Vraag
Reacties
Oplossing
Aankondigingen
Nieuw op de Community? Laat ons in 3 minuten weten wat je verwacht van je bezoek. Vul nu de vragenlijst in.
de-lete
Level 1

FTP (Cyberduck) perikelen

Hallo iedereen,

Sinds deze week ben ik aangesloten op Ziggo met een Connectbox. Internet (WiFi) werkt goed alleen heb ik problemen met het uploaden en downloaden via FTP.

Ik upload en download (back-up) vaak websites via FTP met Cyberduck, alleen krijg ik nu telkens na ± 1 minuut downloaden/uploaden een connection error:

Connection refused (Connection refused). The connection attempt was rejected. The server may be down, or your network may not be properly configured.

Ik ben niet technisch onderlegd, maar ik begreep dat dit te verhelpen is door instellingen in mijn modem aan te passen (openzetten van poorten?).

Zou iemand mij stap voor stap kunnen uitleggen hoe ik dit kan oplossen? Of weet iemand een website waarop ik de instructies kan vinden?

Ik heb de vraag ook bij Ziggo neergelegd, maar ze zeggen dat ze alleen maar kennis hebben over de standaard diensten van Ziggo.

Alvast hartelijk dank!!
0 Kudos
e-mail meldingen
Aan Uit
Oplossing
52 Reacties 52
de-lete
Level 1
Topicstarter
hanh wrote:

Jammer van die Restart. Die Uptime/Beschikbaarheid was van belang om wellicht een mild oordeel te kunnen hebben over het toch wel hoge aantal Post RS Errors, dat je eerder in je plaatjes liet zien. Die zijn nu weer op 0 gezet. Hou die tellers in de gaten.

Dat was inderdaad dan niet heel wijs van me. Ik zal het vanaf nu in de gaten houden.

hanh wrote:
Probeer te ftp'en met:
185.107.215.215
ipv met ftp.pcextreme.nl
Geeft dat ook een probleem?

Ik krijg hetzelfde resultaat. Een connectie maken gaat goed, maar als ik ga downloaden/uploaden wordt ie naar ongeveer een minuut eruit gegooid.
0 Kudos
hanh
Oud Community-lid
Wat doet ie als je het IPv6 address probeert?

2a00:f10:101:203:5054:ff:fe3f:edee
0 Kudos
Zpiep
Level 1
Met een laptop proberen.
Dan ook met dezelfde instellingen echter andere internet aansluiting ergens anders.

En daar je ftp enz heb veronderstel ik dat je ook zelf of via contact bij de ftp log en andere log files van de server kan komen, principe meten is weten.
0 Kudos
de-lete
Level 1
Topicstarter
hanh wrote:

Nu werkt het wel!
0 Kudos
Zpiep
Level 1
de-lete wrote:

hanh wrote:

Nu werkt het wel!

Werkt het alleen goed met vast ipv6 adres?
Of na restart modem ook met ipv4?
0 Kudos
de-lete
Level 1
Topicstarter
Ik weet niet goed wat ik nu moet doen, restart was niet handig begreep ik...
0 Kudos
de-lete
Level 1
Topicstarter
Zpiep wrote:

de-lete wrote:

hanh wrote:

Nu werkt het wel!

Alleen bij dat specifieke adres werkte het, bij andere FTP verbindingen nog niet.
0 Kudos
Michael Z1
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
Mooi dat het wel weer in ieder geval werkt, de-lete. Hoe staat het er nu voor?
0 Kudos
de-lete
Level 1
Topicstarter
Het werkt nog steeds niet, ik snap er niks van. Zoals ik al eerder zei heb ik niet de technische kennis van dit alles.

Alles is aangesloten zoals het hoort, ik heb wel sinds vandaag een WiFi booster er tussen hangen, maar dat zou niets moeten uitmaken toch?

Ik waardeer oprecht al jullie antwoorden, maar ik ben bang dat ik er op deze manier niet uit ga komen.

Misschien dat ik dan toch iemand van Ziggo moet laten komen zodat hij/zij het met eigen ogen kan zien?
0 Kudos
hanh
Oud Community-lid
de-lete
Vijf dagen geleden was mijn laatste reaktie, alweer. Die loste iets kleins voor je op door dat IPv6 adres te gebruiken voor die ene host bij ftp. Dat is een manier die niet de bedoeling is. Daarna ben je aan mijn aandacht ontsnapt.
Sorry. Soms kwamen berichten over nieuwe reacties niet door. Er waren wat problemen met de software van de Community.

Het is zeer raar wat er gebeurt. Nu kunnen we een heel ingewikkeld onderzoek gaan doen naar wat dit technisch allemaal te betekenen heeft.
Dat vind ik in dit geval niet zinvol meer. De DS-Lite Firmware op je ConnectBox werkt niet goed.

Je kunt nog 1 keer een Factory Reset van de ConnectBox proberen of dit de boel oplost. Dat deed je natuurlijk al eens. Of nog niet? Dit kan een oplossing geven.
https://community.ziggo.nl/internetverbinding-102/hoe-zet-ik-mijn-modem-terug-naar-de-fabrieksinstellingen-2945

Als dat niks oplevert, dan.
www.ziggo.nl/chat
24/7 bereikbaar en snelle Response.
Vraag om IPv4 Firmware voor je ConnectBox.

Er is een grote kans dat je dan van het gezeur af bent.
Laat weten hoe dit afloopt!
Gr Han

Cc Be rt
efok
Level 17
Hebben we nu dan geconstateerd dat FTP over DS-lite niet werkt? Alleen met IPv6 adressen? Ik vind dit heel merkwaardig, normaliter krijgt IPv6 de voorkeur als je IPv6 tot je beschikking hebt. In dit geval is dat zo en zou het dus gewoon moeten werken. Handmatig het IPv6 adres ingeven laat zien dat IPv6 juist wel werkt.

Dus wat gaat hier nou eigenlijk echt mis?
0 Kudos
hanh
Oud Community-lid
efok
Ik heb in dit geval de moed opgegeven er nog verder in te duiken.
Het lijkt me ook niets voor TS. Daar is niks mis mee.

Het is nogal bizar dat de hostname niet werkt bij die ene Dual Stack ftp-site, maar
het IPv6 address wel en het IPv4 address niet. Uitgaande van dat IPv6 de voorkeur heeft.
Een of ander weird DNS probleem? Dat kom je elders ook tegen.

Wordt onderhand ook wel een beetje moe van dat ogenschijnlijke Ziggo gekloot met die ConnectBox Firmware en/of externe services daarvoor. Hoe dat allemaal precies zit? Geen idee.
Misschien is er wel helemaal niets aan de hand. Waarom dan al die meldingen?

Gr Han
0 Kudos
efok
Level 17
hanh Ik heb wat moeite met "vraag dan maar om IPv4" reflex, als we niet direct snappen dat iets niet werkt. Ik zou eerst het probleem wel eens willen tackelen. Ik weet dat jij dat eigenlijk ook vindt. Ook als het wel een DS-lite issue is, moet de oorzaak boven tafel.

Accepteert de AFTR geen ftp? Of werkt DNS idd niet lekker over/met DS-lite? Dat mag wel eens goed uitgezocht worden.
0 Kudos
hanh
Oud Community-lid
Helemaal eens. Die reflex heb ik niet, dat weet je. Wil Ziggo graag steunen bij de pogingen iets aan IPv6-transitie te doen.
AFTR zou m.i. transparant moeten zijn voor ftp over 21.
Geen eerdere klacht gezien hierover. VPN is andere koek, zo leert de ervaring.
Etc.
Ik wilde 5 dagen geleden een kort verder onderzoekje beginnen, maar dat is tussen wal en schip geraakt. Voor TS is het wellicht mooi genoeg geweest zo.
de-lete wil je nog wat meer diepgang?
Wat heb je MAC of PC? Ik weet: CyberDuck is een ftp-client die veel in de MAC wereld wordt gebruikt. Vandaar de vraag.
Andere vraag: kun je de de adresgegevens van je systeem hier laten zien?
Op een PC met ipconfig /all in een Cmd Window. Op een Mac, weet ik niet hoe dit ongetwijfeld makkelijk gaat, zonder met een Terminal naar het onderliggende (Linux-like) Darwin Systeem te hoeven gaan.
Gr Han
0 Kudos
de-lete
Level 1
Topicstarter
hanh wrote:
de-lete

Je kunt nog 1 keer een Factory Reset van de ConnectBox proberen of dit de boel oplost. Dat deed je natuurlijk al eens. Of nog niet? Dit kan een oplossing geven.
https://community.ziggo.nl/internetverbinding-102/hoe-zet-ik-mijn-modem-terug-naar-de-fabrieksinstellingen-2945

www.ziggo.nl/chat

Gr Han

Cc Be rt

Ik heb de reset gedaan, maar helaas is er niks veranderd. Ik werk overigens op een Mac.
Het rare is dat op andere locaties het wel werkt. Ik heb het bijvoorbeeld bij mijn ouders geprobeerd en zij hebben hetzelfde Ziggo abonnement en dezelfde Connectbox. Uiteraard geprobeerd met dezelfde computer.

