DON PAPA
Expert
Expert
  • 1685Reacties
  • 30Oplossingen
  • 1376Likes

Fouten na RS en T3 timeouts

Ik heb iets vreemds de laatste weken, ik krijg soms op momenten heel veel fouten in de log bij "fouten na RS" en soms zoveel dat ik ook T3 timeouts krijg en het modem zich zelf reset, dat is soms meerdere keren op één dag, maar soms ook dagen lang dat ik nergens last van heb. 

 

Ik ben dat nu heel scherp in de gaten gaan houden, maar het gebeurd dus op momenten dat er hier in huis niks veranderd (geen apparaten die aan of uit gezet worden). Ik heb hier al een keer een monteur afspraak voor gemaakt, maar doordat het toen weer even weg bleef heb ik die weer afgezet, want was bang dat de monteur dan zou zeggen er is niks mis bij u dus moet u dit bezoek zelf betalen.

 

Mijn Netwerk ziet er als volgt uit, Op het Ziggo modem staat WiFi UIT en zit op LAN1 een DECO X60 (in AP mode) met daaraan een 8 poort TP-Link Switch met een 2e DECO X60 (voor de boven verdieping), Hue bridge, PC en Nextbox), verder zit alles wat ik in huis heb via WiFi op deze twee DECO's aangesloten. Nu is mijn vraag, wat zou ik zelf eerst nog kunnen doen/testen, om zeker te weten dat het niet iets is waar ik achteraf zelf nog wat aan had kunnen doen ?

 

Screenshot hoe het er de afgelopen 48 uur uitzag:

 

Schermafbeelding 2021-06-13 001021.jpg

Schermafbeelding 2021-06-13 102114.jpg

Schermafbeelding 2021-06-13 001049.jpg

En dan in eens is het zo als hieronder:

 

Schermafbeelding 2021-06-13 130732.jpg

Schermafbeelding 2021-06-13 001002.jpg

Schermafbeelding 2021-06-10 153647.jpg

20210613_131728.jpg

20210613_131748.jpg

20210613_131808.jpg

71 Reacties 71
tobiastheebe
Super Expert
Super Expert
  • 3039Reacties
  • 160Oplossingen
  • 1054Likes

Het lijkt op instraling, mijn modem heeft er ook last van. Ik heb net als jij ook een btv 1 IEC-NL als AOP en een POA-01-B als splitter, daarop direct modem en decoder (MBXL) aangesloten. Ik heb naast (un)correctable errors die met vlagen oplopen (dagelijks en meestal rond 12:00 en 22:00) ook kelderende MER-waarden (soms <30 dB) op kanalen met 4G-overlap.

 

20210612-01.png

 

Mijn vermoeden (zowel in mijn als in jouw geval) is dat een of meerdere buren hun binnenhuisinstallatie niet op orde hebben en het kabelnet ruisgevoelig maken.

DON PAPA
Expert topicstarter
Expert
  • 1685Reacties
  • 30Oplossingen
  • 1376Likes

En wat kan ik daar nog aan doen, of gewoon een monteur bestellen, of kan die hier ook niks tegen doen ? Ja bij mij is het meestal ook begin van de middag en rond 24:00 dat ik er last van heb...

tobiastheebe
Super Expert
Super Expert
  • 3039Reacties
  • 160Oplossingen
  • 1054Likes

Alleen een gespecialiseerd netwerkmonteur met de juiste meetapparatuur zou dit kunnen aanpakken. Echter komt er in de meeste gevallen eerst een storingsmonteur en naar mijn ervaring stellen die lang niet altijd de juiste diagnoses.

DON PAPA
Expert topicstarter
Expert
  • 1685Reacties
  • 30Oplossingen
  • 1376Likes

Oke dan laat ik de afspraak voor morgen maar staan, en dan zie ik wel wat die monteur gaat doen en of die een gespecialiseerd netwerkmonteur kan regelen als hij geen oplossing kan vinden...

 

Bedankt voor je info

tobiastheebe
Super Expert
Super Expert
  • 3039Reacties
  • 160Oplossingen
  • 1054Likes

Prima, graag gedaan! Ben alvast benieuwd naar de uitkomst van het monteursbezoek.

DON PAPA
Expert topicstarter
Expert
  • 1685Reacties
  • 30Oplossingen
  • 1376Likes

Ik laat het je hier morgen weten...

DON PAPA
Expert topicstarter
Expert
  • 1685Reacties
  • 30Oplossingen
  • 1376Likes

Update: Monteur is geweest en heeft het spul door gemeten, in huis was alles goed en het signaal in de buitenkast was ook goed. Alleen het signaal vanuit de buitenkast naar de woning toe gaf verkeerde waardes (welke weet ik niet). Hij heeft nu de stekker in de buitenkast en de aansluiting waar de kabel binnenkomt in de woning vernieuwd. Nu moet ik het even een paar dagen aankijken of dit heeft geholpen, zo niet dan zal de kabel tussen de buitenkast en de woning vervangen moeten worden. Ik zie wel alweer de "fouten na RS" oplopen in de log, maar heb nog geen T3 timeouts gehad (waardoor het modem gaat resetten). We gaan het even een paar dagen aankijken, zal mij benieuwen...

tobiastheebe
Super Expert
Super Expert
  • 3039Reacties
  • 160Oplossingen
  • 1054Likes

Heb je het modem kort stroomloos gemaakt na het onderhoud van de monteur? Ik ben zelf ook benieuwd hoe het modem zich nu gaat gedragen.

 

De 'Post-RS Errors' c.q. uncorrectable errors moeten eigenlijk op 0 blijven staan. Wat betreft de T3 timeouts geeft Ziggo zelf de volgende richtlijn: maximaal 45 per 3 uur. Daar ben ik het zelf absoluut niet mee eens. Ik vind 2 à 3 T3 timeouts per dag acceptabel. Op mijn vorige modem (Compal CB) had ik gemiddeld een T3 timeout per 2-3 dagen. Mijn huidige modem (Ubee UBC1318ZG) toont helaas de T3 timeouts niet meer in de upstream-tabel.

DON PAPA
Expert topicstarter
Expert
  • 1685Reacties
  • 30Oplossingen
  • 1376Likes

@tobiastheebe Even een update, ik bleef last van heel veel Post-RS Errors en T3 time-outs houden. De monteur is toen terug geweest en had een ander Compal modem neergezet, maar die gaf eigenlijk ook al meteen weer heel veel RS errors en T3 time-outs. Toen heb ik IPv6 uit laten zetten op dit nieuwe modem, maar ook dat gaf geen verbetering. Vervolgens heb ik het Compal modem laten omruilen voor een Ubee 1318ZG met daarop mijn twee deco's X60 (AP) voor de WiFi. En dit draait nu inmiddels een tijdje en de RS fouten staan nog steeds allemaal op 0 (zie screenshot), en dit modem heeft zichzelf ook nog geen één keer zelf gereset, dus hopelijk gaat dit de oplossing bieden voor mij, we wachten af 😉

 

Schermafbeelding 2021-06-24 180741.jpg

tobiastheebe
Super Expert
Super Expert
  • 3039Reacties
  • 160Oplossingen
  • 1054Likes

Ik ben benieuwd. Naar mijn ervaring komt op de UBC1318ZG het signaal per definitie 'schoner' binnen dan op de CB, ik zie zelf zo'n 4~5 dB verschil in MER.

DON PAPA
Expert topicstarter
Expert
  • 1685Reacties
  • 30Oplossingen
  • 1376Likes

@tobiastheebe Nogmaals een update, vlak nadat ik mijn vorige bericht posten kreeg ik weer te maken met T3-timeouts en viel weer het modem geheel uit (reset). Ik heb toen weer gebeld met de klanten-service en die hebben het modem in bridge mode gezet en heb ik de deco in router mode gezet. En vanaf die tijd nog geen T3-timeouts of uitval gehad, ik ga het weer een paar dagen aankijken..

tobiastheebe
Super Expert
Super Expert
  • 3039Reacties
  • 160Oplossingen
  • 1054Likes

Ik vermoed dat er toch weer een monteur moet komen. Bridge mode is geen oplossing voor signaalproblemen.

Rikst
Community Moderator
Community Moderator
  • 2177Reacties
  • 183Oplossingen
  • 255Likes

Hoi @DON PAPA 

Ik ben heel benieuwd hoe het nu gaat met de verbinding bij jou. Heeft de bridge mode je inderdaad geholpen? 

DON PAPA
Expert topicstarter
Expert
  • 1685Reacties
  • 30Oplossingen
  • 1376Likes

@Rikst Nee helaas heeft dat ook geen oplossing gebracht, ik ben nog steeds met de Ziggo monteur (niks anders dan lof over deze man) die als laatst bij mij was aan het testen en zoeken naar een oplossing. Er zal waarschijnlijk een netwerk-monteur ingeschakeld moeten worden om metingen buitenhuis te kunnen doen, want we zijn binnenhuis onderhand wel door onze test mogelijkheden heen. Ik heb nu al 3 verschillende modems gehad, alle bekabelingen zijn getest/vervangen, alle mogelijke test opstellingen gedaan (om dingen te kunnen uitsluiten), maar tot nu toe heeft niks de oplossing gebracht, ik blijf zo uit het niets T3 time-outs krijgen die maken dat het modem uit zichzelf reset. De RS fouten zijn wel een stuk minder geworden bij het Ubee modem, maar die boeien mij niet zo erg (als het modem maar gewoon online zou blijven). Het is alleen zo moeilijk te vinden waar het nu precies fout gaat, omdat het soms ook heel lang gewoon goed gaat, gistermiddag was bijvoorbeeld de laatste uitval en sinds dien blijven ook alle waardes weer helemaal goed. Maar dat is al eerder ook geweest dat het een tijdje goed gaat en dan opeens is het er weer. Ik wacht dus maar even af wat de Ziggo monteur verder gaat doen...

 

UPDATE: Ik zie trouwens wel dat ze de software van het modem hebben gedowngraded van 12.5.8008 naar 12.5.3208 geen idee wat daar de reden van is geweest.

KBX458
Super Expert
Super Expert
  • 5785Reacties
  • 235Oplossingen
  • 2248Likes

Er is al eerder een signaalprobleem geconstateerd in het signaal van straatkast naar de woning (AOP).

Niet alleen de post RS, ook de pre RS fouten duiden ruis aan.

Ruis zorgt er o.a. voor dat er geen respons komt op een Ranging Request van het modem. Elke serie van 16 rng req. waarop geen repons komt, veroorzaakt een herstart van het modem.

Ook als er in een opeenvolgende reeks van 10 T3 time outs binnen een bepaalde tijd geen respons vanuit de CMTS wordt ontvangen door het modem, gaat het de interface resetten, of wel zich opnieuw opstarten en aanmelden bij de CMTS.

De oorzaak van de ruis zal dus moeten worden opgespoord door een netwerkmonteur en worden verholpen.

Rikst
Community Moderator
Community Moderator
  • 2177Reacties
  • 183Oplossingen
  • 255Likes

Bedankt voor je update @DON PAPA

We moeten het dan inderdaad in het signaal zoeken. Ik heb een monteur voor je ingepland op maandag 5 juli a.s. tussen 8.00 en 13.00. Je ontvangt nog een bevestiging van deze afspraak per e-mail. Schikt dit tijdstip niet, dan kun je de afspraak wijzigen in Mijn Ziggo. Laat je ons volgende week de uitkomst weten?

DON PAPA
Expert topicstarter
Expert
  • 1685Reacties
  • 30Oplossingen
  • 1376Likes

@Rikst Bedankt voor je hulp, maar ik heb de afspraak weer geannuleerd omdat ik bang ben dat er anders twee wegen door elkaar gaan lopen, want zoals ik al melden in mijn vorige bericht is de monteur die al meerdere keren bij mij is geweest er ook nog steeds mee bezig. En ik heb net een bericht van hem gehad dat hij er zelf thuis nu ook last van heeft. En aangezien hij in dezelfde wijk als mij woont, denkt hij dat het probleem dus echt buitenhuis in de wijk ligt en hij heeft nu een melding gemaakt bij een netwerk-monteur zodat die het verder kan gaan uitzoeken/meten. Als ik hier meer over weet zal ik het hier melden...

Rikst
Community Moderator
Community Moderator
  • 2177Reacties
  • 183Oplossingen
  • 255Likes

Ah oke, ik had niet door dat je in direct contact stond met de monteur @DON PAPA Maar dat is helemaal prima zo. We horen het dan wel van je 🙂

DON PAPA
Expert topicstarter
Expert
  • 1685Reacties
  • 30Oplossingen
  • 1376Likes

Even een update: we zijn inmiddels weer 2 weken verder en de problemen zijn er nog steeds, Ziggo heeft overigens niet stil gezeten in deze twee weken. Er is hier verschillende keren een Ziggo monteur geweest die verschillende keren alles heeft door gemeten en ook bijna alles heeft vervangen wat er maar te vervangen is. En afgelopen week hebben ze zelfs alle  apparatuur in de wijk kast en de straat kast vernieuwd zodat dit ook meteen klaar is voor het GigaNet wat later beschikbaar komt. Maar zelfs dat heeft bij mij nog geen verbetering gegeven, en blijf ik nog steeds last van T3 en T4 time-outs hebben die maken dat het modem zichzelf reset verschillende keren per dag. Er zal dus binnenkort weer een Netwerk monteur langs gaan komen om nogmaals alles te gaan onderzoeken, hopelijk gaat die dan eindelijk wel vinden wat er mis is. 

Uitgelicht topic