Hoi!
Probleem: Mijn Sonos One speakers werken enkel met een wifi verbinding op 2.4 GHz (ouderwets..). Omdat ik de SmartWifi Pods gebruik, kan ik mijn wifi netwerk niet splitsen in 2.4 en 5 GHz. De Sonos speakers haperen daardoor vaak, dit wil ik graag oplossen.
Mogelijke oplossing(?): ik wil graag een gastnetwerk instellen die werkt op 2.4GHz, zodat de Sonos speakers met dit netwerk kunnen verbinden. Ik heb een gastnetwerk aangemaakt, maar volgens wifi analyzer werkt deze op 5GHz.
Vraag: is mijn bedachte oplossing een goed idee? En kan ik het gastnetwerk op 2.4GHz instellen?
Alvast bedankt!
Opgelost! Ga naar oplossing.
Als alles op de Wifi is aangesloten kun je het beste 1 van de speakers met een vaste netwerkkabel verbinden.
Als je dit doet gaan alle speakers zelf een eigen netwerkje opbouwen genaamd Sonosnet. Dit kan vaak de stabiliteit ten goede komen.
Op deze pagina van Sonos staat er iets meer info over
https://support.sonos.com/nl-nl/article/choose-between-a-wireless-and-wired-sonos-setup
Jij bent de IT-hulplijn in je straat, de verlichting werkt thuis op commando en je groet de pakketbezorger met de slimme deurbel. Herkenbaar? Dan zijn de Community events echt iets voor jou! Doe mee en sluit je aan.
@BasW1Ik heb zelf ook Sonos One speakers en herken deze problemen niet terwijl ik ook een gemengd netwerk heb (1 SSID voor zowel de 2,4Ghz als 5Ghz band)
Het haperen van de boxen kan natuurlijk met de bron van je audio te maken hebben. Wat speel je af als het hapert? muziek van Spotify, of een specifiek station via TuneIn, Sonos radio of nog een andere dienst?
Bedankt voor je reactie!
Muziek wordt inderdaad vanaf Spotify afgespeeld. Het haperen komt eigenlijk iedere keer wel voor:
- Vaak speelt het eerste nummer dat ik kies niet af (terwijl Spotify zegt van wel). Als je dan naar het volgende nummer doorklikt springt de muziek opeens aan.
- Eigenlijk altijd valt na een tijdje een aantal van de (in totaal 6) speakers uit. Dat duurt soms enkele seconde, soms meer dan een minuut. Dit gebeurt vaak midden in een nummer, maar ook als je naar een volgende nummer doorklikt.
Misschien concludeerde ik inderdaad te snel dat het aan de wifi verbinding ligt. Maar wat zou dan de oorzaak kunnen zijn?
Mijn Sonos One speakers haperden ook regelmatig. Dit is opgelost door het verouderde AOP te vernieuwen.
Als je een foto van je AOP plaatst kunnen Bert of Tobias wel beoordelen of dit verouderd is.
Overigens stream ik vanaf AppleMusic.
Bedankt voor deze info. daarmee kunnen we verder gaan zoeken.
Hoe heb je de 6 speakers aangesloten, allemaal bedraad, of maar enkele of alles op de eigen WiFi?
Als je alles op je eigen WiFi hebt aangesloten gebruik je dan toevallig iets van Wifipods of een ander Mesh wifi systeem of extenders? Als alles bedraad is welke switches heb je er nog tussen zitten? (of een combinatie van beide natuurlijk?)
De tip van @TV2 is ook goed. Mogelijk dat er meer problemen in je aansluiting zitten en er generieke stabiliteitsproblemen zijn in je netwerk.
Wat is een AOP precies?
De speakers zijn allemaal via wifi aangesloten. Ik gebruik de SmartWifi Pods.Overigens heb ik één speaker van Ikea/Sonos, deze valt ook regelmatig uit
het AOP is het Abonee Opname Punt. oftewel het kastje dat op de groene cai kabel zit die je huis binnenkomt. Hierop zit meestal een splitter die het signaal naar het ziggo modem stuurt en eventueel naar je tv / mediabox.
Dit AOP kan ondertussen verouderd zijn en niet meer aan de huidige standaarden voldoen. Indien dat het geval is kan dit kostenloos door een monteur vervangen worden.
Als alles op de Wifi is aangesloten kun je het beste 1 van de speakers met een vaste netwerkkabel verbinden.
Als je dit doet gaan alle speakers zelf een eigen netwerkje opbouwen genaamd Sonosnet. Dit kan vaak de stabiliteit ten goede komen.
Op deze pagina van Sonos staat er iets meer info over
https://support.sonos.com/nl-nl/article/choose-between-a-wireless-and-wired-sonos-setup
Aha! Hierbij een foto van mijn AOP.
Bedankt! Interessant! Ik ga hiermee aan de slag. Weet je of de speakers automatisch overschakelen naar dit speciale netwerk zodra ik een speaker bedraad heb aangesloten? Ik zie hierover niets in het artikel staan.
Ja zo ver ik weet regelen ze het helemaal zelf.
Dit kun je ook in de app controleren bij instellingen daar kun je per kamer/ speaker zien welke verbinding deze heeft.
Ook hebben ze een eigen status pagina. als je in de browser naar de volgende URL gaat kun je alle kamers en speakers zien met in kleur aangegeven hoe goed de verbinding onderling is.
http://192.168.xxx.xxx:1400/support/review
(waarbij je de xxx.xxx natuurlijk dient te vervangen voor de nummers van het IP adres van één van de boxen)
@Jos De Sonos One Era kan niet bedraad worden aangesloten.
Geweldig, het bekabelen van één speaker en dat ze daarna automatisch onderling verbinden lijkt perfect te werken! De speakers reageren veel directer en vallen niet meer uit. De Sonos helpdesk kwam niet verder dan het kanaal veranderen, maar dat hielp niet veel.
Heel erg bedankt Jos!
Mijn Sonos One SLs hebben wel degelijk een netwerkpoort. Ze kunnen niet met een audiokabel verbonden worden, maar wel met een netwerkkabel.
Sorry. Je hebt gelijk ik was in de war met de Sonos Era 100.
Graag gedaan, fijn om te horen dat het uiteindelijk een relatief simpel opgelost kon worden.
Neemt niet weg dat er mogelijk nog een onderliggend probleem in het netwerk kan zijn met verouderde AOP of mogelijk minder goed dekkend WiFi. Mocht het zijn kun je altijd hier een nieuwe melding maken natuurlijk.
Veel luister plezier 👍
Vul de belangrijkste trefwoorden in en vind het topic die past bij je vraag. Onze community zit boordevol kennis.
Start je eigen topic en krijg hulp van anderen. Op de community helpen ervaren klanten je graag op weg.