1
Vraag
2
Reageer en help mee
maicod

Level 3
  • 17Posts
  • 0Oplossingen
  • 3Likes

Gaat Ziggo inkomende email op poort 25 op mijn IP blokkeren ?

Ik heb een erg oude mailserver op mijn eigen domein en die kan niet geupdate worden en door overbelasting van mezelf en aankomende drukte is het ook niet de tijd een nieuwe server in te stellen. Het belangrijkste wat ik ermee doe is direkt email ontvangen van allerlei verzenders via sendmail op poort 25. Daarom is het ERG belangrijk te weten of Ziggo poort 25 vanaf het internet komend naar mijn IP wel of niet gaat blokkeren ?  Het gaat dus nadrukkelijk niet om toegang tot de ziggo smtp server en/of het ziggo mail account. 

NB: graag beantwoorden door iemand van Ziggo die dit exact weet.

23 Reacties 23
bburgg

Level 14
  • 915Posts
  • 99Oplossingen
  • 225Likes

Toch een reactie van iemand die het niet weet.

Je loopt zo wel heel veel risico met deze opzet: geblokkeerd worden, spam, hacking, etc,

Als ik lees: oud, druk dan zou ik dit meteen de deur uit doen. Niet meer van deze tijd. Er zijn genoeg e-mail providers waar je prima je ‘eigen’ mail kan hosten. Dan heb je er geen omkijken meer naar.

anoniemforum

Level 18
T.E.A.M.
  • 9762Posts
  • 581Oplossingen
  • 2657Likes
maicod
Topicstarter
Level 3
  • 17Posts
  • 0Oplossingen
  • 3Likes

@anoniemforum bedankt voor je reactie. In de link staat in het plaatje dat Ziggo-Casema poort 25 inbound blokkeert. Dit is echter niet mijn gebied (dat is voormalig UPC , Purmerend) en dit klopt want ik kan tot de dag van vandaag gewoon mail ontvangen op poort 25. Mijn vraag is echter wat er gaat gebeuren na 1 januari 2022. Ik denk dat iemand van Ziggo dit moet beantwoorden.

Steefb

Level 20
  • 15868Posts
  • 2991Oplossingen
  • 7264Likes

Waar haal je 1 januari 2022 vandaan, nergens gelezen dat er iets gaat veranderen op dit gebied of op die datum.

maicod
Topicstarter
Level 3
  • 17Posts
  • 0Oplossingen
  • 3Likes

@Steefb Heb je geen email van Ziggo gehad over de email veranderingen? in de persoonlijke email aan mij staat "Veilig mailen is belangrijk, want dat verkleint de kans dat kwaadwillenden misbruik maken van jouw Ziggo e-mail. Daarom herinneren we je eraan dat het nodig is om zo snel mogelijk je verouderde e-mailinstellingen te wijzigen, want die vormen nu een risico. Voorkom dat je vanaf 1 januari 2022 geen Ziggo mail meer kunt versturen en/of ontvangen. We helpen je natuurlijk graag met het aanpassen. "

Steefb

Level 20
  • 15868Posts
  • 2991Oplossingen
  • 7264Likes

Ik gebruik dan ook geen verouderde mail. Ik vermoed dat dit niet alleen iets met poort 25 te maken heeft maar met andere (verouderde) (veiligheids) instellingen .

maicod
Topicstarter
Level 3
  • 17Posts
  • 0Oplossingen
  • 3Likes

@Steefb nee het gaat om het ophalen van email van ziggo's email server (POP poort 110) en versturen via smtp poort 25 met de smtp.ziggo.nl. Dat gaan ze uitschakelen en je moet imap of pop3s en smtp via poort 587 gaan doen, maar waar ik bang voor ben is dat ze ook gelijk poort 25 vanaf het wijde internet naar je IP gaan dichtgooien. DAT wil ik zeker weten of dat wel/niet gebeurt.

anoniemforum

Level 18
T.E.A.M.
  • 9762Posts
  • 581Oplossingen
  • 2657Likes

@maicod 

ik neem aan dat als je een eigen e-mail smtp pop3 imap server in je netwerk hebt draaien die nog gewoon blijft werken als de juiste poorten open staan

 

alleen bij de servers van ziggo zelf gaat dat veranderen

efok

Level 17
  • 4014Posts
  • 219Oplossingen
  • 1594Likes

Inkomend op poort 25 werkt gewoon. In de connectboxen zit wel een fliter/blok op poort 25 inkomend. Zodra het modem in bridge staat is dat weg.

anoniemforum

Level 18
T.E.A.M.
  • 9762Posts
  • 581Oplossingen
  • 2657Likes

@efok 

idd

 

er van uitgaand dat @maicod  zijn modem in bridge mode heeft staan met een eigen router gezien hij port 25 open heeft

 

of een oud modem waar geen fliter/blok op poort 25 inkomend zit

maicod
Topicstarter
Level 3
  • 17Posts
  • 0Oplossingen
  • 3Likes

aan Anderen EN @Steefb Klopt helemaal ! Die heb ik idd (een routerloos oud voormalig upc kabelmodem) en ik gebruik altijd al een eigen router (mijn linux server), dus als Ziggo het toestaat een eventueel nieuw modem in bridge-modus te zetten, dan is er geen probleem meer lijkt me voor poort 25 ?

Zou anders poort 587 een uitkomst zijn om direct email op te ontvangen of 'vinden' de mailservers in de wereld poort 587 niet of moet ik dat in mijn MX record instellen in het DNS record van mijn domein ?

Dan moet ik helaas wel een nieuwere pc als server gebruiken en nieuwere linux installeren en postfix installeren.

efok

Level 17
  • 4014Posts
  • 219Oplossingen
  • 1594Likes

Mailservers “in de wereld” communiceren altijd via poort 25. 587 is alleen voor submission door een eindgebruiker. Niet geschikt dus.

Alex11

Level 2
  • 5Posts
  • 0Oplossingen
  • 2Likes

De genoemde email heb ik niet ontvangen, en wordt nu op 1 januari in ene geconfronteerd dat port 25 inderdaad is geblokkeerd voor inkomend verkeer. Modem in bridge maakt niet uit maar wat nog vervelender is , is dat de helpdesk bij Ziggo geen kennis hiervan heeft dat dit gaat/ging gebeuren.

 

Net gebeld ook met de helpdesk en de contract afdeling in de gedachte dat ze een alternatief kunnen bieden, zoals ook op het forum werd aangegeven, lees: Voorkom dat je vanaf 1 januari 2022 geen Ziggo mail meer kunt versturen en/of ontvangen. We helpen je natuurlijk graag met het aanpassen. "

 

Het laatste is dus ook niet het geval. Ze kunnen geen oplossing bieden of helpen met het aanpassen.

 

Heb nu echt een probleem omdat er op de mail server meerdere services draaien welke ik niet zo maar via office 365 kan laten lopen. Wat een ***bleep**** zooi (sorry voor mijn taal gebruik)

 

maicod
Topicstarter
Level 3
  • 17Posts
  • 0Oplossingen
  • 3Likes

@Alex11 hier werkt het gelukkig. Woon je in voormalig Ziggo of voormalig UPC gebied ?

Alex11

Level 2
  • 5Posts
  • 0Oplossingen
  • 2Likes

hmm, geen idee eigenlijk. Ik vermoed voormalig UPC gebied en mazzel dat het bij jou nog werkt 😉 .. wees er zuinig op

 

Helpdesk gaat er ook vanuit dat je port25 naar buiten bedoelt. 1e wat ze vragen is of je outlook instellingen wel kloppen ( go figure) en ze geven aan dat het al jaren is geblokkeerd, zelfs wanneer je aangeeft dat je tot op 1 jan. 01.00h precies het laatste mailtje is dat is ontvangen. Men gaat er dus helaas vanuit dat je bedoelt om te versturen en dat je dan port 993 imaps moet gebruiken. Als je dan zegt dat dit client instellingen zijn om te verzenden haken ze af en zeggen dat ze er niks aan kunnen / willen doen.

maicod
Topicstarter
Level 3
  • 17Posts
  • 0Oplossingen
  • 3Likes

@Alex11 ja de helpdesk (1e lijn) weet zulke dingen niet. wat wij willen zijn 'speciale dingen' die 'consumenten' niet gebruiken. Mag ik vragen welke stad je woont dan weet ik wel welk voormalig gebied (ziggo of upc) het is ?  Het lijkt me dat de poort 25 niet doorgegeven wordt vanuit je ziggo IP naar je mail server. Misschien toch iets lokaals in je modem/router maar het lijkt me dat een modem/router in bridge mode geen enkele poort kan blokkeren ? Ik heb NU nog een superoud modem zonder ingebouwde router/wifi dus misschien dat het daarom nog bij mij werkt

Alex11

Level 2
  • 5Posts
  • 0Oplossingen
  • 2Likes

Ik zelf ben woonachtig in Barendrecht ( carnisselanden ) en heb modem voor meer als een uur in bridge mode gehad om dit uit te sluiten.

Helaas modem hierna terug moeten zetten en als dmz mijn eigen firewall weer op moeten geven omdat in bridge mode de internet verbinding continu uitviel.

 

Het is enorm jammer dat alleen Ziggo hier fatsoenlijk internet verbinding biedt, ze vragen echt de hoofdprijs en zeker als deze services worden uitgezet is prijs/kwaliteit verhouding steeds twijfelachtiger. Heb al veel problemen achter de rug maar kan helaas nergens anders heen.

 

maicod
Topicstarter
Level 3
  • 17Posts
  • 0Oplossingen
  • 3Likes

@Alex11 Ik woon in Purmerend en ook hier is de beste oplossing voor Internet, Ziggo omdat er nog geen glasvezel ligt. Ik zie dat je spreekt over firewall en DMZ en dat zijn wel tricky dingen die OOK poorten kunnen blokkeren. Mocht je de mailserver van poort 25 onder windows draaien zorg dan dat de windows firewall geheel uit staat. Dat gezegd hebbende lijkt op dit kaartje dat je in het voormalig Ziggo gebied woont en ik dus in het voormalig UPC gebied. https://www.televisies.nl/tvpedia/wat-is-het-ziggo-gebied-binnen-nederland/

 

Ik heb een test bedacht en uitgeprobeerd die jij ook kan doen als je tenminste weet hoe je je mobiele telefoon als mobiele hotspot instelt en je laptop dan verbindt met de wifi van je telefoon zodat je laptop tijdelijk niet ziggo maar je mobiele internet gebruikt. Ik neem aan dat de computer die je mailserver draait op poort 25, direct op je modem/router van ziggo is aangesloten ? zorg dat je ziggo modem in bridge mode staat. Vervolgens moet je even in windows 10 de telnet client installeren met deze uitleg :  https://www.internethandleidingen.nl/telnet-installeren-in-windows-10/

daarna open je een opdrachtprompt en type je:

telnet 'je-ziggo-ip-adres' 25

als je dan een reply krijgt dan weet je zeker dat ziggo poort 25 naar je server niet blokkeert. Wat je met deze test doet is vanuit een andere internet provider kijken of poort 25 open staat. Volgens mij kan het NIET dat je ziggo modem/router in bridge mode poort 25 blokkeert dus als ziggo het niet buiten je huis al blokkeert dan zou je dus een reply van je mail server moeten krijgen. Als iemand dit leest en weet dat ziggo WEL poort 25 in de ziggo modem+router kan blocken terwijl hij in bridge mode staat dan hoor ik dit graag !

Alex11

Level 2
  • 5Posts
  • 0Oplossingen
  • 2Likes

Ha, door vergelijkbare test ben ik er juist achter gekomen dat de port werd geblokkeerd en had ik dus reeds geprobeerd. Ik weet ook niet of ze de port op het modem, dan wel in het netwerk van ziggo zelf blokkeren. Als ze de porten op het modem blokkeren dan zou door de verplichte openstelling van provider modems het probleem in de nabije toekomst omzeilt kunnen worden. Er is een uitspraak namelijk geweest ( kan me ff niet meer herinneren of dit europees was ) waarin providers verplicht worden om alternatieve modems door de gebruikers zelf te mogen laten plaatsen en men dus niet meer verplicht kan worden om altijd de door de provider geleverde modems te gebruiken.

 

Hiermee zouden dan dit soort blokkades ongedaan gemaakt kunnen worden.

E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic