Hallo, Ik heb sinds kort een Ziggo internet aansluiting én (nog) een Xs4all glasvezel internet aansluiting. Ik wil nu graag de Connectbox als modem met daarachter mijn Fritzbox 7490 als router installeren. De Connectbox werkt op zich prima, eerst als modem/router en nu ook in bridge mode (tenminste: internet via de LAN 1 functioneert nog prima). De Fritzbox werkt al jaren prima op de Xs4all aansluiting.
Vervolgens moet dus de Fritzbox ingesteld worden als kabelmodem en - uiteraard - verbonden worden (LAN 1 → LAN 1) met de Connectbox in bridge mode. Om geen domme vergissingen te maken doe ik dat via de “wizard” van de Fritzbox. Aan het eind van de instelling (= controle van de internet aansluiting) volgt dan de teleurstellende mededeling dat de internet aansluiting niet gelukt is vanwege een “onbekende” oorzaak. Op advies van AVM heb ik de firmware van de Fritzbox vernieuwd, maar dat heeft niet geholpen.
Ik hoop dat iemand een suggestie heeft wat het probleem kan veroorzaken of wat de oplossing zou kunnen zijn.
N.B. Omdat in andere posts nog al eens gevraagd wordt waarom je dit zou willen: vanwege de Fritzbox als DECT basis en omdat de repeaters dan in een MESH configuratie gebruikt worden.
Opgelost! Ga naar oplossing.
Een wizard is ook maar een manier om een keuze te maken uit de mogelijke instellingen. Gelukkig was het kleine beetje info (geen PPPoE maar DHCP) voldoende om het doel te bereiken.
Veel internet plezier gewenst.
Jij bent de IT-hulplijn in je straat, de verlichting werkt thuis op commando en je groet de pakketbezorger met de slimme deurbel. Herkenbaar? Dan zijn de Community events echt iets voor jou! Doe mee en sluit je aan.
Wat zegt de log van de Fritz box?
Ik heb de procedure nog een keer moeten doorlopen om dat te zien:
22.05.20 20:10:33 The FRITZ!Box settings were changed on the user interface.
22.05.20 20:10:31 PPPoE error: Timeout. [4 messages since 22.05.20 20:09:50]
22.05.20 20:08:16 Timeout during PPP negotiation.
22.05.20 20:08:15 IPv6 internet connection was cleared; prefix no longer valid.
22.05.20 20:08:15 Internet connection cleared.
22.05.20 20:07:44 The FRITZ!Box settings were changed on the user interface.
Hier heb ik hulp bij nodig …...
Aha! Daar komt de aap uit de mouw. Je moet nu geen PPPoE verbinding laten opbouwen om van het Ziggo-netwerk gebruik te maken. Stel de Fritzbox (WAN) in op automatisch een IP-adres verkrijgen (via DHCP) in. (IP-adres /subnet, gateway en eventueel DNS-server IP-adressen verkrijg je van de Ziggo DHCP-server). Laat desnoods daarna de Ziggo-modem op nieuw opstarten en (wacht tot dat die geheel klaar is) daarna de Fritzbox.
Ziggo werkt puur via DHCP (i.c.m. MAC-Addres Ziggo-modem / klantprofiel). Er is geen wachtwoord en geen statisch IP-adres.
Misschien helpt het volgende filmpje:
Beste mensen: het werkt! geweldig bedankt voor jullie hulp.
Ik heb nu niet de wizard (= assistent) van de Fritzbox gebruikt, maar zelf de instellingen gezet. Dan krijg je wel de optie wel of geen PPPoE: niet dus. Als je de wizard gebruikt is dat geen optie maar wordt dat kennelijk wel aangezet, vreemd!?
Hoe dan ook, het werkt, bedankt!
Een wizard is ook maar een manier om een keuze te maken uit de mogelijke instellingen. Gelukkig was het kleine beetje info (geen PPPoE maar DHCP) voldoende om het doel te bereiken.
Veel internet plezier gewenst.
Hallo @fralo welkom op de Community 🙂 Ik zie dat alles al vlot en inhoudelijk sterk is opgelost. Chapeau iedereen!
Vul de belangrijkste trefwoorden in en vind het topic die past bij je vraag. Onze community zit boordevol kennis.
Start je eigen topic en krijg hulp van anderen. Op de community helpen ervaren klanten je graag op weg.