1
Vraag
2
Reacties
sandert01

Stamgast
  • 2Posts
  • 0Oplossingen
  • 2Likes

Fritzbox achter Connect box: moet WiFi-netwerk Connect Box uit?

Ik heb een Fritzbox 7583 (FB) als access point op de tweede verdieping achter een Connect Box (CB) beneden hangen. We huren die verdieping en de ziggo-aansluiting zit dus beneden. De FB is bekabeld verbonden en geeft geen IP-nummers uit. Volgens mij heb ik dat allemaal gedaan zoals het hoort.

De verbinding met de FB gaat op een eigen SSID, anders dus dan die van de CB.

Kan het netwerk van de CB wel actief blijven? Zodat bijvoorbeeld een deurbel beneden daarmee kan verbinden? Ik denk namelijk dat het WiFi-bereik van de CB net groot genoeg is om zo'n bel te laten functioneren op de tweede verdieping.

Of geeft dat problemen?

En nou ik toch aan het vragen ben: stel ik schaf een set TP-links aan (Deco X20, anders hebben we niks aan ons 1Gbps), verbind er eentje aan de CB en bekabeld aan een andere op zolder, maakt dat het een stuk makkelijker? Wat betreft 1 zelfde netwerk beneden (voor de deurbel) en boven (kantoor) bijvoorbeeld?

Hopelijk zijn mijn vragen duidelijk. Zo niet, zeg me wat je nog weten wil!

Veel dank,

Sander

1 Oplossing

Geaccepteerde oplossingen
tobiastheebe
Super Expert
Super Expert
  • 10962Posts
  • 657Oplossingen
  • 4091Likes

Zolang het AP van het SmartWifi modem in beide frequentiebanden op andere kanalen uitzendt met de juiste kanaalbreedtes moet dat geen problemen opleveren. Hieronder de instellingen die ik aanbeveel:

Radio Modus Kanaal Kanaalbreedte
2,4 GHz 802.11n 1, 6 of 11 20 MHz
5 GHz 802.11n/ac Automatisch 20/40/80 MHz

Een enkele, dekkende SSID met mesh zorgt wel voor meer gebruiksgemak en soepele roaming tussen AP's.

Bekijk in context

6 Reacties 6
tobiastheebe
Super Expert
Super Expert
  • 10962Posts
  • 657Oplossingen
  • 4091Likes

Zolang het AP van het SmartWifi modem in beide frequentiebanden op andere kanalen uitzendt met de juiste kanaalbreedtes moet dat geen problemen opleveren. Hieronder de instellingen die ik aanbeveel:

Radio Modus Kanaal Kanaalbreedte
2,4 GHz 802.11n 1, 6 of 11 20 MHz
5 GHz 802.11n/ac Automatisch 20/40/80 MHz

Een enkele, dekkende SSID met mesh zorgt wel voor meer gebruiksgemak en soepele roaming tussen AP's.

Richard G.
Expert
Expert
  • 787Posts
  • 52Oplossingen
  • 345Likes

Ik werk hier ook met een router die als switch geconfigureerd is, met hetzelfde SSID als de Connectbox werkt dat verder prima. Er is geen noodzaak om een ander SSID te nemen.
Het meeste staat al schijnbaar goed omdat je Fritzbox geen ip's uit deelt, dus je wifi toestellen krijgen dan ook ip adressen van je Connectbox als het goed is.

Zoals Tobiastheebe al zegt zorgt een enkele dekkende SSID voor meer gebruikersgemak en die dekking kun je ook eenvoudig behalen door op beide toestellen hetzelfde SSID te gebruiken, alleen dan wel te zorgen voor andere frequentiebanden voor de wifi.

Met hetzelfde SSID heb je ook nog het voordeel dat er minder kans is op onderbreking wegens aanmelden bij een andere SSID.

Wel zou ik aparte ssid's nemen voor 5GHz en 2,4 GHz. Zo kun je ook handiger apparaten op een van beide koppelen.

Op de Fritzbox kun je fijn kijken welke kanalen er zo vrij mogelijk zijn zodat je optimaal kunt instellen. Alhoewel ik voor de 5 GHz ook de instelling voor automatisch zou gebruiken.

tobiastheebe
Super Expert
Super Expert
  • 10962Posts
  • 657Oplossingen
  • 4091Likes

Eén SSID delen tussen verschillende merken AP's is zeker mogelijk, maar dit kan soms onvoorspelbare situaties opleveren.

Binnen een mesh dienen de AP's inderdaad ook elk op een ander kanaal uit te zenden, maar van bijvoorbeeld de TP-Link Deco AP's weet ik dat elk AP op hetzelfde kanaal zendt, dit is niet aan te passen. Blijkbaar (hopelijk!) passen de AP's geregeld het zendvermogen op elkaar aan.

Zelf ben ik geen voorstander van gescheiden SSID's voor 2,4 en 5 GHz. Dit doet afbreuk aan het gebruiksgemak en gaat in tegen het principe van een mesh. Ik zou alleen een gescheiden SSID maken en deze op 2,4 GHz laten uitzenden voor 'lastige' legacy-apparatuur die niet met een gecombineerde SSID overweg kan. Overigens heb ik nooit dergelijke problemen ervaren, ook niet met band steering naar 5 GHz (sinds een paar jaar actief op mijn SSID hier in huis), terwijl er meerdere apparaten zijn verbonden die alleen 2,4 GHz ondersteunen.

Richard G.
Expert
Expert
  • 787Posts
  • 52Oplossingen
  • 345Likes

Ik heb er gelukkig nooit last mee gehad met het delen van SSID's tussen verschillende merken. Volgens mij komt dat relatief weinig voor.

"Zelf ben ik geen voorstander van gescheiden SSID's voor 2,4 en 5 GHz. Dit doet afbreuk aan het gebruiksgemak en gaat in tegen het principe van een mesh."

Niet per sé, want vaak zie je sowieso al verschillende SSID's standaard. Het hoeft geen afbreuk te doen aan het gebruiksgemak aangezien een apparaat zich normaliter toch weer vanzelf correct aan meld, dus die afbreuk is vrij klein. Ligt er aan wat je wilt.

Het voordeel daarentegen is weer dat je ook weiniger kans hebt op een klapperverbinding, toestellen die niet weten wat ze willen en dan gaan lopen switchen tussen 2.4 en 5 GHz.
Met Deco's heb ik geen ervaring, heb tot nu toe zelf altijd gebruik gemaakt van een echte AP van Linksys en daarna gewoon router(s) in switch mode met wifi.

Maar het kan beiden, ligt er inderdaad ook aan welke apparatuur je in huis hebt en wat je zelf wilt of handiger vindt.

tobiastheebe
Super Expert
Super Expert
  • 10962Posts
  • 657Oplossingen
  • 4091Likes

Gescheiden SSID's voor 2,4 en 5 GHz is dan wel weer prettiger voor troubleshooting en kan inderdaad overmatige roaming tussen beide frequentiebanden voorkomen. Het is echt voor- en nadelen afwegen.

Zelf gebruik ik Ubiquiti (UniFi). Op dit moment voorziet één AP (AC PRO) nog het hele huis met twee verdiepingen, maar over niet al te lange tijd wil ik uitbreiden naar tenminste twee AP's. Ik twijfel nog of ik het bestaande AP ga vervangen door een 802.11ax (Wi-Fi 6) AP.

sandert01
topicstarter
Stamgast
  • 2Posts
  • 0Oplossingen
  • 2Likes

Dank jullie wel, Tobias en Richard! Leerzaam weer 🙂

In principe kan het functioneren zoals ik het nu heb ingeregeld, behalve dat ik even de kanalen en kanaalbreedtes moet checken.

Dank voor de reacties!

Sander

E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.