Beste Mariska,
Ik heb m'n modem nog niet in bridge mode geprobeerd, maar wil jullie / Ziggo wel het volgende meegeven. Om te bepalen waar het probleem zich nu bevindt heb ik gezocht naar een manier om te bepalen of GRE doorgelaten wordt. Ik heb daartoe de volgende test uitgevoerd.
https://www.howtonetworking.com/VPN/testgre.htm
Direct aan mijn Ziggo modem heb ik een Windows 8 laptop aangesloten. Er is dus geen andere apparatuur in het spel. Windows firewalls gedeactiveerd en gecontroleerd of er een volledig open internetverbinding is op de laptop. Vervolgens heb ik pptpsrv.exe gestart en via een andere laptop die aan een mobiele hotspot verbonden is (netwerk van Vodafone) pptpclnt.exe gestart. Wat je ziet is dat het reguliere verkeer over port 1723 goed doorkomt. Ook hier, op het moment dat er GRE gepraat wordt gaat het mis, zie de laatste 2 regels van onderstaande output (en vergelijk dit met de output die je in de genoemde link ziet);
pptpclnt.exe <mijn_ziggo_ipadres>
Initializing WinSock...
Obtaining host information...
Successfully resolved server's host information
======================================
Enter data to send to server (between 1 and 255 chrs.), then hit enter:
-->hallo dit is een test
Successfully connected to server using TCP port 1723 (PPTP)
Sending data to server
Waiting for a reply to the data which was just sent...
Received a reply. Reply contains the following text:
---> Hello, there! This is a reply from the server.
=================================
Connectivity test to TCP Port 1723 was successful!!!
Closing down socket...
=================================
Creating a socket to test GRE protocol traffic...
WSASocket() failed: 10013
Ik zou het toch waarderen als jullie je netwerkconfiguratie nog eens grondig bekijken. Zoals ik al eerder zei, het heeft jarenlang gewerkt en ineens werkt het niet meer.