1
Vraag
2
Reacties
habo105

Level 1
  • 17Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes

FTP upload zorgt ervoor dat hele internet hapert

Hallo,

Sinds ik bij Ziggo zit kan ik niet meer fatsoenlijk FTP'en. Wanneer ik naar dezelfde FTP server met hetzelfde device en dezelfde FTP cliënt op een andere internetverbinding hetzelfde probeer is er niks aan de hand.

Het is zelf zo erg dat mijn hele internet uitvalt tijdens het uploaden. Na ongeveer 10/15 seconden is het weer terug, kan ik weer enkele bestanden uploaden en dan hetzelfde liedje.

Uiteraard al contact met klantenservice gehad, nieuw modem gehad, maar geen oplossing.

Suggestie was om maar een topic op het forum te openen, dus bij deze.

Zijn er mensen die dezelfde ervaring hebben en hebben die hier een oplossing op gevonden?
43 Reacties 43
Zpiep

Level 1
  • 725Posts
  • 3Oplossingen
  • 65Likes
habo105 als je van mening bent dat mijn bijdrage je niet helpen of verder van het padje brengen meld ze even ( rapporteer functie) dan zal een mod zo vriendelijk en blij zijn ze te wissen verwacht ik. :wink:
Van mij mag dat ofcourse
hanh

Oud Community-lid
  • 17054Posts
  • 661Oplossingen
  • 3463Likes
Zpiep
als je van mening bent dat mijn bijdrage je niet helpen of verder van het padje brengen meld ze even ( rapporteer functie) dan zal een mod zo vriendelijk en blij zijn ze te wissen verwacht ik

Hier word ik niet vrolijk van en dit moeten we niet zo willen.
Als je iets rustiger reageert & wellicht soms wat meer to the point, dan lijkt mij dit soort dingen helemaal niet nodig. Een vriendelijk bedoeld advies, van,
Han
Zpiep

Level 1
  • 725Posts
  • 3Oplossingen
  • 65Likes
hanh wrote:
Hier word ik niet vrolijk van en dit moeten we niet zo willen.
Als je iets rustiger reageert & wellicht soms wat meer to the point, dan lijkt mij dit soort dingen helemaal niet nodig. Een vriendelijk bedoeld advies, van,
Han
klopt maar bij blijven raden is to the point heel erg veel puntjes in IT, dan kan je 1 voro 1 gaan zitten doen of indien de TS ze zoveel mogelijk allemaal afloopt vaak juist e.a. hier verkorten wat tijd betreft.

Wat dat betreft voor vooral veel voorkomende zaken en vragen een stickey topic maken waar dan niet alleen e.a. aan info in staat, maar ook wat men al kan testen en voor informatie zelf als TS op kan halen / vragen / zien en deze info dan hier in help forum ook posten.

Scheelt zoveel tijd en dan pas kan men to the point gaan zijn.

Dus vb van een stickey:
Heeft u probleem met website niet bereikbaar.
Doe eerst / test punten 123456 en post hiervan de resultaten in uw Starttopic vraag, Sorry maar hoop dat men dit snapt.
Dan weten de helpers hier ook sneller en gelijk of de TS bereid is ook zelf wat meer werk te doen of in staat te kunnen doen. ( is ook goed bedoeld advies!) En kan men gelijk met el meer reeds feitelijk info meer to the point enz.)


Uitbreiding uit ervaring weet ik dan dan reeds veel of opgelost of gelijk al bijna opgelost is. Omdat men soms dan al op de goede weg geholpen is.
habo105
Topicstarter
Level 1
  • 17Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes
Zpiep wrote:
habo105 als je van mening bent dat mijn bijdrage je niet helpen of verder van het padje brengen meld ze even ( rapporteer functie) dan zal een mod zo vriendelijk en blij zijn ze te wissen verwacht ik. :wink:

Van mij mag dat ofcourse


Zpiep, ik waardeer je input zeker, alleen vind ik dat je teveel focust op FTP. Of ik nu FTP, SFTP of FTPS gebruik, het is gewoon niet normaal dat dit alleen niet werkt op mijn internetverbinding bij Ziggo, ik hiervoor nooit problemen had en het op een andere internetverbinding ook gewoon werkt.

Voor mij is het dan wel duidelijk waar het probleem in zit.

Voor je beeld, ik gebruik Filezilla via FTPS (heb het ook getest met WinSCP, geen verschil) en heb het getest met een vaste verbinding rechtstreeks op het modem en via WIFI om alle andere componenten (extra switch etc.) uit te sluiten. Deze maakt verbinding met een ProFTP ftp server (staat op een managed VPS met Directadmin)

Waarom het zo lang duurt voordat ik het nu hier vraag is heel simpel, ik gebruik een paar keer per maand FTP, vooral om een aantal websites van nieuwe thema's te voorzien.

Zoals gezegd al een paar keer zonder resultaat bij Ziggo aangegeven (ze kijken niet eens wat er aan de hand is), daarna lag dit forum eruit toen ik wat wilde posten en toen waren we weer een aantal maand verder voordat ik mij er weer zo erg aan stoorde dat ik hier een account heb aangemaakt :).
Zpiep

Level 1
  • 725Posts
  • 3Oplossingen
  • 65Likes
habo105 wrote:
Zpiep, ik waardeer je input zeker, alleen vind ik dat je teveel focust op FTP. Of ik nu FTP, SFTP of FTPS gebruik, het is gewoon niet normaal dat dit alleen niet werkt op mijn internetverbinding bij Ziggo, ik hiervoor nooit problemen had en het op een andere internetverbinding ook gewoon werkt.

Voor mij is het dan wel duidelijk waar het probleem in zit.
Ik jou terug koppeling ook.
En to the point ons is het niet duidelijk waar het probleem zit anders was het ook al opgelost denk ik, beetje sarcastisch maar wel als grapje bedoeld.:wink:

In bovenstaande heb ik een keer engelse tekst gepost en zoeklinkje.
Alles aan FTP is de gehele route met alles erbij van belang dat moet dan op elkaar afgestemd zijn om juist met elkaar te kunnen praten.

Komt dus iets bij een andere aansluiting niet meer goed door :

  • Kan een slechte verbinding zijn storend enz yep.
  • Kunnen protocol standaarden anders zijn of werken.
  • Kunnen vertaal slagen in hele route anders zijn of werken.
  • Dan datzelfde nog eens voor de nu dus in gebruik zijnde andere router/modem met alles aan instellingen en firmware.

Daar je steeds schrijft dat er met FTP of kombi iets fout gaat, en dat veeeeeeel vaker voorkomt , je ook schrijft dat Ziggo al andere box en normaliter wanneer Support heeft gekeken ook de lijn en log files modem router minstens kort hebben gecontroleerd want ja dat kunnen ze simpel doen en snap ik dus ook na jou uitleg niet wat betreft 1 jaar.

Of je hebt pech gehad met de Support personen die je aan de lijn hebt gehad..?

Men dus wel degelijk ook zou moeten zoeken naar de combi van geheel.

Wat ik aangeef / gaf indien niet IPv4 only router verbinding en firmware enz en dat kan bij jou wel zou je dat kunnen vragen sluit een deel van bovenstaande mogelijke probs uit namelijk.

Let wel het is FTP in bepaalde situatie / gebruik wat fout gaat, dan kan je van alles andere testen , hoeft echter niets uit te komen als het een FTP gerelateerde kombi probleem is zoals bij FTP meestal bij probs.


Simpel voorbeeld wat bij FTP kan voordoen zeg niet hier.
Je server ftp beveiliging heeft ergens een max connectie met xtijd staan, voorheen en met andere verbinding geen probleem omdat je daar al niet boven komt, nu met andere verbinding wel en gaat e.a. op slot, zoiets kan in hele route vanaf jou netwerk dan plaats vinden max data througput wat dan ook zijn zoveel mogelijkheden)

Dus zoveel mogelijk van alle partijen log files en ja dus wel degelijk ook die van ftp en je server log files, bij corrupt zijn packets is maar 1 voorbeeld kan je gaan zoeken in slechte verbinding en heb je soort bewijsje.


Verder maar dit is persoonlijke mening ook bij maar eens in de zoveel tijd gebruiken moet iets bij mij goed werken en wacht ik niet tot de eerstvolgende keer met support test en storingzoeken, ook omdat het dan steeds lastiger gaat worden de goed werkend tegenover de niet werkende moment en verschillen wijzigingen enz te gaan vinden.
To the point hier: is er storing dan direct / zsm alles wat behulpzaam kan zijn dus moment en verschillen, logs enz vastleggen documenteren en melden natuurlijk enz. :wink:
efok

Level 17
  • 4014Posts
  • 219Oplossingen
  • 1594Likes
Zie je iets in de logs van je FTP clients, waar het fout gaat?
habo105
Topicstarter
Level 1
  • 17Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes
efok wrote:
Zie je iets in de logs van je FTP clients, waar het fout gaat?


Alleen dat verbinding is verbroken:

Fout: Verbinding verlopen na 20 seconden inactiviteit
Fout: Bestandsoverdracht mislukt

Op het moment dat dit optreed kan ik ook niet browser naar een website (http/https). Een ping naar bv. Google.nl blijft het gewoon doen. Er is dus nog wel internetverbinding, maar ten tijden van de timeouts doet dus zowel FTP als HTTP(S) het niet voor een x aantal seconden.
Zpiep

Level 1
  • 725Posts
  • 3Oplossingen
  • 65Likes
Test of en hoe je een ipv6 aansluiting hebt thuis.
http://conn.internet.nl/connection/


Dan diverse testen waar je heen wil met ftp of die server bijv ftp4 only is zo ook de nameservers erheen best wichtig!

https://ip6.nl/
https://internet.nl/
http://ipv6-test.com/

https://www.nat64check.org/

Wie weet

https://ftptest.net/

https://duckduckgo.com/?q=ftp+online+test&t=ffab&ia=web

Oaj hoef denk ik niet te vermelden als je test online met gebruikersnaam en wachtwoord je deze daarna direct aan moet passen als je al zover gaat.
habo105
Topicstarter
Level 1
  • 17Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes
Net de test via Internet.nl gedaan. Ik heb geen ipv6. Alleen ipv4. Aan de ftp server kant is ook alleen ipv4.
Zpiep

Level 1
  • 725Posts
  • 3Oplossingen
  • 65Likes
habo105 wrote:
Net de test via Internet.nl gedaan. Ik heb geen ipv6. Alleen ipv4. Aan de ftp server kant is ook alleen ipv4.


Deze ook wat thuis aansluiting betreft http://ipv6-test.com/ ?

Zie daar de dns waarden vooral ook. , en ook kan je die rechtsaonder dan speed en ping testen doen gewoon ter info omdat het kan verder niet.:wink:

Komt dat overeen met wat je in je Ziggo modem router ziet en wat Ziggo jou aanbied dus een box en aansluiting met puur ipv4 ?
Zpiep

Level 1
  • 725Posts
  • 3Oplossingen
  • 65Likes
Er is dus nog wel internetverbinding, maar ten tijden van de timeouts doet dus zowel FTP als HTTP(S) het niet voor een x aantal seconden.

Een gezette limiet ergens zoveel x binnen zoveel x tijd voor specifieke protocollen ik weet het niet? ( indien er geen packet loss en/of corruptie is hmm )

Filez kan maar dan ook met winscp en sftp /ssh zou dan weer vreemd zijn, is totaal ander protocol en poorten.
habo105
Topicstarter
Level 1
  • 17Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes
Zpiep wrote:

habo105 wrote:
Net de test via Internet.nl gedaan. Ik heb geen ipv6. Alleen ipv4. Aan de ftp server kant is ook alleen ipv4.
Deze ook wat thuis aansluiting betreft http://ipv6-test.com/ ?
Zie daar de dns waarden vooral ook. , en ook kan je die rechtsaonder dan speed en ping testen doen gewoon ter info omdat het kan verder niet.:wink:


Komt dat overeen met wat je in je Ziggo modem router ziet en wat Ziggo jou aanbied dus een box en aansluiting met puur ipv4 ?


Excuses voor de late reactie, ik was de hele dag afwezig en kon daarom niet testen. Net de test op ipv6-test.com gedaan. Ook daar krijg ik alleen maar de melding dat ik ipv4 heb.

Kijk ik in het Ziggo modem onder Admin>Info dan heb ik op mijn WAN ip alleen maar een ipv6 adres (geen ipv4).
Zpiep

Level 1
  • 725Posts
  • 3Oplossingen
  • 65Likes
Ok
Is en blijft maar raden en vermoeden, zou dus zomaar kunnen zijn dat e.a. teveel vertraging onderweg op loopt vollopen van wachtrijen enz dan boem fout.

Bij vertaal slagen ds-lite en/of ipv6 ipv4 kan e.a. kangzaam zijn en/of de mist ingaan.

Het zou indien je genoeg hebt aan IPv4 dus ook ter test bij Ziggo kunnen vragen of ze alles bij jou dus ook firmware router indien connectbox op full ipv4 kunnen zetten.

Daarna blijft over indien nog niet verholpen en Ziggo Support je niet kan helpen, en je niet verder kan of wil met log files.

Weer verder uitproberen met Ziggo Box in bridge mode en eigen router maar ok is alles blind zonder oorzaak te kennen dus let op!

op die ipv6-test.com staat rechtsboven bij resultaat / uitslag een hamburger menu die aanklikken krijg je nog meer info is wel handig dit hier te posten.
Wat modem Ziggo betreft en instelling zijn er hier HAn, Bert en efok bijv met zat kennis.

Versie https://filezilla-project.org/ ?

2019-01-18 - FileZilla Client 3.40.0-rc1 released


New features:

  • Added TLS 1.3 support by linking official binaries against GnuTLS 3.6.5
  • Refactored how sites and servers are being represented internally to fix issues trigged by renaming sites in the Site Manager

Bugfixes and minor changes:

  • Fix display of server names containing ampersands in several dialogs
  • Fix regular expression filter in the quick search panel
  • Fix a crash if files are added to the queue when there are already files for multiple different servers in the queue
  • Fix a crash applying filters when there are no selected files and the focused item is past the new file count
  • Fix a crash if emptying the queue while a directory creation item is active
  • Fix a potential crash if FileZilla is being closed the moment a delayed dialog has already been created but before it is shown.
habo105
Topicstarter
Level 1
  • 17Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes
Maar is het niet raar dat ik op mijn WAN alleen een IPv6 adres krijg en verder naar buiten ga naar IPv4 (lijkt erop dat dit in de centrale plaatsvindt).

Ik had trouwens ondertussen ook wel een reactie van een Moderator verwacht over de T3 foutmeldingen die dus niet normaal zijn en moeten worden opgelost.
efok

Level 17
  • 4014Posts
  • 219Oplossingen
  • 1594Likes
habo105 wrote:
Maar is het niet raar dat ik op mijn WAN alleen een IPv6 adres krijg en verder naar buiten ga naar IPv4 (lijkt erop dat dit in de centrale plaatsvindt).


Dat is wat er bij een DS-lite profiel op je modem gebeurt. Je hebt publiek IPv6 en IPv4 wordt getunneld over IPv6 tot de zogenaamde AFTR bij Ziggo, daar krijg je een publiek IPv4, wat je deelt met anderen. Dit wordt CGNAT genoemd, of Carrier Grade Network Address Translation, voluit.

We zien hier regelmatig issues met VPN, en wellicht ook met FTP nu (?) bij ds-lite profielen. Helaas hebben we tot nu toe weinig van Ziggo vernoemen, over waarom dit issues zou kunnen geven.
Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75177Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21924Likes
Een T3 kan altijd wel eens voorkomen en als het niet tot uitvallen van het modem leidt of inperking van je verbinding, dan wordt niet alles uit de kast getrokken om dat op te lossen, omdat je er dan geen last van hebt.

Ik stel voor dat je contact opneemt met Ziggo en vraagt of ze je modem op IPv4 kunnen zetten, dan weet je direct of het hele IPv6 verhaal de oorzaak was.

Je kunt contact opnemen met Ziggo via de chat of op een andere manier op de contactpagina beschreven.
De chatbox (24 uur per dag/365 dagen per jaar te gebruiken) komt vanzelf midden in het scherm of rechts onderin van de pagina hieronder, maar alleen als er iemand beschikbaar is.
https://www.ziggo.nl/klantenservice/contact
efok

Level 17
  • 4014Posts
  • 219Oplossingen
  • 1594Likes
Ik lees nog even terug en zie dat habo105 ook http(s) issues heeft op die momenten. Hij geeft ook aan alleen IPv4 te zien

habo105 wrote:
Net de test via Internet.nl gedaan. Ik heb geen ipv6. Alleen ipv4. Aan de ftp server kant is ook alleen ipv4.

En hierboven lees ik dat er op de WAN toch IPv6 is....

Wat is de situatie nu? Toch IPv4 only, DS-lite? Valt 1 van beide protocollen af en toe uit? Graag meer info.
habo105
Topicstarter
Level 1
  • 17Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes
efok wrote:
Ik lees nog even terug en zie dat habo105 ook http(s) issues heeft op die momenten. Hij geeft ook aan alleen IPv4 te zien


habo105 wrote:
Net de test via Internet.nl gedaan. Ik heb geen ipv6. Alleen ipv4. Aan de ftp server kant is ook alleen ipv4.
En hierboven lees ik dat er op de WAN toch IPv6 is....

Wat is de situatie nu? Toch IPv4 only, DS-lite? Valt 1 van beide protocollen af en toe uit? Graag meer info.


Op de wan poort van het modem zie ik alleen ipv6. Doe ik op internet testen om te kijken of ik met ipv6 naar buiten ga, dan komt alleen ipv4 naar voren.

Ik heb Ziggo zojuist trouwens verzocht om de verbinding om te zetten naar volledig ipv4 om uit te sluiten dat dit het probleem is.
Mark
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 5774Posts
  • 655Oplossingen
  • 1963Likes
Hi habo105, welkom op onze Community. Er is al een hoop geschreven over de FTP problemen die je ervaart. Zoals je merkt lopen we een aantal dagen achter in het lezen van alle nieuwe topics, vandaar dat ik hier nu pas reageer.

Allereerst je modem en de verbinding naar onze servers toe. Die verbinding heb ik uitgelezen en kan ik geen afwijkingen in ontdekken behalve een enkele T3 melding. Ik verwacht niet dat dit de oorzaak van de problemen is, enerzijds omdat er niet veel T3's optreden en anderzijds omdat het probleem niet willekeurig optreed (bij een signaalschommeling o.i.d.) maar specifiek bij het gebruik van FTP.

Het profiel van je modem stond op DS-Lite, dit heb je in het modem zelf gecontroleerd bij het WAN ip. Hoe kan het dan dat jij alleen een IPv4 adres ziet via ipv6-test.com? Geen idee, ik zou verwachten dat je met DS-Lite (ook al heb je misschien een IPv4 only apparaat) wel IPv6 connectiviteit zou hebben. Dat moet ik hier testen, maar daarvoor moet ik eerst een ipv4 only apparaat vinden. 😛

Momenteel staat je modem op een IPv4 only profiel na jouw verzoek om het om te zetten. Ik ben benieuwd hoe de FTP verbinding nu loopt via IPv4 only.
habo105
Topicstarter
Level 1
  • 17Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes
Net als eerste in het modem gekeken, en daar heb ik nu inderdaad alleen een ip4v adres.

Daarna een FTP test gedaan en alle problemen lijken nu te zijn verholpen!
E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic