jordanvanbergen

Level 5
  • 58Posts
  • 4Oplossingen
  • 26Likes

Fritz 6660 kabelmodem i.p.v. Ziggo kabelmodem - HOW TO Ziggo?

Ik heb de FRITZ!Box 6660. Dit is een mooie Wi-Fi 6 kabelmodem als het om prestaties en functionaliteit gaat. De router is primair inzetbaar als kabelmodem. 

 

Per 1 januari 2022 geldt de routervrijheid voor klanten van Ziggo. 

 

Ziggo: Wat mag ik verwachten van support om deze FRITZ!Box 6660 kabelmodem in plaats van het Ziggo kabelmodem aan de praat te brengen? 

Welke instellingen hebben we minimaal nodig om internet werkend te krijgen en daarbij telefonie? 

 

Oplossing

Geaccepteerde oplossingen
jordanvanbergen
Topicstarter
Level 5
  • 58Posts
  • 4Oplossingen
  • 26Likes

Het werkt, zie plaatje hieronder:

jordanvanbergen_0-1644933880350.png


Je kunt de handleiding gewoon volgen: https://nl.avm.de/service/vrije-modemkeuze/fritzbox-op-de-aansluiting-van-ziggo-configureren/ 

Maar waar er dit staat:

Voer bij "Username" en "Authentication name" de gebruikersnaam in die je hebt ontvangen van Ziggo. 

Moet staan:

6a. Voer bij "Username" de gebruikersnaam in die je hebt ontvangen van Ziggo.
6b. Voer bij "Authentication name" NIET in en laat deze regel LEEG !!!!!

Dan werkt het registreren! 

Inkomende en uitgaande telefoontjes getest en het werkt allemaal!

Bekijk in context

85 Reacties 85
Steefb

Level 20
  • 15867Posts
  • 2991Oplossingen
  • 7264Likes

Als het al zover komt mag je geen support verwachten.

De noodzakelijke gegevens zullen bekend gemaakt worden, en dan is het aan jezelf.

jordanvanbergen
Topicstarter
Level 5
  • 58Posts
  • 4Oplossingen
  • 26Likes

Ik hoor graag hoe ik aan de noodzakelijke gegevens kom.

MR_CHIP

Level 19
  • 11498Posts
  • 131Oplossingen
  • 3968Likes

dat lees je vanzelf wel ergens in januari 2022 nu voorlopig niet meer dit jaar geduld hebben 

Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75177Posts
  • 5146Oplossingen
  • 21925Likes

"Per 1 januari 2022 geldt de routervrijheid voor klanten van Ziggo. "

 

Die datum ben ik nog niet tegengekomen.

28 januari 2022 lijkt nu de datum te zijn.

Er loopt nog een rechtszaak.

 

Re: Voor 1 juni mogen we eigen routers aansluiten ... - Pagina 51 - Ziggo Community

jordanvanbergen
Topicstarter
Level 5
  • 58Posts
  • 4Oplossingen
  • 26Likes

Hoop toch nu al op tips / suggesties. Heb gewoon een tweede internet verbinding en kan dus gewoon van alles instellen en proberen en anders de Ziggo modem weer terug. Het Ziggo modem in bridge mode hoef ik niet te horen omdat ik het wil zien Werken zonder Ziggo kabelmodem 

RoWi.

Level 20
  • 18187Posts
  • 761Oplossingen
  • 6199Likes

@jordanvanbergen  schreef:

Hoop toch nu al op tips / suggesties. Heb gewoon een tweede internet verbinding en kan dus gewoon van alles instellen en proberen en anders de Ziggo modem weer terug. Het Ziggo modem in bridge mode hoef ik niet te horen omdat ik het wil zien Werken zonder Ziggo kabelmodem 


Met docsis stel je als klant feitelijk niks in de benodigde instellingen worden middels een config file vanuit Ziggo verstuurd. Dit komt in het al genoemde topic ter sprake.

 

 

jordanvanbergen
Topicstarter
Level 5
  • 58Posts
  • 4Oplossingen
  • 26Likes

En verwachten jullie dat dit dus al geautomatiseerd door Ziggo doorgestuurd wordt of geldt dat Ziggo die Docsis config file beschikbaar moet maken voor een niet Ziggo router wanneer Ziggo dit verplicht moet aanbieden/doorvoeren?

 

Ik hoor graag vanuit iemand van Ziggo hoe Ziggo die routervrijheid voor klanten proactief gaat naleven en aanbieden. En indien geen proactieve opstelling hoe het gaat werken op het moment dat Ziggo dit verplicht moet doorvoeren.

RoWi.

Level 20
  • 18187Posts
  • 761Oplossingen
  • 6199Likes

Vanuit Ziggo hoeven we naar ik verwacht pas tegen die tijd ( Januari 2022) iets te verwachten, over het hoe en wat. Op dit moment krijgen eigen kabelmodems die configfile niet. 

Pro actief zal zeker niet gebeuren, dat is niet mijn beeld van het bedrijf VodafoneZiggo.

 

 

bertvds80

Level 3
  • 14Posts
  • 0Oplossingen
  • 5Likes

Hallo,

 

morgen krijg ik mijn Fritzbox 6660 en die ga ik als vervanger voor het standaardmodem inzetten. Waarom? Omdat ik fan ben van de zeer uitgebreide mogelijkheden van AVM zoals DECT telefoon rechtstreeks op de centrale (de Fritzbox) en het gebruik van Smarthome dingen als geschakelde stopcontacten, lampen en zelfs een thermostaatknop voor de radiatoren. Ook is het dan mogelijk om intern in het netwerk een mobiele telefoon te configureren als een DECT toestel. Verwacht ik support van Ziggo? Hell no, maar ze zijn het vanaf morgen verplicht en mede daarom wil ik het ook.

 

WiFi 6, 1 apparaat in de meterkast, stabielere WiFi  verbinding dan met het standaardmodem en de huidige 4040 zal ik in het Mesh netwerk weer opnemen op een andere plaats (als een extra switch met WiFi 5). Ik ben benieuwd hoe een en ander zal verlopen. Ik vermoed veel getouwtrek bij de helpdesk maar ze MOETEN me helpen want dat is vanaf morgen verplicht.

 

mvg Bert

MR_CHIP

Level 19
  • 11498Posts
  • 131Oplossingen
  • 3968Likes

ach bij jou kan het misschien al wel waar ik woon nog niet oud upc gebied 

jordanvanbergen
Topicstarter
Level 5
  • 58Posts
  • 4Oplossingen
  • 26Likes

Houden we elkaar op de hoogte of we het aan de praat krijgen en of telefonie werkt. Zonder werkende telefonie zal ik dit niet kunnen gebruiken.

 

Hier uitleg wat je moet doen als het kan in jouw postcodegebied: https://www.ziggo.nl/klantenservice/apparaten/wifi-modems/eigen-modem/beschikbaar

bertvds80

Level 3
  • 14Posts
  • 0Oplossingen
  • 5Likes

Hallo Jordan,

 

ik zal mijn ervaringen hier posten en tevens zal ik er een verslag van maken wat ik op moet sturen naar AVM. We hebben ook vaste telefonie dus mocht ik het modem werkend krijgen met het doorgeven van het MAC adres dan verwacht ik 100% zeker strubbelingen met een SIP server of instellingen hiervan. De gesprekken met de eerstelijns helpdesk gaan leuk worden... Wish me luck!

 

mvg Bert

Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75177Posts
  • 5146Oplossingen
  • 21925Likes

Gesprekken met de helpdesk zullen mogelijk heel kort zijn:

 

Eigen modemkeuze beschikbaar | Klantenservice | Ziggo

 

Een eigen modem biedt meer vrijheid maar vereist ook de nodige kennis. Jij bent verantwoordelijk en aansprakelijk voor het goed functioneren van je eigen modem. Voor ondersteuning en vragen over het instellen van dit modem, neem je contact op met de leverancier van het modem.

