1
Vraag
2
Reacties
johnvrames

Level 1
  • 2Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Gbit ethernet op Macbook

We hebben Gbit ethernet op een moderne macbook, maar kunnen van ziggo slechts max 400mbps krijgen, waarom?
Oplossing

Geaccepteerde oplossingen
Ronihd

Level 18
T.E.A.M.
  • 8181Posts
  • 311Oplossingen
  • 3210Likes
johnvrames wrote:
We hebben Gbit ethernet op een moderne macbook, maar kunnen van ziggo slechts max 400mbps krijgen, waarom?



Omdat 400 Mb/s het maximale internet abonnement is wat Ziggo aan een particulier aanbied.

Als je zakelijk neemt dan max 500 , ooit in de toekomst zal Ziggo mogelijk de 1 gigabyte snelheid kunnen aanbieden

Bekijk in context

13 Reacties 13
RobertKoopman

Level 7
  • 915Posts
  • 86Oplossingen
  • 253Likes
Internetsnelheid is niet gelijk aan netwerksnelheid.
Netwerksnelheden kunnen veel hoger zijn dan internetsnelheden.
Ziggo heeft nog geen Gigabit internet.
Wil je wel gigabit internet moet je naar Tweak of andere glasvezelproviders.
Maar veel met gigabit zijn er nog niet denk ik.
In veel gevallen is het ook echt niet nodig.
johnvrames
Topicstarter
Level 1
  • 2Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
Om maar niet te spreken van 10Gbit internet.
Bedankt voor je antwoord.
Ronihd

Level 18
T.E.A.M.
  • 8181Posts
  • 311Oplossingen
  • 3210Likes
johnvrames wrote:
We hebben Gbit ethernet op een moderne macbook, maar kunnen van ziggo slechts max 400mbps krijgen, waarom?



Omdat 400 Mb/s het maximale internet abonnement is wat Ziggo aan een particulier aanbied.

Als je zakelijk neemt dan max 500 , ooit in de toekomst zal Ziggo mogelijk de 1 gigabyte snelheid kunnen aanbieden
Gusto

Level 7
  • 1490Posts
  • 34Oplossingen
  • 147Likes
En omdat 90% van de internet-sites niet eens 100 Mbit kunnen aanbieden. 😉
ArieKanarie

Level 9
  • 324Posts
  • 15Oplossingen
  • 154Likes
Omdat een Macbook 8 koperdraadjes ondersteunt met een maximale lengte van 100 meter voor 1Gbit.
Je Ziggo verbinding komt binnen over 1 koperdraadje gedeeld met 500 van je buren, 400Mbit daar is een stuk indrukwekkender dan 1000Mbit over je lokale 8 koperdraadjes.
efok

Level 17
  • 4014Posts
  • 219Oplossingen
  • 1594Likes
ArieKanarie wrote:
Omdat een Macbook 8 koperdraadjes ondersteunt met een maximale lengte van 100 meter voor 1Gbit.
Je Ziggo verbinding komt binnen over 1 koperdraadje gedeeld met 500 van je buren, 400Mbit daar is een stuk indrukwekkender dan 1000Mbit over je lokale 8 koperdraadjes.


Je hebt gelijk dat je coax deelt met je buren, maar de vergelijking tussen ethernet koperdraadjes en een coax-koperdraadje gaat wel wel een beetje mank. De gebruikte techniek is totaal anders.
Jan F.

Level 20
  • 17046Posts
  • 1330Oplossingen
  • 2617Likes
ArieKanarie wrote:
Omdat een Macbook 8 koperdraadjes ondersteunt met een maximale lengte van 100 meter voor 1Gbit.
Je Ziggo verbinding komt binnen over 1 koperdraadje gedeeld met 500 van je buren, 400Mbit daar is een stuk indrukwekkender dan 1000Mbit over je lokale 8 koperdraadjes.


Ik betwijfel of deze stelling juist is. Het signaal naar de wijk/straatkast is veelal al voorzien van glasvezel. Daarna gaat er een individuele kabel naar ieder huis.
ArieKanarie

Level 9
  • 324Posts
  • 15Oplossingen
  • 154Likes
Jan F. wrote:

ArieKanarie wrote:
Omdat een Macbook 8 koperdraadjes ondersteunt met een maximale lengte van 100 meter voor 1Gbit.
Je Ziggo verbinding komt binnen over 1 koperdraadje gedeeld met 500 van je buren, 400Mbit daar is een stuk indrukwekkender dan 1000Mbit over je lokale 8 koperdraadjes.
Ik betwijfel of deze stelling juist is. Het signaal naar de wijk/straatkast is veelal al voorzien van glasvezel. Daarna gaat er een individuele kabel naar ieder huis.


Nee, er gaat 1 signaal naar 500 huizen. Zie de topics van ArChie.DVB voor meer informatie.
Ronihd

Level 18
T.E.A.M.
  • 8181Posts
  • 311Oplossingen
  • 3210Likes
ArieKanarie wrote:

Jan F. wrote:

ArieKanarie wrote:
Omdat een Macbook 8 koperdraadjes ondersteunt met een maximale lengte van 100 meter voor 1Gbit.
Je Ziggo verbinding komt binnen over 1 koperdraadje gedeeld met 500 van je buren, 400Mbit daar is een stuk indrukwekkender dan 1000Mbit over je lokale 8 koperdraadjes.
Ik betwijfel of deze stelling juist is. Het signaal naar de wijk/straatkast is veelal al voorzien van glasvezel. Daarna gaat er een individuele kabel naar ieder huis.
Nee, er gaat 1 signaal naar 500 huizen. Zie de topics van ArChie.DVB voor meer informatie.



Nou nee dat nu ook weer niet.

Tegenwoordig is het zo dat een wijkcentrum gemiddeld gezien een wijk +_ 1000 klanten voed.
Een wijk word gevoed met glasvezel , alle hoofdnetten van Ziggo zijn glas tegenwoordig.

In een wijkcentrum zit voldoende internet capaciteit wat door een signaleringssysteem ( bewaking ) in de gaten word gehouden , is er meer vraag dan kunnen ze capaciteit bij plaatsen.

Vanuit het wijkcentrum gaan de signalen naar max 8 groep versterkers en per groep versterker naar max 6 eindversterkers waar gemiddeld gezien 24 klanten op aangesloten zitten met hun eigen individuele kabel.

Dit noemt men een stersysteem

Het is zo ontwikkeld en aangpast in de afgelopen jaren dat in principe men meer als voldoende capaciteit ter beschikking heeft.


Michael Z1
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 2609Posts
  • 346Oplossingen
  • 522Likes
Mooie verdiepingslaag geef je daar, Ronihd.#LekkerBezig!
efok

Level 17
  • 4014Posts
  • 219Oplossingen
  • 1594Likes
Ronihd Je geeft de structuur goed weer, maar ik mis in je verhaal het feit dat de bandbreedte in een coax-segement wel degelijk is gelimiteerd. Er zijn Ziggo gebieden met 24 en met 20 downstream frequentie-banden. Zoals Archie.DVB op dit forum al vaker heel helder heeft uiteengezet, betekent dat ruwweg maximaal 24 * 50 Mbits = 1200Mbit/s download in een coaxsegment. In gebieden met 20 downstreams, dus ongeveer 1000Mbit/s.

1 CMTS doet vaak zo'n 500-600 modems/mediaboxen. Met 6 klanten tegelijk 200 Mbit dowloaden trekt het segment dus al vol! Een flinke overboekingsfactor is er dus wel degelijk, en dat kan omdat niet iedereen tegelijk volle bak op z'n download stream trekt. Of dit echt meer dan voldoende capaciteit is zoals je beweerd, zal de komende jaren moeten blijken. Het zou mij niet verbazen dat er de komende jaren nog wel segmenten opgesplitst moeten worden, of dat docsis 3.1 moet worden ingezet, om "meer dan voldoende capaciteit" te houden.
Ronihd

Level 18
T.E.A.M.
  • 8181Posts
  • 311Oplossingen
  • 3210Likes
efok wrote:
Ronihd Je geeft de structuur goed weer, maar ik mis in je verhaal het feit dat de bandbreedte in een coax-segement wel degelijk is gelimiteerd. Er zijn Ziggo gebieden met 24 en met 20 downstream frequentie-banden. Zoals Archie.DVB op dit forum al vaker heel helder heeft uiteengezet, betekent dat ruwweg maximaal 24 * 50 Mbits = 1200Mbit/s download in een coaxsegment. In gebieden met 20 downstreams, dus ongeveer 1000Mbit/s.

1 CMTS doet vaak zo'n 500-600 modems/mediaboxen. Met 6 klanten tegelijk 200 Mbit dowloaden trekt het segment dus al vol! Een flinke overboekingsfactor is er dus wel degelijk, en dat kan omdat niet iedereen tegelijk volle bak op z'n download stream trekt. Of dit echt meer dan voldoende capaciteit is zoals je beweerd, zal de komende jaren moeten blijken. Het zou mij niet verbazen dat er de komende jaren nog wel segmenten opgesplitst moeten worden, of dat docsis 3.1 moet worden ingezet, om "meer dan voldoende capaciteit" te houden.



Mag ook wel na 22 jaar te hebben gewerkt bij Casema als monteur 🙂

Ik weet alleen niet echt de diepgang van de docis techniek , wat ik wel weet is en en dat weet ik zeker dat er door Ziggo gemonitord wordt en waar nodig capaciteit bij word geplaatst.

Een CMTS is geplaatst in een Lc , DC of een hub en ze kunnen het zo splitsen dat er meerdere CMTS en geplaatst kunnen worden voor 1 wijkcentrum. Daar komen dan nodes bij om de glasvezel aan te sturen.

In de toekomst als Ziggo naar 1 GB verbindingen gaat dan kan het zo worden gemaakt dat ze meerdere CMTSen ? als ze dan nog zo heten per groep versterker kunnen plaatsen en zodoende zullen ze altijd genoeg capaciteit hebben denk ik .

Nogmaals ik weet niet alle in en outs van docis , beetje na mijn tijd als monteur dus echt diep zit ik er niet in , maar ik ken nog de nodige mensen bij Ziggo, monteurs en andere mensen bij Ziggo en dan praten wel eens over deze materie en daar mee poets mijn kennis mee op . 😉
ArChie.DVB

Level 1
  • 1306Posts
  • 19Oplossingen
  • 552Likes
Ronihd wrote:

Nou nee dat nu ook weer niet.

Tegenwoordig is het zo dat een wijkcentrum gemiddeld gezien een wijk +_ 1000 klanten voed.

Men noemt dat ook wel homes passed (het aantal huizen met een aansluiting op een coaxsegment). Niet iedereen is klant van Ziggo en niet iedere klant heeft kabelinternet. Metingen laten zien dat er gemiddeld sprake is van zo'n 600 actieve modems per coaxsegment. Voor de zekerheid: een coaxsegment is de infrastructuur tussen de CMTS en de aansluitingen van de klanten die zijn aangesloten op dat coaxsegment.

Een wijk word gevoed met glasvezel , alle hoofdnetten van Ziggo zijn glas tegenwoordig.

Glasvezel dat onderdeel is van de infrastructuur tussen de CMTS en de aansluitingen van de klanten is signaal technisch gezien onderdeel van het coaxsegment. De aanwezigheid van glasvezel na de CMTS verandert niets aan het DOCSIS signaal. Het is gewoon vervanging van een stuk coaxkabel en zou ook weer vervangen kunnen worden door coaxkabel.

In een wijkcentrum zit voldoende internet capaciteit wat door een signaleringssysteem ( bewaking ) in de gaten word gehouden , is er meer vraag dan kunnen ze capaciteit bij plaatsen.

Zo werkt het niet. Een capaciteitsprobleem kan op twee manieren worden opgelost:

  • Node splitsing: Dit is een aanpassing van de infrastructuur in het coaxsegment om ervoor te zorgen dat er minder aansluitingen op het coaxsegment komen. Dit wordt meestal in de wijkkast uitgevoerd door de coaxbekabeling die is aangesloten op een optical node in het wijkcentrum te splitsen over twee optical nodes. Daarvoor moet de coaxbekabeling infrastructuur in het coaxsegment in de wijk overigens wel geschikt zijn, anders moet er gegraven worden om de bekabeling aan te passen.
  • Uitbreiden kanalen voor DOCSIS: Dat kan alleen als er ruimte is op de frequentieband wat er over het algemeen niet is en/of aanpassingen van het frequentieplan vraagt. Ziggo is momenteel bezig om naar 24 downstream kanalen per coaxsegment i.p.v. 20 toe te werken wat niet zomaar overal kan.

Er is dus geenszins sprake van het zomaar capaciteit kunnen "bij plaatsen" en over het algemeen moeten eerst de klanten beginnen met klagen voordat Ziggo actie onderneemt.

Vanuit het wijkcentrum gaan de signalen naar max 8 groep versterkers en per groep versterker naar max 6 eindversterkers waar gemiddeld gezien 24 klanten op aangesloten zitten met hun eigen individuele kabel.

Dit noemt men een stersysteem

Het is zo ontwikkeld en aangpast in de afgelopen jaren dat in principe men meer als voldoende capaciteit ter beschikking heeft.

Zoals aangegeven is er sprake van 24 downstream kanalen per coaxsegment, dus een capaciteit van 24 * 50 Mbps = 1.2 Gbps die door gemiddeld 600 actieve modems gedeeld moeten worden. Het signaal binnen een coaxsegment is voor alle aansluitingen gelijk. Het hebben van een eigen coaxkabel tussen AOP en de multitap in de straatkast wil dus niet zeggen dat er over die kabel alleen maar data voor de klant gaat waar de AOP in huis is geplaatst. Als dat namelijk zo zou zijn, dan kon ik dit niet doen op met behulp van DVB-C PC-TV tuners aangesloten op mijn AOP:



Ik heb namelijk geen honderden netwerkapparaten waaronder tientallen EuroDOCSIS modems in huis. Dit zijn slechts twee van de 24 downstream kanalen die door een deel van alle netwerkapparatuur en modems in mijn coaxsegment in gebruik waren op het moment van het maken van de screenshots.
E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic