1
Vraag
2
Reacties
Draggeta

Level 1
  • 13Posts
  • 0Oplossingen
  • 4Likes

Geen IPv6 Prefix Delegation toewijzing mogelijk

Ik heb een tijdje al DSLite bij Ziggo (fUPC).

Mijn setup is connectbox - opnsense - meerdere eigen subnets.

Op IPv4 basis werkt alles (behalve dan dat er CG-NAT gebruikt wordt). Op IPv6 basis werkte alles tot voor kort, maar sinds enkele weken krijg ik geen prefix delegations meer toegewezen.

Mijn opnsense bak heeft aan zijn WAN zijde een IPv6 adres. Dit werkt met SLAAC of DHCPv6 zonder problemen. Ook krijg ik de DNS servers toegewezen.

Als ik een prefix delegation probeer aan te vragen, zie ik dat er DHCPv6 PD aanvragen worden gemaakt. In de aanvraag vraag ik een /60 aan (andere groottes werkten vroeger niet), maar daarop is het antwoord 'nee'. Ook kleinere of grotere subnets leveren niks op.

Feb 12 16:19:44 dhcp6c[49531]: remove an IA: PD-0
Feb 12 16:19:44 dhcp6c[49531]: IA PD-0 is invalidated
Feb 12 16:19:44 dhcp6c[49531]: status code for PD-0: no prefixes
Feb 12 16:19:44 dhcp6c[49531]: make an IA: PD-0
Feb 12 16:19:44 dhcp6c[49531]: nameserver[1] 2001:730:3e42::53
Feb 12 16:19:44 dhcp6c[49531]: nameserver[0] 2001:730:3e42:1000::53
Feb 12 16:19:44 dhcp6c[49531]: Received REPLY for REQUEST


Zowel de connectbox en firewall zijn meermaals herstart en factory reset, maar het fenomeen blijft.

Ziggo klantenservice is ook benaderd, maar zij verwezen mij hierheen. Heeft iemand een idee van wat ik verkeerd doe?
55 Reacties 55
por

Level 1
  • 31Posts
  • 0Oplossingen
  • 12Likes
Zpiep wrote:
Kan het hier niet net zoals bij ipv4 vaste Ip opgeven in connectbox dat bij een herstart bij een aantal op specifieke adressen deze dan weer verdwenen zijn, die "bug" staat ook hier in forum.

Wie weet is er ook zoiets ( al dan niet op de achtergrond gewijzigd door firmware update in combi met IPv6 in de box) Daar er zo goed als geen Ziggo support is voor IPv6 en gebruik prefix eigen netwerk zal men er bij Ziggo in dit het geval is of kan zijn ook niet gauw naar kijken en zelfs dan mogelijk niet de goede bril op hebben. :wink:


Voor routing van inkomend verkeer (downstream) zullen de up-stream routers van Ziggo een route voor de delegated prefix moeten opzetten. Wanneer bij een vaste (static) IPv6 configuratie uitgifte van het PD uitblijft, wordt indien niet ook upstream een static downstream route is opgezet het downstream netwerk van buitenaf onbereikbaar.
Zpiep

Level 1
  • 725Posts
  • 3Oplossingen
  • 65Likes
Let op het heeft hier ooit gewerkt, dus is er ergens iets anders geworden, nu is een update firmware van die box of andere zaken in Ziggo net ook als mogelijke oorzaak mee te nemen in geval van TS.
Mark
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 5774Posts
  • 655Oplossingen
  • 1963Likes
Draggeta - Thx voor alle info, ik heb de vraag doorgezet naar enkele collega's die hier meer van weten dan ik.

Zodra ik nieuws heb hoor je het van me!
Draggeta
Topicstarter
Level 1
  • 13Posts
  • 0Oplossingen
  • 4Likes
por wrote:

Het lijkt erop dat de Ziggo router eenmaal de prefix uitgeeft en daarna niet meer. Hopelijk geeft het wel opnieuw een prefix uit na een herstart. (een work-around voor wat een bug in het Ziggo apparaat lijkt).


Ja, dat had ik ook gemerkt. En de eerste paar maanden nadat ik van IPv4 only naar DSlite ging, werkte het zo inderdaad. Sinds het stuk is, werkt dat truukje niet meer.

Mark Ziggo wrote:
Draggeta - Thx voor alle info, ik heb de vraag doorgezet naar enkele collega's die hier meer van weten dan ik.

Zodra ik nieuws heb hoor je het van me!


Thanks, als er hulp nodig is of ik informatie moet aanleveren, hoor ik het graag.

Misschien is het ook handig om te vermelden dat ik nooit een of meerdere /59's heb kunnen aanvragen. Alleen een enkele /60.
Jeroenn

Level 1
  • 6Posts
  • 1Oplossingen
  • 6Likes
Man man man wat een kippenhok is dit zeg.

Ik heb even naar je packet dump gekeken Draggeta en dat is bijna exact wat ik ook doe. Het enige verschil is dat ik wel renewal en rebind (T1 en T2) meegeef (beiden 4294967295). De instellingen van je modem lijken ook gewoon te kloppen. Na een powercycle zou je gewoon netjes een PD moeten krijgen.

Waar ik tegenaan liep was dat er geen enkele respons kwam. De melding van het Compal modem van jou zegt volgens mij genoeg. Ik zal dit weekeinde nog eens een tcpdump maken. Mijn firewall gaat in een nieuwe behuizing dus dan gaat de stroom er toch even af. Dit lijkt wel sterk op een Ziggo probleem. Allicht firmware, er is de afgelopen jaren wel steeds wat verbeterd. Dus hopelijk komt alles weer up als ik de boel heb herstart. :upside_down:
Mark
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 5774Posts
  • 655Oplossingen
  • 1963Likes
Hi Draggeta, ik had al een tijdje niets gehoord van onze engineers maar ze komen plots met de vraag of dit probleem op dit moment nog speelt. Krijg je nog steeds dezelfde melding dat er geen prefixes beschikbaar zijn?
Draggeta
Topicstarter
Level 1
  • 13Posts
  • 0Oplossingen
  • 4Likes
Ola Mark Ziggo,

Jammer genoeg nog wel ?. De melding is nog hetzelfde. Ik vraag mij af of het omzetten naar een IPv4 image en weer terug het probleem zou verhelpen.
Mark
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 5774Posts
  • 655Oplossingen
  • 1963Likes
Ik citeer (want ik snap er zelf weinig van):
Ons vermoeden is dat het komt omdat OPNSense firewall zelf Option 26 meestuurt met Solicit.

Met selectie ‘Request only an IPv6 Prefix’ zou het waarschijnlijk beter werken. Ik heb hier nu zelf geen mogelijkheid om OPNSense firewall zelf te installeren en het uit te testen. Wel bijgevoegd een trace met IPv6 prefix delegation met een extra router achter de Compal in IPv6.
Jonathan-458

Level 16
  • 2489Posts
  • 168Oplossingen
  • 498Likes
@Mark Ziggo
Dus met 25 OPTION_IA_PD alleen zou het moeten werken?

Dat zou bij mij wel verklaren waarom ik het destijds niet voor elkaar kreeg bij mij thuis, dacht dat beide nodig waren. Al moet ik zeggen dat met de auto functie van AsusWRT en Linksys ook niet lukte.

Heb denk ik verkeerd begrepen dat 26 OPTION_IAPREFIX als verificatie gelde, als ik zo het cisco document; “ DHCPv6 using the Prefix Delegation Feature Configuration Example”, doorneem.

Zou je dat nog even kunnen toetsen bij de persoon waar deze info vandaan kwam?
Want dan werkt het dus toch gelijk aan zakelijk?
Mark
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 5774Posts
  • 655Oplossingen
  • 1963Likes
Jonathan-458 wrote:
@Mark ZiggoZou je dat nog even kunnen toetsen bij de persoon waar deze info vandaan kwam?
Want dan werkt het dus toch gelijk aan zakelijk?

Wat wil je getoetst hebben Jonathan-458? Is je vraag of het alleen met 25 OPTION_IA_PD werkt of ben je benieuwd naar de werking van de overige XX OPTION_... regels?
Daarvan zie ik trouwens geen enkele notitie in het cisco document waar je naar linkt, moet ik ergens op doorklikken?

Hoe werkt het bij zakelijk (Pro?)?
Jonathan-458

Level 16
  • 2489Posts
  • 168Oplossingen
  • 498Likes
Mark Ziggo,
Werking Option 26.

Zakelijk Pro / MKB werkt met manual IPv6 en/of PD, maar kan me niet herinneren dat ik Option 26 had uitgeschakeld.

Options staan er in als IA_PD & IAPREFIX.
Mark
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 5774Posts
  • 655Oplossingen
  • 1963Likes
Okay, ik vraag het na. Maar werkt het nu Draggeta? Of heb jij het wellicht thuis kunnen testen Jonathan-458?
Jonathan-458

Level 16
  • 2489Posts
  • 168Oplossingen
  • 498Likes
Mark Ziggo,
ik maak zelf geen gebruik van Ziggo’s IPv6 thuis, kan alleen DS-Lite krijgen dus gebruik HE dat werkt allemaal prima.
Gogolathome

Level 3
  • 44Posts
  • 1Oplossingen
  • 1Likes

Een oude thread en ik weet niet of dit nog steeds geldt, maar ik heb op dit moment na eigenlijk van alles geprobeerd te hebben ipv6 werkend achter een Compal Connectbox icm opnsense router.

Via een tcpdump heb ik de delegated prefix /60 kunnen ontfutselen aan het modem en mijn 5 subnetten handmatig voorzien van ipv6 adressen. Op een andere manier is het me nog niet gelukt helaas in de WebGUI van opnsense.

Jammer dat het Compal modem de delegated prefix nergens toont.

 

efok

Level 17
  • 4014Posts
  • 219Oplossingen
  • 1594Likes

@Gogolathome dus je hebt het grotendeels handmatig moeten doen?

Gogolathome

Level 3
  • 44Posts
  • 1Oplossingen
  • 1Likes

@efok Ja, eigenlijk alles met een hoop gepuzzel en lezen over de frustraties van anderen.

Maar toen ik de delegated prefix te pakken had was het een fluitje van een cent.

Zoals ik al schreef zou deze ergens op een modem pagina moeten staan.

Zelfs de reversed DNS van alle IP adressen verwijzen naar mijn aansluiting, vandaar een score van 20/20 in de test.

Volgende week zijn er werkzaamheden in de wijk waarbij in de straatkasten vervanging plaats vindt (ter voorbereiding van Giganet denk ik), en dan ben ik benieuwd of alles nog goed werkt na uitval.

E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic