1
Vraag
2
Reacties
Sreklov

Level 2
  • 12Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes

Fluctuerende sterkte van het signaal

Regelmatig wordt bij ons het TV-signaal en het internetsignaal een weeklang helemaal niet gebruikt. Trouwens, ons TV-signaal wordt eigenlijk bijna nooit gebruikt. Als het internet na een week weer geactiveerd wordt, beginnen de problemen. Herhaaldelijke uitval en een knipperend groen internetlampje op de connectbox. Na herstart van de connectbox samen met een verwijdering van de splitter uit de contactdoos komt het internetsignaal gedurende beperkte tijd weer terug voordat het internetlampje weer gaat knipperen en het internet dus weer verdwijnt. Tijdens het knipperende internetlampje is er storing in het TV-signaal via de mediabox (geluid én beeld). Als ik bovengaande handelingen een keer of drie herhaald heb, blijven de signalen meestal stabiel. Er is mij hierbij iets opgevallen. Elke keer als ik de splitter verwijder, leg ik mijn vinger even op het metalen gedeelte van de contactdoos waar de splitterplug ingaat. De eerste keer voel ik dan een heel lichte, nauwelijks voelbare stroomstootjes. De keren daarna lijken de stroomvibraties steeds sterker te worden. Mijn vraag is: Is er ergens een mechaniek dat de sterkte van het signaal aanpast aan de afname ervan? Geen afname, het signaal wordt teruggeschroefd / afname van alleen internet, het signaal wordt iets versterkt / afname van zowel TV als internet, het signaal wordt nóg sterker gemaakt? Als extra informatie: mijn kabel van straatkast naar contactdoos is meer dan 100 meter lang. In de straatkast zitten nog ongeveer 85 andere kabelaansluitingen. Meer dan één Ziggo-monteur heeft geconstateerd dat in dit metalen kastje onze kabelaansluiting in een verkeerde, te zwakke (versterkings-)positie stond. Het zou prettig zijn wanneer bij eerste afname van het signaal, dit signaal meteen op volle sterkte zou zijn. Herkent iemand dit probleem? Naar een oplossing hiervan wordt reikhalzend uitgekeken. Vast bedankt.

Oplossing

Geaccepteerde oplossingen
tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31064Posts
  • 2180Oplossingen
  • 15501Likes

Het te zwakke inkomende signaal hoeft niet direct effect te hebben op de haalbare internetsnelheden. Niet alle kanalen in de downstream hebben een te zwak signaal, dit geldt alleen voor de kanalen met hogere frequenties (20 en hoger), daarop is ook veel ruis te zien. Een gedeelte van de kanalen kan dus nog wel acceptabele prestaties leveren en heeft voldoende capaciteit voor 150 Mbps.

 

Verder staat de FRITZ!Box bekend om de goede prestaties op zowel bekabeld als draadloos gebied. Op 5 GHz kun je moeiteloos de volledige snelheid halen waar het modem over beschikt.

Bekijk in context

15 Reacties 15
tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31064Posts
  • 2180Oplossingen
  • 15501Likes

Het signaal hoort uiteraard niet dusdanig sterk te fluctueren, dat verwijderen van de splitter en opnieuw opstarten van het modem noodzakelijk is om de diensten weer te laten fluctueren. Te allen tijde moet het signaal voldoende zijn, of je nu een week of een maand niet gebruikmaakt van de diensten. Het klinkt alsof er (nog steeds) onvoldoende signaal op het modem en de TV binnenkomt.

 

In mijn geval ligt er 70 meter kabel tussen EV (eindversterker c.q. straatkast) en AOP en het signaal komt iets te sterk binnen (daarom iets gedempt m.b.v. 3 dB attenuator voor modem), 100 meter is geen probleem voor CAI-buitenkabel.

 

Zou je een of meerdere foto’s willen plaatsen van AOP (hoofdaansluiting in meterkast of woonkamer) en kabels, plus splitter(s) en signaalversterker, voor zover van toepassing?

Zou je tevens de downstream/upstream-gegevens van het modem willen plaatsen? Instructies zijn hier te vinden.

Sreklov
Topicstarter
Level 2
  • 12Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes

Dank voor je reactie.

