Vraag
Reacties
Oplossing
DON PAPA
Level 17

Fouten na RS en T3 timeouts

Ik heb iets vreemds de laatste weken, ik krijg soms op momenten heel veel fouten in de log bij "fouten na RS" en soms zoveel dat ik ook T3 timeouts krijg en het modem zich zelf reset, dat is soms meerdere keren op één dag, maar soms ook dagen lang dat ik nergens last van heb. 

Ik ben dat nu heel scherp in de gaten gaan houden, maar het gebeurd dus op momenten dat er hier in huis niks veranderd (geen apparaten die aan of uit gezet worden). Ik heb hier al een keer een monteur afspraak voor gemaakt, maar doordat het toen weer even weg bleef heb ik die weer afgezet, want was bang dat de monteur dan zou zeggen er is niks mis bij u dus moet u dit bezoek zelf betalen.

Mijn Netwerk ziet er als volgt uit, Op het Ziggo modem staat WiFi UIT en zit op LAN1 een DECO X60 (in AP mode) met daaraan een 8 poort TP-Link Switch met een 2e DECO X60 (voor de boven verdieping), Hue bridge, PC en Nextbox), verder zit alles wat ik in huis heb via WiFi op deze twee DECO's aangesloten. Nu is mijn vraag, wat zou ik zelf eerst nog kunnen doen/testen, om zeker te weten dat het niet iets is waar ik achteraf zelf nog wat aan had kunnen doen ?

Screenshot hoe het er de afgelopen 48 uur uitzag:

Schermafbeelding 2021-06-13 001021.jpg

Schermafbeelding 2021-06-13 102114.jpg

Schermafbeelding 2021-06-13 001049.jpg

En dan in eens is het zo als hieronder:

Schermafbeelding 2021-06-13 130732.jpg

Schermafbeelding 2021-06-13 001002.jpg

Schermafbeelding 2021-06-10 153647.jpg

20210613_131728.jpg

20210613_131748.jpg

20210613_131808.jpg

0 Kudos
e-mail meldingen
Aan Uit
Oplossing
92 Reacties 92
tobiastheebe
Level 20
T.E.A.M.

Het lijkt er toch op dat het modem in router mode staat. In bridge mode wordt de 'Gateway'-pagina in het geheel niet getoond.

Zou je eens kunnen kijken wat de boot file aangeeft (op de pagina met DS/US-gegevens)?

0 Kudos
DON PAPA
Level 17
Topicstarter

@tobiastheebe Dit bedoel je ?

Screenshot_20210803-123624_Chrome.jpg

@Marijn- Zou jij anders kunnen kijken of mijn modem in bridge stand staat, en als dat niet het geval is zou je hem dan in bridge willen zetten voor mij ?

Bert
Level 21
T.E.A.M.

@DON PAPA Je hebt nu alleen port forward op IPv6 en niet op IPv4.

Dan staat je modem in router mode met Dual Stack Lite.

Als je modem nu in bridge wordt gezet, dan heb je alleen een extern IPv4 IP adres en is de router achter je modem de DHCP server en de firewall geworden voor je interne netwerk en heb je het IPv4 extern IP adres direct op de router achter je modem.

0 Kudos
tobiastheebe
Level 20
T.E.A.M.

De boot file is niet veranderd t.o.v. bridge mode. Op CB's heb ik dit elders op de community al een aantal keer gezien. Misschien hoort het zo, maar vind het wel apart en verwarrend.

0 Kudos
Marijn-
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator

@DON PAPA Bij dezen! Als het goed is staat hij nu juist in bridge.

0 Kudos
DON PAPA
Level 17
Topicstarter

@Marijn- Alles werkt weer, dus ik ga ervan uit dat hij nu wel goed in bridge staat, want alle extra opties in het modem bij gateway zijn er nu ook niet meer (zie hieronder). Ook viel het mij op dat nu het vierde lampje van boven op het modem blauw brand en de rest groen, ik ga ervan uit dat dit zo hoort bij de bridge-stand?

Schermafbeelding 2021-08-03 152009.jpg

tobiastheebe
Level 20
T.E.A.M.

Bij bridge mode is de Online LED inderdaad blauw.

Marijn-
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator

@DON PAPA Dat is inderdaad een goed teken! Ik denk dat we qua instellingen nu alles correct hebben staan 🙂 

Marijn-
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator

Hi @DON PAPA werkt het de laatste tijd goed of ervaar je nog problemen? 🙂

0 Kudos
DON PAPA
Level 17
Topicstarter

Het werkt top, geen uitval meer gehad. Het enige wat ik merk is dat mijn Nextbox wel iets trager (menu en EPG informatie) is geworden sinds het modem in bridge stand staat. Maar mijn internet snelheid is wel perfect, zowel via LAN als WiFi haal ik mijn volle snelheid. Ik ben dan ook tevreden zoals het nu werkt...

Marijn-
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator

@DON PAPA Super om te horen! Wel vreemd dat dit invloed heeft op de snelheid van de Nextbox, maar inderdaad dat je internet niet meer wegvalt is al top! 
Laten we het topic nog even openhouden voor het geval dat er toch weer zaken gaan spelen, maar hopelijk gaat dat niet nodig zijn en kan je vanaf nu goed genieten van een stabiele verbinding 😉

0 Kudos
DON PAPA
Level 17
Topicstarter

@Marijn- Ja ik heb ook geen idee waar de trage Nextbox nou precies door komt, ik dacht eerst dat het door de signaal demper kwam, maar na verschillende testen gedaan te hebben, bleek het achteraf daar niet aan te leggen. Er zijn hier de afgelopen tijd zoveel veranderingen gedaan (wijkkast en straatkast vernieuwd, ander modem en omgezet naar bridge stand) dat ik ook niet precies kan zeggen wat nu de trage Nextbox heeft veroorzaakt. Het is ook alleen het menu en de EPG die traag reageren. Als ik bijvoorbeeld naar mijn bewaarde opnames ga dan duurt het vaak wel een paar seconden voordat de achtergrond plaatjes verschijnen. En dat is ook bij de EPG, als ik dan op een programma ga staan dan duurt het wel een aantal seconden voor dat de informatie van het programma onder in beeld komt te staan. Terwijl dat voorheen altijd meteen in beeld stond. Verder werkt de Nextbox wel gewoon goed, ook het afspelen van opnames geeft geen problemen. Het is echt enkel door het menu en EPG scrolle zeg maar. Dus mocht iemand hier nog een oplossing voor weten dan hoor ik het graag, en anders is het niet anders 😉

EDITE: Waarschijnlijk ook opgelost, ik zat nog even de topic terug te lezen en toen viel mijn oog op het IPv6 stukje, ik heb vervolgens IPv6 op mijn TP-LINK Deco X90 uitgezet, want die stond standaard aan. En vervolgens de Nextbox even opnieuw opgestart en nu reageert het menu en de EPG wel weer snel 😀 dus hopelijk is dat nu ook opgelost.

Marijn-
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator

@DON PAPA Wat een goede ingeving! Daar had ik ook niet zo snel aan gedacht 😄 Wat fijn dat ook de Nextbox daardoor weer top werkt!