Vraag
Reacties
Oplossing
Buscum_Ducis_NL
Level 2

Flinke lagspikes en lags tijdens streamen

Beste internetexperts op dit forum,

 

Sinds een maand of twee zijn we overgestapt naar ziggo en is hiervoor ons hoofd aansluitpunt door een monteur van Ziggo netjes geïnstalleerd. Hij heeft toen een test gedaan waaruit bleek dat het signaal met de centrale perfect is. In ons huis hebben we overal UTP kabels kunnen trekken dus alle apparaten in huis zijn met kabel verbonden aan de modem, al dan niet direct of via een switch. Ik heb een tweetal foto's van de situatie in de meterkast toegevoegd. 

 

De download snelheid is optimaal en retesnel. Echter tijdens streamen en gamen heb ik last van heftige lagspikes. En op best een flinke regelmaat. Nu is het met streamen af en toe zo dat hij totaal geen verbinding meer heeft, zodat ik op "opnieuw verbinden/proberen" oid moet drukken in de streamapp. Tijdens gamen heb ik geen compleet signaal verlies maar wel erg heftige lagspikes die het gamen soms onmogelijk maken, zeker in een shooter met vrienden. Ook hoort men mij tijdens zo'n spike erg laggen in bijvoorbeeld discord.

 

Ik heb al een beetje rondgekeken op het forum en enkele topics gevolgd maar nergens zie ik een simpele oplossing voor een internet/netwerk leek die ik ben. Graag zou ik jullie expertise en hulp hierbij gebruiken. Alvast bedankt :)!

0 Kudos
Oplossing

Geaccepteerde oplossingen
tobiastheebe
Level 20
T.E.A.M.

Een moderator (Ziggo-medewerker) komt binnen enkele dagen langs in dit topic en kan verder onderzoek naar het OFDMA-kanaal en eventueel een monteursafspraak inplannen om het vermogen downstream te corrigeren.

Bekijk in context

12 Reacties 12
Meldingen
Aan Uit
tobiastheebe
Level 20
T.E.A.M.

De coaxinstallatie ziet er prima uit.

 

Ik zie dat het modem niet in bridge mode staat (meerdere UTP-kabels aangesloten) maar dat je ook een eigen router (ER-X) gebruikt?

 

Kun je op het modem inloggen via 192.168.178.1 en de gegevens plaatsen die worden getoond op de tabbladen Downstream, Upstream en Network log op de pagina Geavanceerde instellingen, Hulpmiddelen, Netwerk status?

 

Kun je de firewall-instellingen van het modem zo aanpassen dat alleen de optie 'Firewall beveiliging' is ingeschakeld voor IPv4 en (indien beschikbaar) IPv6? Zie de pagina Geavanceerde instellingen, Beveiliging, Firewall.

 

Gezien je het nieuwe SmartWifi modem (Sagemcom F3896LG-ZG) gebruikt: kun je tenslotte de MTU-waarde aanpassen naar 1499? Zie de pagina Geavanceerde instellingen, Hulpmiddelen, MTU-grootte.

0 Kudos
Buscum_Ducis_NL
Level 2
Topicstarter

Hierbij de downstream gegevens:

Kanaal Frequentie (Hz) Vermogen (dBmV) SNR (dB) Modulatie Kanaalnummer

16180000001440QAM 2563
26020000001440QAM 2561
361000000013.940QAM 2562
462600000013.740QAM 2564
563400000013.439QAM 2565
664200000013.640QAM 2566
765000000013.540QAM 2567
865800000013.440QAM 2568
966600000013.740QAM 2569
106740000001440QAM 25610
1168200000014.140QAM 25611
1269000000014.540QAM 25612
1369800000014.640QAM 25613
1470600000014.340QAM 25614
1571400000014.240QAM 25615
1672200000014.240QAM 25616
1773000000013.840QAM 25617
1873800000013.740QAM 25618
197460000001440QAM 25619
2075400000013.940QAM 25620
2176200000013.640QAM 25621
2277000000013.340QAM 25622
2377800000013.240QAM 25623
2478600000013.240QAM 25624
2579400000013.240QAM 25625
268100000001340QAM 25627
2781800000013.340QAM 25628
2882600000013.440QAM 25629
298340000001340QAM 25630
3084200000012.239QAM 25631
3185000000012.140QAM 25632

 

Hierbij de upstream gegevens:

Gebundelde upstream-kanalen

Kanaal Frequentie (Hz) Vermogen (dBmV) Symbol Rate (ksps) Modulatie Kanaalnummer
05880000043.35120QAM 6413
15200000043.35120QAM 6414
24520000043.35120QAM 6415
33840000043.35120QAM 6416

Gebundelde upstream-kanalen

Kanaal Kanaal soort T1 Timeouts T2 Timeouts T3 Timeouts T4 Timeouts
0ATDMA0000
1ATDMA0010
2ATDMA0000
3ATDMA0000

 

Hierbij de netwerkhistorie:

Netwerk historie

Tijd Prioriteit Omschrijving
13-12-2022 05:08:26criticalReceived Response to Broadcast Maintenance Request, But no Unicast Maintenance opportunities received - T4 time out;CM-MAC=5c:fa:25:a1:c7:d6;CMTS-MAC=00:01:5c:ae:c4:52;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.1;
13-12-2022 05:08:24criticalReceived Response to Broadcast Maintenance Request, But no Unicast Maintenance opportunities received - T4 time out;CM-MAC=5c:fa:25:a1:c7:d6;CMTS-MAC=00:01:5c:ae:c4:52;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.1;
13-12-2022 05:08:22criticalReceived Response to Broadcast Maintenance Request, But no Unicast Maintenance opportunities received - T4 time out;CM-MAC=5c:fa:25:a1:c7:d6;CMTS-MAC=00:01:5c:ae:c4:52;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.1;
13-12-2022 05:08:19noticeREGISTRATION COMPLETE - Waiting for Operational status
13-12-2022 05:08:08noticeDS profile assignment change. DS Chan ID: 32; Previous Profile: ; New Profile: 1 2 3.;CM-MAC=5c:fa:25:a1:c7:d6;CMTS-MAC=00:01:5c:ae:c4:52;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.1;
13-12-2022 05:08:07noticeTLV-11 - unrecognized OID;CM-MAC=5c:fa:25:a1:c7:d6;CMTS-MAC=00:01:5c:ae:c4:52;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.1;
13-12-2022 05:07:55warningDHCP WARNING - Non-critical field invalid in response ;CM-MAC=5c:fa:25:a1:c7:d6;CMTS-MAC=00:01:5c:ae:c4:52;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.1;
13-12-2022 05:07:52noticeHonoring MDD; IP provisioning mode = IPv4
13-12-2022 05:07:51criticalNo Ranging Response received - T3 time-out;CM-MAC=5c:fa:25:a1:c7:d6;CMTS-MAC=00:01:5c:ae:c4:52;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.1;
13-12-2022 05:07:50criticalNo Ranging Response received - T3 time-out;CM-MAC=5c:fa:25:a1:c7:d6;CMTS-MAC=00:01:5c:ae:c4:52;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.1;
13-12-2022 05:07:48criticalNo Ranging Response received - T3 time-out;CM-MAC=5c:fa:25:a1:c7:d6;CMTS-MAC=00:01:5c:ae:c4:52;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.1;
13-12-2022 05:07:44criticalSYNC Timing Synchronization failure - Failed to acquire QAM/QPSK symbol timing;;CM-MAC=5c:fa:25:a1:c7:d6;CMTS-MAC=00:00:00:00:00:00;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.1;
13-12-2022 05:07:44criticalSYNC Timing Synchronization failure - Failed to acquire QAM/QPSK symbol timing;;CM-MAC=5c:fa:25:a1:c7:d6;CMTS-MAC=00:00:00:00:00:00;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.1;
13-12-2022 05:07:43criticalSYNC Timing Synchronization failure - Failed to acquire QAM/QPSK symbol timing;;CM-MAC=5c:fa:25:a1:c7:d6;CMTS-MAC=00:00:00:00:00:00;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.1;
13-12-2022 05:07:30criticalCable Modem Reboot due to SW Upgrade
13-12-2022 05:07:30criticalCable Modem Reboot due to master console reset
06-12-2022 00:37:54criticalNo Maintenance Broadcasts for Ranging opportunities received - T2 time-out;CM-MAC=5c:fa:25:a1:c7:d6;CMTS-MAC=00:01:5c:ae:c4:52;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.1;
06-12-2022 00:37:44criticalReceived Response to Broadcast Maintenance Request, But no Unicast Maintenance opportunities received - T4 time out;CM-MAC=5c:fa:25:a1:c7:d6;CMTS-MAC=00:01:5c:ae:c4:52;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.1;
29-11-2022 19:24:54criticalUnicast Maintenance Ranging attempted - No response - Retries exhausted;CM-MAC=5c:fa:25:a1:c7:d6;CMTS-MAC=00:01:5c:ae:c4:52;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.1;
29-11-2022 19:24:54critical16 consecutive T3 timeouts while trying to range on upstream channel 8;CM-MAC=5c:fa:25:a1:c7:d6;CMTS-MAC=00:01:5c:ae:c4:52;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.1;
29-11-2022 19:23:46criticalStarted Unicast Maintenance Ranging - No Response received - T3 time-out;CM-MAC=5c:fa:25:a1:c7:d6;CMTS-MAC=00:01:5c:ae:c4:52;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.1;
29-11-2022 14:49:56criticalSYNC Timing Synchronization failure - Failed to acquire QAM/QPSK symbol timing;;CM-MAC=5c:fa:25:a1:c7:d6;CMTS-MAC=00:01:5c:ae:c4:52;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.1;
26-11-2022 02:30:08criticalUnicast Maintenance Ranging attempted - No response - Retries exhausted;CM-MAC=5c:fa:25:a1:c7:d6;CMTS-MAC=00:01:5c:ae:c4:52;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.1;
26-11-2022 02:30:08critical16 consecutive T3 timeouts while trying to range on upstream channel 8;CM-MAC=5c:fa:25:a1:c7:d6;CMTS-MAC=00:01:5c:ae:c4:52;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.1;
26-11-2022 02:29:00criticalStarted Unicast Maintenance Ranging - No Response received - T3 time-out;CM-MAC=5c:fa:25:a1:c7:d6;CMTS-MAC=00:01:5c:ae:c4:52;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.1;
18-11-2022 14:10:11criticalUnicast Maintenance Ranging attempted - No response - Retries exhausted;CM-MAC=5c:fa:25:a1:c7:d6;CMTS-MAC=00:01:5c:ae:c4:52;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.1;
18-11-2022 14:10:11critical16 consecutive T3 timeouts while trying to range on upstream channel 8;CM-MAC=5c:fa:25:a1:c7:d6;CMTS-MAC=00:01:5c:ae:c4:52;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.1;
18-11-2022 14:09:03criticalStarted Unicast Maintenance Ranging - No Response received - T3 time-out;CM-MAC=5c:fa:25:a1:c7:d6;CMTS-MAC=00:01:5c:ae:c4:52;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.1;
01-11-2022 00:41:33criticalUnicast Maintenance Ranging attempted - No response - Retries exhausted;CM-MAC=5c:fa:25:a1:c7:d6;CMTS-MAC=00:01:5c:ae:c4:52;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.1;
01-11-2022 00:41:33critical16 consecutive T3 timeouts while trying to range on upstream channel 8;CM-MAC=5c:fa:25:a1:c7:d6;CMTS-MAC=00:01:5c:ae:c4:52;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.1;
01-11-2022 00:40:25criticalStarted Unicast Maintenance Ranging - No Response received - T3 time-out;CM-MAC=5c:fa:25:a1:c7:d6;CMTS-MAC=00:01:5c:ae:c4:52;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.1;
26-10-2022 14:02:15criticalCable Modem Reboot from SNMP
0 Kudos
Buscum_Ducis_NL
Level 2
Topicstarter

Dit zie ik nu bij de firewall instellingen: 

Buscum_Ducis_NL_0-1670932602114.png

Moet ik de onderste twee opties, die IP-flooding uitvinken dan?

 

Verder heb ik de MTU grootte aangepast naar 1499!

0 Kudos
MR_CHIP
Level 19

downstream vermogen is te hoog ook vind ik zelf de groene kabel een vreemde kleur groen hebben en is die best een end 

modem log staat vol met t3/t4 foutmeldingen

 

0 Kudos
Buscum_Ducis_NL
Level 2
Topicstarter

De setup in  het netwerk is dat de ER-X als switch fungeert voor een drietal Ubiquity accespoints die per verdieping hangen. Deze wilde ik eigenlijk als wifi repeaters of meshnetwerk gebruiken alleen is het na het overstappen naar ziggo natuurlijk zoveel dusdanig gewijzigd dat dit netwerk nu niet werkt. Wellicht verklaart dat de critical errors die ik de netwerkhistorie zie? Alle apparaten zijn via UTP bekabeld verbonden, niks gaat qua streamen of gamen over WIFI..

0 Kudos
tobiastheebe
Level 20
T.E.A.M.

In de downstream is het vermogen inderdaad te hoog (> 11 dBmV), gedeeltelijk is dit te wijten aan de aansluitwijze (modem direct op AOP). Een monteur dient een 6/10 dB forward path attenuator te plaatsen. De MER en het zendvermogen in de upstream zijn wel goed.

 

De ranging-problemen in de event log hebben betrekking op het OFDMA-kanaal, waarschijnlijk is de configuratiewijziging van de IUC's (Interval Usage Codes) nog niet toegepast op het CMTS, hier zal een moderator verder naar moeten kijken. De event log heeft enkel betrekking op de verbinding tussen modem en CMTS en heeft niets met jouw thuisnetwerk te maken.

 

Je kunt IP-flood detectie uitschakelen voor zowel IPv4 als IPv6.

Buscum_Ducis_NL
Level 2
Topicstarter

Ok top, ik heb de IP-flooding uitgevinkt. Maar nu even wachten op een moderator dan of moet ik nog verdere/andere actie ondernemen? Ik zal zsm testen of het nu al beter gaat of niet. Wanneer ik hierover meer te vertellen heb meld ik me weer in dit topic!

0 Kudos
tobiastheebe
Level 20
T.E.A.M.

Een moderator (Ziggo-medewerker) komt binnen enkele dagen langs in dit topic en kan verder onderzoek naar het OFDMA-kanaal en eventueel een monteursafspraak inplannen om het vermogen downstream te corrigeren.

Paul
Community Testspecialist
Community Testspecialist

Goedemiddag @Buscum_Ducis_NL en een warm welkom op de Community,

Ontzettend zuur dat de verbinding op dit moment niet werkt zoals het hoort! Zo te zien zijn de hier aanwezige experts al flink met je aan het analyseren geslagen om een en ander met je uit te sluiten. Ik heb ook even een blik geworpen op de verbinding. In de eerste plaats speelt er een probleem met het OFDMA kanaal. Dit wordt aan het eind van deze week opgelost. Maar daarnaast lijkt hier ook sprake te zijn van een inidvidueel signaalprobleem op specifiek jouw aansluiting. En het inkomende signaal komt te sterk binnen. Daarnaast zie ik hier de nodige ruis terug wat door jou opgemerkt zal worden als packetloss, hogere latency en instabiliteit. Het lijkt mij dus goed dat hier een monteur langskomt om dit te verbeteren. Ik heb een afspraak ingepland op maandag 19 december 2022 tussen 08:00 uur en 13:00 uur. Mocht het dan niet schikken dan is de afspraak tot 24 uur voor afspraakdatum te wijzigen via Mijn Ziggo.

 

Laat je onder dit topic weten wat jouw bevindingen zijn na de aanpassingen aan netwerkzijde en het monteursbezoek van 19 december 2022?

Paul
Community Testspecialist
Community Testspecialist

@Buscum_Ducis_NL Nog de allerbeste wensen voor 2023! We zijn heel benieuwd wat je bevindingen zijn met betrekking tot de verbinding sinds het monteursbezoek van 19 december 2022. We horen het graag of wij jou nog ergens mee kunnen helpen. 

 

0 Kudos
Buscum_Ducis_NL
Level 2
Topicstarter

Hoi Paul! Jij ook de beste wensen voor het nieuwe jaar! Ik heb een tijdje de verbinding getest en geen enkele lagspike meer ondervonden! Het zat dus in het hoge db signaal. De modem zat direct in het kastje waarop het signaal binnenkomt plus de centrale kast staat recht voor ons huis dus het signaal was te sterk. Jullie vakkundige monteur plaatste een simpele splitter ertussen om het wat te dempen en dit was alles wat nodig was! Iedereen hartelijk dank voor het meekijken en denken! Erg fijn dat het zo snel en vakkundig is opgepakt! Nogmaals dank!

 

Gr. Benjamin

 

Paul
Community Testspecialist
Community Testspecialist

@Buscum_Ducis_NL Ontzettend fijn om te lezen dat je heel goed geholpen bent door de vakkundige monteur die is langsgeweest. En heel mooi dat alles sindsdien volledig naar wens werkt. Mocht je onze hulp nodig hebben dan weet je ons hier op de Community te vinden. 😉

0 Kudos