De zwakheid van ons signaal in het algemeen is niet de kwestie. Die is al vele jaren bij Ziggo bekend. Wij zitten de afgelopen driekwart jaar in een traject met een onderaannemer van BAM, de aannemer. Het is bekend dat er in onze kabel zwakke plekken zitten. Daarom is een jaar geleden besloten dat de gehele kabel vervangen moet worden, van straatkast tot AOP. Dit is een ingewikkelde en kostbare aangelegenheid omdat onze kabel via de zijkant van ons flatgebouw naar de elfde verdieping geleid moet worden en vervolgens via de balkons van zes appartementen bij ons moet worden aangesloten.. Het horizontale gedeelte via de balkons is inmiddels geschied. Maar voor het verticale gedeelte moet een enorme hoogwerker gehuurd worden. Ons vermoeden is dat deze klus ver boven de mogelijkheden van de onderaannemer uitgaat, tenzij vanuit Ziggo aan hen de opdracht is gegeven zoveel mogelijk te traineren vanwege de hoge kosten. Dit laatste lijkt ons niet erg waarschijnlijk. De focus van mijn vraag lag op een mogelijk tijdelijke, opzettelijke verzwakking van het signaal door Ziggo om vermogen te sparen wanneer het signaal niet door de klant gebruikt werd. Dit omdat tweemaal door een Ziggo-monteur is ontdekt dat onze kabel té weinig versterking kreeg vanuit de straatkast om het signaal ongeschonden bij ons op elf hoog te krijgen. Als van zo'n beleid van Ziggo geen sprake is, rest ons niets anders dan verder te wachten totdat de ondernemer na driekwart jaar erin slaagt om onze nieuwe kabel te monteren en aan te sluiten.

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31064Posts
  • 2180Oplossingen
  • 15501Likes

Wanneer de buitenkabel via de voorgevel zowel horizontaal als verticaal loopt, dan is vervangen inderdaad een tijdrovende klus. Ik neem aan dat het AOP in de woonkamer is geplaatst? Het zou veel eenvoudiger en goedkoper zijn om de buitenkabel via de meterkasten (bij flatgebouwen zijn die meestal gestapeld) omhoog te trekken. Dat is natuurlijk achteraf gezien. Sinds 1990 wordt het AOP bij nieuwbouw in de meterkast geplaatst.

 

Waarom je het signaal tijdelijk verzwakt binnen zou willen laten komen, begrijp ik niet. Dit lost overmatige demping op de buitenkabel niet op. De signaalsterkte op jouw AOP kan alleen aangepast worden door de buitenkabel op een aansluiting met andere demping op de EV-multitap aan te sluiten of door een versterker (wordt afgeraden) of attenuator tussen AOP en modem te plaatsen.

 

Zou je alsnog de gevraagde gegevens uit mijn vorige bericht willen plaatsen? Dat kijkt makkelijker mee en zo kan ik de installatie en signaalsterkte/-kwaliteit beoordelen.


Sreklov
Topicstarter
Level 2
  • 12Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes

De gegevens ga ik proberen te verzamelen. Het vermoeden dat er een opzettelijk terugschroeven van signaalsterkte in het spel is, is ook het volgende. Als wij een tijdje via de mediabox TV kijken, verschijnt er een mededeling op ons TV-scherm dat we de OK-knop op de afstandsbediening van de mediabox moeten indrukken. Doen we dit niet, dan schakelt de mediabox zichzelf uit. Als we bij wijze van experiment 's avonds de mediabox aanzetten, staat hij de volgende ochtend uit. Waarom is dit? Het wekt de indruk dat men het TV-signaal niet ongebruikt wil blijven doorgeven. Wellicht omdat Ziggo niet genoeg sterk signaal ter beschikking heeft om alle 85 aansluitingen van onze helft van het gebouw tegelijk te voorzien?

Steefb

Level 20
  • 15868Posts
  • 2991Oplossingen
  • 7264Likes

@Sreklov  schreef:


 Als we bij wijze van experiment 's avonds de mediabox aanzetten, staat hij de volgende ochtend uit.

 

Dat is gewoon een energie besparings instelling in het menu, vrijwel alle apparatuur heeft dat tegenwoordig.

 

Home > systeem > wanneer in standby.

Sreklov
Topicstarter
Level 2
  • 12Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes

OK, het uitschakelen van de mediabox is dus gewoon energiebesparing. Tjonge!

Hierbij de gevraagde gegevens, Eerst nog wat informatie vooraf,

Jaren geleden is op ons verzoek aan UPC door VolkerWessels het AOP ongeveer 9 meter verplaatst. Deze "verlengkabel" is met een metalen koppeling op de bestaande kabel aangesloten. Op de foto staat dus het huidige "nieuwe" AOP.

De splitter is slechts een jaar of twee oud en door Ziggo verstrekt.

Mijn connectbox staat in de bridgemodus. Daarachter staat een FritzBox 4040 router.

Sinds mijn herhaalde opstartactiviteiten afgelopen dinsdagmiddag/-avond, zoals beschreven in mijn eerste bericht, is er geen internetuitval meer geweest.

 

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31064Posts
  • 2180Oplossingen
  • 15501Likes

Het signaal is duidelijk te zwak (op sommige DS-kanalen wordt bijna de kritieke grens van -15 dBmV bereikt), tevens is er veel ruis zichtbaar door instraling van Digitenne, 4G en 5G.

Sreklov
Topicstarter
Level 2
  • 12Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes

Dank voor dit onderzoek. Zou alleen een nieuwe kabel die zwakte kunnen oplossen? Of moet er dan ook iets aan de versterking gebeuren? Eén van de monteurs meldde dat er teveel koppelingen waren. Zou dit een oorzaak kunnen zijn?

De kabels lopen in een verticale goot langs de zijkant van ons gebouw omhoog. De deksels van de goot zijn minstens voor de helft verdwenen zodat de kabels blootstaan aan regen, wind, vorst etc. Dit werd door één van de monteurs als schadelijk voor de koppelingen aangemerkt.

Kortom, ogenschijnlijk allemaal verschillende mogelijke oorzaken van de ellende. Of misschien wel alles bij elkaar? Ik ben bang dat ons niets anders rest dan wachten tot de krakkemikkige onderaannemer zijn zaakjes voor elkaar heeft. Vermoedelijk halen wij het volle jaar wel tussen afspraak en uitvoering.

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31064Posts
  • 2180Oplossingen
  • 15501Likes

De koppelingen die je noemt kunnen zeker bijdragen aan overmatige demping. Als de kabel wordt blootgesteld aan de elementen kan de buitenste mantel broos worden en scheuren gaan vertonen, waardoor er waterschade kan optreden. Soms is er in de EV-kast wel een uitgang op een multitap vrij met een lagere demping, waarmee het signaal sterker op de kabel komt te staan. Alleen een volledige vervanging van de kabel is echter een systematische oplossing.

Sreklov
Topicstarter
Level 2
  • 12Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes

Tja, dan wachten we daar maar op. Ik ben echter bang dat als de nieuwe kabel blootgesteld aan de elementen blijft in de open goot, ook deze nieuwe gauw zijn beste tijd gehad heeft. De nieuwe kabel ligt klaar op ons balkon om naar binnen geleid te worden. Hij is groen met een witte streep. Zegt dit iets over de kwaliteit ervan?

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31064Posts
  • 2180Oplossingen
  • 15501Likes

Het is inderdaad wel zaak dat de kabels in een afgesloten goot liggen, niet alleen voor jou maar ook voor andere klanten in het gebouw.

 

Groen met witte streep zegt mij niet direct iets, ben gewend dat de nieuwe C9-kabels eruit zien zoals hieronder:

 

hirschmann-c9-grondkabel.jpg

Sreklov
Topicstarter
Level 2
  • 12Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes

Ik ben wel lastig maar deze leek heeft nog een vraag. Als mijn signaal te zwak is, hoe kan het dan dat de Ookla speedtest de volgende uitslag geeft: download 153 Mbps; upload 15,3 Mbps; Ping 9 ms; Jitter 2ms; Verlies 0,0%. Deze test doe ik via een tablet, dus via de wifi 5Ghz. Ik zit buiten op het balkon, voor het dubbele glas, de FritzBox 4040 staat binnen ongeveer 9 meter hier vandaan. Mijn Ziggo abonnement is 150 Mbps. Mijn Sonos-installatie staat altijd aan. Mijn echtgenote zit praktisch altijd op het internet.Heeft de uitslag van een speedtest dan niets te maken met de sterkte of zwakte van mijn signaal?

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31064Posts
  • 2180Oplossingen
  • 15501Likes

Het te zwakke inkomende signaal hoeft niet direct effect te hebben op de haalbare internetsnelheden. Niet alle kanalen in de downstream hebben een te zwak signaal, dit geldt alleen voor de kanalen met hogere frequenties (20 en hoger), daarop is ook veel ruis te zien. Een gedeelte van de kanalen kan dus nog wel acceptabele prestaties leveren en heeft voldoende capaciteit voor 150 Mbps.

 

Verder staat de FRITZ!Box bekend om de goede prestaties op zowel bekabeld als draadloos gebied. Op 5 GHz kun je moeiteloos de volledige snelheid halen waar het modem over beschikt.

Sreklov
Topicstarter
Level 2
  • 12Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes

Nogmaals ontzettend bedankt voor de moeite die je hebt genomen om al mijn vragen  vakkundig te beantwoorden. Ik weet nu zóveel meer dan vóór mijn allereerste vraag.

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31064Posts
  • 2180Oplossingen
  • 15501Likes

Graag gedaan! Laat het gerust weten als ik je verder nog kan helpen.

E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic