Goede dag.
IK heb een ziggo sagemcom modem. NU heb ik nog een oude Fritz box 5490 liggen en die zou ik willen toevoegen aan het mesh netwerk van ziggo.
De fritz box heb ik al omgezet naar wifirepeater ipv hoofdmodem.
Via WPS heb ik geprobeerd om verbinding te krijgen maar de fritzbox blijft offline.
Iemand een idee hoe dit opgelost kan worden?
p.s. Ik heb een nightgear nighthawk modem gewoon via de wps in het mesh netwerk toekunnen voegen zonder problemen.
Opgelost! Ga naar oplossing.
Dat je niet in je Fritzbox kan inloggen als je hem aansluit komt omdat de Fritzbox standaard hetzelfde IP adres krijgt als het Ziggo modem namelijk 192.168.178.1 en dat conflicteerd.
Knowledge Base-artikel #106 van AVM beschrijft hoe je een Fritzbox router achter een ander router kan configureren. De voorkeur gaat uit om de router dan als IP-client te configureren, wat voor de 5490 niet mogelijk lijkt te zijn.
Zie bijvoorbeeld voor de 7590AX. https://nl.avm.de/service/knowledge-base/dok/FRITZ-Box-7590-AX/106_De-FRITZ-Box-voor-gebruik-met-een...
Maar als je voor de 5490 kiest dan wordt alleen beschreven hoe je de Fritzbox als gecascadeerde router achter een router kan configureren.
https://nl.avm.de/service/knowledge-base/dok/FRITZ-Box-5490/106_De-FRITZ-Box-voor-gebruik-met-een-andere-ro...
Gebruik van een gecascadeerde router kan goed werken maar enige kennis van netwerk beheer en configuratie is dan wel streng aanbevolen.
Jij bent de IT-hulplijn in je straat, de verlichting werkt thuis op commando en je groet de pakketbezorger met de slimme deurbel. Herkenbaar? Dan zijn de Community events echt iets voor jou! Doe mee en sluit je aan.
hoe heb jij de fritz box aangesloten met een kabel of draadloos.
en als het met kabel is welke poorten gebruik je dan en waarop.
Draadloos wel alles met dezelfde naam en ww.
het ene merk MESH samen laten werken met de MESH van een ander merk wil soms niet goed verlopen
De fritz box wil ik draadloos verbinden. ALs ik op beide modems de wps knop indruk gaan ze verbinding maken maar die komt niet tot stand. Is er in het ziggo modem iets wat ik moet aanvinken, of misschien in het fritz box modem? Ik kan nergens dezelfde naam en ww invullen
Een WPS knop indrukken wil zeggen dat een apparaat verbinding kan maken met de router.
Een Fritz-box kan niet samenwerken met Ziggo mesh.
Maak bedraad een verbinding tussen het modem en de Fritz-box en zet de DHCP server van de fritz-box uit.
Vanaf pagina 33 kun je vinden hoe je een SSID en een beveiligingssleutel aanbrengt in de Fritz-box.
Hoi Bert.
Ik heb de fritzbox verbonden via een utp kabel met het ziggo modem.
Ik kan nergens iets over een DHCP server vinden. Als ik verbonden ben via de kabel dan kom ik niet meer in mijn fritzbox instellingen. Wel is er een draadloze verbinding met mijn laptop, omdat ik die eerder ooit al eens verbonden had, maar mijn gsm maakt geen verbinding,
Haal ik de kabel eruit, dan kan ik draadloos contact maken met het netwerk van fritzbox en dan kom ik wel in het instellingen menu.
Erg ingewikkeld allemaal. Ik denk dat ik het maar allemaal bij het oude laat 🙂
Bedankt voor de reactie
Edward
Eerst zal je Fritz-box zo ingesteld moeten zijn, dat die een IP adres krijgt van je modem, waarna ze in dezelfde IP range zitten als je GSM.
De Fritz-box is een prima apparaat, alleen heel veel instellingen om in te stellen, dat kan een voordeel zijn, maar ook een nadeel.
"Ik kan nergens iets over een DHCP server vinden."
Zie onderin pagina 178 : FRITZ!Box 5490 (avm.de)
Dat je niet in je Fritzbox kan inloggen als je hem aansluit komt omdat de Fritzbox standaard hetzelfde IP adres krijgt als het Ziggo modem namelijk 192.168.178.1 en dat conflicteerd.
Knowledge Base-artikel #106 van AVM beschrijft hoe je een Fritzbox router achter een ander router kan configureren. De voorkeur gaat uit om de router dan als IP-client te configureren, wat voor de 5490 niet mogelijk lijkt te zijn.
Zie bijvoorbeeld voor de 7590AX. https://nl.avm.de/service/knowledge-base/dok/FRITZ-Box-7590-AX/106_De-FRITZ-Box-voor-gebruik-met-een...
Maar als je voor de 5490 kiest dan wordt alleen beschreven hoe je de Fritzbox als gecascadeerde router achter een router kan configureren.
https://nl.avm.de/service/knowledge-base/dok/FRITZ-Box-5490/106_De-FRITZ-Box-voor-gebruik-met-een-andere-ro...
Gebruik van een gecascadeerde router kan goed werken maar enige kennis van netwerk beheer en configuratie is dan wel streng aanbevolen.
Wat @Karel. zegt is wel het complete verhaal.
Eigenlijk (wat Bert bedoeld) moet je de 5490 als IP Client instellen, maar dat ondersteund de 5490 niet.
Daar is misschien een mouw aan te passen (DHCP manipuleren) of door iets te proberen via de AVM Service Desk, maar op dat punt is de 5490 End-Of-Life. Kritieke security bugs worden nog gerepareerd, maar verder hoef je niet veel te verwachten en AVM Service Desk ondersteuning is gestopt.
Wel goed om te weten, de 5490 is een Glasvezel-modem en ondersteund de IP Client-mode niet.
Ook de actuele glasvezel modellen 5530 en het Glasvezel Top-model de 5590 ondersteunen de IP Client-mode niet.
Als je de 6660 of 6690 koopt, en je wil ze later toch niet als DOCSIS Modem gebruiken, dan kan je die wel als IP Client gebruiken.
Vul de belangrijkste trefwoorden in en vind het topic die past bij je vraag. Onze community zit boordevol kennis.
Start je eigen topic en krijg hulp van anderen. Op de community helpen ervaren klanten je graag op weg.