Alles over het nieuwe zwarte SmartWifi modem
Update: 21 september 2023 13:25 door Ziggo Vanaf 19 september zijn alle Sagemcom F3896LG modems (SmartWifi Giga modem zwart) voorzien met de nieuwste firmware. Lees hier alles over de update. Ons zwar...
Gelukt! Je krijgt vanaf nu elke maand de Community nieuwsbrief in je inbox.
Beste allemaal,
Sinds kort ben ik in het bezit van een Fritzbox 6660 Cable modem en heb deze vrij eenvoudig kunnen aansluiten op de kabel en mijn netwerk. Dit werkt uitstekend!
Wat ik niet aan de praat krijg is de ingebouwde VPN server die op dit modem is ingebouwd. Ik kan deze niet van buitenaf benaderen. Na onderzoek op internet blijkt dit officieel ook niet te kunnen:
https://nl.avm.de/service/knowledge-base/dok/FRITZ-Box-7360-int/1306_Zijn-met-IPv6-of-DS-Lite-VPN-ve...
Als ik kijk naar mijn modem status pagina zie ik bij Internet IPv4 de melding: FRITZ!Box is using a DS Lite tunnel
Mijn vraag is of het verhaal hiermee ophoudt voorlopig of zijn er hier personen die het (via een workaround) alsnog aan de praat hebben gekregen. Ben benieuwd naar jullie ervaringen!
Opgelost! Ga naar oplossing.
Externe toegang via IPv4 is met Dual-Stack Lite inderdaad niet mogelijk omdat de router alleen een IPv6-adres + IPv6-prefix voor het LAN ontvangt. IPv4 wordt ingepakt in IPv6 en verzonden via CGNAT (Carrier-Grade NAT). Alleen de AFTR (Address Family Transition Router) bij Ziggo beschikt over een publiek IPv4-adres in 213.127.0.0/17.
Je dient Dual-Stack Lite aan te passen naar Full Dual-Stack. Schakel hiertoe de optie 'IPv4-verbinding via DS-Lite tot stand brengen' uit op het tabblad IPv6 op de pagina Internet, Toegangsgegevens. Daarna ontvangt de router ook een (uniek) IPv4-adres dat je kunt gebruiken om met de VPN-server te verbinden.
Dit heeft overigens niets met een 'workaround' te maken. Sinds medio juni 2022 is Full Dual-Stack de standaard in het gehele verzorgingsgebied (zowel fZiggo als fUPC) en de infrastructuur voor Dual-Stack Lite (AFTR) wordt op termijn uitgeschakeld.
Externe toegang via IPv4 is met Dual-Stack Lite inderdaad niet mogelijk omdat de router alleen een IPv6-adres + IPv6-prefix voor het LAN ontvangt. IPv4 wordt ingepakt in IPv6 en verzonden via CGNAT (Carrier-Grade NAT). Alleen de AFTR (Address Family Transition Router) bij Ziggo beschikt over een publiek IPv4-adres in 213.127.0.0/17.
Je dient Dual-Stack Lite aan te passen naar Full Dual-Stack. Schakel hiertoe de optie 'IPv4-verbinding via DS-Lite tot stand brengen' uit op het tabblad IPv6 op de pagina Internet, Toegangsgegevens. Daarna ontvangt de router ook een (uniek) IPv4-adres dat je kunt gebruiken om met de VPN-server te verbinden.
Dit heeft overigens niets met een 'workaround' te maken. Sinds medio juni 2022 is Full Dual-Stack de standaard in het gehele verzorgingsgebied (zowel fZiggo als fUPC) en de infrastructuur voor Dual-Stack Lite (AFTR) wordt op termijn uitgeschakeld.
Het is vervelend dat bij de eerste installatie van de FRITZ!Box deze standaard op DS-lite wordt ingesteld. Daar zou AVM wat aan moeten doen. @FRITZ!webcare
Als je de aanbeveling van @tobiastheebe volgt moet het lukken. Ter verduidelijking een screenshot:
Zelf gebruik ik de ingebouwde Wireguard VPN, werkt perfect en snel.
Bijzonder veel dank aan beiden! Met jullie aanwijzingen was het zo gelukt en draait het fantastisch!
Fijn om te lezen en graag gedaan.
@Karel. schreef:Het is vervelend dat bij de eerste installatie van de FRITZ!Box deze standaard op DS-lite wordt ingesteld. Daar zou AVM wat aan moeten doen. @FRITZ!webcare
Zojuist aangemeld bij AVM onder Ticket-ID 5623358.
Ik neem aan dat @SanderAVM of @FRITZ!webcare of een collega in Berlijn diit artikel gaan bijwerken zodat duidelijk is dat DS-Lite uitgezet moet worden: https://nl.avm.de/service/vrije-modemkeuze/fritzbox-op-de-aansluiting-van-ziggo-configureren/
DS-Lite wordt aangezet na ontvangst van de AFTR vanuit de DHCP server van VodafoneZiggo.
Mocht de klant dit niet wenselijk vinden, dan kan hij dit altijd uitschakelen.
@SanderAVM schreef:DS-Lite wordt aangezet na ontvangst van de AFTR vanuit de DHCP server van VodafoneZiggo.
Mocht de klant dit niet wenselijk vinden, dan kan hij dit altijd uitschakelen.
Dank voor het inzicht. Maar dit maakt het wel lastig, je ziet het in dit (en andere) topics:
Ik zou overwegen om op deze pagina (link Kennis database) een notitie te maken dat het veranderen van de standaard Ziggo instelling, DS-Lite omzetten naar Dual-Stack een betere internet ervaring oplevert.
Of Ziggo moet de default instelling wijzigen, maar dan hebben we een moderator nodig @tobiastheebe
Het gaat dan om DHCPv6 option 64 (AFTR_NAME), beschreven in RFC 6334.
Bij Ziggo-modems wordt Dual-Stack Lite op de eRouter tegenwoordig standaard uitgeschakeld via TR-069, maar bij niet-Ziggo-modems als de FRITZ!Box kan de eRouter niet extern door Ziggo worden aangestuurd.
Ik denk dat Ziggo de AFTR-optie kan verwijderen van de DHCPv6-servers op de CMTS's t.b.v. het uitfaseren van Dual-Stack Lite, ook eRouters die niet door TR-069 worden aangestuurd zouden dan standaard van Full Dual-Stack gebruik moeten gaan maken.
Goede suggestie, ik ga intern vragen om dit als opmerking in het document mee te nemen.
Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.
Update: 21 september 2023 13:25 door Ziggo Vanaf 19 september zijn alle Sagemcom F3896LG modems (SmartWifi Giga modem zwart) voorzien met de nieuwste firmware. Lees hier alles over de update. Ons zwar...