1
Vraag
2
Reacties
Henry van der V

Level 2
  • 9Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes

Geen IP adres in bridge modus

Hallo,

 

Ik heb een paar weken geleden het modem van de stroom gehad om hem op te hangen en sindsdien heb ik het probleem dat het modem niet goed werkt in bridge modus.

 

Ik heb al een aantal keer met de klantenservice gebeld en als het modem uit bridge modus is werkt hij wel goed, maar in bridge modus niet.

 

Ook als ik een laptop aansluit op poort 1 en het modem herstart, krijg ik geen IP-adres nadat het modem is opgestart. Ik zie dat de laptop probeert om een IP adres aan te vragen via DHCP, maar gewoon geen reactie krijgt. Als het modem aan het opstarten is, en zijn eigen DHCP server draait, kan ik verbinding maken met de webinterface op 192.168.178.1 en krijgt de router en de laptop wél een IP-adres in de private range 192.168.178.0/24, (meestal 192.168.100.1). Als het modem daarna is opgestart en ik van Ziggo een IP-adres zou moeten krijgen, dan krijg ik geen reactie.

 

In bridge modus branden de volgende lampjes groen: DS, US en TEL 1. LAN- poort 1 knippert, dus er wordt data uitgewisseld. Het probleem is dat het ONLINE oranje brandt.

 

Wat heb ik gecontroleerd?

* COAX- kabel opnieuw aangesloten

* Andere netwerkpoort geprobeerd om er zeker van te zijn dat ik de goede heb

* Andere netwerkkabel

* Modem al een aantal keer gereset door middel van een paperclip

* Laptop i.p.v. router aangesloten. Laptop geeft aan dat er wel een fysieke verbinding is, maar geen IP-adres kan verkrijgen, ook niet na het herstarten of zelfs resetten van het modem.

* Met klantenservice gebeld om modem uit bridge modus te halen. Als het modem dan zelf voor router speelt en mijn router alleen als AP werkt (ik heb dan dus wel de kabel in een LAN- poort zitten i.p.v. de internetpoort op de router) werkt het wel.

 

Ik weet niet wat ik nog meer kan proberen, maar volgens mij heb ik van mijn kant zo'n beetje alles geprobeerd wat ik redelijkerwijs heb kunnen doen.

 

Oplossing

Geaccepteerde oplossingen
Erik P
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 3232Posts
  • 585Oplossingen
  • 769Likes

@Henry van der V, dan is een ander modem een logische vervolgstap. PostNL bezorgt dit modem zo snel mogelijk, alvast veel plezier hiervan. Laat je weten of het probleem hiermee ook daadwerkelijk is opgelost?

Bekijk in context

11 Reacties 11
Henry van der V
Topicstarter
Level 2
  • 9Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes

Bijgevoegde afbeelding: lampjes op het modem.

 

Het modem keert iedere keer in deze staat terug, wat ik ook doe, met of zonder router of met laptop.

 

Logs uit de router

Hier is dus ook te zien dat het werkt totdat het modem daadwerkelijk 'up' is.

 

Fri May 21 11:41:47 2021 daemon.notice netifd: Interface 'wan' has link connectivity
Fri May 21 11:41:47 2021 daemon.notice netifd: Interface 'wan' is setting up now
Fri May 21 11:41:47 2021 daemon.notice netifd: Interface 'wan6' has link connectivity
Fri May 21 11:41:47 2021 daemon.notice netifd: Interface 'wan6' is setting up now
Fri May 21 11:41:47 2021 kern.info kernel: [61741.058532] eth1: link up (1000Mbps/Full duplex)
Fri May 21 11:41:47 2021 daemon.notice netifd: wan (14033): udhcpc: started, v1.30.1
Fri May 21 11:41:47 2021 daemon.notice netifd: wan (14033): udhcpc: sending discover
Fri May 21 11:41:47 2021 daemon.notice netifd: wan (14033): udhcpc: sending select for 192.168.178.10
Fri May 21 11:41:48 2021 daemon.notice netifd: wan (14033): udhcpc: lease of 192.168.178.10 obtained, lease time 122
Fri May 21 11:41:48 2021 daemon.notice netifd: Interface 'wan' is now up
Fri May 21 11:41:48 2021 user.notice firewall: Reloading firewall due to ifup of wan (eth1)
Fri May 21 11:42:49 2021 daemon.notice netifd: wan (14033): udhcpc: sending renew to 192.168.178.1
Fri May 21 11:43:19 2021 daemon.notice netifd: wan (14033): udhcpc: sending renew to 0.0.0.0
Fri May 21 11:43:34 2021 daemon.notice netifd: wan (14033): udhcpc: sending renew to 0.0.0.0
Fri May 21 11:43:41 2021 daemon.notice netifd: wan (14033): udhcpc: sending renew to 0.0.0.0
Fri May 21 11:43:44 2021 daemon.notice netifd: wan (14033): udhcpc: sending renew to 0.0.0.0
Fri May 21 11:43:45 2021 daemon.notice netifd: wan (14033): udhcpc: sending renew to 0.0.0.0
Fri May 21 11:43:45 2021 daemon.notice netifd: wan (14033): udhcpc: lease lost, entering init state
Fri May 21 11:43:45 2021 daemon.notice netifd: Interface 'wan' has lost the connection
Fri May 21 11:43:45 2021 daemon.notice netifd: wan (14033): udhcpc: sending discover
Fri May 21 11:43:48 2021 daemon.notice netifd: wan (14033): udhcpc: sending discover

Vincent
Community Moderator
Community Moderator
  • 4352Posts
  • 574Oplossingen
  • 2126Likes

Hey @Henry van der V en welkom terug op de Community!

Wat een gekke situatie, zeg. Heel raar dat je modem een eigen leven leidt zodra 'ie in bridge staat. Zo te te lezen heb jij alles uitgevoerd wat binnen je macht ligt! Jammer dat je het hiermee niet voor mekaar krijgt. Lijkt het je een goed idee om het Cisco 3928 modem te vervangen? Daarmee sluiten we je modem uit van problemen. Mogelijk halen experts nog iets op uit de foutmeldingen van uit de loggings en hebben zij nog advies voor je. 

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31064Posts
  • 2180Oplossingen
  • 15500Likes

Ik heb zelf geen ervaring met bridge mode op de EPC3928, maar als alternatief kun je eventueel DMZ gebruiken.

Henry van der V
Topicstarter
Level 2
  • 9Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes

Dat is niet echt een alternatief voor wat ik nodig heb. Ik wil een site-to-site VPN op kunnen zetten en om dat werkend te maken moet ik static routes in kunnen stellen, maar dat kan die router niet. Ik heb ook altijd een losse router gehad, maar na een reboot werkt het opeens niet meer.

 

@Vincentwat mij betreft mogen jullie een nieuwe modemrouter opsturen. Wellicht helpt dat.

DennyW

Level 17
  • 3150Posts
  • 251Oplossingen
  • 921Likes

@Henry van der V 

Als jouw Ziggo-modem in bridge staat, dan kent de DHCP-server van het ziggo-netwerk een IP-adres toe aan (het MAC-adres van ) jouw router. Wellicht kan je ARP-tabel van dat Ziggo-systeem triggeren door (tijdelijk) een ander apparaat aan te sluiten (iets met een ander MAC-adres dan de WAN van jouw router heeft). Dat kan een router zijn, een PC of je eigen router met een gespoofed MAC-adres. Start daarna alles in de goede volgorde op. Als dat goed gaat kan je daarna alles weer als gebruikelijk aansluiten en weer alles herstart. Hopelijk heb je succes.

Henry van der V
Topicstarter
Level 2
  • 9Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes

@DennyWook dat heb ik al geprobeerd. Uit de startpost:

"* Laptop i.p.v. router aangesloten. Laptop geeft aan dat er wel een fysieke verbinding is, maar geen IP-adres kan verkrijgen, ook niet na het herstarten of zelfs resetten van het modem."

Erik P
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 3232Posts
  • 585Oplossingen
  • 769Likes

@Henry van der V, dan is een ander modem een logische vervolgstap. PostNL bezorgt dit modem zo snel mogelijk, alvast veel plezier hiervan. Laat je weten of het probleem hiermee ook daadwerkelijk is opgelost?

Henry van der V
Topicstarter
Level 2
  • 9Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes

Beetje vergeten, maar het modem vervangen heeft geholpen. Had 'm vrijdagavond binnen, dus eerst even in routermodus gelaten. Zaterdag gebeld en in bridge modus laten zetten en kreeg direct een publiek IP. Helemaal opgelost dus. 🙂

Cecilia
Community Moderator
Community Moderator
  • 8055Posts
  • 2393Oplossingen
  • 3927Likes

Beter laat dan nooit @Henry van der V. Wij zijn in ieder geval blij om te lezen dat het helemaal is opgelost. Daar doen we het tenslotte voor. Mocht er in de toekomst iets zijn, dan weet je ons te vinden 🙂

Henry van der V
Topicstarter
Level 2
  • 9Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes

@Cecilia Ik lijk wel last te hebben van dit probleem: https://community.ziggo.nl/t5/Internet/IPv6-tunnel-stuk-na-modem-firmware-upgrade/td-p/758188/page/5, er lijkt geen enkel pakketje binnen te komen op de IPv6 tunnel. Is er al zicht op een oplossing van dat probleem of is het anders mogelijk om de firmware te downgraden?

Erik P
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 3232Posts
  • 585Oplossingen
  • 769Likes

Goedemiddag @Henry van der V, vervelend dat hier last van lijkt te hebben 😞 Maar goed dat je dit meldt en het topic dat daarover gaat ook al hebt gevonden. Het probleem dat er wordt beschreven is nog in onderzoek, ik heb daarom een verzoek gedaan om de firmware te downgraden. Doorgaans merk je dit binnen 24 uur.

E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic