J123456

Level 5
  • 49Posts
  • 2Oplossingen
  • 8Likes

Gastnetwerk Technicolor optie ontbreekt. Is iets mogelijk via VLAN?

Op mijn Netgear R7000 met Tomato firmware kon ik een gastnetwerk maken via VLAN. Nu ik deze router gebrickt hebt, en ik dus nu de de Ziggo Technicolor TC7210 als router gebruik, wil ik kijken welke opties er zijn om met de Technicolor TC7210 een gastnetwerk te creëren. Ik wil nl. niet dat mensen (gasten :-)) op mijn “privé” netwerk kunnen, maar ook dat mijn “slimme” apparaten daar niet op zitten. De optie om een nieuwe R7000 aan te schaffen en deze weer te voorzien v Tomato, is op dit moment nog niet van toepassing, want kost geld en tijd (en sinds ik deze router bij een vorige firmware update gebrickt heb,  ben ik niet helemaal gerust). Ik wil daarom eerst zien, welke mogelijkheden er met de Ziggo modem/router zijn.

Oplossingen

Geaccepteerde oplossingen
Dave!

Level 20
T.E.A.M.
  • 23615Posts
  • 1050Oplossingen
  • 7505Likes

De Technicolor TC7210 kan geen gastennetwerk maken, hiervoor heb je een Connect Box nodig van Compal of Arris, ligt in welke situatie.

 

Gelukkig kan je bij Ziggo een modem ruil vragen, dus laat maar even weten, dan kan ik een moderator inseinen.

Bekijk in context

Mark
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 5774Posts
  • 655Oplossingen
  • 1963Likes

Hi @J123456, ja het AOP lijkt verouderd en nee dat lijkt nu geen problemen te veroorzaken. In betere tijden zou ik daarvoor proactief een monteur inplannen, maar omdat we nog midden in een corona-crisis zitten waarbij we reisbewegingen zo veel mogelijk dienen te beperken stellen we dat uit. Als de maatregelen versoepeld worden of als het werkelijk een probleem wordt, dan kunnen we alsnog een monteur hiervoor langs-sturen.

 

Een gastnetwerk instellen op de Technicolor is volgens mij ook niet mogelijk. Dat kan met een Connectbox of een eigen router wel.

 

Wat betreft een nieuw modem, de ervaringen zijn wisselend dus ik kan je op voorhand niet vertellen wat de beste keus is voor jou. Feit is dat de Connectbox technisch betere specificaties biedt dan de Technicolor, dat veel klanten naar tevredenheid gebruikmaken van hun Connectbox, maar dat er ook klanten zijn die meer problemen ervaren met hun nieuwe Connectbox dan met hun oude modem (niet per se een Technicolor).
Misschien niet relevant, of wel: de Technicolor heeft een USB poort waar je een HDD als NAS op aan kunt sluiten, dat heeft de Connectbox niet.

 

Mocht je kiezen voor een Connectbox en hij bevalt niet, dan kunnen we de oude technicolor nog activeren voor je (zo lang je hem niet retour stuurt). De keuze is aan jou!

Bekijk in context

Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75177Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21924Likes

"enkel backup maken v set-up heb ik nog niet gevonden..."

 

1111.png

Bekijk in context

27 Reacties 27
Dave!

Level 20
T.E.A.M.
  • 23615Posts
  • 1050Oplossingen
  • 7505Likes

De Technicolor TC7210 kan geen gastennetwerk maken, hiervoor heb je een Connect Box nodig van Compal of Arris, ligt in welke situatie.

 

Gelukkig kan je bij Ziggo een modem ruil vragen, dus laat maar even weten, dan kan ik een moderator inseinen.

J123456
Topicstarter
Level 5
  • 49Posts
  • 2Oplossingen
  • 8Likes

Hallo Dave, thx voor antwoord. Ik weet nog niet of ik wel een ander modem wil…. de Technicolor voldoet redelijk (op gastwerk optie en snelheid na) en de recenties vd connectbox (arris maar ook compal) zijn niet erg overtuigend … Mijn Technicolor TC7210 heeft met wifi 5GHz <100 Mbps download. Upload is met 40 Mbps normaal (met windows notebook en iPad). Bij Netgear R7000 achter de Technicolor (bridge mode) was dit minstens 250 DL en ook 40 UL. Gemeten met OOKLA en ZIGGO speedtest.

Wat mag ik aan snelheid verwachten met connectbox in verhouding tot Technicolor? 

 

PS ik heb een 500/40 Mbps DL/UL verbinding 

 

 

Dave!

Level 20
T.E.A.M.
  • 23615Posts
  • 1050Oplossingen
  • 7505Likes

Snelheden met een Connect Box Arris en Compal dat kan ik niet garanderen, want als de aansluiting van waar Ziggo het huis binnenkomt niet is veranderd sinds je de Technicolor hebt, lijkt het ook handig dit aan te passen.

 

Ja is een moeilijk antwoord, dan zou je beste even foto’s kunnen plaatsen van de AOP waar Ziggo het huis binnenkomt en je Up en Downstream waardes laten zien zie ook dit topic:

Waar vind ik de up- en downstreamwaarden van mijn modem?

 

 

J123456
Topicstarter
Level 5
  • 49Posts
  • 2Oplossingen
  • 8Likes

Upstream/downstream waarden: Ik zie 2 tabellen. Welke waardes zijn van belang?

Foto: zie bijlage.

Dave!

Level 20
T.E.A.M.
  • 23615Posts
  • 1050Oplossingen
  • 7505Likes

Deze AOP ziet er wel verouderd uit is niet meer van deze tijd, hier kunnen de storingen en verbindingsproblemen door komen. Ik houd dit topic nu even in de gaten. Omdat de Community 2 dagen plat gaat, zal ik hem woensdag oppakken en hem dan doorzetten. Als je tot woensdag even geduld kan hebben, heel graag.

 

J123456
Topicstarter
Level 5
  • 49Posts
  • 2Oplossingen
  • 8Likes

Dave, Ik zie 2 opties om een gastnetwerk  te creëren: nieuwe router aanschaffen of connectbox. Een nieuwe R7000 router kost iets meer dan € 100, vraagt wat werk en levert goede prestaties DL/UL (uit ervaring). Een nieuwe connectbox kost niets (?), vraagt weinig werk, maar de prestaties zijn nog te bezien. Als connectbox duidelijk sneller Technicolor, is de 2de optie de beste. Ik zou dit wel willen proberen, tenzij de Technicolor technisch beter en veiliger is...

Gianna
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 2553Posts
  • 180Oplossingen
  • 346Likes

Goedemiddag @J123456

Ik begrijp dat er nog wat getwijfeld wordt over wat je wilt gaan doen. Wij denken graag met je mee en kijken ook graag met je mee. Zou je hiervoor als eerste in je Community profiel je postcode en huisnummer kunnen aanvullen? Deze gegevens zijn alleen zichtbaar voor ons als moderators. Hiermee kunnen we je gegevens erbij pakken en met je mee kijken! 🙂 

J123456
Topicstarter
Level 5
  • 49Posts
  • 2Oplossingen
  • 8Likes

Hi Gianna, zoals gevraagd heb ik postcode en huisnr vermeld in mijn profiel. "Open punten" zijn voor mij: 1) Iemand gaf aan dat mijn AOP verouderd is en niet meer van deze tijd en 2) ik kan met de Technicolor geen WiFi gastnetwerk instellen. Kun jij/Ziggo mij hierbij behulpzaam zijn? Vervolgstappen? 

Mark
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 5774Posts
  • 655Oplossingen
  • 1963Likes

Hi @J123456, ja het AOP lijkt verouderd en nee dat lijkt nu geen problemen te veroorzaken. In betere tijden zou ik daarvoor proactief een monteur inplannen, maar omdat we nog midden in een corona-crisis zitten waarbij we reisbewegingen zo veel mogelijk dienen te beperken stellen we dat uit. Als de maatregelen versoepeld worden of als het werkelijk een probleem wordt, dan kunnen we alsnog een monteur hiervoor langs-sturen.

 

Een gastnetwerk instellen op de Technicolor is volgens mij ook niet mogelijk. Dat kan met een Connectbox of een eigen router wel.

 

Wat betreft een nieuw modem, de ervaringen zijn wisselend dus ik kan je op voorhand niet vertellen wat de beste keus is voor jou. Feit is dat de Connectbox technisch betere specificaties biedt dan de Technicolor, dat veel klanten naar tevredenheid gebruikmaken van hun Connectbox, maar dat er ook klanten zijn die meer problemen ervaren met hun nieuwe Connectbox dan met hun oude modem (niet per se een Technicolor).
Misschien niet relevant, of wel: de Technicolor heeft een USB poort waar je een HDD als NAS op aan kunt sluiten, dat heeft de Connectbox niet.

 

Mocht je kiezen voor een Connectbox en hij bevalt niet, dan kunnen we de oude technicolor nog activeren voor je (zo lang je hem niet retour stuurt). De keuze is aan jou!

J123456
Topicstarter
Level 5
  • 49Posts
  • 2Oplossingen
  • 8Likes

Mark, ik wil Connectbox proberen. En als deze probleemloos werkt, stuur ik technicolor terug.

J123456
Topicstarter
Level 5
  • 49Posts
  • 2Oplossingen
  • 8Likes

Hi Mark, iets ging er mis met mijn reacties... ik hoop dat deze wel aan komt... mbt Connectbox voorstel: ik wil dit zeker proberen, want de huidige Technicolor heeft ook soms wat andere kleinere probleempjes (o.a. correct aangeven welke apparaten verbonden zijn). Ga jij iets in gang zetten of moet ik iets doen? 

NAS is geen probleem, want die zit gewoon in netwerk.

PS waar vind ik een goede complete handleiding mbt connectbox set-up?

Mariska
Community Developer
Community Developer
  • 5739Posts
  • 596Oplossingen
  • 3330Likes

Gaan we doen! Bij deze komt er een Connectbox jouw kant op. Laat je ons weten wat je ervaring is als je deze binnen hebt? 

Wat betreft een handleiding, waar zoek je een handleiding voor of heb je hulp bij nodig? De installatiehandleiding is denk ik niet wat je bedoelt 😉 Er is een hele hoop info te vinden op de Community maar als je er niet uitkomt, laat het dan gerust weten. 

J123456
Topicstarter
Level 5
  • 49Posts
  • 2Oplossingen
  • 8Likes

Hallo Ziggo, hier de update van switch v technicolor TC7210 naar Arris Connectbox, vanochtend uitgevoerd:

Vooraf Technicolor TC7210 nogmaals DownLoad/Upload getest met Ziggo Speedtest en OOKLA. Resultaat: DL= 90 Mbps, UL=40 Mbps (afgerond gemiddelde na 5 x testen)

Daarna Connectbox aangesloten en opnieuw getest. Resultaat:

DL = 200+ Mbps, UL = 40 Mbps (ook diverse keren gedaan). Hetzelfde als bij de Netgear R7000!!!

Kortom: de connectbox (Arris) hou ik hier 😁. Deze is in mijn geval veel sneller... ik heb gemeten met dezelfde notebook en op dezelfde plek in huis (= ca 5m afstand tot modem).

Bereik heb ik nog niet gecheckt. Alle modem/routers haalden de bovenste verdieping wel...

Gastnetwerk werkt ook goed, enkel backup maken v set-up heb ik nog niet gevonden...

Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75177Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21924Likes

"enkel backup maken v set-up heb ik nog niet gevonden..."

 

1111.png

J123456
Topicstarter
Level 5
  • 49Posts
  • 2Oplossingen
  • 8Likes

Thx, is gelukt!

wie had ooit gedacht dat deze optie verstopt zit achter de "opnieuw opstarten" knop... daar klik je normaal niet zo snel op...😁

Misschien een andere naam geven?

Louis
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 796Posts
  • 91Oplossingen
  • 137Likes

Dankjewel voor de terugkoppeling @J123456
Ik ga je feedback intern aankaarten. Fijn om te lezen dat het al stukken beter is! 
Heb je inmiddels het bereik kunnen testen? 

J123456
Topicstarter
Level 5
  • 49Posts
  • 2Oplossingen
  • 8Likes

Ik heb verbinding met iphone op bovenste verdieping (40 mbps download, 7 mbps upload ca, met iphone8). Ik weet niet of beter/slechter dan Technicolor of Netgear R7000.

Maud
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 2197Posts
  • 230Oplossingen
  • 415Likes

Dat is een prima snelheid voor de bovenste verdieping, via de wifi 🙂 Hou het even goed in de gaten, @J123456

J123456
Topicstarter
Level 5
  • 49Posts
  • 2Oplossingen
  • 8Likes

Update na 4 weken ervaring met de Connectbox:

Ca 90% vd metingen geeft Download v 50-70 Mbps en Upload ca. 40 Mbps. De rest is lager dwz DL <20 en UL <20 Mbps

Wat een beroerd resultaat! Nooit meer heb ik de uitstekende resultaten v 200+ DL kunnen halen uit de "begintijd"!!!

Metingen zijn gedaan met dezelfde laptop, dezelfde instellingen modem, dezelfde bekabeling, dezelfde afstand tot modem, hetzelfde aantal gebruikers. Ziggo resp OOKLA geven vergelijkbaar resultaat. Ziggo gaat me een nieuwe kabel sturen... ze kunnen mijn modem niet uitlezen... 

 

Uitgelicht topic