vulliw

Level 6
  • 99Posts
  • 6Oplossingen
  • 17Likes

Firmware Update 9.1.2103.102

23-06-2021 kreeg ik de nieuwe update voor de Arris binnen.

Software versie : 9.1.2103.102

 

Wat is er veranderd ????

8 Reacties 8
MaxH

Level 17
  • 2765Posts
  • 104Oplossingen
  • 774Likes
Pasi

Level 18
  • 9855Posts
  • 493Oplossingen
  • 5477Likes

Ziggo is daar altijd zeer geheimzinnig over. Blijkbaar is Ziggo banger om informatie openbaar te maken, dan haar klanten te informeren welke bugs verholpen zouden zijn.

Grote kans dat buggy opties ondertussen toch niet meer gebruikt worden, want wie stoot zich nu 3 keer aan dezelfde bug. Dus ook al zou Ziggo nu een bug verholpen hebben, grote kans dat niemand dat merkt, want die mijden die opties natuurlijk.

Tevens zou ik ( als klant ) het fijn vinden om te weten dát er een update uitgevoerd. Niet alleen om dan iets waakzamer te zijn m.b.t. vreemde 'verschijnselen', maar ook omdat er dan misschien functies anders gaan werken, dan toen ik ze had getest ( en afgekeurd ) had, maar deze nu misschien wel kan/wil gebruiken.

Maar Ziggo is Ziggo, waar geld verdienen alleen belangrijk is. Dat daarvoor betalende klanten nodig zijn, dat interesseert Ziggo geheel niets, want die zijn alleen maar lastig en moeten gewoon niet zeuren ( zal Ziggo vast en zeker denken ).

Zodra hier glasvezel wordt gelegd, dan ben ik weg. Grote kans dat die provider ook niet heilig is ( Ziggo en KPN zijn beide monopolisten en gedragen zich daarna ), maar het enige waar Ziggo misschien naar 'luistert' is, als Ziggo merkt dat de klanten dit zinkende schip ( eindelijk !! ) kunnen verlaten.

Pasi

Level 18
  • 9855Posts
  • 493Oplossingen
  • 5477Likes

Het wordt tijd dat Ziggo de firmware divisie ( een groepje script kiddie's ? ) maar aan de kant zet !!

In o.a. dit draadje wordt melding gemaakt, dat menig Ziggo modem/router automatisch een downgrade uitvoert. Waarschijnlijk omdat in de nieuwste firmware een nog grotere bug zit, dan in de vorige versie. Ondanks dat klanten daarvan ( van de nieuwe bugs en/of de benodigde reset ) misschien last hebben gehad, vindt Ziggo het blijkbaar niet nodig om haar klanten te informeren.

Tevens wordt het tijd om de betreffende media manager de deur te wijzen, want dat klanten dit gehannes met oude/nieuwe firmware zelf moeten ontdekken is ( ondertussen ) natuurlijk belachelijk. Hoe kan men nu op dit soort hardware/firmware en de Ziggo verbinding vertrouwen, als deze maar willekeurig wordt vervangen en/of aangepast?


Dat er een foutje in firmware kan zitten, dat kan de beste bedrijven gebeuren. Maar Ziggo heeft geen beste ( kuch ) reputatie m.b.t. firmware. Vaak is die minimaal van opzet ( terwijl de betreffende hardware vaak veel meer opties toestaat ) en het is altijd afwachten of die paar functies die aanwezig zijn, ook werkelijk werken én dan ook nog doen waarvoor ze zijn bedacht.

Maar dat er een nieuwe firmware wordt uitgerold en deze spoedig daarna weer wordt teruggedraaid, zonder dat de betreffende klanten daarvan een melding krijgen, geeft wel aan dat Ziggo haar klanten graag dom wil houden. Dat die misschien horendol worden van spontaan wel/niet of een gewijzigde werking van bepaalde functies, dat interesseert Ziggo helemaal niets.

Ziggo zou gewoon bekend moeten maken ( m.b.v. een korte opsomming ), wat er in een nieuwe firmware veranderd is en/of welke functies zijn aangepast/verbeterd. Zo kan de klant achterhalen of e.e.a. voor hem/haar interessant is, b.v. voor functies die eerder niet naar wens werkten ( en daarom niet gebruikt ) en misschien na de upgrade wel goed werken. Of dat er interessante functies zijn toegevoegd ( overigens minimale kans daarop ). Tevens kan de klant dan spontaan optreden 'verschijnselen' misschien wel linken naar een nieuwe bug en deze melden, i.p.v. dat de klant zijn/haar thuisnetwerk eerst geheel gaat doorspitten, op zoek naar een probleem die daar niet zit en dus ook daar niet te vinden is.

Ziggo moet ook vooral niet vergeten, dat klanten die technisch zijn misschien e.e.a. wel kunnen verhelpen ( en/of begrijpen/beredeneren ), maar dat alle andere klanten bij vreemde 'verschijnselen', misschien weer de stuipen op het lijf gejaagd worden, met de gedachte dat ze de helpdesk moeten bellen, daar lang in de wachten moeten staan en dan het alom bekende riedeltje te horen krijgen, waar voor technische problemen zelden het juiste antwoord tussen zit.

Pasi

Level 18
  • 9855Posts
  • 493Oplossingen
  • 5477Likes

Blijkbaar lezen ze bij Ziggo's roeptoeter Totaal.tv wel mee. Vandaag het onderstaande artikel, maar het is natuurlijk wel afwachten of Ziggo dhr. Kriek juist geïnformeerd heeft of dhr. Kriek wat via-via-via heeft vernomen en de rest uit de dikke duim komt. Mocht het eerste het geval zijn, dat maakt ook Ziggo ( v.w.b. firmware informatie ) kleine stapjes in de juiste richting.

            "

Ziggo verbetert bruikleendecoder Mediabox Next opnieuw

Ziggo gaat nieuwe firmware voor Mediabox Next uitbrengen. Dit moet het gebruikersgemak en de gebruikerservaring verbeteren.

....


Mediabox Next nog beter

Ziggo heeft deze week nieuwe firmware voor Mediabox Next uitgebracht. Dit gebeurt gefaseerd. Als eerste kunnen Ziggo-klanten in de provincies Noord-Brabant en Limburg de vernieuwde Mediabox Next vanaf nu gebruiken. De nieuwe firmware wordt deze week in de overige delen van het verzorgingsgebied richting de bruikleendecoders gestuurd. Uiteindelijk kan iedere Ziggo-klant die over een Mediabox Next beschikt de nieuwe firmware op 13 juli gebruiken. De nieuwe update wordt automatisch in de decoder geplaatst en daarna geïnstalleerd. In Nederland worden op dit moment rond 750.000 exemplaren Mediabox Next gebruikt.


Wat is er verbeterd?

Ziggo geeft de volgende verbeteringen door die in de nieuwe firmwareversie 4.33 zijn doorgevoerd.

 

-De instelling ‘Audio vertraging’ is aangepast: je stelt ‘m nu nog preciezer in. Je kiest namelijk zelf of je de instelling toepast op Dolby of Stereo. En de vertraging wordt nu ook toegepast op apparaten die verbonden zijn via HDMI.
-Sommige programma's waren niet te verwijderen uit het ‘Verder kijken’-menu. Dat is nu gefikst.
-Verwijderde je een opgenomen serie terwijl deze nog op de achtergrond speelde, dan kreeg je foutcode CS3400. Dat gebeurt niet meer.


Stembesturing in YouTube

Eveneens nieuw in firmwareversie 4.33 is stembesturing bij de Google videodienst YouTube. Zoeken in YouTube was nog nooit zo makkelijk, want dat doe je vanaf eind deze maand gewoon via stembesturing. Zo werkt 't:

 

-Zoek je via stembesturing in het tv-menu, dan zie je nu ook zoekresultaten van YouTube, maximaal drie. En als je wilt kijk je de rest van de zoekresultaten in de YouTube-app.
-Wil je in het tv-menu alleen zoeken op YouTube? Zeg dan aan het einde van je zoekopdracht ‘in YouTube’. Voorbeeld: de zoekopdracht ‘Formule 1 in YouTube’ opent de YouTube-app en toont ‘Formule 1’ zoekresultaten.
-Ga je in de YouTube-app naar het zoekveld, dan kun je stembesturing gebruiken voor een zoekopdracht binnen YouTube.

            "



MaxH

Level 17
  • 2765Posts
  • 104Oplossingen
  • 774Likes

Jij hebt blijkbaar niet maandag de mail gehad van Ziggo waaruit totaaltv dit gekopieerd heeft?

Pasi

Level 18
  • 9855Posts
  • 493Oplossingen
  • 5477Likes

Het zou gewoon een goede zaak zijn, als Ziggo dat op haar website plaatst.

Als iemand binnenkort een Next krijgt, dan krijgt deze ook geen brief met die informatie. Als deze nieuwe Next eigenaar zich alvast heeft ingelezen op deze website ( of andere forums ), dan kan hij/zij  m.b.v. die lijst nagaan of een bug ( of missende optie ) nog wel of niet aanwezig is.

In diezelfde lijst zou dan b.v. ook nieuwe bugs ( van die firmware versie ) komen te staan. B.v. de "Geen audio vertraging optie" bug. Op die manier kan je controleren of de bug nu wel of niet verholpen is.
Het is vooral belangrijk/interessant als Ziggo een nieuwe firmware versie in delen uitrolt ( of halverwege terugtrekt ) of als men op een aangekondigde fix van een bug zit te wachten.

Mariska
Community Developer
Community Developer
  • 5739Posts
  • 596Oplossingen
  • 3333Likes

Hi @Pasi,

 

Terechte feedback en kritiek die je hier benoemt. Over het algemeen is meer pro-actieve informatie niet verkeerd natuurlijk, ook niet in zulke situaties. Wat echter wel goed is om te weten, is dat de praktische kant hier ook een rol speelt: De uitrol van firmware gaat niet altijd in één keer. Dat gebeurt bijvoorbeeld per bepaalde regio of per aantallen. Verder hebben we nog te maken met ontzettend veel verschillende apparaten en versies. 

 

Dat die misschien horendol worden van spontaan wel/niet of een gewijzigde werking van bepaalde functies, dat interesseert Ziggo helemaal niets.

Dat is uiteraard niet waar. Volgens mij hebben we genoeg situaties hier op de Community gehad waarbij we actie ondernemen of iets doorzetten. Ook vinden er diverse tests plaats in het besloten gedeelte waar feedback uit wordt gehaald.

Verder nog wat betreft de communicatie, er wordt gewerkt aan het opzetten van interne communicatie zodat agents en monteurs op de hoogte zijn van de nieuwe firmware updates maar dit geldt niet voor klant communicatie. Wel loopt er een project om dit soort zaken te optimaliseren en evalueren, de feedback hierover geven we door aan de juiste partijen.

Pasi

Level 18
  • 9855Posts
  • 493Oplossingen
  • 5477Likes

@Mariska  schreef:

Hi @Pasi,

 

Terechte feedback en kritiek die je hier benoemt. Over het algemeen is meer pro-actieve informatie niet verkeerd natuurlijk, ook niet in zulke situaties. Wat echter wel goed is om te weten, is dat de praktische kant hier ook een rol speelt: De uitrol van firmware gaat niet altijd in één keer. Dat gebeurt bijvoorbeeld per bepaalde regio of per aantallen. Verder hebben we nog te maken met ontzettend veel verschillende apparaten en versies. 

.....


Verder nog wat betreft de communicatie, er wordt gewerkt aan het opzetten van  zijn van de nieuwe firmware updates maar dit geldt niet voor klant communicatie. Wel loopt er een project om dit soort zaken te optimaliseren en evalueren, de feedback hierover geven we door aan de juiste partijen.


Een typische commerciële reactie, met een bekende opening. Namelijk "..Terechte feedback en kritiek die je hier benoemt...", maar dan gaat het verhaal snel stap voor stap geheel de andere kant op. Een veel gebruikte methode, eerst wat toegeven en daarna gewoon je eigen riedeltje vertellen.

Vooral de laatste alinea is een prachtig voorbeeld van commerciële bla-bla. Met die "...interne communicatie zodat agents en monteurs op de hoogte zijn..." zal Ziggo bedoelen, dat ze t.z.t. een mailtje intern rondstrooien. Tevens zal de klant ( die de apparatuur in huis heeft en direct de gevolgen merkt ) niet tot de "...juiste partijen..." behoren.


Dus, in het geheel een prachtige commerciële reactie van @Mariska ( ehh, meer waarschijnlijk van een Ziggo manager ), maar daarin staat geheel niets, wat Ziggo in dit geval gaat doen voor haar klanten én dat was de vraag. Typisch Ziggo weer !

Uitgelicht topic