caesar

Level 17
  • 4140Posts
  • 70Oplossingen
  • 1327Likes

Gebruikt Ziggo eigenlijk al wel DOCSIS 3.1 ?

Alle DOCSIS varianten gebruikten meerdere parallelle kanalen voor de download en upload. Voor de download zijn die kanalen bij EuroDOCSIS 8 MHz breed, en voor Amerikaanse DOCSIS 6 MHz,  overeenkomend met de breedte van de televisiekanalen. Een krachtig (Euro)DOCSIS 3.0 modem kan 32 kanalen gebruiken voor de download. 

 

DOCSIS 3.1 (en 4.0) maakt van een heel andere techniek gebruik, dus geen standaard TV kanalen van 8 of 6 MHz breed. Daarom is er vanaf DOCSIS 3.1 ook geen verschil meer tussen Europa en Amerika.

 

Het lijkt mij dus dat je geen DOCSIS 3.1 naast EuroDOCSIS 3.0 op de kabel kunt gebruiken, dus past Ziggo eigenlijk wel DOCSIS 3.1 toe?

 

32 Reacties 32
Dave!

Level 20
T.E.A.M.
  • 23611Posts
  • 1050Oplossingen
  • 7505Likes

Ziggo gebruikt al zeker de Euro Docis 3.1

In gemeentes waar GigaNet pakket actief is wordt ook nieuwe Euro Docis 3.1 gebruikt en de Arris Connect Box Giga of de

Ubee UBC1318ZG modem

 

Zie ook Ziggo test 1Gbit/s-kabelinternet met docsis 3.1 in Utrecht 


Lees ook GigaNet Logo Het krachtige netwerk van Vodafone en Ziggo 

 

caesar
Topicstarter
Level 17
  • 4140Posts
  • 70Oplossingen
  • 1327Likes

DOCSIS 3.1 modems zijn downwards compatible met DOCSIS 3.0, met andere woorden, ze kunnen gewoon als DOCSIS 3.0 modem gebruikt worden. Dus al die Connect Box Giga routers kunnen als krachtige DOCSIS 3.0 router ingezet worden, als Ziggo nog geen DOCSIS 3.1 geactiveerd heeft.

 

De gewone Connect Box is gebaseerd op de Puma 6 chip, en heeft slechts 24 download kanalen. De Giga box is gebaseerd op de Puma 7 chip, en heeft 32 download kanalen, en daarom kan hij in DOCSIS 3.0 mode 1 Gb/s halen.

 

Bij dat testje in Utrecht op een segment met 20 abonnees kunen ze best DOCS 3.1 getest hebben, maar dat zegt helemaal niets over wat er in de praktijk gebruikt wordt.

 

Volgens mij heeft DOCSIS 3.1 voor de upload ook het freqentiegebied van de FM radio nodig, als ik dat goed begrepen heb. Dus de FM zal eerst van de kabel moeten.

efok

Level 17
  • 4014Posts
  • 219Oplossingen
  • 1592Likes

Er is naast de ED3.0 kanalen die jij noemt, ook nog een OFDMA kanaal actief in Gigaanet gebied.  Dat is wel degelijk een docsis 3.1 kanaal.

caesar
Topicstarter
Level 17
  • 4140Posts
  • 70Oplossingen
  • 1327Likes

Eén kanaal lijkt mij een beetje weinig. Iemand zou eens de gegevens van zo'n Connect Box Giga moeten uitlezen, en hier publiceren. Als we dan gegevens van 32 kanalen zien, dan draait de box in DOCSIS 3.0 mode.

 

Dan las ik ook nog dit:

"DOCSIS 3.1 does not use all theoretically possible carriers even under ideal transmission conditions. Along the edge of the channel lie exclusion bands with unused OFDM carriers. These serve as a guard band."

Missschien dat dat ene kanaal zo'n guard band is?

RoWi.

Level 20
  • 18187Posts
  • 761Oplossingen
  • 6199Likes

Als we het overzichtje erbij halen, is de gedachte dat er hoofdzakelijk nog docsis 3.0 wordt gebruikt niet vreemd. Zeker zolang de upload "maar" 50 Mbps bedraagt.

1111.png

Ps @caesar er zijn wat topics waar de modemwaarden zijn gepost er is blijkbaar wel één 3.1 kanaal in gebruik.

Hier bijvoorbeeld  En hier 

 

Screenshot_20210418-083850_Chrome.jpg

efok

Level 17
  • 4014Posts
  • 219Oplossingen
  • 1592Likes

1 Docsid 3.1 OFDMA channel heeft een bandbreedte van 192 MHz, met een capaciteit van 189 Gbit/s. Dat is fors meer dan een docsis 3.0 kanaal met ongeveer 50Mbit/s. Onderschat dat ene kanaal niet. @caesar 

 

RoWi.

Level 20
  • 18187Posts
  • 761Oplossingen
  • 6199Likes

@efok  schreef:

1 Docsid 3.1 OFDMA channel heeft een bandbreedte van 192 MHz, met een capaciteit van 189 Gbit/s. Dat is fors meer dan een docsis 3.0 kanaal met ongeveer 50Mbit/s. Onderschat dat ene kanaal niet. @caesar 

 


Dan heb je  als ik het goed begrijp, opgeteld minder kanalen nodig voor de 1 Gb download, of de 500 upload, waar gewoonweg nog geen sprake van is. Verder lijkt het erop dat het ene 3.1 kanaal enkel voor downstream wordt gebruikt. 

efok

Level 17
  • 4014Posts
  • 219Oplossingen
  • 1592Likes

Voor de upload heb je kanalen nodig in het spectrum 5-204 MHz. De analoge FM blokkeert dat nog, maar die zal dit jaar nog verdwijnen. Dan verwacht ik wel verbetering van de upload, nu glasvezel in de nek hijgt. Het is afwachten waar Ziggo mee gaat komen, en hoe de upload kanalen worden verdeeld.

RoWi.

Level 20
  • 18187Posts
  • 761Oplossingen
  • 6199Likes

@efok  schreef:

..... nu glasvezel in de nek hijgt.


Ehm 'nu' is dat niet al vrij lang, uiteraard is er een lange periode weinig gebeurd en gaat het nu weer de goede kant op met het aantal huisaansluitingen hoofzakelijk in de 'makkelijke' gebieden. Te goed zelfs gezien in enkele dorpen zelfs twee glasvezels van verschillende netwerkbeheerders naar binnengaan. 

efok

Level 17
  • 4014Posts
  • 219Oplossingen
  • 1592Likes

Glasvezel aanleg in NL heeft lang stilgestaan (mede door beleid KPN) waardoor er uiteindelijk lokale initiatieven zijn ontstaan. Nu is KPN bang geworden de boot te missen en begonnen. T-mobile wil ook. Op sommige plaatsen zijn er inderdaad meerdere aanbieders tegelijk, terwijl je hier bij mij naar glasvezel kunt fluiten. Beetje wild west allemaal.....

RoWi.

Level 20
  • 18187Posts
  • 761Oplossingen
  • 6199Likes

@efok  schreef:

Glasvezel aanleg in NL heeft lang stilgestaan (mede door beleid KPN) waardoor er uiteindelijk lokale initiatieven zijn ontstaan. Nu is KPN bang geworden de boot te missen en begonnen. T-mobile wil ook. Op sommige plaatsen zijn er inderdaad meerdere aanbieders tegelijk, terwijl je hier bij mij naar glasvezel kunt fluiten. Beetje wild west allemaal.....


Dat is mij bekend, het kost ook vrijveel, daarom moest er minimaal 30 % een abonnement afnemen, in onze gemeente was het een prestige project vanuit de gemeenteraad anders was er hier mogelijk ook nog niks. De lokale initiatieven zijn er ook al jaren, echter haalden die nauwelijks de 30% dat was in onze woonplaats ruim 10 jaar terug ook het geval.

 

KPN heeft de keuze gemaakt eerst het huidige kopernetwerk te upgraden, wat sneller en makkelijker is dan kabels graven. Dat voordeel heeft Ziggo ook geen graafwerk, dus minder kosten, en minder risico een glasvezel netwerkbeheerder moet wel de kosten er uit halen, worden er geen abonnementen verkocht dan is het gewoonweg niet rendabel.

caesar
Topicstarter
Level 17
  • 4140Posts
  • 70Oplossingen
  • 1327Likes

@efok 

Ik heb gevonden dat EuroDOCSIS 3.0 een maximale frequentie van ca. 1000 MHz gebruikt op de kabel, en DOCSIS 3.1 vooralsnog een maximale frequentie van ongeveer 1200 MHz, later kan dat opgevoerd worden tot ca. 1700 MHz.

 

Het lijkt mij dus dat dit ene DOCSIS 3.1 OFDMA kanaal precies in dat gebied tussen ca. 1000 en 1200 MHz zal liggen.

leanderjanssen

Level 3
  • 18Posts
  • 0Oplossingen
  • 6Likes

Ik zie op mijn modem (een Ubee UBC1318ZG) ook 1x een OFDM kanaal, naast 31 QAM256 kanalen.

Dit OFDM kanaal zit echter niet boven de 1000MHz, maar rond de 883MHz:


Screenshot 2021-04-18 at 13.14.21.png

Wat me trouwens ook wel opvalt aan het OFDM kanaal is dat er relatief veel meer correctable errors op voorkomen dan op de QAM256 kanalen.

 

Ik zit trouwens wel in een gebied waar 1Gbit/s beschikbaar is.

efok

Level 17
  • 4014Posts
  • 219Oplossingen
  • 1592Likes

Kleine correctie. Ziggo gebruikt een OFDMA kanaal van 96 MHz breedte (dus niet de maximale 192).  Zo’n kanaal bestaat uit een aantal “subcarriers”. Volgens mij begint de eerste subcarrier bij 879 MHz.

Enige info: https://www.sctegoldengate.com/DOCSIS%203.1%20Downstream%20OFDM%20Field%20Measurements.pdf

 

Topic met info over Giganet downstreams:

https://community.ziggo.nl/t5/Archief/Connectbox-Giga-vs-rtl8169-Helpdesk-weet-het-niet-meer/m-p/294...

Edit: @leanderjanssen @was me net voor. Thnx voor het screenshot.

caesar
Topicstarter
Level 17
  • 4140Posts
  • 70Oplossingen
  • 1327Likes

@leanderjanssen 

Dan begint dat ene kanaal precies boven de hoogste frequentie van de conventionele UHF TV kanalen, dat zal ook wel geen toeval zijn.

 

Als Ziggo echt over wil naar DOCSIS 3.1, dan zullen ze iedereen moeten voorzien van een Connect Box Giga. Om dat te bereiken heeft Ziggo een heel slim plan bedacht. Je probeert iedere klant over te halen een gigabit abonnement te nemen. Dat kost de klant € 10 extra in vergelijking met het 500/600 Mb/s abonnement. Die klant zal echt niet veel meer gaan downloaden, dus het levert niet veel meer verkeer op. Echter, met die € 10 per maand extra is die Connect Box Giga binnen een jaar terug betaald.

 

Als Ziggo over enige tijd de hele markt heeft afgeroomd, dan pas zullen ze er toe overgaan om de overgebleven klanten alsnog een Connect Box Giga toe te sturen, zodat ze volledig over kunnen gaan naar DOCSIS 3.1, en DOCSIS 3.0 uitschakelen. De conevntionele FM kanalen zijn tegen die tijd al lang weg.

 

Als dat allemaal gebeurd is kan Ziggo gaan nadenken over de uitrol van DOCSIS 4.0, en daarbij moeten ze dan een keuze gaan maken tussen de huidige sterk asymmetrische download/upload snelheden, of een veel symmetrische opzet.

RoWi.

Level 20
  • 18187Posts
  • 761Oplossingen
  • 6199Likes

De markt afromen zal niet lukken. Klanten overhalen een van de drie duurste abonnementen af te nemen mischien wel. 

Een groot deel van de klanten die nu internet via Ziggo afnemen, zullen dit vanwege het gemak hebben gedaan. Alles bij een leverancier ondergebracht in plaats van twee. Om dezelfde reden hebben andere klanten de keuze voor koper/dsl gemaakt.

Voor nieuwere klanten en klanten met andere wensen ligt het weer anders, die zullen zich inderdaad sneller laten overhalen om voor Gigabit te kiezen, hoewel die geringe upload mij toch echt  tegen zal houden, ondanks of juist door de € 10,00 meer. Bij de glasvezel leveranciers ben je als je alleen internet afneemt minder kwijt dan de €76,50 die Ziggo rekent, uiteraard 'krijg' je bij Ziggo wel standaard de ongecodeerde TV zenders, dat zal ook in die prijs verrekent zitten.

 

RodneyFortuna

Level 10
  • 363Posts
  • 28Oplossingen
  • 69Likes

Snap de hele giganet actie niet, er is geen particulier die 1GB nodig heeft. Ze hadden beter de 500/500 kunnen aanbieden en daarmee concurreren met glasvezel. 

 

Er zijn vele mensen die ik ken (waaronder ik zelf) die meer upload willen hebben en overwegen over te stappen naar glasvezel. 

caesar
Topicstarter
Level 17
  • 4140Posts
  • 70Oplossingen
  • 1327Likes

@RodneyFortuna 

Leuk idee die 500/500, maar DOCSIS 3.0 ondersteunt een maximale upload snelheid van 200 Mb/s.

 

Blijft natuurlijk de vraag waarom Ziggo bij de armetierige 40, dan wel 50 Mb/s upload snelheid blijft bij de snelste abonnementen.

 

Op een paar honderd meter van mijn huis staat een KPN glasvezel verdeel station, en aan de westkant van de weg daar zijn de glasvezels ingegraven. Nu nog bij ons, zal niet meer zolang duren.

 

Als ik dan bij Freedom Internet kijk wat je daar krijgt voor je geld (bijvoorbeeld je eigen DNS entries invoeren), dan is het bij Ziggo maar behelpen. Dat is een verschil in bedrijfsfilosofie. Freedom wil hun klanten een technisch hoogwaardige internet aansluiting bieden, Ziggo wil de klanten een beetje laten surfen, en dat is het dan wel. Al het meerdere zou een technisch competente helpdesk vereisen, dus niet een stel mensen die weinig anders kunnen dan standaard vragen boompjes afwerken.

RoWi.

Level 20
  • 18187Posts
  • 761Oplossingen
  • 6199Likes

@RodneyFortuna  schreef:

Snap de hele giganet actie niet, er is geen particulier die 1GB nodig heeft. Ze hadden beter de 500/500 kunnen aanbieden en daarmee concurreren met glasvezel. 

 

Er zijn vele mensen die ik ken (waaronder ik zelf) die meer upload willen hebben en overwegen over te stappen naar glasvezel. 


Synchroon zal voorlopig niet gebeuren, daar is docsis 4.0 voor nodig.  Het gaat er met Giganet/Gigabit er niet om of de klant het nodig heeft, het gaat erom dat de klant meer betaald. De gemiddelde inkomsten per klant de ARPU.

Uitgelicht topic