 

Eigen modem | Ziggo

 

Nadat je het MAC adres van het modem hebt doorgegeven, versturen we via ons netwerk een configuratiebestand (bootfile) met de Ziggo instellingen naar je modem. Bij de verdere configuratie van je eigen modem kunnen wij je helaas niet helpen. Neem hiervoor contact op met  de fabrikant van het modem.

Je kunt ook ook je vragen stellen in onze Community. Ziggo is niet verantwoordelijk of aansprakelijk voor het goed functioneren van een eigen modem.

jordanvanbergen
Topicstarter
Level 5
  • 58Posts
  • 4Oplossingen
  • 26Likes

Good Luck. Telefonie is op dit moment belangrijk dus ik kijk nog even of ik ook al begin. Ik zal ook delen hoe het gaat.

jordanvanbergen
Topicstarter
Level 5
  • 58Posts
  • 4Oplossingen
  • 26Likes

Daar gaan we al. Als je telefonie wil kun je nog weten moeten wachten. Kreeg vandaag dit te horen toen ik mijn AVM Fritzbox 6660 wilde aansluiten:

We moeten even een stapje terug doen Jordan;
Op dit moment hebt jij nog telefonie in het abonnement zitten)
Wij hebben (nog) niet de mogelijkheid om bij klanten die ook telefonie hebben een eigen modem te activeren.
Over een paar weken hebben we die optie wel.

Dat betekent dat we 2 dingen kunnen doen:
1. Ik kan telefonie per direct opzeggen en daarna jouw eigen modem activeren

2. We laten het Ziggo modem nu actief en we wachten een paar weken.

jordanvanbergen
Topicstarter
Level 5
  • 58Posts
  • 4Oplossingen
  • 26Likes

Vraag aan ziggo: 

 

Okay....... Hoe wordt ik op de hoogte gehouden wanneer het met telefonie ingesteld kan worden? 

Antwoord: 
 

We hebben daar op dit moment geen proces voor

Ik heb de afgelopen dagen aardig wat mensen gesproken die zichazelf via tweakers of andere website op de hoogte houden. Maar ik kan mij voorstellen dat je dit voor jou geen optie is.
In dat geval kun je het beste 7 februari contact opnemen want ik verwacht dat het dan wel mogelijk is.

jordanvanbergen
Topicstarter
Level 5
  • 58Posts
  • 4Oplossingen
  • 26Likes

Ik kreeg trouwens deze optie aangeboden wat natuurlijk geen optie is:

We moeten even een stapje terug doen Jordan;
Op dit moment hebt jij nog telefonie in het abonnement zitten)
Wij hebben (nog) niet de mogelijkheid om bij klanten die ook telefonie hebben een eigen modem te activeren.
Over een paar weken hebben we die optie wel.
Dat betekent dat we 2 dingen kunnen doen:
1. Ik kan telefonie per direct opzeggen en daarna jouw eigen modem activeren
2. We laten het Ziggo modem nu actief en we wachten een paar weken.

JIV

Level 1
  • 6Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
Telefonie lijkt nu ook te kunnen ik zie nu op de website staan:
Stap 2b. Alleen als je ook Vast Bellen wilt gebruiken

Om via je eigen modem van telefonie gebruik te kunnen maken, hebben we ook het MTA MAC-adres van je modem nodig. Als je dit doorgeeft, krijg je de SIP-gegevens die je op je modem moet invoeren. Het gaat om een unieke gebruikersnaam en wachtwoord die horen bij jouw vaste netwerknummer en toegang geven tot telefonie op ons netwerk.

Nadat deze goed zijn geconfigureerd op een apparaat of client kan er op jouw kosten mee gebeld worden. Ga dus vertrouwelijk om met deze SIP-gegevens, gebruik ze alleen voor je eigen modem en deel ze niet met derden.

Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75177Posts
  • 5146Oplossingen
  • 21925Likes

Uitgelicht topic