Dus ligt het aan mijn Connectbox of misschien aan de verbinding die mijn woning binnenkomt? Ik weet het niet, maar ik zal de chat proberen zoals je aangaf.

(ik reageer overigens telkens wat laat, omdat ik aan het werk ben)
0 Kudos
de-lete
Level 1
Topicstarter
hanh wrote:

www.ziggo.nl/chat

Gr Han

Vandaag contact gehad via de chat en de IPv4 Firmware gevraagd. Deze is geïnstalleerd en het werkt nu! Ik zal het voor de zekerheid de komende tijd monitoren, maar ik durf te stellen dat het probleem is opgelost!
Michael Z1
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
De aanhouder wint, de-lete. Bedankt voor je terugkoppeling en fijn dat alles weer werkt nu.
0 Kudos
Rembem
Level 1
Ik had exact hetzelfde probleem als de opener van dit topic.
Ook met FTP problemen na een halve tot hele minuut, met steeds eenzelfde error: Connection refused (Connection refused).
Zeer frustrerend aangezien FTP een cruciale tool is in mijn werk. Ik FTP naar verschillende servers bij mijn provider.

Gelukkig kwam er door dit topic achter dat mijn nieuwe Connectbox (anderhalve week in gebruik) met ipv6 firmware (DSlite, het eerste plaatje hierboven geupload door hanh) de oorzaak was. Via helpdesk de ipv4 firmware aangevraagd , en de de problemen zijn nu opgelost. Ik heb nu de ipv4 settings in het 2e plaatje van hanh hierboven.

Diverse dingen eerst geprobeerd, maar die werkten allemaal niet:

• in mijn Netwerk settings (Apple) de ipv6 settings op 'alleen link-local' gezet
  • diverse FTP settings, FTPS, passive FTP etc. geprobeerd, met diverse foutmeldingen tot gevolg.

Wat ik me nog afvraag, is of ik in de toekomst toch ipv6 nodig heb, de ipv4+ipv6 firmware (heet dat full dual stack? het 3e plaatje hierboven van hanh), een oplossing is, en dan geen FTP problemen geeft. Want dat ipv6 DSlite werkt in ieder geval (nog?) niet goed voor FTP. Misschien doordat mijn servers geen ipv6 adres hebben? Geen idee waarom dit niet werkt.
0 Kudos
hanh
Oud Community-lid
Rembem Dank voor je info en uitstekende vragen.
Met Dual Stack moet er sowieso geen probleem zijn.

Met DS-Lite eigenlijk ook niet, zover ik dat kan overzien.
Voor mij is dit echt mysterieus. Met het soort onderzoek dat je hier nog naar zou kunnen doen moet je een klant niet belasten. Opmerkelijk is dat ik nooit eerder een melding zag over een probleem met ftp via DS-Lite. Dat kan toeval zijn.

Ben eigenlijk wel benieuwd naar het bekijken van zo'n prtobleem. Is het een Bug of kan dit helemaal niet met DS-Lite?
Ook het laatste is ok: dan weet je het tenminste definitief.

Een evt Bug hoeft niet eens in je Firmware te zitten maar kan ook een vuiltje zijn in het voor DS-Lite noodzakelijke externe so-called CGNAT of ook wel AFTR genoemd.
Technisch geneuzel, allemaal.

Hoe dan ook de 'oplossing' is bekend: leve IPv4.

Gr han
0 Kudos
efok
Level 17
Ik ben het wel met @hanh eens. Mooi voor de eindgebruiker dat het weer werkt, maar als er steeds wordt teruggegrepen op IPv4 als oplossing, zonder verder onderzoek naar onderliggende oorzaken/problemen, bij IPv6 profielen schiet je als provider weinig op.
0 Kudos