1
Vraag
2
Reacties
3
Oplossing
kb1

Level 7
  • 147Posts
  • 5Oplossingen
  • 96Likes

Gebruikt Ziggo ARC-SEAL bij spam beoordeling?

Half januari heeft Ziggo de beoordeling van ontvangen e-mail strenger gemaakt. Een SPF fail status is nu reden om een e-mail in de spam folder af te leveren. Dit is een probleem voor verder correcte e-mails die zijn doorgestuurd (geforward). Vooral e-mail vanaf een door Microsoft verzorgd adres (hotmail, live, outlook, maar ook veel zakelijke e-mail) heeft hier last van. Als ontvanger sta je machteloos, je kunt niet bepalen wie jou e-mail stuurt. Een bericht in de spam folder zie je vaak niet en als je e-mail leest met POP3 kun je de spam folder helemaal niet zien.

Er zijn technieken zoals SRS die door de mail server die doorstuurt gebruikt kunnen worden om dit te verhelpen. SRS wordt echter heel weinig gebruikt.

Een andere techniek die mogelijk kan helpen is ARC-SEAL. Dit wordt wel door steeds meer e-mail verzenders ingevoerd. In de e-mail wordt dan een versleuteld record opgenomen zodat de echtheidsbeoordeling van de mail server die doorstuurt beschikbaar is voor de uiteindelijke ontvanger.

Mijn vraag is of Ziggo gebruik maakt dan wel kan maken van ARC-SEAL en of dit het probleem kan oplossen waar e-mails met SPF fail in de spam folder worden afgeleverd.

Ik heb deze vraag gesteld via abuse@ziggo.nl maar deze afdeling heeft aangegeven dat ze hierop geen antwoord kunnen geven. Het advies was om dit in de community te vragen, waar ik al eerder was begonnen zonder resultaat.

Kan een moderator helpen om dit boven water te krijgen?

Oplossing

Geaccepteerde oplossingen
Vincent
Community Moderator
Community Moderator
  • 4665Posts
  • 613Oplossingen
  • 2404Likes

Hi @kb1,

Inmiddels hebben we begrepen dat we intern op de hoogte zijn van de problemen en dat het onze aandacht heeft. Op termijn is het de bedoeling dat ARC-SEAL geïmplementeerd wordt, maar het is nog niet duidelijk wanneer. 

Bekijk in context

7 Reacties 7
Meldingen
Aan Uit
Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 78834Posts
  • 5326Oplossingen
  • 23556Likes

Als abuse dit niet kan beantwoorden, dan kan het forum en/of een andere afdeling dit al helemaal niet beantwoorden, want de spamfilter lijkt effectief buiten Ziggo te functioneren, maar de afdeling abuse beheert die spamfilter wel, voor zover dat mogelijk is als gebruiker van die spamfilter.

Mogelijk kan een Ziggo forum medewerker via andere wegen hier een antwoord op krijgen.

Jamyla
Community Moderator
Community Moderator
  • 6188Posts
  • 731Oplossingen
  • 2645Likes

Goedemorgen @kb1 

Excuus dat je zo lang hebt moeten wachten op een reactie, dat was niet de bedoeling.

Aan onze kant hebben we de vraag intern uitgesteld ter verduidelijking. Zodra we een reactie hebben komen we bij je op de radar.

Vincent
Community Moderator
Community Moderator
  • 4665Posts
  • 613Oplossingen
  • 2404Likes

Hi @kb1,

Inmiddels hebben we begrepen dat we intern op de hoogte zijn van de problemen en dat het onze aandacht heeft. Op termijn is het de bedoeling dat ARC-SEAL geïmplementeerd wordt, maar het is nog niet duidelijk wanneer. 

Patrique

Level 5
  • 47Posts
  • 0Oplossingen
  • 13Likes

Voor mijn gevoel zit ik in dit topic redelijk goed met mijn probleem. Sinds (ergens) deze week blijkt bijna alle mail die wij (ons hele gezin) ontvangen in de spambox te verdwijnen. Wanneer ik inlog in de webmail van Ziggo zie ik dat het daar al in de spambox zit dus het wordt niet veroorzaakt door de (verschillende) e-mailclients die wij gebruiken. 

Wij maken al zo'n 24 jaar gebruik van mailadressen met een eigen domeinnaam die via een externe dns en e-mailmapping automatisch wordt doorgezet naar de verschillende ziggo mailboxen.

kb1
Topicstarter
Level 7
  • 147Posts
  • 5Oplossingen
  • 96Likes

@Patrique 

Dit is het originele die het "spam" probleem in detail beschrijft: https://community.ziggo.nl/t5/Internet/Ziggo-zet-geforwarde-e-mails-met-SPF-fail-in-de-SPAM-folder/m...

Als je de bron van de ontvangen e-mails bekijkt zie je een "Authentication-Results:" header. Daar kun je iets zien als spf=fail. Dat is voor Ziggo sinds begin dit jaar een reden om de e-mail in de spam folder te zetten.

Het gebeurt vaak als de mail is doorgestuurd. Het is ook afhankelijk van de verzender (het domein) die aangeeft dat e-mails met zijn domein alleen met hun mailserver mogen worden verzonden. Bij doorsturen wordt een mail opnieuw verzonden met een andere mail server.

Patrique

Level 5
  • 47Posts
  • 0Oplossingen
  • 13Likes

Tnx, ga ik daar even kijken, maar het gekke is dat SPF, DMARC en DKIM allemaal op "passed" staan in die mails 😕

kb1
Topicstarter
Level 7
  • 147Posts
  • 5Oplossingen
  • 96Likes

@Patrique 

Als spf=pass dan is het niet de nieuwe Ziggo policy die dat doet bij spf=fail.

Met spf, dmarc en dkim=pass moet er een andere reden zijn en dat kan bijvoorbeeld de beoordeling van de inhoud op spam factoren zijn.

Omdat dit pas sinds een week gebeurt is er bij jou iets anders aan de hand dan waar ik over heb geklaagd.

Mijn advies is om een foute mail als bijlage naar abuse@ziggo.nl te sturen en te vragen waarom het bij jou nu fout gaat.