1
Vraag
2
Reacties
MasterWayZ

Level 5
  • 65Posts
  • 2Oplossingen
  • 13Likes

GRE tunnel erg langzaam

Goededag,

Ik heb een GRE tunnel tussen een server van mij in Amsterdam, en een VM die ik draai thuis. Over deze tunnel, gaat een /28. De tunnel werkt, maar is erg langzaam. Als ik iets download, dan is de snelheid rond de 10 mbit/s. Dit terwijl de connectie thuis 500 is en de server in Amsterdam is rond de 1 gbit/s.

Als ik een bestand download, zonder de tunnel, van mijn server naar thuis, dan gaat dit met 490 mbit/s. Ik heb ook zo'n soort tunnel naar mijn server in Duitsland, en over de tunnel is de snelheid een mooie 600 mbit/s. De configuratie aan mijn kant is hetzelfde.

Onze modem staat in bridge modus. Onze router is een OPNsense VM die draait op ESXi.

Ik heb zelf geen idee waar het aan kan liggen. Iemand enig idee?

Dit zijn de commando's waarmee de tunnel wordt gemaakt:

Op de server:

modprobe ip_gre
ip tunnel add gre1 mode gre remote 94.x.x.x local 45.x.x.1
ip link set gre1 up
ip addr add 10.245.0.1/30 dev gre1
ip route add 45.x.x.16/28 dev gre1


Thuis:

modprobe ip_gre
ip tunnel add gre1 mode gre remote 45.x.x.1 local 192.168.254.178
ip link set gre1 up
ip addr add 10.245.0.2/30 dev gre1
ifconfig ens192 up
ip addr add 45.x.x.17/28 dev ens192
ip rule add from 45.135.151.16/28 table sub28
ip route add default via 10.245.0.1 dev gre1 table sub28
Oplossing

Geaccepteerde oplossingen
MasterWayZ
Topicstarter
Level 5
  • 65Posts
  • 2Oplossingen
  • 13Likes
Update:

Over dit probleem is al een topic:

https://community.ziggo.nl/fid-102/tid-40842?postid=467572

Ik heb de setup in die reactie in mijn eigen omgeving toegepast (IPv6 tunnel van HE en een IP tunnel van een server van mij voor een /28), en de performance is een stuk beter. IPV 6to4 heb ik GRE gedaan voor beide tunnels, maar voor de rest hetzelfde. (De HE tunnel gaat ook via de andere server)

Bekijk in context

11 Reacties 11
MasterWayZ
Topicstarter
Level 5
  • 65Posts
  • 2Oplossingen
  • 13Likes
Update: ik kan niet vinden hoe ik de vraag kan updaten, maar ik ben vergeten toe te voegen dat ik hetzelfde probleem heb met mijn IPv6 tunnel naar Hurricane Electric.
Marco1861

Level 3
  • 979Posts
  • 54Oplossingen
  • 278Likes
Ik zag je vraag al op superuser... Wacht daar even de reacties af, daar zitten veel gebruikers met kennis over dit soort problemen.

Ik ben wel bekend met hardware van Cisco maar moet er wat dit betreft weer induiken.
MasterWayZ
Topicstarter
Level 5
  • 65Posts
  • 2Oplossingen
  • 13Likes
Marco1861 wrote:
Ik zag je vraag al op superuser... Wacht daar even de reacties af, daar zitten veel gebruikers met kennis over dit soort problemen.

Ik ben wel bekend met hardware van Cisco maar moet er wat dit betreft weer induiken.



Meestal als ik wat vraag op SuperUser of sites van StackOverflow krijg ik geen antwoord. Geen idee of dat aan mij ligt of niet. Maar van wat ik hier op dit forum heb gelezen is dat ik niet de enigste ben die last heeft van langzame tunnels op het moment.
Marco1861

Level 3
  • 979Posts
  • 54Oplossingen
  • 278Likes
Hoe staan waarden MTU en TCP MSS op de server in A'dam ingesteld?
MasterWayZ
Topicstarter
Level 5
  • 65Posts
  • 2Oplossingen
  • 13Likes
Marco1861 wrote:
Hoe staan waarden MTU en TCP MSS op de server in A'dam ingesteld?


Ik heb meerdere waardes geprobeerd. MTU en TCP MSS allebei op 1476, ook al allebei op 1400 geprobeert. Ik heb ook een tunnel naar Hurricane Electric voor IPv6, en deze heeft hetzelfde probleem. Ik zag dat hierover ook al een topic is.
MasterWayZ
Topicstarter
Level 5
  • 65Posts
  • 2Oplossingen
  • 13Likes
Update:

Over dit probleem is al een topic:

https://community.ziggo.nl/fid-102/tid-40842?postid=467572

Ik heb de setup in die reactie in mijn eigen omgeving toegepast (IPv6 tunnel van HE en een IP tunnel van een server van mij voor een /28), en de performance is een stuk beter. IPV 6to4 heb ik GRE gedaan voor beide tunnels, maar voor de rest hetzelfde. (De HE tunnel gaat ook via de andere server)
ShelLuser

Level 8
  • 228Posts
  • 10Oplossingen
  • 82Likes
Weet je zeker dat je niet fout gaat op down & up -stream? Je zegt namelijk dat je verbinding thuis 500 is maar dat is je downstream, je upstream is 40 (uitgaande van Ziggo Max).

Dus je kan die 500 niet als maatstaat nemen voor een download vanaf een externe locate (wat feitelijk een upload is vanaf je huis).
Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75187Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21927Likes
Ik verwacht wat verwarring in de discussie met betrekking tot de begrippen downstream en upstream en download en upload.

Downstream en upstream zijn dBmV signaalwaarden van het Docsis signaal en te zien in je modem.
Download en upload is de internet snelheid in Mbit/s of Mb/s.
ArChie.DVB

Level 1
  • 1306Posts
  • 19Oplossingen
  • 552Likes
Be rt wrote:
Ik verwacht wat verwarring in de discussie met betrekking tot de begrippen downstream en upstream en download en upload.

Downstream en upstream zijn dBmV signaalwaarden van het Docsis signaal en te zien in je modem.
Download en upload is de internet snelheid in Mbit/s of Mb/s.

Met deze definitie wordt de verwarring alleen maar groter. Een stream is een communicatie kanaal tussen een zender en een ontvanger waarover data wordt verzonden. Up of down geven daarbij de richting van de communicatie aan. Bij DOCSIS wordt daarbij geredeneerd vanuit de CMTS. Downstream wil zeggen informatie van de CMTS naar de modems en upstream wil zeggen informatie van de modems naar de CMTS. Het is dus geen aanduiding voor dBmV signaalwaarden.
Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75187Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21927Likes
ArChie.DVB Ik wilde het simpel houden, je hebt gelijk, alleen het vermogen wordt aangegeven met dBmV.
MasterWayZ
Topicstarter
Level 5
  • 65Posts
  • 2Oplossingen
  • 13Likes
ShelLuser wrote:
Weet je zeker dat je niet fout gaat op down & up -stream? Je zegt namelijk dat je verbinding thuis 500 is maar dat is je downstream, je upstream is 40 (uitgaande van Ziggo Max).

Dus je kan die 500 niet als maatstaat nemen voor een download vanaf een externe locate (wat feitelijk een upload is vanaf je huis).


Nee, misschien heb ik het verkeerd neergezet in de post, maar ik heb het niet door elkaar gehaald.

De snelheid is nu goed en de tunnels zijn stabiel, dus bij deze is er een workaround.
E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic