Beste internetexperts op dit forum,
Sinds een maand of twee zijn we overgestapt naar ziggo en is hiervoor ons hoofd aansluitpunt door een monteur van Ziggo netjes geïnstalleerd. Hij heeft toen een test gedaan waaruit bleek dat het signaal met de centrale perfect is. In ons huis hebben we overal UTP kabels kunnen trekken dus alle apparaten in huis zijn met kabel verbonden aan de modem, al dan niet direct of via een switch. Ik heb een tweetal foto's van de situatie in de meterkast toegevoegd.
De download snelheid is optimaal en retesnel. Echter tijdens streamen en gamen heb ik last van heftige lagspikes. En op best een flinke regelmaat. Nu is het met streamen af en toe zo dat hij totaal geen verbinding meer heeft, zodat ik op "opnieuw verbinden/proberen" oid moet drukken in de streamapp. Tijdens gamen heb ik geen compleet signaal verlies maar wel erg heftige lagspikes die het gamen soms onmogelijk maken, zeker in een shooter met vrienden. Ook hoort men mij tijdens zo'n spike erg laggen in bijvoorbeeld discord.
Ik heb al een beetje rondgekeken op het forum en enkele topics gevolgd maar nergens zie ik een simpele oplossing voor een internet/netwerk leek die ik ben. Graag zou ik jullie expertise en hulp hierbij gebruiken. Alvast bedankt :)!
Opgelost! Ga naar oplossing.
Een moderator (Ziggo-medewerker) komt binnen enkele dagen langs in dit topic en kan verder onderzoek naar het OFDMA-kanaal en eventueel een monteursafspraak inplannen om het vermogen downstream te corrigeren.
Jij bent de IT-hulplijn in je straat, de verlichting werkt thuis op commando en je groet de pakketbezorger met de slimme deurbel. Herkenbaar? Dan zijn de Community events echt iets voor jou! Doe mee en sluit je aan.
De coaxinstallatie ziet er prima uit.
Ik zie dat het modem niet in bridge mode staat (meerdere UTP-kabels aangesloten) maar dat je ook een eigen router (ER-X) gebruikt?
Kun je op het modem inloggen via 192.168.178.1 en de gegevens plaatsen die worden getoond op de tabbladen Downstream, Upstream en Network log op de pagina Geavanceerde instellingen, Hulpmiddelen, Netwerk status?
Kun je de firewall-instellingen van het modem zo aanpassen dat alleen de optie 'Firewall beveiliging' is ingeschakeld voor IPv4 en (indien beschikbaar) IPv6? Zie de pagina Geavanceerde instellingen, Beveiliging, Firewall.
Gezien je het nieuwe SmartWifi modem (Sagemcom F3896LG-ZG) gebruikt: kun je tenslotte de MTU-waarde aanpassen naar 1499? Zie de pagina Geavanceerde instellingen, Hulpmiddelen, MTU-grootte.
Hierbij de downstream gegevens:
Kanaal Frequentie (Hz) Vermogen (dBmV) SNR (dB) Modulatie Kanaalnummer
1 | 618000000 | 14 | 40 | QAM 256 | 3 |
2 | 602000000 | 14 | 40 | QAM 256 | 1 |
3 | 610000000 | 13.9 | 40 | QAM 256 | 2 |
4 | 626000000 | 13.7 | 40 | QAM 256 | 4 |
5 | 634000000 | 13.4 | 39 | QAM 256 | 5 |
6 | 642000000 | 13.6 | 40 | QAM 256 | 6 |
7 | 650000000 | 13.5 | 40 | QAM 256 | 7 |
8 | 658000000 | 13.4 | 40 | QAM 256 | 8 |
9 | 666000000 | 13.7 | 40 | QAM 256 | 9 |
10 | 674000000 | 14 | 40 | QAM 256 | 10 |
11 | 682000000 | 14.1 | 40 | QAM 256 | 11 |
12 | 690000000 | 14.5 | 40 | QAM 256 | 12 |
13 | 698000000 | 14.6 | 40 | QAM 256 | 13 |
14 | 706000000 | 14.3 | 40 | QAM 256 | 14 |
15 | 714000000 | 14.2 | 40 | QAM 256 | 15 |
16 | 722000000 | 14.2 | 40 | QAM 256 | 16 |
17 | 730000000 | 13.8 | 40 | QAM 256 | 17 |
18 | 738000000 | 13.7 | 40 | QAM 256 | 18 |
19 | 746000000 | 14 | 40 | QAM 256 | 19 |
20 | 754000000 | 13.9 | 40 | QAM 256 | 20 |
21 | 762000000 | 13.6 | 40 | QAM 256 | 21 |
22 | 770000000 | 13.3 | 40 | QAM 256 | 22 |
23 | 778000000 | 13.2 | 40 | QAM 256 | 23 |
24 | 786000000 | 13.2 | 40 | QAM 256 | 24 |
25 | 794000000 | 13.2 | 40 | QAM 256 | 25 |
26 | 810000000 | 13 | 40 | QAM 256 | 27 |
27 | 818000000 | 13.3 | 40 | QAM 256 | 28 |
28 | 826000000 | 13.4 | 40 | QAM 256 | 29 |
29 | 834000000 | 13 | 40 | QAM 256 | 30 |
30 | 842000000 | 12.2 | 39 | QAM 256 | 31 |
31 | 850000000 | 12.1 | 40 | QAM 256 | 32 |
Hierbij de upstream gegevens:
Gebundelde upstream-kanalen
0 | 58800000 | 43.3 | 5120 | QAM 64 | 13 |
1 | 52000000 | 43.3 | 5120 | QAM 64 | 14 |
2 | 45200000 | 43.3 | 5120 | QAM 64 | 15 |
3 | 38400000 | 43.3 | 5120 | QAM 64 | 16 |
Gebundelde upstream-kanalen
0 | ATDMA | 0 | 0 | 0 | 0 |
1 | ATDMA | 0 | 0 | 1 | 0 |
2 | ATDMA | 0 | 0 | 0 | 0 |
3 | ATDMA | 0 | 0 | 0 | 0 |
Hierbij de netwerkhistorie:
Netwerk historie
13-12-2022 05:08:26 | critical | Received Response to Broadcast Maintenance Request, But no Unicast Maintenance opportunities received - T4 time out;CM-MAC=5c:fa:25:a1:c7:d6;CMTS-MAC=00:01:5c:ae:c4:52;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.1; |
13-12-2022 05:08:24 | critical | Received Response to Broadcast Maintenance Request, But no Unicast Maintenance opportunities received - T4 time out;CM-MAC=5c:fa:25:a1:c7:d6;CMTS-MAC=00:01:5c:ae:c4:52;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.1; |
13-12-2022 05:08:22 | critical | Received Response to Broadcast Maintenance Request, But no Unicast Maintenance opportunities received - T4 time out;CM-MAC=5c:fa:25:a1:c7:d6;CMTS-MAC=00:01:5c:ae:c4:52;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.1; |
13-12-2022 05:08:19 | notice | REGISTRATION COMPLETE - Waiting for Operational status |
13-12-2022 05:08:08 | notice | DS profile assignment change. DS Chan ID: 32; Previous Profile: ; New Profile: 1 2 3.;CM-MAC=5c:fa:25:a1:c7:d6;CMTS-MAC=00:01:5c:ae:c4:52;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.1; |
13-12-2022 05:08:07 | notice | TLV-11 - unrecognized OID;CM-MAC=5c:fa:25:a1:c7:d6;CMTS-MAC=00:01:5c:ae:c4:52;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.1; |
13-12-2022 05:07:55 | warning | DHCP WARNING - Non-critical field invalid in response ;CM-MAC=5c:fa:25:a1:c7:d6;CMTS-MAC=00:01:5c:ae:c4:52;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.1; |
13-12-2022 05:07:52 | notice | Honoring MDD; IP provisioning mode = IPv4 |
13-12-2022 05:07:51 | critical | No Ranging Response received - T3 time-out;CM-MAC=5c:fa:25:a1:c7:d6;CMTS-MAC=00:01:5c:ae:c4:52;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.1; |
13-12-2022 05:07:50 | critical | No Ranging Response received - T3 time-out;CM-MAC=5c:fa:25:a1:c7:d6;CMTS-MAC=00:01:5c:ae:c4:52;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.1; |
13-12-2022 05:07:48 | critical | No Ranging Response received - T3 time-out;CM-MAC=5c:fa:25:a1:c7:d6;CMTS-MAC=00:01:5c:ae:c4:52;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.1; |
13-12-2022 05:07:44 | critical | SYNC Timing Synchronization failure - Failed to acquire QAM/QPSK symbol timing;;CM-MAC=5c:fa:25:a1:c7:d6;CMTS-MAC=00:00:00:00:00:00;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.1; |
13-12-2022 05:07:44 | critical | SYNC Timing Synchronization failure - Failed to acquire QAM/QPSK symbol timing;;CM-MAC=5c:fa:25:a1:c7:d6;CMTS-MAC=00:00:00:00:00:00;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.1; |
13-12-2022 05:07:43 | critical | SYNC Timing Synchronization failure - Failed to acquire QAM/QPSK symbol timing;;CM-MAC=5c:fa:25:a1:c7:d6;CMTS-MAC=00:00:00:00:00:00;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.1; |
13-12-2022 05:07:30 | critical | Cable Modem Reboot due to SW Upgrade |
13-12-2022 05:07:30 | critical | Cable Modem Reboot due to master console reset |
06-12-2022 00:37:54 | critical | No Maintenance Broadcasts for Ranging opportunities received - T2 time-out;CM-MAC=5c:fa:25:a1:c7:d6;CMTS-MAC=00:01:5c:ae:c4:52;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.1; |
06-12-2022 00:37:44 | critical | Received Response to Broadcast Maintenance Request, But no Unicast Maintenance opportunities received - T4 time out;CM-MAC=5c:fa:25:a1:c7:d6;CMTS-MAC=00:01:5c:ae:c4:52;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.1; |
29-11-2022 19:24:54 | critical | Unicast Maintenance Ranging attempted - No response - Retries exhausted;CM-MAC=5c:fa:25:a1:c7:d6;CMTS-MAC=00:01:5c:ae:c4:52;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.1; |
29-11-2022 19:24:54 | critical | 16 consecutive T3 timeouts while trying to range on upstream channel 8;CM-MAC=5c:fa:25:a1:c7:d6;CMTS-MAC=00:01:5c:ae:c4:52;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.1; |
29-11-2022 19:23:46 | critical | Started Unicast Maintenance Ranging - No Response received - T3 time-out;CM-MAC=5c:fa:25:a1:c7:d6;CMTS-MAC=00:01:5c:ae:c4:52;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.1; |
29-11-2022 14:49:56 | critical | SYNC Timing Synchronization failure - Failed to acquire QAM/QPSK symbol timing;;CM-MAC=5c:fa:25:a1:c7:d6;CMTS-MAC=00:01:5c:ae:c4:52;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.1; |
26-11-2022 02:30:08 | critical | Unicast Maintenance Ranging attempted - No response - Retries exhausted;CM-MAC=5c:fa:25:a1:c7:d6;CMTS-MAC=00:01:5c:ae:c4:52;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.1; |
26-11-2022 02:30:08 | critical | 16 consecutive T3 timeouts while trying to range on upstream channel 8;CM-MAC=5c:fa:25:a1:c7:d6;CMTS-MAC=00:01:5c:ae:c4:52;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.1; |
26-11-2022 02:29:00 | critical | Started Unicast Maintenance Ranging - No Response received - T3 time-out;CM-MAC=5c:fa:25:a1:c7:d6;CMTS-MAC=00:01:5c:ae:c4:52;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.1; |
18-11-2022 14:10:11 | critical | Unicast Maintenance Ranging attempted - No response - Retries exhausted;CM-MAC=5c:fa:25:a1:c7:d6;CMTS-MAC=00:01:5c:ae:c4:52;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.1; |
18-11-2022 14:10:11 | critical | 16 consecutive T3 timeouts while trying to range on upstream channel 8;CM-MAC=5c:fa:25:a1:c7:d6;CMTS-MAC=00:01:5c:ae:c4:52;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.1; |
18-11-2022 14:09:03 | critical | Started Unicast Maintenance Ranging - No Response received - T3 time-out;CM-MAC=5c:fa:25:a1:c7:d6;CMTS-MAC=00:01:5c:ae:c4:52;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.1; |
01-11-2022 00:41:33 | critical | Unicast Maintenance Ranging attempted - No response - Retries exhausted;CM-MAC=5c:fa:25:a1:c7:d6;CMTS-MAC=00:01:5c:ae:c4:52;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.1; |
01-11-2022 00:41:33 | critical | 16 consecutive T3 timeouts while trying to range on upstream channel 8;CM-MAC=5c:fa:25:a1:c7:d6;CMTS-MAC=00:01:5c:ae:c4:52;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.1; |
01-11-2022 00:40:25 | critical | Started Unicast Maintenance Ranging - No Response received - T3 time-out;CM-MAC=5c:fa:25:a1:c7:d6;CMTS-MAC=00:01:5c:ae:c4:52;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.1; |
26-10-2022 14:02:15 | critical | Cable Modem Reboot from SNMP |
Dit zie ik nu bij de firewall instellingen:
Moet ik de onderste twee opties, die IP-flooding uitvinken dan?
Verder heb ik de MTU grootte aangepast naar 1499!
downstream vermogen is te hoog ook vind ik zelf de groene kabel een vreemde kleur groen hebben en is die best een end
modem log staat vol met t3/t4 foutmeldingen
De setup in het netwerk is dat de ER-X als switch fungeert voor een drietal Ubiquity accespoints die per verdieping hangen. Deze wilde ik eigenlijk als wifi repeaters of meshnetwerk gebruiken alleen is het na het overstappen naar ziggo natuurlijk zoveel dusdanig gewijzigd dat dit netwerk nu niet werkt. Wellicht verklaart dat de critical errors die ik de netwerkhistorie zie? Alle apparaten zijn via UTP bekabeld verbonden, niks gaat qua streamen of gamen over WIFI..
In de downstream is het vermogen inderdaad te hoog (> 11 dBmV), gedeeltelijk is dit te wijten aan de aansluitwijze (modem direct op AOP). Een monteur dient een 6/10 dB forward path attenuator te plaatsen. De MER en het zendvermogen in de upstream zijn wel goed.
De ranging-problemen in de event log hebben betrekking op het OFDMA-kanaal, waarschijnlijk is de configuratiewijziging van de IUC's (Interval Usage Codes) nog niet toegepast op het CMTS, hier zal een moderator verder naar moeten kijken. De event log heeft enkel betrekking op de verbinding tussen modem en CMTS en heeft niets met jouw thuisnetwerk te maken.
Je kunt IP-flood detectie uitschakelen voor zowel IPv4 als IPv6.
Ok top, ik heb de IP-flooding uitgevinkt. Maar nu even wachten op een moderator dan of moet ik nog verdere/andere actie ondernemen? Ik zal zsm testen of het nu al beter gaat of niet. Wanneer ik hierover meer te vertellen heb meld ik me weer in dit topic!
Een moderator (Ziggo-medewerker) komt binnen enkele dagen langs in dit topic en kan verder onderzoek naar het OFDMA-kanaal en eventueel een monteursafspraak inplannen om het vermogen downstream te corrigeren.
Goedemiddag @Buscum_Ducis_NL en een warm welkom op de Community,
Ontzettend zuur dat de verbinding op dit moment niet werkt zoals het hoort! Zo te zien zijn de hier aanwezige experts al flink met je aan het analyseren geslagen om een en ander met je uit te sluiten. Ik heb ook even een blik geworpen op de verbinding. In de eerste plaats speelt er een probleem met het OFDMA kanaal. Dit wordt aan het eind van deze week opgelost. Maar daarnaast lijkt hier ook sprake te zijn van een inidvidueel signaalprobleem op specifiek jouw aansluiting. En het inkomende signaal komt te sterk binnen. Daarnaast zie ik hier de nodige ruis terug wat door jou opgemerkt zal worden als packetloss, hogere latency en instabiliteit. Het lijkt mij dus goed dat hier een monteur langskomt om dit te verbeteren. Ik heb een afspraak ingepland op maandag 19 december 2022 tussen 08:00 uur en 13:00 uur. Mocht het dan niet schikken dan is de afspraak tot 24 uur voor afspraakdatum te wijzigen via Mijn Ziggo.
Laat je onder dit topic weten wat jouw bevindingen zijn na de aanpassingen aan netwerkzijde en het monteursbezoek van 19 december 2022?
@Buscum_Ducis_NL Nog de allerbeste wensen voor 2023! We zijn heel benieuwd wat je bevindingen zijn met betrekking tot de verbinding sinds het monteursbezoek van 19 december 2022. We horen het graag of wij jou nog ergens mee kunnen helpen.
Hoi Paul! Jij ook de beste wensen voor het nieuwe jaar! Ik heb een tijdje de verbinding getest en geen enkele lagspike meer ondervonden! Het zat dus in het hoge db signaal. De modem zat direct in het kastje waarop het signaal binnenkomt plus de centrale kast staat recht voor ons huis dus het signaal was te sterk. Jullie vakkundige monteur plaatste een simpele splitter ertussen om het wat te dempen en dit was alles wat nodig was! Iedereen hartelijk dank voor het meekijken en denken! Erg fijn dat het zo snel en vakkundig is opgepakt! Nogmaals dank!
Gr. Benjamin
@Buscum_Ducis_NL Ontzettend fijn om te lezen dat je heel goed geholpen bent door de vakkundige monteur die is langsgeweest. En heel mooi dat alles sindsdien volledig naar wens werkt. Mocht je onze hulp nodig hebben dan weet je ons hier op de Community te vinden. 😉
Vul de belangrijkste trefwoorden in en vind het topic die past bij je vraag. Onze community zit boordevol kennis.
Start je eigen topic en krijg hulp van anderen. Op de community helpen ervaren klanten je graag op weg.