Vraag
Reacties
Aart68
Level 3

Gebruik AccessPoints

Ik heb een nieuwbouwhuis en daar twee bekabelde accesspoints in laten aanbrengen. Deze heb ik aangesloten op mijn Sagemcom modem van Ziggo, maar er gebeurt niets. Hoe kan ik mijn accesspoints met de modem laten werken? 

Mijn hoop is op jullie gevestigd!

0 Kudos
e-mail meldingen
Aan Uit
32 Reacties 32
Steefb
Level 20

Merk en model van accesspoints vermelden.

Zelf al wat geprobeerd? Wat?

Bert
Level 21
T.E.A.M.

Meestal moet je eerst de modem/router volledig op laten starten en dan pas de access points aanzetten, dan vragen die in de achtergrond om een verbinding met de router en heb je internet via de access points.

0 Kudos
tobiastheebe
Level 20
T.E.A.M.

Mogelijk werken de AP's met PoE (power over ethernet)? In dit geval heb je PoE-injectors of een PoE-switch nodig.

Aart68
Level 3
Topicstarter

Ik heb twee 

TP-Link Omada EAP670

En rechtstreeks aangesloten op de Sagemcom modem van Ziggo

0 Kudos
Aart68
Level 3
Topicstarter

Ik heb twee 

TP-Link Omada EAP670

rechtstreeks aangesloten op mijn Sagemcom modem.

Moet daar dan nog iets tussen?

0 Kudos
tobiastheebe
Level 20
T.E.A.M.

Deze AP's kunnen zowel via PoE+ (802.3at) als DC van stroom voorzien worden, dus met losse PoE-injectors of stroomadapters of een PoE-switch in de meterkast. Bij rechtstreekse aansluiting op het modem kun je alleen van losse stroomadapters gebruik maken omdat het modem geen PoE ondersteunt, er zijn dan dus twee kabels op het AP aangesloten. Een PoE-switch (voorbeeld: TP-Link TL-SG105PE: beste prijs - Tweakers) verdient de voorkeur, deze kan de AP's wel van stroom voorzien bij rechtstreekse aansluiting. Deze switch wordt op het modem aangesloten (poort 5) en de AP's vervolgens op de switch (poort 1 + 2).

0 Kudos
S4R
Level 16

Je hebt waarschijnlijk ook nog een controller nodig om de boel te managen.

Degene die ze heeft opgehangen/geadviseerd heeft of z'n werk niet goed gedaan of wat anders.

Kom wel eens vaker van dat klungelwerk tegen. Mag ik het weer rechtbreien.

0 Kudos
tobiastheebe
Level 20
T.E.A.M.

Standalone mode is ook een optie met slechts twee AP's. De installateur had er m.i. tenminste voor moeten zorgen dat de AP's van stroom voorzien zijn zodat Aart68 verder kan met de configuratie.

S4R
Level 16

Ik was net nog even aan het verder lezen en kwam dat inderdaad ook tegen.

Dit is in mijn ogen een gevalletje sloppy work.

En het is ook maar de vraag of Aart68 dit voor elkaar gaat krijgen.

Doman
Level 11

Nette video hoe ze te configureren (standalone):

Aart68
Level 3
Topicstarter

Dank!

En een fijne dag gewenst

tobiastheebe
Level 20
T.E.A.M.

Ik ben benieuwd wat nu precies de situatie/opstelling is. Houd je ons op de hoogte?

Aart68
Level 3
Topicstarter

Mijn netwerk werkt, dankzij jullie hulp! Dank daarvoor!

Wel nog een vraag, kan ik via TP Link ook een gastennetwerk aanmaken? Of heb ik daar een extra controller voor nodig? Ik zie in de app nu geen mogelijkheden hiervoor of zie ik wat over het hoofd?

tobiastheebe
Level 20
T.E.A.M.

Fijn om te lezen. Het lijkt erop dat een gast-SSID/netwerk inderdaad een controller vereist bij Omada.

0 Kudos
Aart68
Level 3
Topicstarter

Heb jij een suggestie voor een controller? Ik neem aan gewoon van TP Link Van Omoda, maar nog een specifieke?

Dank weer alvast!

0 Kudos
tobiastheebe
Level 20
T.E.A.M.

Het moet inderdaad een Omada controller zijn, het meest eenvoudige/goedkope type zou in jouw geval volstaan: TP-Link Omada Cloud Controller OC200: beste prijs - Tweakers. Je moet uiteraard wel de access points configureren om met de controller te verbinden, mogelijk moeten ze daarvoor naar fabrieksinstellingen teruggezet worden.

0 Kudos
Edje040
Level 9

Het hoeft niet perse met een hardware controller (al heeft dit wel voordelen voor de wat veeleisende gebruiker).

Toen ik nog een Omada netwerk had heb ik het eerst ook zonder OC200 gedaan.

Hier staat het een en ander uitgelegd:

https://www.ct.nl/workshops/tp-link-omada-review-voordelen-netwerkbeheer/ 

0 Kudos
tobiastheebe
Level 20
T.E.A.M.

Ik zag net dat een software en cloud controller inderdaad ook mogelijk zijn: Controllers | TP-Link Nederland. Ik weet niet of de controller permanent online moet zijn bij Omada. Dit is i.i.g. wel mogelijk bij UniFi, alleen is dan geen vanzelfsprekend geen beheer mogelijk. De controller moet bij UniFi wel online zijn voor een gastnetwerk met captive portal.

Ik ben overigens wel benieuwd of de access points nu via een PoE-switch of losse PoE-injectors aangesloten zijn?

Edje040
Level 9

Off topic:

Op zich wel mooi spul dat Omada. Had destijds graag een losse AP gehad i.p.v. alleen wall/ceiling mount. Tegenwoordig hebben ze de EAP610GP (zowel dekstop als wallmount).

0 Kudos