u nog een oude router hebt liggen, zou u de wifi daarvan ook kunnen gebruiken voor de laptop.

0 Kudos
Edushi
Level 3

Die heb ik natuurlijk wel liggen. Maar wil gewoon mijn oude modem terug. Zit niet te wachten op een extra stroomvreter, stopcontacten zijn hier ook schaars en dan niet te vergeten een complex extra netwerk om alle computers met elkaar te kunnen laten communiceren.
Dus ze kunnen kiezen of kabelen, oude modem terug of weg met die Ziggo!
Dat hun willen bezuinigen is prima, maar niet over mijn rug!

Doman
Level 10

Het blijft gewoon buitengewoon vervelend dat nog prima werkende laptops (of andere apparatuur) opeens niet meer kunnen verbinden na plaatsen van het nieuwe Sagemcom modem.

En natuurlijk de dooddoener van "oud beestje" of "compatibiliteit is niet in stand te houden" is weer makkelijk het probleem bij de gebruikers neerleggen.

Ik heb hier nog diverse veel oudere laptops/wifi adapters welke gewoon prima werken met de nieuwe Sagemcom modems.

Vooral het niet werken met de veel gebruikte oudere Realtek Wifi adapters is een groot probleem.

Ja je kan weer een USB dongle gebruiken, maar dat is niet optimaal qua ontvangst antenne en is vervelend dat je een extra poort gebruikt en weer ruimte inneemt/uitsteekt.

Wifi Nano adapters zijn dan natuurlijk wel lekker klein.

Bij een kennis met een oudere HP laptop  welke nog helemaal prima voldoet, wel met een SSD natuurlijk, staat momenteel nog de witte connectbox.

Als daar de nieuwe Sagemcom modem komt gaat dat dus ook niet werken.

HP heeft dan ook nog de vervelende eigenschap om met een white list te werken van Wifi adapters bij veel modellen.

HP17e010ed.jpg

Tjeerd85
Level 14

@Pasi dat dubbeltje waar jij op zint: het kan natuurlijk ook gewoon zijn dat de leverancier van de chipset zegt: 2023 is end of life qua ondersteuning, dan is er niets geks aan dat ziggo dat in 2024 niet meer ondersteund, want de maker zelf doet het dan ook niet meer. 

Edushi
Level 3

Bij mij is het in ieder geval opgelost, mijn oude modem staat er weer.
Na veel vijven en zessen werkt het bijna allemaal weer. Moest namelijk wel met de laptop inloggen op de Wifi en dat ging niet zo snel. Dat kwam omdat ik allerlei stappen had ondernomen, omdat ik dacht dat het aan de Wifi adapter lag, dus alle stappen weer terug en nu werkt het naar behoren.
Allemaal bedankt voor het meedenken!

Nu maar wachten tot ze weer met een nieuw modem komen die wel backwards compatible is, want hij zag er wel gelikt uit en was met mijn smartphone wel iets sneller. Maar ach, die snelheid is niet zo belangrijk, het is belangrijker dat alles werkt.